Geen reparatie maar wel kosten
Onlangs heb ik een reparatie aangeboden bij Samsung welke is uitbesteed aan Servilux. Op verzoek heb ik foto's gemaakt van het apparaat, de sticker waarop model en serienummer staan en vervolgens deze afbeeldingen geupload voor goedkeuring. Nadat het bedrijf deze gegevens heeft goedgekeurd kon ik het apparaat opsturen. Na enige tijd krijg ik een mail waarin staat dat het apparaat is nagekeken en doen ze een prijsopgave waarvoor akkoord moet worden gegeven. Een paar dagen later krijg ik het apparaat ongerepareerd retour met de melding dat het apparaat te oud is en dat er geen onderdelen beschikbaar zijn. Mijn vraag is of het bedrijf dit niet aan de hand van de geleverde informatie had kunnen bezien en daarmee voor mij onnodige kosten had kunnen besparen. Vooralsnog heb ik de factuur niet voldaan en vraag mij af of ik hier sterk in sta gezien de handelingswijze van de reparateur.
In mijn optiek is hier sprake van misleiding, daar ik er bij de prijsopgave van uit ging dat het apparaat te repareren was.
Hallo Sungsam ,
Wat zijn onderzoekskosten?
Als u iets laat repareren, is vaak niet meteen duidelijk wat er precies mis is met het product. Daarom is het normaal dat de reparateur eerst onderzoek doet. Daarna kan hij beter inschatten wat er precies moet gebeuren. En hoeveel dit gaat kosten. Voor dit onderzoek mag de reparateur onderzoekskosten in rekening brengen. Dit moet hij vooraf aan u melden.
Blijkt uit het onderzoek dat het product niet gerepareerd kan worden? Of wordt de reparatie zo duur dat u besluit om het product niet te laten repareren? Dan mag de reparateur u nog steeds de onderzoekskosten in rekening brengen. Maar alleen als hij dat vooraf heeft gemeld.
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-altijd-voorrijkosten-en-onderzoekskosten-betalen
Volgens mij gaat het daar niet om/over in de vraagstelling..
@WIM, moet u toch ff goed lezen, de link gaat ook om onderzoekskosten!
Na "controle" van het type krijgt u toestemming het apparaat op te sturen waarna men dan constateert dat het te oud is om te repareren. Er zijn best wat aanmerkingen te maken op die handelswijze maar dan moet u daar eerst een zaak van maken en is het niet bepaald gegarandeerd dat u die ook wint. Per slot van rekening kan het ook pas bij de importeur blijken dat er geen reserveonderdelen meer beschikbaar zijn.
Niet TS moet daar een zaak van maken.
Als TS aangeeft de factuur niet te voldoen omdat er ten onrechte de suggestie is gewekt dat reparatie mogelijk zou zijn en er daardoor dus ook ten onrechte onderzoekskosten zijn gemaakt, dan zal de eisende partij er een zaak van moeten maken als zij bij nader inzien de mening van TS niet delen.
Zo kun je het ook aanpakken, alleen komen er dan een berg incassokosten bij als je verliest.
Om welk apparaat gaat het eigenlijk, Samsung heeft er veel van. Soms moet iets uitelkaar om te zien wat het defect is, de winkelier waar u het heeft gekocht kan al een behoorlijke inschatting geven. Of zelfs een handige Harry.
Ik zit met een wasmachine van LG, helemaal niet oud, en ook die moet open om de oorzaak te vinden ''trouble shooting''. Nu ben ik een broertje van Harry en kan het zelf, maar een monteur heeft daar toch tijd aan en dat kost geld.En dat onderdeel is stikmoeilijk te krijgen hier op het eiland. Grrrr.
Maar bij u gaat het anders, u krijgt een prijsopgave (voor wat? reparatie?) waarvoor u moet toestemmen. Dan krijgt u het ongerepareerd terug vanwege niet beschikbare onderdelen.
Het moet dus wel een ontzettend oud apparaat zijn, want doorgaans zijn er plenty onderdelen te krijgen over heel de wereld. Even zoeken en googlen met partnummers, en hup daar ligt het op de plank. Misschien een beetje te duur dat onderdeel, dat u aangeraden wordt om een nieuwe te kopen.
Om welk apparaat gaat het eigenlijk
Dat mogen we niet weten, denk ik..
Oh, het is zeker geen geheim, maar heb vandaag pas de reacties gelezen. Het gaat hier om een draadloze ontvanger(SWA-5000) voor een homecinema set welke in 2011 is aangeschaft.
Electronica, geen onderdelen misschien . Maar wat is het onderdeel dan wat stuk is? partnummer? kunnen we even checken of dat te vinden is.!
En even gekeken op E-Bay, hoeveel van die dingen wilt u hebben voor rond de 25 euro? Peanuts, uitzoeken maar.
En "handige Harry" of zijn broertje verpesten wel een mogelijke garantie. Nu is dat in dit geval niet meer aan de orde maar wel voor nieuwere producten.
Houd daar wel rekening mee.
Mijn eerste vraag is, heeft u het apparaat rechtstreeks bij Samsung gekocht of in een winkel?
Als het in een winkel is geweest, had u terug moeten gaan naar die betreffende winkel, misschien was daar iemand geweest die handig was.
Wat betreft de factuur, die zou ik maar betalen, want die kan alleen maar hoger worden en niet lager. Servilux heeft hoe dan ook onderzoek (werk) verricht en is tot de conclusie gekomen dat het euvel niet meer te verhelpen was (geen onderdelen meer). Voor hetzelfde geld hadden ze het nog wel kunnen maken, daarom moeten zij het apparaat altijd zien om dat te kunnen beoordelen.
Het heeft dus niets te maken met model of serienummer, soms hebben bedrijven nog onderdeeltjes liggen, eventueel van een ander model.
U kunt het proberen vanwege die prijsopgave die zij hebben gedaan, maar ik denk dat dit een eindeloze discussie wordt als u besluit niet te betalen, ook al zou u gelijk hebben.
Servilux heeft werk verricht, nadat model/type/serienummer al vóór het opsturen bekend is gemaakt. Als het om een model gaat waarvan onderdelen uit productie gaat, mag je bij de 'goedkeuring' van de reparatie opdracht als klant op zijn minst een waarschuwing verwachten dat niet alle onderdelen voor dit apparaat nog leverbaar zijn en dat de 'goedkeuring' van de reparatie-opdracht dus niet betekent dat reparatie ook daadwerkelijk kan plaatsvinden. Als hierover niet duidelijk is gecommuniceerd, dan valt natuurlijk wel degelijk te stellen dat de klant hier misleid is: er zijn hogere verwachtingen verwekt door het reparatieverzoek goed te keuren zonder duidelijke kanttekening dan wat er achteraf waargemaakt kan worden. En dan kun je stellen dat als de klant vooraf al wist dat onderdelen niet altijd geleverd kunnen worden, de klant het defecte apparaat niet had opgestuurd vanwege de hoge onderzoekskosten die hij sowieso kwijt is, zonder garantie dat het apparaat ook gerepareerd weer terugkomt.
Dan kan hij er voor kiezen niet te betalen en er tegenin gaan, zoals ik al aangaf, maar ik vrees dat hij van een koude kermis thuis zal komen.
Hij geeft niet aan om wat voor een apparaat het gaat en voor bijv. een printertje van € 150,- ga je geen zaak beginnen.
Hij had gewoon naar de verkoper terug moeten gaan. Garantie zat er weliswaar niet meer op, maar nee heb je en ja kun je krijgen, misschien zelfs korting op een nieuw apparaat.
Je kunt bij ieder probleem proberen je recht te halen, maar laat hem eerst maar een klacht plaatsen op https://www.klacht.nl/servilux/ en afwachten.
Er staan vreselijk veel klachten op en zo ver ik kan zien, reageert Servilux nergens en Sungsam ook niet.
Op zich jammer en hoe dan ook is van belang hoe oud het apparaat is met daarbij dan de opmerking of de wettrelijke garantieregeling mogelijk aan de orde zou moeten zijn hetgeen in ieder geval betekent dat u met het probleem naar de verkioper had moeten gaan en niet naar de fabrikant. Tevens is dan een te verwachten redelijke levensduur aan de orde.
Ik adviseer u om nu verdere problemen waaremee ik nadere incasso kosten te voorkomen de factuur wel te betalen!
Men heeft voldaan aan uw opdracht om reparatie na te gaan met toch helaas voor een minder gewenste resultaatmelding van de reparateur.
De verwijzing die @MARITA5 al gaf is ook gebaseerd op de wettelijke garantie regeling waarvan ik u nu de wetteksten geef:
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25 en dit: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl hoewel ik denk dat het antwoord dan niet veel anders zal zijn.
Zo te lezen betreft het een toestel waarvan de garantie al afgelopen is en door Sungsam op aanraden van Samsung bij Servilux te reparatie is aangeboden. Na aanleveren van de aangevraagde informatie en een klachtomschrijving kon Sungsam het toestel ter reparatie aanbieden en kon bij aanmelden al weten dat er kosten aan verbonden zouden zijn. Na eerste onderzoek wordt er let op een vrijblijvende prijsopgave gedaan en als Sungsam een akkoord geeft gaat Servilux tot reparatie over. De betreffende onderdelen worden indien niet voorradig bestelt en dan gaat het mis want voor dit toestel zijn nog wel onderdelen leverbaar maar de benodigde onderdelen helaas niet meer en zijn ook niet bij een conculega te verkrijgen. Reparatie is dan niet meer mogelijk en dan kan Servilux de prijsopgave intrekken en het toestel als zijnde onreparabel retour sturen. Het lijkt mij dan niet dat de onderzoekskosten in rekening gebracht mogen worden maar wel de voorbereidingskosten en de kosten voor het retour sturen. Sungsam vermeldt niet hoe hoog die kosten zijn en ook niet om wat voor een toestel het gaat en wat mij zeker bevreemd is dat Servilux het toestel retourneert zonder betaling vooraf. Normaliter houdt Servilux het toestel achter en retourneert die pas als alle kosten zijn voldaan. Wat m.i. Sungsam het meeste dwars zit is dat Servilux niet gelijk heeft gesteld dat het toestel vanwege ouderdom niet meer voor reparatie in aanmerking kwam en het advies zou geven om een nieuw toestel aan te schaffen want accepteren dat een toestel niet meer te repareren is terwijl die destijds een boel geld heeft gekost is verdraaid moeilijk.
als zij weten om welk model het gaat en de klacht die dit model heeft hadden zij van te voren aan moeten geven of deze klacht wel of niet is te verhelpen.
advies, kijk eens rond naar een reparateur in de buurt, die kunnen vaak wel repareren, laat deze alles op de bon zetten van wat er gedaan is, met deze info kunt u de factuur gegrond aanvechten, zelfs de onderzoekskosten dus!!!!
deze kosten hadden zij trouwens wel van te voren aan u moeten latenw eten, hebben ze dit niet gedaan dan bent u hen niets verschuldigd, een simpele verwijzing naar de voorwaarden is in deze niet voldoende!!!!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direct telefonisch contact gezocht, na 40 minutengewacht te hebben uiteindelijk doorverbonden met de
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer