Ba
door BarstTV11 May 15, 2019 om 09:26
Elektronica & tv
Garantie kapotte tv vervalt door ontbreken van doos

Ik heb een paar dagen geleden (11 mei) een smart tv (Sony Bravia 49’) aangeschaft bij PlatteTV.nl (bezorger PostNL). Ik heb de televisie voorzichtig uitgepakt en geïnstalleerd en zag geen schade na aanzetten van toestel. De doos heb ik na uitpakken en testen in stukken gesneden en in papierbak gedaan. De volgende dag zie ik dat er een kleine barst in het beeldscherm zit (niet te zien wanneer toestel aanstaat). Ik wil een nieuw toestel, want risico op verdere schade (grotere barst) en defecte tv.

Meerdere keren gebeld en gemaild met PlatteTV.nl. Maar zij willen schade niet vergoeden en geen ander toestel sturen. Ik zit nog ruim binnen de 14 dagen garantie, maar ik had de doos niet mogen weggooien. Dit stond vermeld (in kleine lettertjes) onder aan de factuur die ik direct na online bestellen via mail hebt ontvangen. Deze factuur en waarschuwing zat dus niet bij de doos en ik heb dit bericht niet gelezen, want afschrijving bedrag was correct.

Dus geen doos, geen garantie. Ik vraag me af of deze voorwaarde van PlatteTV.nl rechtsgeldig is. Kan iemand me hierin advies geven en ook wat ik eventueel verder kan ondernemen om toch een vervangend toestel te krijgen?

17039 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2019 om 09:34
16770 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft gehandeld in strijd met de voorwaarden maar die kunnen onredelijk zijn.
Naar mijn mening is voor u wel degelijk de wettelijke consumentenbeschermingswetgeving van toepassing en ik geef u nu enkele verwijzingen naar de wetgeving

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html   en eventueel ook nog
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

Let op het feit dat de verkoper dient aan te tonen dat de oorzaak van het mankement niet aan u te verwijten is. Vraag eventueel advies bij www.juridischloket.nl
en zoek via een zoekmachine ook eens met zoekterm 'onredelijke voorwaarden'.
Zoals o.a.deze: Zie o.a.: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/algemene-voorwaarden

en deze https://ictrecht.nl/juridisch-advies/algemene-voorwaarden-grijze-en-zwarte-lijst/

en ook nog deze al is die meer gericht op ondernemers: https://www.bing.com/search?q=onredelijke+voorwaarde&qs=n&form=QBRE&sp=-1&pq=onredelijke+voorwaarde&sc=1-22&sk=&cvid=867117EE9589476AB3D80F0A1E8CBFE8

wel nog een 'nabrander': bij aankoop in een 'stenen winkel' zou dit probleem minder moeilijk zijn.

Ba
door BarstTV11 May 15, 2019 om 09:52
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor je antwoord

Grunnen.
door Grunnen. May 15, 2019 om 09:57
509 Antwoorden / Vragen

Er wordt altijd geadviseeerd om een doos een paar weken te bewaren.Zeker ook als je 14 dagen bedenktijd hebt . Want omruilen gaat niet zonder originele verpakking Een TV  van 120 cm breed terugsturen zonder doos is lastig.Daarom worden deze TV thuis gerepareerd. Bovendien heeft de  leverancier de nodig om te kijken of er schade aan de doos is en heeft ze doos nodig om de TV terug te sturen naar de fabrikant en controleerd hij of de serienummers op doos gelijk zijn met de nummers op de TV.Kansloze zaak dus.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 15, 2019 om 10:15
16770 Antwoorden / 202 Vragen

@GRUNNEN: juist omdat BW art 7:17 en verder ook van toepassing zijn bij koop op afstand denk ik niet dat het kansloos is. En daarbij ook de tiup aan u om eens te kijken naar hetgeen er wordt gemeld inzake 'onredelijke voorwaarden'.
Ik ga er daarbij vanuit dat niet een nummer op een doos (als dat er al op staat) maar het nummer op de aankoopfactuur bepalend is.

Grunnen.
door Grunnen. May 15, 2019 om 11:36
509 Antwoorden / Vragen

Ja als je al niet weet dat er een serie nummer op een doos staat en bv niet op de aankoopfactuur is het lastig uit te leggen.  Stel ik koop bij leverancier A een TV en maak per ongelijk schade tijdens installatie  en ik heb de doos niet meer in bezit. Oei dan koop ik dezelfde TV bij leverancier B en stuur de kapotte TV in de doos van leverancier B naar leverancier A. Maar helaas de serienummers kloppen niet,dus gaat het feest niet door.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 15, 2019 om 11:42
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, maar als je een TV on-line verkoopt met een 'verborgen gebrek' behoeft m.i. (ik ben geen rechter) het hebben van de verpakking niet bepalend te zijn. Afgeziuen daarvan: er zal altijd een bewijs meegeleverd moeten zijn van aankoop met ook het serienummer van het toestel, juist om reden van, in dit geval,  ook fabrieksgarantie. De consumentenbeschermingswetgeving gaat echter veel verder dan fabrieksgarantie vooral m.b.t. de bewijslast.

Ba
door BarstTV11 May 15, 2019 om 23:07
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat inderdaad serienummer op doos.
Maar lijkt mij onredelijk dat enkel door verlies van verpakking je al je rechten verliest.
Ik heb tv niet kapot gemaakt, heb alleen factuur niet gelezen (en wist niet dat de doos zo belangrijk was).
Bedankt voor jullie meedenken

Grunnen.
door Grunnen. - May 15, 2019 om 09:40
509 Antwoorden / Vragen

Geen schade bij het uitpakken en een dag later wel wordt een lastig verhaal ook zonder doos. De kans dat de barst groter wordt is klein. Anders eens kijken of je inboedelverzekering deze schade dekt, want het spontaan onstaan van barsten kan haast niet.

Ba
door BarstTV11 May 15, 2019 om 09:57
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel.
Schade was er al bij uitpakken, maar is me toen niet opgevallen (niet zichtbaar als tv aanstaat).

ne
door neodutchio May 15, 2019 om 11:54
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Niet zichtbaar als de tv aanstaat? Dan zou het dus meteen moeten opvallen.

Grunnen.
door Grunnen. May 15, 2019 om 12:33
509 Antwoorden / Vragen

Ik heb je foto een beter bekeken en dan zie ik dat het geen barst in glasplaten,(dat had strepen in je beeld gegeven), maar een kras op op het plastic bescherm plastic gedeelte van het scherm .Dat scheurt niet verder en als je het niet ziet tijdens TV kijken hoef je er niets  aan te doen. Anders zou je het kunnen polijsten .maar dat kan de doffe plek veroorzaken.

Ba
door BarstTV11 May 15, 2019 om 23:10
Antwoorden / 1 Vragen

Het zit inderdaad in buitenste glasplaat (daarom waarschijnlijk niet zichtbaar als tv aanstaat), maar is weldegelijk een barst (en geen kras).

Grunnen.
door Grunnen. May 16, 2019 om 10:07
509 Antwoorden / Vragen

Ik heb de foto 10 X uitvergroot.Mijn inziens is het een kras op het plastic gedeelte van het beeldscherm,veroorzaakt door bv een schroevedraaier of een ander scherp voorwerp . Een scheurtje of een barst in de glasplaat veroorzaakt verticale kleurstrepen als de TV aanstaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2019 om 09:51
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een inventieve 'dwarsstraat'. Als het u helemaal niet lukt om uw recht in deze te krijgen, infomeer dan eens bij een autoruitenreparateur wat men daar voor u kan betekeken opdat de barst niet verder gaat. Motto: je weet maar nooit en wie niet waagt die niet wint.

Ba
door BarstTV11 May 15, 2019 om 09:58
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je, maar ik hoop dat het nog lukt via platteTV

Grunnen.
door Grunnen. May 15, 2019 om 10:01
509 Antwoorden / Vragen

Goeie tip,maar dat gaat niet ,er zit een niet te verwijderen kunststof laag over de glasplaten.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 15, 2019 om 10:11
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Bij autoruiten kan dat ook het geval zijn en herhaald: je weet maar nooit.

Grunnen.
door Grunnen. May 15, 2019 om 12:23
509 Antwoorden / Vragen

In grote lijnen heb wel gelijk ,maar schade moet je direkt na ontvangst melden en niet de volgende dag of later De TV is onbeschadigd uit de doos gehaald volgens TS. Glasplaten die spontaan barsten lijkt me niet kunnen zonder geweld van buitenaf bv een tik tegen het scherm tijdens de installatie.Maar ik gun TS een nieuwe TV hoor.

ne
door neodutchio - May 15, 2019 om 10:11
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Normaal gesproken moet de aankoop terug op de manier zoals die ook ontvangen is. Mocht u verder zijn gegaan dan testen, of ontbreekt het verpakkingsmateriaal, dan bent u verantwoordelijk voor die kosten. Dus, normaal gesproken, zal u bij herroeping minder geld terug krijgen omdat u de kosten moet betalen die de verkoper moet maken om de tv weer opnieuw te kunnen verkopen.

Echter gaat het hier niet om herroeping, maar om een klacht. De tv is beschadigd geraakt. Waar is niet belangrijk, in de eerste 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper. De verkoper moet dus gewoon zorgen voor een andere tv. Dat u geen doos meer hebt is niet belangrijk. Helaas is recht hebben niet hetzelfde als recht krijgen.

Mocht niets werken kunt u natuurlijk altijd dezelfde tv bestellen, deze thuis neerzetten en de oude terug in de doos en herroepen.

Ba
door BarstTV11 May 15, 2019 om 12:12
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor meedenken en suggesties.
Ik ga hier vanavond verder naar kijken.
Wat betreft nieuwe bestellen (ook MRMIX) en doos omruilen heb ik ook aangedacht.
PlatteTV zegt dat de dozen een specifieke barcode hebben die gelinkt is aan de TV in doos.
Dus hierdoor lijkt deze optie te vervallen.

panter22
door panter22 May 15, 2019 om 12:45
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig maar, dat zoiets niet lukt. Door deze actie schuif je het probleem mooi door naar een andere koper.

ne
door neodutchio May 15, 2019 om 14:12
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Panter, gewoon een briefje op het scherm plakken dat deze beschadigd is. En de verschillende codes heb ik ook al een oplossing voor gegeven. TS hoort een onbeschadigde tv te ontvangen en de verkoper hoort dit gewoon op te lossen.

tijger1
door tijger1 - May 15, 2019 om 10:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens contact op met Consuwijzer.

sjjoppy
door sjjoppy - May 15, 2019 om 10:38
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Nu e-mail en bellen geen resultaat oplevert kunt u het nog eens via een contactformulier proberen.
https://www.plattetv.nl/extrainfo/contact-formulier-2557.html

MisterrMix
door MisterrMix - May 15, 2019 om 11:40
18 Antwoorden / Vragen

Je moet nu gewoon om-denken.

Bestel een 2e dezelfde TV.

Stop de kapotte tv in die nieuwe doos, en stuur retour binnen 14 dagen met reden: Schade aan tv. Wil order annuleren. =  geld terug, en tv omgeruild.

Doe dit desnoods op het adres en naam van iemand anders. Werkt prima.
Winkeliers houden zich vaak genoeg niet aan de regels, en dit is binnen de wetgeving handelen, al dan niet helemaal eerlijk naar de verkoper toe, u breekt geen regels.

Gr
door Grunn1 May 15, 2019 om 11:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Vaak heel vaak en bijna altijd zit er een grote stikker op de doos met een barcode en serie nummer. Deze stikker krijg je er niet af zonder de doos te beschadigen. Na controlle door de winkel komt het serie nummer van de stikker niet meer overeen met het serienummer op de tv en kan de winkelier aangifte doen van oplichting. Dus leg me eens uit wat jouw antwoord voor nut heeft.

ne
door neodutchio May 15, 2019 om 11:57
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Heel simpel, oude truc van een winkeloplichter: snij deze sticker uit beide dozen en plak in elkaars gat. Zo is er een doos met de juiste gegevens.
Zo deed een oplichter altijd met barcodes. De duurste designradiator pakket en de barcode van de goedkoopste omwisselen.

panter22
door panter22 May 15, 2019 om 12:47
6599 Antwoorden / Vragen

@Neodutchio, spreek je uit ervaring? En dat voor iemand die een ander regelmatig de les leest. Over moraal en fatsoen gesproken.....

ne
door neodutchio May 15, 2019 om 14:09
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, ik spreek uit ervaring, maar dan als bijna benadeelde. Overigens wel leuk, de caissière was niet gek en heeft de radiotor voor de normale prijs verkocht aan deze man. Dit was natuurlijk niet de bedoeling zodat de oplichter direct doorreed naar een ander filiaal om het daar weer in te leveren om zijn geld terug te krijgen. Ondertussen had ik zijn kassabon al ongeldig gemaakt zodat dit ook niet lukte. Meneer zat dus met een, voor hem, te dure designradiator. Een dag later zagen we die op marktplaats voorbij komen.

TS heeft rechten. Helaas blijkt recht hebben niet altijd hetzelfde te zijn als recht krijgen. De verkoper wil niets ondernemen omdat de doos er niet meer bij zit. Met mijn voorstel zit er wel een doos bij. Simpeler kan het niet zijn.

Ba
door BarstTV11 May 15, 2019 om 16:45
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor advies.
Op basis van alle reacties hier en op websites moet PlatteTV dus gewoon nieuw toestel leveren.
Waarschijnlijk is nieuw toestel bestellen de enige optie om ook aan doos te komen om kapotte TV weer terug te sturen.
Ik heb waarschijnlijk ook retourformulier nodig en die kan ik ook alleen via PlatteTV krijgen.
Zij willen foto zien van intacte doos (met barcode sticker) voordat ze dat formulier sturen.
Ik moet nog kijken hoe ik dat ga doen.

ne
door neodutchio May 15, 2019 om 17:33
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Intacte doos hoeft wettelijk niet. Ze houden er hun eigen regels op na.

ma
door malty - May 15, 2019 om 11:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lees eens
https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3009/retourneren-zonder-doos

Maar ja, hoe u de tv zonder doos kunt terugsturen?
Misschien wil Sony het scherm komen vervangen.

aanvulling:
De beschadiging aan het scherm lijkt meer op een kras dan een barst.

Ba
door BarstTV11 May 15, 2019 om 23:21
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor deze infromatie

Grunnen.
door Grunnen. - May 15, 2019 om 12:37
509 Antwoorden / Vragen

Ik heb je foto eens beter bekeken en dan zie ik dat het geen barst in glasplaten is,(dat had strepen in je beeld gegeven tijden TV kijken), maar een kras op op het plastic bescherm  gedeelte van het scherm .Dat scheurt niet verder en als je het niet ziet tijdens TV kijken hoef je er niets  aan te doen. Anders zou je het kunnen polijsten .maar dat kan de doffe plek veroorzaken.

1paul
door 1paul - May 15, 2019 om 15:30
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dit mogen zij niet van u eisen, zij moeten, onder garantie een nieuw toestel leveren of repareren...

ro
door ron503 - May 15, 2019 om 16:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u gebruik wenst te maken van uw retourrecht dan dient het toestel in dezefde doos retour gestuurt te worden. Na eventuele reparatie kan het toestel als tweede kans product verkocht worden. Omdat u de doos niet meer in bezit heeft is is dat nu geen optie meer en is het logisch dat plattetv.nl zich beroept op de voorwaarden. U heeft wel recht op reparatie van het toestel en als er echt een barst in het scherm zit die niet door uw toedoen is veroorzaakt dan zal het gehele scherm vervangen worden. Een tweede toestel bestellen bij welke verkoper dan ook en de defecte in die doos retour sturen gaat hem niet worden want ten eerste plattetv.nl weet van uw klachten en als de tv ineens inclusief door retour komt gaan alle bellen rinkelen daar komt nog bij dat op de doos naast het typenummer ook het serienummer op de doos staat en die komen niet met elkaar overeen.

mo
door mof - May 15, 2019 om 18:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U is een beschadigd apparaat geleverd. Dan heeft u gewoonrecht op vervanging, reparatie, of geld terug.  Dit valt ws niet onder garantie want het is geen defect door fabricage of zo. Maar het had onbeschadigd geleverd moeten worden. Het feit dat het nog een dag geduurd herft voor u de schade heeft ontdekt kan wel uitmaken. U pakt de tv uit, dan staat ie niet aan dus had u het apparaat kunnen inspecteren. Ik kan niet beoordelen hoe duidelijk u de barst had kunnen waarnemen

Ba
door BarstTV11 May 15, 2019 om 23:41
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie reacties en suggesties.

Nooit bij nagedacht dat de doos zo essentieel kon zijn bij het halen van je recht.
Ik vind dat ze dit met grote letters op doos hadden moeten zetten (en niet in kleine lettertjes onder aan de gemailde factuur), scheelt voor alle partijen een hoop ellende.
Schade op beeldscherm was niet duidelijk zichtbaar, merkte ik pas volgende dag met zonlicht op scherm (tv was dag ervoor tegen de avond bezorgd)
Dacht eerst dat het een haar op het beeldscherm was, maar bleek barstje.
Niet goed geinspecteerd, in enthousiasme tv direct aangezet en dan zie je de beschadiging (gelukkig) niet.
Ben er niet gerust op dat barst niet groter wordt.
Morgen maar weer contact opnemen met PlatteTV :(

pk49
door pk49 - May 15, 2019 om 22:36
243 Antwoorden / 2 Vragen

nooooit de verpakking van een nieuw product weggooien ! Altijd goed om te retourneren, indien nodig. Maar wel flauw van het bedrijf om dat niet te accepteren.Mijn nieuwe tv ga ik in iedere geval daar niet bestellen.

Br
door BrendaDJSenKarel - May 16, 2019 om 13:59
35 Antwoorden / Vragen

@mrmix om-denken gaat niet lukken, elke tv heeft namelijk een serienummer die gecheckt wordt bij retour/annulering.

wel goed geprobeerd .

MisterrMix
door MisterrMix Apr 9, 2020 om 11:07
18 Antwoorden / Vragen

Beetje laat qua reactie. Maar dit is niet t geval. Miss een goede webshop die dit wel doet, maar ik heb zelf jaren in de elektronica winkels gewerkt en nooit, maar dan ook nooit wordt er een serienummer geregistreerd bij aankoop. Hooguit bij een eventuele reparatieaanvraag.