Vinnie1974
door Vinnie1974 Mar 13, 2023 om 13:51
Elektronica & tv

Glasvezel aansluiting

Wat is de beste aansluiting en plaatsing van de modem en glasvezel?

7721 10 Rapporteer

Topantwoord

mi
door miennaamishaaz - Mar 13, 2023 om 14:02
725 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak is de meterkast de beste plaats.

Vinnie1974
door Vinnie1974 Mar 13, 2023 om 14:09
Antwoorden / 1 Vragen

Ok alleen hier is het probleem dat modem ook in de meterkast ligt en alles mee gaat en niet in de woonkamer komt teliggen, zo als het hoort. Dan verdwijnt alles in de meterkast bv tel en tv en wifi en uitgangen internet. Enzv

gerbera
door gerbera - Mar 13, 2023 om 14:54
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn glasvezelaansluiting komt achter de TV (door de gevel, hoekwoning) naar binnen, het modem staat 1 meter van mijn TV en heb prima ontvangst. (KPN). De afstand tussen aansluiting (kastje van 10x25cm 2,5 cm dik) en modem is 2 mtr, hiermee dus geen kabels door het huis hetgeen wel het geval was als ik het modem in de meterkast had geplaatst. Dus mijn advies, indien mogelijk de aansluiting zo dicht mogelijk bij de TV. Is dat niet mogelijk gebruik dan een CAT5E, CAT6 of CAT6A met een max lengte van 10 mtr tussen glasvezelaansluiting en modem om deze te verplaatsen. In de meterkast wil WiFi nog wel eens een probleem geven als het modem daar geplaatst wordt, met name op bovenverdiepingen.

1paul
door 1paul - Mar 15, 2023 om 11:46
3135 Antwoorden / 0 Vragen

als u nu een aansluiting achter uw tv heeft van bijvoorbeeld ziggo of kpn dan kunt u een systeemkabel vanuit uw meterkast trekken naar dit punt door de reeds bestaande buis, als er niet te veel bochten in zitten kan deze zelfs naast de al bestaande kabel getrokken worden!

op die manier plaats je de glasvezelkast in de meterkast en sluit je de systeemkabel daarop aan, de modem kan dan gewoon achter je tv staan!

he
door henkie.penkie - Mar 15, 2023 om 17:55
149 Antwoorden / 0 Vragen

Beste plaats voor een glasvezel aansluiting is de meterkast

lampje1watt
door lampje1watt - Mar 16, 2023 om 00:14
35 Antwoorden / 2 Vragen

Voor de Modem; de plek waar de meeste utilities binnenkomen, meestal de meterkast.
Of de kortste weg; door de gevel direct in de woonkamer heb je geen eenvoudige mannier om met een UTP kabel van de Modem in de meterkast naar de Router op een andere plek (woonkamer) te komen is de "kortste weg" misschien de beste optie.

Voor de Router (met Wifi) zo dicht mogelijk bij de plek waar je internet (wifi) het meest wil gebruiken (woonkamer)

Heb je geen probleem met extra gaten, kabels door je huis en misschien flinke extra kosten; waar je maar wilt.

gerbera
door gerbera Mar 16, 2023 om 11:48
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Weet u het verschil tussen het glasvezelaansluitpunt, Modem en Router wel waardoor u zichzelf tegenspreekt. Het modem heeft Wifi en dan heb je geen router nodig dus is de meterkast niet bepaald de juiste oplossing om een modem te plaatsen. De glasvezelaansluiting is simpel een kastje van 5x20x4 cm van waaruit een UTP (CAT) kabel naar het modem gaat.

rj
door rjw Mar 16, 2023 om 12:59
3259 Antwoorden / 5 Vragen

@gerbera: de modem zoals die geleverd wordt door providers heeft gewoon een router. Het ingebouwde wifi AP is intern verbonden met die router.

gerbera
door gerbera Mar 16, 2023 om 21:09
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@RJW, Lampie schrijft; met een UTP kabel van de Modem in de meterkast naar de Router : Waarom zo als het modem Wifi heeft. en of dat al of niet een ingebouwde router is, je hebt gewoon Wifi van het modem.