Va
door VanSteenis Apr 15, 2019 om 15:37
Elektronica & tv

Garantietermijn na levering defect product


Ik kocht op 19 maart 2019 een apparaat bij Gear4music.
Bij aankomst bleek meteen dat het geleverde niet volledig functioneel was. Ik heb daar meteen melding van gemaakt.


Het apparaat werd op kosten van Gear4music opgehaald en zou gerepareerd of vervangen worden.


Helaas bleek geen vervangend exemplaar meer voorhanden.
Als ik gebruik wil maken van vervanging, zou pas in augustus 2019 een vervangend exemplaar geleverd kunnen worden.


Ik heb vervolgens gevraagd welke consequenties dit zou hebben voor de garantietermijn, aangezien ik in dat geval gedurende 5 maanden geen gebruik van mijn aankoop zou kunnen maken.
Gear4music beweert dat de garantietermijn gewoon ingaat op het moment van de aanvankelijke levering.
Wel heeft men aangeboden mij het aankoopbedrag terug te betalen, zodat ik t.z.t. een vervangend exemplaar zou kunnen kopen.
Echter...de huidige verkoopprijs is 97,00 Euro hoger (bij levering in augustus 2019) dan waar ik het in maart 2019 voor gekocht heb.
Om deze reden ben ik niet geïnteresseert in een terugbetaling, omdat mij dit op termijn 97,00 Euro extra zal kosten.
Staat Gear4music in zijn recht de aanvankelijke leverdatum (van het defecte artikel) als ingangsdatum voor de garantie te hanteren?


1665 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ne
door neodutchio - Apr 15, 2019 om 15:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen
0

Garantie gaat inderdaad altijd in op het moment van de eerst aankoop. Bij een garantiegeval heeft u recht op herstel, vervanging mits herstel goedkoper is of ontbinding. Herstel is schijnbaar niet mogelijk en vervanging gaat te lang duren. Dan blijft er enkel ontbinding over. Dat het product straks duurder is kan de verkoper niets aan doen. Schijnbaar is een nieuwe partij ingekocht die duurder is dan de vorige.

Het is dus een keuze voor u om of straks meer te betalen en een nieuwe garantieperiode aan te gaan, of te wachten en 5 maanden korter garantie te hebben. Overigens is wettelijk bepaald dat u er niet te eel hinder van mag ondervinden. 5 maanden zonder product is te lang in mijn ogen. Bij een juridische zaak zal ontbinding nog overblijven.

tdmduc
door tdmduc - Apr 15, 2019 om 15:57
703 Antwoorden / 2 Vragen
0

Gear4Music is een UK based company....of ze de het Nederlandse consumentenrecht respecteren is nog maar de vraag.

PerCeptie
door PerCeptie - Apr 15, 2019 om 16:24
26 Antwoorden / 2 Vragen
0

Als je genoeg tijd hebt, zou ik toch even wachten. Dan is de garantie wel korter, maar scheelt het je wel bijna 100 euro.

marita5
door marita5 - Apr 15, 2019 om 17:01
11507 Antwoorden / 15 Vragen
0

Hallo VanSteenis , 

Lees hier Garantie & Waarborgen , klik op de rode regel .

https://www.gear4music.nl/nl/informatie/garanties-en-waarborgen

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 15, 2019 om 17:50
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Deze voorwaarden wijken af van de wettelijke consumentenbeschreming. BW boek 6

marita5
door marita5 Apr 15, 2019 om 17:53
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , lees in de link de rechterkolom onder klantvoordelen , daar staat 2 jaar garantie inbegrepen . Hou de muis erboven en u kunt lezen wat dit betekent .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 15, 2019 om 17:47
16827 Antwoorden / 202 Vragen
0

Volgens Nederlandse en ook Europese wetgeving (*en het Verenigd Koninkrijk is nog EU lid) is  duidelijk is  dat indien een aankoop niet voldoet u recht heeft op reparatie, als dat niet kan een nieuw gelijkwaardig en goed werkend product of als dat ook niet kan geld terug.

Ik begrijp dat het zelfde product nu duurder is maar dat ontslaat Gear4music dus wettelijk niet om u een adequaat exemplaat zonder bij betaling aan te bieden.

Maar helaas is het verkrijgen van recht soms iets anders dan het hebben van recht omdat voor het verkrijgen mogelijk geprocedeerd moet worden.

Volgens genoemde wetgeving is er geen sprake van een garantietermijn waar de verkoper zich klaarblijkelijk achter verstopt.
Zie: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

ne
door neodutchio Apr 15, 2019 om 18:27
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Best leuk om te vermelden dat ze, zonder bijbetaling, een nieuw apparaat moeten leveren, maar wilt u 5 maanden wachten op een nieuw product?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 15, 2019 om 19:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, maar als je de regels niet goed kent betekent dat niet dat er niet alsnog beroep op mogelijk is. Vraagsteller poneert de vrsag niet voor niets. En wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd, onterecht, door de verkoper. Koryer dan 5 mnd geleden. Maar ts kan er ook voor kiezen om de terugbetaling van de aankoop te accepteren als hij niet wil wachten. Als er nu niet kan worden geleverd kan dit mogelijk worden aangevoerd als overmacht. Als al gezegd: gelijk halen kan kostbaar(der) zijn.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

ji
jimace - Apr 18, 2024 om 19:59
Geldzaken & recht
Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer

he
henniev - Apr 16, 2024 om 14:49
Computers & telefonie
Abonnement Red Together Vodafone

Abonnement Red Together Vodafone

Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en ... Lees meer