mi
door mirjam76 Mar 21, 2008 om 11:54
Elektronica & tv

Garantiebepalingen Blokker

In juni 2007 heb ik een stofzuiger gekocht bij de Blokker.  Afgelopen week is mijn stofzuiger kapot gegaan.

Ik heb hem ingeleverd bij de Blokker met originele aankoopnota. Vervolgens kreeg ik de mededeling dat de stofzuiger opgestuurd wordt en dat dat 6 weken gaat duren. Een leenexemplaar hadden ze niet en dat was niet hun probleem.

Dus Blokker Nederland maar gecontact en daar hetzelfde verhaal. Voor het feit dat ik thuis werk als zelfstandig gastouder en dagelijks gemiddeld 5 kinderen over de vloer gaven ze geen gehoor.

In mijn laatste poging heb ik gemeld dat ik een probleem heb als ik controle van de GGD krijg. Er wordt dan voornamelijk gecontroleerd op hygiène en de aanwezigheid van een basisuitrusting. Waaronder een stofzuiger dus....

Ook heb ik ze gewezen op de site Consuwijzer en de daarin gestelde regels over leenapparatuur.......

Weer geen gehoor en een standaard mail....zo zijn de procedures zoals ze bij Blokker gelden.

Ligt het nou aan mij of handeld de Blokker volgens het recht van de Consument? Als het nou om een tosti-ijzer of een strijkijzer gaat, dan kan ik het nog enigszins snappen, maar een stofzuiger.......

4869 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 21, 2008 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niemand kan je verplichten een stofzuiger in huis te hebben.
Een stoffer en blik of zwabber werkt toch ook, en te koop bij .... de Blokker.

Punky

ve
door verwijderd - Mar 21, 2008 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mirjam76,

Juridisch gezien is Blokker niet wettelijk verplicht om een leenstofzuiger ter beschikking te stellen. Dat dat in jouw specifieke situatie wel heel erg handig zou zijn, is niet het probleem van Blokker. Je zult dus voor dit probleem een andere oplossing moeten zoeken. Overigens vind ik de reparatieperiode van 6 weken wel erg lang. Zo'n klusje kan makkelijk geklaard worden in 3 weken!

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Mar 21, 2008 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ruim een jaar geleden een citruspers gekocht bij Blokker.

Deze gaf gisteren de geest. Naar Blokker met de kassabon en de kapotte pers. Zonder een probleem ingeruild.

Dis m.i. is Blokker niet zo beroerd. Berchris

ve
door verwijderd - Mar 21, 2008 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stofzuigers gaan nagenoeg nooit kapot tijdens normaal gebruik.Wat het meeste voorkomt is een gebroken snoer.,Dit komt vaak Omdat we net niet dat ene hoekje kunnen bereiken en het snoer onder trekspanning komt te staan.Dit valt echter niet onder de garantie want het is een gebruikersfout.

Een stofzuiger is geen 1ste levensbehoefte dus een leentoestel is niet van toepassing.

T

ve
door verwijderd - Mar 21, 2008 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor 30-40 euro koop je tegenwoordig een nieuwe; altijd makkelijk als reserve in huis. Of meteen een stofzuiger van een degelijk merk kopen waar je zonder problemen 10-20 jaar mee vooruit kan.

ve
door verwijderd - Mar 21, 2008 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk!

De antwoorden van Hutch en Read kan ik wat mee.....bedankt voor jullie reactie. Feit blijft dat ik het niet servicegericht blijf vinden van Blokker, maar dat is dus mijn mening.

Wij hebben namelijk ook al eens iets gehad met een product van de Gamma, zij verlenen 3 jaar garantie omdat ze in hun producten geloven. De cirkelzaag ging na 2,5 jaar kapot en wij kregen gewoon een nieuwe. Niks moeilijk, ook niet van onze kant want wij wilden vragen of hij nog te repareren was en hem niet terugbrengen voor garantie. Ons werd zonder omhaal een nieuwe aangeboden.

Maar goed, Blokker streeft waarschijnlijk liever hun procedures na dan hun klanten tevreden te houden om toch een mogelijke oplossing proberen te vinden. Een goede weet voor de volgende keer.

Over het bedrijfsmatige gebruik, ik gebruik hem dus inderdaad ook voor mijn bedrijf en was me niet bewust van dit struikelblok. Al moet ik zeggen dat in mijn branche de grens privé/zakelijk erg vaag is.

Ik wil helemaal niet "hard schreeuwen" want zo ben ik niet. Ik ben iemand die het naadje van de kous wil weten en heb een groot rechtvaardigheidsgevoel. Soms terecht en soms onterecht.

Ik heb zelf natuurlijk op internet gezocht en de informatie die ik tegenkwam is wel tegenstrijdig met wat hier gezegd wordt..

Consuwijzer:

Overlast

Soms veroorzaakt het laten repareren van een product u overlast. Het is bijvoorbeeld onhandig om twee weken zonder TV of koelkast te zitten.

Een verkoper is verplicht om de overlast bij reparatie zo veel mogelijk te beperken. Hij kan u bijvoorbeeld een gratis leenexemplaar aanbieden.

Als de verkoper de overlast voor u niet kan beperken, kunt u kiezen voor vervanging van het product door een nieuw exemplaar. U kunt er in het uiterste geval ook voor kiezen om het product terug te geven zodat u (een deel van) uw geld terugkrijgt.

U hebt dus niet alleen recht op een leenexemplaar als u extra garantie hebt bijgekocht.

Geen leenexemplaar

U zult niet zo snel een leenexemplaar krijgen van bijvoorbeeld een wasmachine, omdat het veel tijd kost om het apparaat te vervoeren en te installeren. In dat geval kan een verkoper de overlast beperken door u de kosten van de wasserij te betalen.

Ook van producten die u niet dringend nodig hebt, zult u geen leenexemplaar krijgen.

****************************************************

Er is dus een wirwar van meningen en feiten......ik denk dat ik dus maar een beroep ga doen op mijn omgeving om stofzuigers te gaan lenen totdat ik een telefoontje krijg dat hij klaar is. Een stoffer en blik is voor ons geen optie omdat wij buiten de kinderen ook nog een hond en twee katten hebben rondlopen.

ve
door verwijderd - Mar 21, 2008 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Mirjam,

uit de andere reacties blijkt al wel dat u geen recht heeft op een leenstofzuiger. Dit is inderdaad uw probleem, hoe jammer ook.

Maar er is nog iets anders:

"...... Voor het feit dat ik thuis werk als zelfstandig gastouder...." U verdient dus met dit werk.

Artikel 5, lid 1 BW/7 spreekt over het volgende:

"In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf."

Als ik het goed begrijp, gebruikt u die stofzuiger (formeel gezien) beroepshalve, dus voor uw 'bedrijf'.

Dus ik zou maar niet 'te hard schreeuwen', want als de 'fabrieks'garantie is afgelopen, kunt u niet terug vallen op de wettelijke bescherming die een consument wel heeft.......

Indien deze stofzuiger na de 'normale' garantietermijn van (naar ik aanneem) 1 jaar weer defect raakt, heeft u nergens meer recht op. Een 'gewone' consument kan dan nog een beroep doen op de te verwachten economische gebruiksduur, oftewel de gebruiksduurverwachting, met daaraan gekoppeld een eventuele bijbetaling (van een reparatie) van Blokker tijdens die gebruiksduurverwachting. U bent geen 'gewone' consument, maar u gebruikt deze stofzuiger beroepshalve......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 21, 2008 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Mirjam,

dat 'hard schreeuwen' bedoelde ik niet letterlijk, hoor. Ik bedoelde eigenlijk, dat u Blokker beter niet kunt zeggen, dat u deze stofzuiger (ook) bedrijfsmatig gebruikt, alhoewel dit in uw eigen woonkamer e.d. gebeurt. Blokker zou dan moeilijk kunnen gaan doen.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 29, 2008 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht het niet intussen al zijn doorgedrongen, het citaat van Consuwijzer gaat over consumentenkoop. De vraag die je nu nog zou kunnen stellen is of de stofzuiger als consumentenkoop is aan te merken. Die vraag is makkelijk te beantwoorden. Als je die op rekening van een bedrijf hebt gekocht of de BTW hebt kunnen aftrekken, dan is het geen consumentenkoop. Het kan ook zijn dat je de stofzuiger voor eigen gebruik hebt gekocht en dat de oppascentrale deze ook af en toe mag gebruiken. In dat geval is het wel consumentenkoop.

Wel staat er in het citaat nog iets dat ruim te interpreteren valt. Dat de verkoper verplicht is "zo veel mogelijk" de overlast moet beperken bijvoorbeeld. En dat hij een leentoestel "kan" verstrekken.

ve
door verwijderd - May 12, 2008 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hierbij een laatste update.

Eerst even een rectificatie, we hebben de stofzuiger niet in juni 2007 gekocht maar in september 2007.

Wij hebben afgelopen zaterdag het verlossende telefoontje gehad. De stofzuiger was klaar.

Bij de Blokker aangekomen kregen wij hem weer mee met de mededeling dat er een nieuwe motor in zat en dat er geen kosten aan verbonden waren. Een productiefoutje in het apparaat zelf.

Tot slot toch nog een opmerking gemaakt over het feit dat we hem zolang kwijt zijn geweest, het antwoord: "ach mevrouw......u heeft toch een nieuwe motor?" Dat wij met een vlooienplaag hebben gezeten door het warme weer doet dan niet ter zake blijkbaar.    "Tja, klagen bij de instanties duurt langer dan de reparatie zelf, mevrouw..". En daar sta je dan met je "goede gedrag"...

Blijkbaar onderschatten ze zelf het nut van de artikelen die ze verkopen.