Va
door VanSteenis Apr 15, 2019 om 15:37
Elektronica & tv

Garantietermijn na levering defect product

Ik kocht op 19 maart 2019 een apparaat bij Gear4music.
Bij aankomst bleek meteen dat het geleverde niet volledig functioneel was. Ik heb daar meteen melding van gemaakt.

Het apparaat werd op kosten van Gear4music opgehaald en zou gerepareerd of vervangen worden.

Helaas bleek geen vervangend exemplaar meer voorhanden.
Als ik gebruik wil maken van vervanging, zou pas in augustus 2019 een vervangend exemplaar geleverd kunnen worden.

Ik heb vervolgens gevraagd welke consequenties dit zou hebben voor de garantietermijn, aangezien ik in dat geval gedurende 5 maanden geen gebruik van mijn aankoop zou kunnen maken.
Gear4music beweert dat de garantietermijn gewoon ingaat op het moment van de aanvankelijke levering.
Wel heeft men aangeboden mij het aankoopbedrag terug te betalen, zodat ik t.z.t. een vervangend exemplaar zou kunnen kopen.
Echter...de huidige verkoopprijs is 97,00 Euro hoger (bij levering in augustus 2019) dan waar ik het in maart 2019 voor gekocht heb.
Om deze reden ben ik niet geïnteresseert in een terugbetaling, omdat mij dit op termijn 97,00 Euro extra zal kosten.
Staat Gear4music in zijn recht de aanvankelijke leverdatum (van het defecte artikel) als ingangsdatum voor de garantie te hanteren?

1652 6 Rapporteer

ne
door neodutchio - Apr 15, 2019 om 15:46
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Garantie gaat inderdaad altijd in op het moment van de eerst aankoop. Bij een garantiegeval heeft u recht op herstel, vervanging mits herstel goedkoper is of ontbinding. Herstel is schijnbaar niet mogelijk en vervanging gaat te lang duren. Dan blijft er enkel ontbinding over. Dat het product straks duurder is kan de verkoper niets aan doen. Schijnbaar is een nieuwe partij ingekocht die duurder is dan de vorige.

Het is dus een keuze voor u om of straks meer te betalen en een nieuwe garantieperiode aan te gaan, of te wachten en 5 maanden korter garantie te hebben. Overigens is wettelijk bepaald dat u er niet te eel hinder van mag ondervinden. 5 maanden zonder product is te lang in mijn ogen. Bij een juridische zaak zal ontbinding nog overblijven.

tdmduc
door tdmduc - Apr 15, 2019 om 15:57
703 Antwoorden / 2 Vragen

Gear4Music is een UK based company....of ze de het Nederlandse consumentenrecht respecteren is nog maar de vraag.

PerCeptie
door PerCeptie - Apr 15, 2019 om 16:24
26 Antwoorden / 2 Vragen

Als je genoeg tijd hebt, zou ik toch even wachten. Dan is de garantie wel korter, maar scheelt het je wel bijna 100 euro.

marita5
door marita5 - Apr 15, 2019 om 17:01
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo VanSteenis ,

Lees hier Garantie & Waarborgen , klik op de rode regel .

https://www.gear4music.nl/nl/informatie/garanties-en-waarborgen

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 15, 2019 om 17:50
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Deze voorwaarden wijken af van de wettelijke consumentenbeschreming. BW boek 6

marita5
door marita5 Apr 15, 2019 om 17:53
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , lees in de link de rechterkolom onder klantvoordelen , daar staat 2 jaar garantie inbegrepen . Hou de muis erboven en u kunt lezen wat dit betekent .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 15, 2019 om 17:47
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens Nederlandse en ook Europese wetgeving (*en het Verenigd Koninkrijk is nog EU lid) is  duidelijk is  dat indien een aankoop niet voldoet u recht heeft op reparatie, als dat niet kan een nieuw gelijkwaardig en goed werkend product of als dat ook niet kan geld terug.

Ik begrijp dat het zelfde product nu duurder is maar dat ontslaat Gear4music dus wettelijk niet om u een adequaat exemplaat zonder bij betaling aan te bieden.

Maar helaas is het verkrijgen van recht soms iets anders dan het hebben van recht omdat voor het verkrijgen mogelijk geprocedeerd moet worden.

Volgens genoemde wetgeving is er geen sprake van een garantietermijn waar de verkoper zich klaarblijkelijk achter verstopt.
Zie: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

ne
door neodutchio Apr 15, 2019 om 18:27
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Best leuk om te vermelden dat ze, zonder bijbetaling, een nieuw apparaat moeten leveren, maar wilt u 5 maanden wachten op een nieuw product?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 15, 2019 om 19:46
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, maar als je de regels niet goed kent betekent dat niet dat er niet alsnog beroep op mogelijk is. Vraagsteller poneert de vrsag niet voor niets. En wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd, onterecht, door de verkoper. Koryer dan 5 mnd geleden. Maar ts kan er ook voor kiezen om de terugbetaling van de aankoop te accepteren als hij niet wil wachten. Als er nu niet kan worden geleverd kan dit mogelijk worden aangevoerd als overmacht. Als al gezegd: gelijk halen kan kostbaar(der) zijn.