bikker
door bikker Jan 16, 2019 om 16:32
Elektronica & tv

Foto`s rechtzetten op samsung tv

Hallo wetenschappers,

Ik heb een mooie vakantie gehad en daar veel foto`s van gemaakt.
Liggende en staande foto`s.
De foto`s heb ik op mijn computer gezet.
De staande foto`s, die dus liggend op de sd kaart stonden, heb ik op de computer staand gezet.
Tot zover alles goed. Nu wil ik de foto`s op mijn Samsung Tv bekijken en heb ze gecopieerd op een stickie, ook dat ging goed.
Als ik op het stickie de foto`s bekijk dan staan alle foto`s gewoon goed.
Maar als ik het stickie in mijn tv steek en afspeel dan zijn alle staande foto`s gedraaid dus op zijn kant te zien.
Ik kan ze met de "toolsknop" op de afstand bediening van de tv gewoon roteren, en dat gaat ook goed.
Maar ze blijven niet gedraaid staan, iedere keer als ik ze weer wil bekijken moet ik telkens weer die foto`s roteren, terwijl ze op het stickie wel goed blijven staan.
Mijn vraag is, wat moet ik doen om ze op de tv staand blijven te zien.
Al vast dank voor jullie antwoorden.
Groeten Paul

4790 11 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 16, 2019 om 16:42
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt dat de rotatie nog opgeslagen of bevestigd moet worden.

bikker
door bikker - Jan 16, 2019 om 16:46
44 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi Sjoppie, dat dacht ik ook maar ik zie daar geen mogelijkheid toe, ik kan niet verder klikken met de toolsknop...

Ge
door Genee Jan 16, 2019 om 18:17
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien na het draaien van de foto op de OK knop drukken?

sjjoppy
door sjjoppy Jan 17, 2019 om 12:48
7155 Antwoorden / 3 Vragen

@bikker
Waarschijnlijk is het niet voldoende om de foto’s op computer en stickie op te slaan en komt de foto toch nog in de oorspronkelijke vorm op de computer terecht.
Als dat zo is dan moet het eerst in een fotobewerkingsprogramma opgeslagen worden, jammer dat ook dat niet gelukt is.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 16, 2019 om 17:25
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Het moet toch mogelijk zijn om de foto’s goed op de tv weer te geven. Het kan zijn dat de camera tijdens de opname niet horizontaal gehouden is en daardoor toch later de kanteling laat zien waardoor u ze opnieuw recht moet zetten.
Hopelijk komen er nog antwoorden hiervoor.
mvrgr.
https://www.samsung.com/nl/i/televisie/foto-op-tv-bekijken/

bikker
door bikker Jan 17, 2019 om 11:58
44 Antwoorden / 17 Vragen

Voor een staande foto draai ik inderdaad mijn camera om een zo mooi mogelijke opname te krijgen, dat is logisch met staande foto`s.
Echter op de computer en op het stickie heb ik ze gekanteld en opgeslagen dan is dat toch een vaste plaats die niet zomaar uit zichzelf terug gaat naar de oorspronkelijke stand.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 17, 2019 om 12:38
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk is dat niet voldoende en komt de foto in de oorspronkelijke vorm op de computer terecht.
Als dat zo is dan moet het eerst in een fotobewerkingsprogramma opgeslagen worden, jammer dat het niet gelukt is.

Topantwoord

ma
door maarten heest - Jan 16, 2019 om 18:23
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, u zou de foto's in een foto-bewerkingsprogramma kunnen openen, kantelen en dan opslaan. Daarna kan het echt niet meer fout gaan.

bikker
door bikker - Jan 16, 2019 om 18:48
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ga het proberen via een fotobewerkingsprogramma lijkt me een goed idee.

Topantwoord

tdmduc
door tdmduc - Jan 17, 2019 om 11:13
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vermoed dat de metadata van de betreffende foto dan toch niet opgeslagen is.

Ik bewerk mijn foto's altijd met AcdSee op mijn Windows laptop en zo komen ze er ook uit te zien op de TV(Samsung & Panasonic)

De standaard Fotoviewer app van Windows is geen bewerkingsprogramma. Je kan dan wel roteren maar dat is alleen op het moment van kijken.

bikker
door bikker - Jan 17, 2019 om 11:25
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb het geprobeert met een fotobewerkingsprogramma en dat werkt ook niet.
Als ik de foto met het knipprogramma selecteer en opsla dan werkt het wel, maar dan is de foto wel kleiner op de tv te zien en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

ma
door maarten heest Jan 17, 2019 om 13:48
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo @BIKKER, hebt u het goed gedaan. Dus de foto openen met een bewerkinsprogramma, kantelen en vervolgens opslaan? Daarna pas de bewerkte foto's naar een USB stick kopieren en in de tv steken. Dit moet toch écht werken.

bikker
door bikker Jan 17, 2019 om 13:56
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ja Maarten dat heb ik echt gedaan maar het werkt niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2019 om 11:43
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een nakomer met ook: met een fotobewerkingsprogramma rechtop zetten en dan ook zo opslaan. Uw TV zal geen opslagmogelijk hebben.

marita5
door marita5 - Jan 17, 2019 om 12:10
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bikker ,

Misschien heeft u iets aan dit programma ,

https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/xnview-fotobewerking-beeld

bikker
door bikker Jan 17, 2019 om 12:48
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ga het proberen.

Ge
door Genee - Jan 17, 2019 om 13:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt de exif data van een van die foto’s op de stick als test eens verwijderen of daar het probleem zit.
Hoe, zie https://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/126142-de-metadata-van-fotos-verwijderen-windows.html

sjjoppy
door sjjoppy Jan 17, 2019 om 19:23
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij hebt u gelijk, de geknipte foto die de vorm wel behoud is onbelast en fungeert daardoor.

gerbera
door gerbera - Jan 17, 2019 om 22:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Een oplossing is mogelijk de foto's dmv een fotoprogramma te roteren en weer op de SD kaart te saven. Daarna de foto's van de SD kaart overzetten op PC/ USB-Stick, dit werkt bij mij altijd goed met afspelen op de TV.

ma
door maarten heest Jan 18, 2019 om 10:27
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dat schreef ik een paar dagen geleden ook al maar dat werkt volgens Paul niet. Vreemd.

gerbera
door gerbera Jan 18, 2019 om 10:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

en weer op de SD kaart te saven.

Dat stond er bij u niet bij en kan het verschil maken als deze op de PC worden worden gesaved want dan werkt het bij mij ook niet..