Va
door VanSteenis 15 apr. 2019 om 15:37
Elektronica & tv

Garantietermijn na levering defect product


Ik kocht op 19 maart 2019 een apparaat bij Gear4music.
Bij aankomst bleek meteen dat het geleverde niet volledig functioneel was. Ik heb daar meteen melding van gemaakt.


Het apparaat werd op kosten van Gear4music opgehaald en zou gerepareerd of vervangen worden.


Helaas bleek geen vervangend exemplaar meer voorhanden.
Als ik gebruik wil maken van vervanging, zou pas in augustus 2019 een vervangend exemplaar geleverd kunnen worden.


Ik heb vervolgens gevraagd welke consequenties dit zou hebben voor de garantietermijn, aangezien ik in dat geval gedurende 5 maanden geen gebruik van mijn aankoop zou kunnen maken.
Gear4music beweert dat de garantietermijn gewoon ingaat op het moment van de aanvankelijke levering.
Wel heeft men aangeboden mij het aankoopbedrag terug te betalen, zodat ik t.z.t. een vervangend exemplaar zou kunnen kopen.
Echter...de huidige verkoopprijs is 97,00 Euro hoger (bij levering in augustus 2019) dan waar ik het in maart 2019 voor gekocht heb.
Om deze reden ben ik niet geïnteresseert in een terugbetaling, omdat mij dit op termijn 97,00 Euro extra zal kosten.
Staat Gear4music in zijn recht de aanvankelijke leverdatum (van het defecte artikel) als ingangsdatum voor de garantie te hanteren?


551 6 Rapporteer
ne
door neodutchio - 15 apr. 2019 om 15:46
2704 Antwoorden / 11 Vragen
0

Garantie gaat inderdaad altijd in op het moment van de eerst aankoop. Bij een garantiegeval heeft u recht op herstel, vervanging mits herstel goedkoper is of ontbinding. Herstel is schijnbaar niet mogelijk en vervanging gaat te lang duren. Dan blijft er enkel ontbinding over. Dat het product straks duurder is kan de verkoper niets aan doen. Schijnbaar is een nieuwe partij ingekocht die duurder is dan de vorige.

Het is dus een keuze voor u om of straks meer te betalen en een nieuwe garantieperiode aan te gaan, of te wachten en 5 maanden korter garantie te hebben. Overigens is wettelijk bepaald dat u er niet te eel hinder van mag ondervinden. 5 maanden zonder product is te lang in mijn ogen. Bij een juridische zaak zal ontbinding nog overblijven.

door tdmduc - 15 apr. 2019 om 15:57
448 Antwoorden / 1 Vragen
0

Gear4Music is een UK based company....of ze de het Nederlandse consumentenrecht respecteren is nog maar de vraag.

door PerCeptie - 15 apr. 2019 om 16:24
26 Antwoorden / 2 Vragen
0

Als je genoeg tijd hebt, zou ik toch even wachten. Dan is de garantie wel korter, maar scheelt het je wel bijna 100 euro.

door marita5 - 15 apr. 2019 om 17:01
7504 Antwoorden / 12 Vragen
0

Hallo VanSteenis , 

Lees hier Garantie & Waarborgen , klik op de rode regel .

https://www.gear4music.nl/nl/informatie/garanties-en-waarborgen

door heremietkreeft 15 apr. 2019 om 17:50
9524 Antwoorden / 155 Vragen

Deze voorwaarden wijken af van de wettelijke consumentenbeschreming. BW boek 6

door marita5 15 apr. 2019 om 17:53
7504 Antwoorden / 12 Vragen

@heremietkreeft , lees in de link de rechterkolom onder klantvoordelen , daar staat 2 jaar garantie inbegrepen . Hou de muis erboven en u kunt lezen wat dit betekent .

door heremietkreeft - 15 apr. 2019 om 17:47
9524 Antwoorden / 155 Vragen
0

Volgens Nederlandse en ook Europese wetgeving (*en het Verenigd Koninkrijk is nog EU lid) is  duidelijk is  dat indien een aankoop niet voldoet u recht heeft op reparatie, als dat niet kan een nieuw gelijkwaardig en goed werkend product of als dat ook niet kan geld terug.

Ik begrijp dat het zelfde product nu duurder is maar dat ontslaat Gear4music dus wettelijk niet om u een adequaat exemplaat zonder bij betaling aan te bieden.

Maar helaas is het verkrijgen van recht soms iets anders dan het hebben van recht omdat voor het verkrijgen mogelijk geprocedeerd moet worden.

Volgens genoemde wetgeving is er geen sprake van een garantietermijn waar de verkoper zich klaarblijkelijk achter verstopt.
Zie: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

ne
door neodutchio 15 apr. 2019 om 18:27
2704 Antwoorden / 11 Vragen

Best leuk om te vermelden dat ze, zonder bijbetaling, een nieuw apparaat moeten leveren, maar wilt u 5 maanden wachten op een nieuw product?

door heremietkreeft 15 apr. 2019 om 19:46
9524 Antwoorden / 155 Vragen

Neen, maar als je de regels niet goed kent betekent dat niet dat er niet alsnog beroep op mogelijk is. Vraagsteller poneert de vrsag niet voor niets. En wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd, onterecht, door de verkoper. Koryer dan 5 mnd geleden. Maar ts kan er ook voor kiezen om de terugbetaling van de aankoop te accepteren als hij niet wil wachten. Als er nu niet kan worden geleverd kan dit mogelijk worden aangevoerd als overmacht. Als al gezegd: gelijk halen kan kostbaar(der) zijn.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

An
Anco0588 - 17 jun. 2019 om 20:06
Geldzaken & recht

Frustratie over overheid

In Februari kreeg ik een aanslag van de gemeentebelasting in de inbox op mijn overheid. Door drukte is deze aanslag mij volledig ontgaan. Niet wetende dat ik in overtreding was, kreeg ik eind april een aanmaning (de ironie leert dat dit wel op papier kan). Ik zag deze aanmaning als betalingsherinnering en heb dus de aanslag betaald minus de aanmaningskosten. Nu krijg ik vanwege deze 16(!) euro ee ... Lees meer

Ho
Hotel - 18 jun. 2019 om 09:14
Geldzaken & recht

Intrekken huursteun

Beste Kassa panel leden,

graag willen wij af van een ondertekende huurregeling om een gedeelte van de huur te betalen van een van onze kinderen. Dit heeft te maken met ouderafstoting door het desbetreffend kind. Ook hebben wij begrepen dat het inkomen van dit kind (leeftijd 30 jaar) gegroeid is en dat haar expartner actief meebetaald. Alleen mogen wij zomaar deze financiele bijdrage sto ... Lees meer

ru
ruudolf - 17 jun. 2019 om 18:59
Geldzaken & recht

Nationale ombudsman

Goedendag,

Mijn vraag is dat ik een probleem met de politie heb. Zonder inhoudelijk hier verder op in te gaan omdat dat een lang verhaal is en ook niet relevant is voor mijn vraag, wil ik jullie vragen.
Op een gegeven moment ben ik naar de Nationale ombudsman gegaan, omdat ik de procedure bij de politie/klachtencommissie politie doorlopen had. Toen mijn klacht bij de Nationale o ... Lees meer