Su
door Sungsam Aug 1, 2022 om 11:12
Elektronica & tv

Geen reparatie maar wel kosten

Onlangs heb ik een reparatie aangeboden bij Samsung welke is uitbesteed aan Servilux. Op verzoek heb ik foto's gemaakt van het apparaat, de sticker waarop model en serienummer staan en vervolgens deze afbeeldingen geupload voor goedkeuring. Nadat het bedrijf deze gegevens heeft goedgekeurd kon ik het apparaat opsturen. Na enige tijd krijg ik een mail waarin staat dat het apparaat is nagekeken en doen ze een prijsopgave waarvoor akkoord moet worden gegeven. Een paar dagen later krijg ik het apparaat ongerepareerd retour met de melding dat het apparaat te oud is en dat er geen onderdelen beschikbaar zijn. Mijn vraag is of het bedrijf dit niet aan de hand van de geleverde informatie had kunnen bezien en daarmee voor mij onnodige kosten had kunnen besparen. Vooralsnog heb ik de factuur niet voldaan en vraag mij af of ik hier sterk in sta gezien de handelingswijze van de reparateur.

In mijn optiek is hier sprake van misleiding, daar ik er bij de prijsopgave van uit ging dat het apparaat te repareren was.

6169 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 1, 2022 om 11:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sungsam ,

Wat zijn onderzoekskosten?

Als u iets laat repareren, is vaak niet meteen duidelijk wat er precies mis is met het product. Daarom is het normaal dat de reparateur eerst onderzoek doet. Daarna kan hij beter inschatten wat er precies moet gebeuren. En hoeveel dit gaat kosten. Voor dit onderzoek mag de reparateur onderzoekskosten in rekening brengen. Dit moet hij vooraf aan u melden.

Blijkt uit het onderzoek dat het product niet gerepareerd kan worden? Of wordt de reparatie zo duur dat u besluit om het product niet te laten repareren? Dan mag de reparateur u nog steeds de onderzoekskosten in rekening brengen. Maar alleen als hij dat vooraf heeft gemeld.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-altijd-voorrijkosten-en-onderzoekskosten-betalen

wi
door wim koelewijn Aug 3, 2022 om 09:48
68 Antwoorden / Vragen

Volgens mij gaat het daar niet om/over in de vraagstelling..

gerbera
door gerbera Aug 3, 2022 om 10:48
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@WIM, moet u toch ff goed lezen, de link gaat ook om onderzoekskosten!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 1, 2022 om 11:48
2040 Antwoorden / Vragen

Na "controle" van het type krijgt u toestemming het apparaat op te sturen waarna men dan constateert dat het te oud is om te repareren. Er zijn best wat aanmerkingen te maken op die handelswijze maar dan moet u daar eerst een zaak van maken en is het niet bepaald gegarandeerd dat u die ook wint. Per slot van rekening kan het ook pas bij de importeur blijken dat er geen reserveonderdelen meer beschikbaar zijn.

Iv
door Ivo W Aug 1, 2022 om 17:28
729 Antwoorden / Vragen

Niet TS moet daar een zaak van maken.

Als TS aangeeft de factuur niet te voldoen omdat er ten onrechte de suggestie is gewekt dat reparatie mogelijk zou zijn en er daardoor dus ook ten onrechte onderzoekskosten zijn gemaakt, dan zal de eisende partij er een zaak van moeten maken als zij bij nader inzien de mening van TS niet delen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 2, 2022 om 13:56
2040 Antwoorden / Vragen

Zo kun je het ook aanpakken, alleen komen er dan een berg incassokosten bij als je verliest.

atlas1302
door atlas1302 - Aug 1, 2022 om 12:05
341 Antwoorden / 13 Vragen

Om welk apparaat gaat het eigenlijk, Samsung heeft er veel van. Soms moet iets uitelkaar om te zien wat het defect is, de winkelier waar u het heeft gekocht kan al een behoorlijke inschatting geven. Of zelfs een handige Harry.
Ik zit met een wasmachine van LG, helemaal niet oud, en ook die moet open om de oorzaak te vinden ''trouble shooting''. Nu ben ik een broertje van Harry en kan het zelf, maar een monteur heeft daar toch tijd aan en dat kost geld.En dat onderdeel is stikmoeilijk te krijgen hier op het eiland. Grrrr.

Maar bij u gaat het anders, u krijgt een prijsopgave (voor wat?  reparatie?)  waarvoor u moet toestemmen. Dan krijgt u het ongerepareerd terug vanwege niet beschikbare onderdelen.

Het moet dus wel een ontzettend oud apparaat zijn, want doorgaans zijn er plenty onderdelen te krijgen over heel de wereld. Even zoeken en googlen met partnummers, en hup daar ligt het op de plank. Misschien een beetje te duur dat onderdeel, dat u aangeraden wordt om een nieuwe te kopen.

sira
door sira Aug 1, 2022 om 18:01
2323 Antwoorden / 24 Vragen

Om welk apparaat gaat het eigenlijk
Dat mogen we niet weten, denk ik..

Su
door Sungsam Aug 2, 2022 om 11:30
Antwoorden / 1 Vragen

Oh, het is zeker geen geheim, maar heb vandaag pas de reacties gelezen. Het gaat hier om een draadloze ontvanger(SWA-5000) voor een homecinema set welke in 2011 is aangeschaft.

atlas1302
door atlas1302 Aug 2, 2022 om 11:45
341 Antwoorden / 13 Vragen

Electronica, geen onderdelen misschien . Maar wat is het onderdeel dan wat stuk is? partnummer? kunnen we even checken  of dat te vinden is.!

atlas1302
door atlas1302 Aug 2, 2022 om 15:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

En even gekeken op E-Bay, hoeveel van die dingen wilt u hebben voor rond de 25 euro? Peanuts, uitzoeken maar.

latevogel
door latevogel Aug 3, 2022 om 17:14
86 Antwoorden / 0 Vragen

En "handige Harry" of zijn broertje verpesten wel een mogelijke garantie. Nu is dat in dit geval niet meer aan de orde maar wel voor nieuwere producten.
Houd daar wel rekening mee.

sira
door sira - Aug 1, 2022 om 12:24
2323 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn eerste vraag is, heeft u het apparaat rechtstreeks bij Samsung gekocht of in een winkel?
Als het in een winkel is geweest, had u terug moeten gaan naar die betreffende winkel, misschien was daar iemand geweest die handig was.

Wat betreft de factuur, die zou ik maar betalen, want die kan alleen maar hoger worden en niet lager. Servilux heeft hoe dan ook onderzoek (werk) verricht en is tot de conclusie gekomen dat het euvel niet meer te verhelpen was (geen onderdelen meer). Voor hetzelfde geld hadden ze het nog wel kunnen maken, daarom moeten zij het apparaat altijd zien om dat te kunnen beoordelen.
Het heeft dus niets te maken met model of serienummer, soms hebben bedrijven nog onderdeeltjes liggen, eventueel van een ander model.

U kunt het proberen vanwege die prijsopgave die zij hebben gedaan, maar ik denk dat dit een eindeloze discussie wordt als u besluit niet te betalen, ook al zou u gelijk hebben.

Iv
door Ivo W Aug 1, 2022 om 17:35
729 Antwoorden / Vragen

Servilux heeft werk verricht, nadat model/type/serienummer al vóór het opsturen bekend is gemaakt. Als het om een model gaat waarvan onderdelen uit productie gaat, mag je bij de 'goedkeuring' van de reparatie opdracht als klant op zijn minst een waarschuwing verwachten dat niet alle onderdelen voor dit apparaat nog leverbaar zijn en dat de 'goedkeuring' van de reparatie-opdracht dus niet betekent dat reparatie ook daadwerkelijk kan plaatsvinden. Als hierover niet duidelijk is gecommuniceerd, dan valt natuurlijk wel degelijk te stellen dat de klant hier misleid is: er zijn hogere verwachtingen verwekt door het reparatieverzoek goed te keuren zonder duidelijke kanttekening dan wat er achteraf waargemaakt kan worden. En dan kun je stellen dat als de klant vooraf al wist dat onderdelen niet altijd geleverd kunnen worden, de klant het defecte apparaat niet had opgestuurd vanwege de hoge onderzoekskosten die hij sowieso kwijt is, zonder garantie dat het apparaat ook gerepareerd weer terugkomt.

sira
door sira Aug 1, 2022 om 17:57
2323 Antwoorden / 24 Vragen

Dan kan hij er voor kiezen niet te betalen en er tegenin gaan, zoals ik al aangaf, maar ik vrees dat hij van een koude kermis thuis zal komen.

Hij geeft niet aan om wat voor een apparaat het gaat en voor bijv. een printertje van € 150,- ga je geen zaak beginnen.
Hij had gewoon naar de verkoper terug moeten gaan. Garantie zat er weliswaar niet meer op, maar nee heb je en ja kun je krijgen, misschien zelfs korting op een nieuw apparaat.

Je kunt bij ieder probleem proberen je recht te halen, maar laat hem eerst maar een klacht plaatsen op https://www.klacht.nl/servilux/ en afwachten.
Er staan vreselijk veel klachten op en zo ver ik kan zien, reageert Servilux nergens en Sungsam ook niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 1, 2022 om 15:27
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich jammer en hoe dan ook is van belang hoe oud het apparaat is met daarbij dan de opmerking of de wettrelijke garantieregeling mogelijk aan de orde zou moeten zijn hetgeen in ieder geval betekent dat u met het probleem naar de verkioper had moeten gaan en niet naar de fabrikant. Tevens is dan een te verwachten redelijke levensduur aan de orde.

Ik adviseer u om nu verdere problemen waaremee ik nadere incasso kosten te voorkomen de factuur wel te betalen!
Men heeft voldaan aan uw opdracht om reparatie na te gaan met toch helaas voor een minder gewenste resultaatmelding  van de reparateur.

De verwijzing die @MARITA5 al gaf is ook gebaseerd op de wettelijke garantie regeling waarvan ik u nu de wetteksten geef:

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25  en dit: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  hoewel ik denk dat het antwoord dan niet veel anders zal zijn.

panter22
door panter22 - Aug 1, 2022 om 17:09
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je contact gehad met Sumsung hierover?Wat was hun reactie?

ro
door ronny530 - Aug 2, 2022 om 12:26
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen betreft het een toestel waarvan de garantie al afgelopen is en door Sungsam op aanraden van Samsung bij Servilux te reparatie is aangeboden. Na aanleveren van de aangevraagde informatie en een klachtomschrijving kon Sungsam het toestel ter reparatie aanbieden en kon bij aanmelden al weten dat er kosten aan verbonden zouden zijn. Na eerste onderzoek wordt er let op een vrijblijvende prijsopgave gedaan en als Sungsam een akkoord geeft gaat Servilux tot reparatie over. De betreffende onderdelen worden indien niet voorradig bestelt en dan gaat het mis want voor dit toestel zijn nog wel onderdelen leverbaar maar de benodigde onderdelen helaas niet meer en zijn ook niet bij een conculega te verkrijgen. Reparatie is dan niet meer mogelijk en dan kan Servilux de prijsopgave intrekken en het toestel als zijnde onreparabel retour sturen. Het lijkt mij dan niet dat de onderzoekskosten in rekening gebracht mogen worden maar wel de voorbereidingskosten en de kosten voor het retour sturen. Sungsam vermeldt niet hoe hoog die kosten zijn en ook niet om wat voor een toestel het gaat en wat mij zeker bevreemd is dat Servilux het toestel retourneert zonder betaling vooraf. Normaliter houdt Servilux het toestel achter en retourneert die pas als alle kosten zijn voldaan. Wat m.i. Sungsam het meeste dwars zit is dat Servilux niet gelijk heeft gesteld dat het toestel vanwege ouderdom niet meer voor reparatie in aanmerking kwam en het advies zou geven om een nieuw toestel aan te schaffen want accepteren dat een toestel niet meer te repareren is terwijl die destijds een boel geld heeft gekost is verdraaid moeilijk.

1paul
door 1paul - Aug 3, 2022 om 14:29
3134 Antwoorden / 0 Vragen

als zij weten om welk model het gaat en de klacht die dit model heeft hadden zij van te voren aan moeten geven of deze klacht wel of niet is te verhelpen.

advies, kijk eens rond naar een reparateur in de buurt, die kunnen vaak wel repareren, laat deze alles op de bon zetten van wat er gedaan is, met deze info kunt u de factuur gegrond aanvechten, zelfs de onderzoekskosten dus!!!!

deze kosten hadden zij trouwens wel van te voren aan u moeten latenw eten, hebben ze dit niet gedaan dan bent u hen niets verschuldigd, een simpele verwijzing naar de voorwaarden is in deze niet voldoende!!!!