Garantie kapotte tv vervalt door ontbreken van doos
Ik heb een paar dagen geleden (11 mei) een smart tv (Sony Bravia 49’) aangeschaft bij PlatteTV.nl (bezorger PostNL). Ik heb de televisie voorzichtig uitgepakt en geïnstalleerd en zag geen schade na aanzetten van toestel. De doos heb ik na uitpakken en testen in stukken gesneden en in papierbak gedaan. De volgende dag zie ik dat er een kleine barst in het beeldscherm zit (niet te zien wanneer toestel aanstaat). Ik wil een nieuw toestel, want risico op verdere schade (grotere barst) en defecte tv.
Meerdere keren gebeld en gemaild met PlatteTV.nl. Maar zij willen schade niet vergoeden en geen ander toestel sturen. Ik zit nog ruim binnen de 14 dagen garantie, maar ik had de doos niet mogen weggooien. Dit stond vermeld (in kleine lettertjes) onder aan de factuur die ik direct na online bestellen via mail hebt ontvangen. Deze factuur en waarschuwing zat dus niet bij de doos en ik heb dit bericht niet gelezen, want afschrijving bedrag was correct.
Dus geen doos, geen garantie. Ik vraag me af of deze voorwaarde van PlatteTV.nl rechtsgeldig is. Kan iemand me hierin advies geven en ook wat ik eventueel verder kan ondernemen om toch een vervangend toestel te krijgen?
U heeft gehandeld in strijd met de voorwaarden maar die kunnen onredelijk zijn.
Naar mijn mening is voor u wel degelijk de wettelijke consumentenbeschermingswetgeving van toepassing en ik geef u nu enkele verwijzingen naar de wetgeving
Let op het feit dat de verkoper dient aan te tonen dat de oorzaak van het mankement niet aan u te verwijten is. Vraag eventueel advies bij www.juridischloket.nl
en zoek via een zoekmachine ook eens met zoekterm 'onredelijke voorwaarden'.
Zoals o.a.deze: Zie o.a.: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/algemene-voorwaarden
en deze https://ictrecht.nl/juridisch-advies/algemene-voorwaarden-grijze-en-zwarte-lijst/
en ook nog deze al is die meer gericht op ondernemers: https://www.bing.com/search?q=onredelijke+voorwaarde&qs=n&form=QBRE&sp=-1&pq=onredelijke+voorwaarde&sc=1-22&sk=&cvid=867117EE9589476AB3D80F0A1E8CBFE8
wel nog een 'nabrander': bij aankoop in een 'stenen winkel' zou dit probleem minder moeilijk zijn.
Dank je wel voor je antwoord
Er wordt altijd geadviseeerd om een doos een paar weken te bewaren.Zeker ook als je 14 dagen bedenktijd hebt . Want omruilen gaat niet zonder originele verpakking Een TV van 120 cm breed terugsturen zonder doos is lastig.Daarom worden deze TV thuis gerepareerd. Bovendien heeft de leverancier de nodig om te kijken of er schade aan de doos is en heeft ze doos nodig om de TV terug te sturen naar de fabrikant en controleerd hij of de serienummers op doos gelijk zijn met de nummers op de TV.Kansloze zaak dus.
@GRUNNEN: juist omdat BW art 7:17 en verder ook van toepassing zijn bij koop op afstand denk ik niet dat het kansloos is. En daarbij ook de tiup aan u om eens te kijken naar hetgeen er wordt gemeld inzake 'onredelijke voorwaarden'.
Ik ga er daarbij vanuit dat niet een nummer op een doos (als dat er al op staat) maar het nummer op de aankoopfactuur bepalend is.
Ja als je al niet weet dat er een serie nummer op een doos staat en bv niet op de aankoopfactuur is het lastig uit te leggen. Stel ik koop bij leverancier A een TV en maak per ongelijk schade tijdens installatie en ik heb de doos niet meer in bezit. Oei dan koop ik dezelfde TV bij leverancier B en stuur de kapotte TV in de doos van leverancier B naar leverancier A. Maar helaas de serienummers kloppen niet,dus gaat het feest niet door.
Ja, maar als je een TV on-line verkoopt met een 'verborgen gebrek' behoeft m.i. (ik ben geen rechter) het hebben van de verpakking niet bepalend te zijn. Afgeziuen daarvan: er zal altijd een bewijs meegeleverd moeten zijn van aankoop met ook het serienummer van het toestel, juist om reden van, in dit geval, ook fabrieksgarantie. De consumentenbeschermingswetgeving gaat echter veel verder dan fabrieksgarantie vooral m.b.t. de bewijslast.
Er staat inderdaad serienummer op doos.
Maar lijkt mij onredelijk dat enkel door verlies van verpakking je al je rechten verliest.
Ik heb tv niet kapot gemaakt, heb alleen factuur niet gelezen (en wist niet dat de doos zo belangrijk was).
Bedankt voor jullie meedenken
Geen schade bij het uitpakken en een dag later wel wordt een lastig verhaal ook zonder doos. De kans dat de barst groter wordt is klein. Anders eens kijken of je inboedelverzekering deze schade dekt, want het spontaan onstaan van barsten kan haast niet.
Dank je wel.
Schade was er al bij uitpakken, maar is me toen niet opgevallen (niet zichtbaar als tv aanstaat).
Niet zichtbaar als de tv aanstaat? Dan zou het dus meteen moeten opvallen.
Ik heb je foto een beter bekeken en dan zie ik dat het geen barst in glasplaten,(dat had strepen in je beeld gegeven), maar een kras op op het plastic bescherm plastic gedeelte van het scherm .Dat scheurt niet verder en als je het niet ziet tijdens TV kijken hoef je er niets aan te doen. Anders zou je het kunnen polijsten .maar dat kan de doffe plek veroorzaken.
Het zit inderdaad in buitenste glasplaat (daarom waarschijnlijk niet zichtbaar als tv aanstaat), maar is weldegelijk een barst (en geen kras).
Ik heb de foto 10 X uitvergroot.Mijn inziens is het een kras op het plastic gedeelte van het beeldscherm,veroorzaakt door bv een schroevedraaier of een ander scherp voorwerp . Een scheurtje of een barst in de glasplaat veroorzaakt verticale kleurstrepen als de TV aanstaat.
Nog een inventieve 'dwarsstraat'. Als het u helemaal niet lukt om uw recht in deze te krijgen, infomeer dan eens bij een autoruitenreparateur wat men daar voor u kan betekeken opdat de barst niet verder gaat. Motto: je weet maar nooit en wie niet waagt die niet wint.
Dank je, maar ik hoop dat het nog lukt via platteTV
Goeie tip,maar dat gaat niet ,er zit een niet te verwijderen kunststof laag over de glasplaten.
Bij autoruiten kan dat ook het geval zijn en herhaald: je weet maar nooit.
In grote lijnen heb wel gelijk ,maar schade moet je direkt na ontvangst melden en niet de volgende dag of later De TV is onbeschadigd uit de doos gehaald volgens TS. Glasplaten die spontaan barsten lijkt me niet kunnen zonder geweld van buitenaf bv een tik tegen het scherm tijdens de installatie.Maar ik gun TS een nieuwe TV hoor.
Normaal gesproken moet de aankoop terug op de manier zoals die ook ontvangen is. Mocht u verder zijn gegaan dan testen, of ontbreekt het verpakkingsmateriaal, dan bent u verantwoordelijk voor die kosten. Dus, normaal gesproken, zal u bij herroeping minder geld terug krijgen omdat u de kosten moet betalen die de verkoper moet maken om de tv weer opnieuw te kunnen verkopen.
Echter gaat het hier niet om herroeping, maar om een klacht. De tv is beschadigd geraakt. Waar is niet belangrijk, in de eerste 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper. De verkoper moet dus gewoon zorgen voor een andere tv. Dat u geen doos meer hebt is niet belangrijk. Helaas is recht hebben niet hetzelfde als recht krijgen.
Mocht niets werken kunt u natuurlijk altijd dezelfde tv bestellen, deze thuis neerzetten en de oude terug in de doos en herroepen.
Bedankt allemaal voor meedenken en suggesties.
Ik ga hier vanavond verder naar kijken.
Wat betreft nieuwe bestellen (ook MRMIX) en doos omruilen heb ik ook aangedacht.
PlatteTV zegt dat de dozen een specifieke barcode hebben die gelinkt is aan de TV in doos.
Dus hierdoor lijkt deze optie te vervallen.
Gelukkig maar, dat zoiets niet lukt. Door deze actie schuif je het probleem mooi door naar een andere koper.
Panter, gewoon een briefje op het scherm plakken dat deze beschadigd is. En de verschillende codes heb ik ook al een oplossing voor gegeven. TS hoort een onbeschadigde tv te ontvangen en de verkoper hoort dit gewoon op te lossen.
Nu e-mail en bellen geen resultaat oplevert kunt u het nog eens via een contactformulier proberen.
https://www.plattetv.nl/extrainfo/contact-formulier-2557.html
Je moet nu gewoon om-denken.
Bestel een 2e dezelfde TV.
Stop de kapotte tv in die nieuwe doos, en stuur retour binnen 14 dagen met reden: Schade aan tv. Wil order annuleren. = geld terug, en tv omgeruild.
Doe dit desnoods op het adres en naam van iemand anders. Werkt prima.
Winkeliers houden zich vaak genoeg niet aan de regels, en dit is binnen de wetgeving handelen, al dan niet helemaal eerlijk naar de verkoper toe, u breekt geen regels.
Vaak heel vaak en bijna altijd zit er een grote stikker op de doos met een barcode en serie nummer. Deze stikker krijg je er niet af zonder de doos te beschadigen. Na controlle door de winkel komt het serie nummer van de stikker niet meer overeen met het serienummer op de tv en kan de winkelier aangifte doen van oplichting. Dus leg me eens uit wat jouw antwoord voor nut heeft.
Heel simpel, oude truc van een winkeloplichter: snij deze sticker uit beide dozen en plak in elkaars gat. Zo is er een doos met de juiste gegevens.
Zo deed een oplichter altijd met barcodes. De duurste designradiator pakket en de barcode van de goedkoopste omwisselen.
@Neodutchio, spreek je uit ervaring? En dat voor iemand die een ander regelmatig de les leest. Over moraal en fatsoen gesproken.....
Ja, ik spreek uit ervaring, maar dan als bijna benadeelde. Overigens wel leuk, de caissière was niet gek en heeft de radiotor voor de normale prijs verkocht aan deze man. Dit was natuurlijk niet de bedoeling zodat de oplichter direct doorreed naar een ander filiaal om het daar weer in te leveren om zijn geld terug te krijgen. Ondertussen had ik zijn kassabon al ongeldig gemaakt zodat dit ook niet lukte. Meneer zat dus met een, voor hem, te dure designradiator. Een dag later zagen we die op marktplaats voorbij komen.
TS heeft rechten. Helaas blijkt recht hebben niet altijd hetzelfde te zijn als recht krijgen. De verkoper wil niets ondernemen omdat de doos er niet meer bij zit. Met mijn voorstel zit er wel een doos bij. Simpeler kan het niet zijn.
Bedankt voor advies.
Op basis van alle reacties hier en op websites moet PlatteTV dus gewoon nieuw toestel leveren.
Waarschijnlijk is nieuw toestel bestellen de enige optie om ook aan doos te komen om kapotte TV weer terug te sturen.
Ik heb waarschijnlijk ook retourformulier nodig en die kan ik ook alleen via PlatteTV krijgen.
Zij willen foto zien van intacte doos (met barcode sticker) voordat ze dat formulier sturen.
Ik moet nog kijken hoe ik dat ga doen.
Intacte doos hoeft wettelijk niet. Ze houden er hun eigen regels op na.
Lees eens
https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3009/retourneren-zonder-doos
Maar ja, hoe u de tv zonder doos kunt terugsturen?
Misschien wil Sony het scherm komen vervangen.
aanvulling:
De beschadiging aan het scherm lijkt meer op een kras dan een barst.
Bedankt voor deze infromatie
Ik heb je foto eens beter bekeken en dan zie ik dat het geen barst in glasplaten is,(dat had strepen in je beeld gegeven tijden TV kijken), maar een kras op op het plastic bescherm gedeelte van het scherm .Dat scheurt niet verder en als je het niet ziet tijdens TV kijken hoef je er niets aan te doen. Anders zou je het kunnen polijsten .maar dat kan de doffe plek veroorzaken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Hoe haal ik bedwantsen weg?
Hoi,
Ik denk dat ik last heb van bedwantsen. Wij zijn op vakantie geweest en sindsdien heb ik last van jeuk en rode bulten. Ik probeer ze zelf te bestrijden met alle tips op het internet, maar ik krijg ze echt niet weg.
Nu wil ik een ongediertebestrijder inschakelen, alleen vind ik dit echt belachelijk duur.
Heeft er iemand misschien de gouden tip voor mij?
Het zou me
...
Lees meer
Al die middelen die koud ook schoon wassen, hoe slecht zijn die voor het milieu?
Ik herinner me nog de fosfaat ellende: wasmiddelen met fosfaat zorgden voor enorme problemen in het buitenwater. Moesten er dus uit.
Nu de energie duur is, gooien ze ons plat met reclame voor (af)wasmiddelen die in koud water ook schoon wassen.
Daar moeten dan wel haast sterke chemicaliën in zitten toch?
Wanneer leren we eens dat een nieuwe stof eerst echt goed moet worden onderzoc
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer