ri
door rita polderdijk Feb 27, 2021 om 19:06
Elektronica & tv

Google heeft via ideal geld geind heb geen ideal of internet rekening wil terug

google heeft via Ideal 26 x 109,99 plus 1 x 54,99 en 1 x 5,49 via Ideal van mijn rekening afgschreven.  Ik heb geen Ideal zelfs geen internet rekening bij ING , gewoon alles via papier. dit is gebeurt snachts of vroeg in de ochtend op 20 en 21 februari. Google heeft op 22 februari 2 x 109,99 teruggestort. Verder is niet te zien nu op papieren afschrift. Vandaag ING gebeld, werd in de wacht gezet, 16.45 uur) en toen was de lijn dood.  Moet dus maandag naar ING bank in Vlaardingen. Gebeurt dit meer.

6868 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 27, 2021 om 19:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onduidelijk verhaal, maar kennelijk heeft iemand toegang tot je rekening verkregen. Bel de alarmlijn van ING! Klik op de link hieronder voor het telefoonnummer.

www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/fraude-melden/index.html

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2021 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een bedrijf kan helemaal niet afschrijven via Ideal. Daar geeft men zelf opdracht toe. Ideal is een mogelijkheid van betalen. Niet iets wat je hebt, of niet hebt.

Donuts
door Donuts - Feb 27, 2021 om 20:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat heeft Google natuurlijk niet geïnd. Iemand heeft op uw kosten blijkbaar wat gekocht bij Google (Playstore).

Jammer dat u niet internet bankiert dan had u op 22 februari al maatregelen kunnen nemen.

justmeagain
door justmeagain Feb 28, 2021 om 01:47
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ach oud en vertrouwd, daar ging het nooit mee mis.

mahadma
door mahadma - Feb 27, 2021 om 20:11
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Via Ideal betalen gaat omdat u dat zelf heeft gedaan (of iemand die beschikking over de rekening heeft). Ergo Google doet niet, ergens heeft iemand met toegang tot uw rekening daar toestemming voor te geven.

Kunt u achterhalen waarom dit bedrag afgeschreven wordt?

me
door mein33 - Feb 27, 2021 om 21:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u geen internetbankieren heeft, dan kunnen er ook geen betalingen via Ideal worden gedaan !

Bent u misschien overschrijvingskaarten zoek en zo ja, dan staat het nummer van de overschrijvingskaart op uw rekeningoverzicht bij de afschrijving.

diumenge
door diumenge Feb 27, 2021 om 21:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus doet mogelijk iemand anders dat.

me
door mein33 Feb 27, 2021 om 21:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat zou dan middels een overschrijvingskaart moeten gaan.

tenormin
door tenormin Feb 27, 2021 om 21:42
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@mein33, moet dan toch iemand zijn die bankgegevens van TS heeft. Ik zou niet eens meer weten hoe die overschrijvingskaarten werken. Dus men kan nog wel op papier, met envelop, iets naar de bank sturen?

diumenge
door diumenge Feb 27, 2021 om 21:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33, TS heeft het over ideal, dus het lijkt er meer op dat iemand 'stiekem' internet / mobiel bankieren van TS heeft aangezet.

me
door mein33 Feb 27, 2021 om 22:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@diumenge,

 Zou kunnen, maar dan zou Ts waarschijnlijk  geen papierenafschriften meer krijgen !

tijger1
door tijger1 Feb 27, 2021 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kan men nog met overschrijvingskaarten werken. En ook als men internet zou bankieren kan men nog papieren afschriften krijgen.

Maar men kan NIET met Ideal betalen, als men niet internet bankiert.

rj
door rjw Feb 28, 2021 om 10:24
3259 Antwoorden / 5 Vragen

@diumege: dat doe je niet zomaar:
- aanvragen via www.ing.nl waarbij je informatie van je betaalpas moet invullen
- dan krijg je op twee verschillende dagen twee brieven met gebruikersnaam en password
- vervolgens moet je naar een ING kantoor met identiteitsbewijs en betaalpas om de boel te activeren

Ergo: TS moet eens heel goed in de kring van bekenden gaan kijken wie dit gedaan zou kunnen hebben.

me
door mein33 Feb 28, 2021 om 10:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@rjw,

Herlemaal met u eens.

diumenge
door diumenge Feb 28, 2021 om 10:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@rjw, dat weet ik. Dus eens dat TS in de eigen omgeving moet rondkijken.

Donuts
door Donuts Feb 28, 2021 om 11:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Maar hoe kan iemand anders dan TS zich met haar ID bewijs identificeren?

diumenge
door diumenge Feb 28, 2021 om 11:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@sprietje, afwachten of we nog een reactie van de TS krijgen. Alles gaat nog op de ouderwetste manier, dus mijn veronderstelling is dat ze al wat ouder is. Dus het kan zo zijn dat ze het allemaal niet zo goed meer begrijpt en haar is voorgehouden dat ze zich moest identificeren vanwege een andere reden, door iemand waar ze (onterecht) vertrouwen in heeft. Samenwerking tussen de oplichter en iemand die bij ING werk valt ook niet uit te sluiten.

Donuts
door Donuts Feb 28, 2021 om 11:28
1203 Antwoorden / 2 Vragen

TS zal inderdaad 70+ zijn. Zouden ook 'behulpzame' buren kunnen zijn die i.v.m. corona de boodschappen voor haar doen. Ik verwacht overigens niet dat er nog een reactie komt van TS, helaas.

he
door henry1942 Feb 28, 2021 om 12:48
100 Antwoorden / 28 Vragen

Sprietje, volgens je antwoord, ben je zelf zeker een 70 plusser!!!!!!

rj
door rjw Feb 28, 2021 om 14:32
3259 Antwoorden / 5 Vragen

@sprietje: dat is niet zo heel moeilijk. "Kom oma/buurvrouw/etc, we moeten even naar de bank voor identificatie. Dat moet iedereen doen zodat ze weten dat je geen crimineel bent" of iets van die strekking. De behulpzame hulp "regelt" het dan wel voor haar als ze bij de bank zijn.

@diumege: die insinuatie dat het wellicht met medewerking is van ING zou ik maar weghalen. Zo'n concrete beschuldiging kan vervelend uitpakken voor je.

diumenge
door diumenge Feb 28, 2021 om 14:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@RJW, ik haal helemaal niets weg. Er staat ook helemaal geen concrete beschuldiging, leer eens lezen man.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 28, 2021 om 16:55
2042 Antwoorden / Vragen

@diumenge er staat geen concreet beschuldiging maar wat er wel staat staat is ingepast en getuigt van verminderde interlectuele vaardigheden.

diumenge
door diumenge Feb 28, 2021 om 17:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Henkdezevende, ook leren lezen.

diumenge
door diumenge Feb 28, 2021 om 17:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En spellen.

mi
door miennaamishaaz - Feb 27, 2021 om 22:45
725 Antwoorden / 1 Vragen

Die bedragen komen grotendeels overeen met een In-app aankoop. als ik afga van het bedrag

Heeft u uw Ideal gekoppelt aan uw google account, en per ongeluk een inapp aankoop gedaan?
of een malefiede app met inapp aankopen gekocht? die automatisch flink veel aankoopt. zonder daadwerkelijk iets te doen.

justmeagain
door justmeagain Feb 28, 2021 om 01:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

TS geeft aan geen Ideal te hebben, vaag verhaal. Zal wel phising oid zijn.

rj
door rjw - Feb 28, 2021 om 10:25
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Als je geen internetbankieren hebt en er is met Ideal afgeschreven kan het zijn dat iemand die toegang heeft tot jouw gegevens en identiteitsbewijs en betaalpas achter je rug om internetbankieren heeft aangevraagd.

Aangifte gaan doen en kijken wie dat geweest zou kunnen zijn. Familie, buren, huishoudelijke hulp?

1paul
door 1paul - Mar 1, 2021 om 11:56
3134 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon alles storneren.

tijger1
door tijger1 Mar 1, 2021 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iets wat met Ideal betaald zou zijn,kan niet gestorneerd worden.

diumenge
door diumenge Mar 1, 2021 om 12:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Leg ons eens even uit hoe je dat doet 1Paul?

rj
door rjw Mar 1, 2021 om 13:06
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Buiten het feit dat het niet kan, is adviseren om te storneren nooit een goed antwoord als je een casus niet kent. Als TS echt verplicht is om te betalen aan Google, dan zorgt storneren alleen maar voor meer ellende. En ook als iemand anders TS met een probleem heeft opgezadeld is stornering niet de oplossing.

pino123
door pino123 - Mar 1, 2021 om 13:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft geen Ideal? Maar er wordt wel geincasseerd via Ideal. Goed dat u even vandaag even langs het filiaal gaat, u kunt het beste dit even afwachten.

mo
door mof - Mar 1, 2021 om 17:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is ws geen Google geweest. Via Ideal betaalt u , misschien ook aan Google. Als u niet via internet betalingsopdrachten doet dan is hier zeer waaarschijnlijk een internetcrimineel bezig die middels identiteitsfraude uw bankrekening plundert.

mo
door mof - Mar 1, 2021 om 17:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En verser: Ideal heb je niet, het is geen app of zo. Het is een betaalmethode waarbij je op je eigen internet banking account inlogt en dáár de betaling regelt. Storneren kan dan ook niet, want het is geen automatische incasso. U heeft zelf opdracht gegeven danwel de internet crimineel heeft dat in uw plaats via uw bankaccount gedaan.

de bank kan ws wel nagaan wáár (bijv aan IP adres) is ingelogd opuw account en daaruit misschien concluderen dat u het niet bent geweest. Aangifte bij de politie / fraude helpdesk is aan te raden.