Garantietermijn na levering defect product
Ik kocht op 19 maart 2019 een apparaat bij Gear4music.
Bij aankomst bleek meteen dat het geleverde niet volledig functioneel was. Ik heb daar meteen melding van gemaakt.
Het apparaat werd op kosten van Gear4music opgehaald en zou gerepareerd of vervangen worden.
Helaas bleek geen vervangend exemplaar meer voorhanden.
Als ik gebruik wil maken van vervanging, zou pas in augustus 2019 een vervangend exemplaar geleverd kunnen worden.
Ik heb vervolgens gevraagd welke consequenties dit zou hebben voor de garantietermijn, aangezien ik in dat geval gedurende 5 maanden geen gebruik van mijn aankoop zou kunnen maken.
Gear4music beweert dat de garantietermijn gewoon ingaat op het moment van de aanvankelijke levering.
Wel heeft men aangeboden mij het aankoopbedrag terug te betalen, zodat ik t.z.t. een vervangend exemplaar zou kunnen kopen.
Echter...de huidige verkoopprijs is 97,00 Euro hoger (bij levering in augustus 2019) dan waar ik het in maart 2019 voor gekocht heb.
Om deze reden ben ik niet geïnteresseert in een terugbetaling, omdat mij dit op termijn 97,00 Euro extra zal kosten.
Staat Gear4music in zijn recht de aanvankelijke leverdatum (van het defecte artikel) als ingangsdatum voor de garantie te hanteren?
Garantie gaat inderdaad altijd in op het moment van de eerst aankoop. Bij een garantiegeval heeft u recht op herstel, vervanging mits herstel goedkoper is of ontbinding. Herstel is schijnbaar niet mogelijk en vervanging gaat te lang duren. Dan blijft er enkel ontbinding over. Dat het product straks duurder is kan de verkoper niets aan doen. Schijnbaar is een nieuwe partij ingekocht die duurder is dan de vorige.
Het is dus een keuze voor u om of straks meer te betalen en een nieuwe garantieperiode aan te gaan, of te wachten en 5 maanden korter garantie te hebben. Overigens is wettelijk bepaald dat u er niet te eel hinder van mag ondervinden. 5 maanden zonder product is te lang in mijn ogen. Bij een juridische zaak zal ontbinding nog overblijven.
Gear4Music is een UK based company....of ze de het Nederlandse consumentenrecht respecteren is nog maar de vraag.
Als je genoeg tijd hebt, zou ik toch even wachten. Dan is de garantie wel korter, maar scheelt het je wel bijna 100 euro.
Hallo VanSteenis ,
Lees hier Garantie & Waarborgen , klik op de rode regel .
https://www.gear4music.nl/nl/informatie/garanties-en-waarborgen
Deze voorwaarden wijken af van de wettelijke consumentenbeschreming. BW boek 6
@heremietkreeft , lees in de link de rechterkolom onder klantvoordelen , daar staat 2 jaar garantie inbegrepen . Hou de muis erboven en u kunt lezen wat dit betekent .
Volgens Nederlandse en ook Europese wetgeving (*en het Verenigd Koninkrijk is nog EU lid) is duidelijk is dat indien een aankoop niet voldoet u recht heeft op reparatie, als dat niet kan een nieuw gelijkwaardig en goed werkend product of als dat ook niet kan geld terug.
Ik begrijp dat het zelfde product nu duurder is maar dat ontslaat Gear4music dus wettelijk niet om u een adequaat exemplaat zonder bij betaling aan te bieden.
Maar helaas is het verkrijgen van recht soms iets anders dan het hebben van recht omdat voor het verkrijgen mogelijk geprocedeerd moet worden.
Volgens genoemde wetgeving is er geen sprake van een garantietermijn waar de verkoper zich klaarblijkelijk achter verstopt.
Zie: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
Best leuk om te vermelden dat ze, zonder bijbetaling, een nieuw apparaat moeten leveren, maar wilt u 5 maanden wachten op een nieuw product?
Neen, maar als je de regels niet goed kent betekent dat niet dat er niet alsnog beroep op mogelijk is. Vraagsteller poneert de vrsag niet voor niets. En wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd, onterecht, door de verkoper. Koryer dan 5 mnd geleden. Maar ts kan er ook voor kiezen om de terugbetaling van de aankoop te accepteren als hij niet wil wachten. Als er nu niet kan worden geleverd kan dit mogelijk worden aangevoerd als overmacht. Als al gezegd: gelijk halen kan kostbaar(der) zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Onaangekondige prijsverhoging sportschool
Goedendag,
vanmiddag een onaangename verassing tijdens het nalopen van de financiele administratie. SInds 1 november 2023 heb ik een abonnement bij een sportschool. Deze sportschool heeft, zonder het aan mij bekend te maken, de abonnementsprijs verhoogd. Ik ben niets te beroerd om te betalen, laten we dat voorop stellen. Ik wil echter wel graag op tijd weten dat er een prijsverhoging aa
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer