dietelinde
door dietelinde Dec 9, 2009 om 20:18
Elektronica & tv

Harddisk elvensduur

Op 1-12-2006 harddisk Sony RDR HX725S Zil gekocht bij Modern via internet.
Op 2-6-2009 mail gestuurd dat mijn harddisk het niet meer deed. De garantie van 2 jaar was om maar ik kon hem wel kosteloos opsturen voor reparatie, maar volgens Modern was het niet meer rendabel om te laten repareren. Ik heb toen een nieuwe gekocht. De oude heb ik nog thuis staan. Nu hoorde ik dat de levensduur van een harddisk toch wel 5 jaar is. Kan ik nu nog aktie ondernemen en zoja, hoe en wat te doen.

1706 16 Rapporteer

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 9, 2009 om 20:56
226 Antwoorden / 8 Vragen

Het opsturen van harde schijven wordt meestal niet gedaan, vanwege de gegevens, die erop staan. Deze kunnen echter professioneel worden gewist met een programmaatje van Convar, dat gratis kan worden gedownload.

De levensduur is sterk afhankelijk van het gebruik en de omstandigheden als temperatuur en schokken. Moderne harde schijven houden hierover statistieken bij, die met een speciale programma's(vaak meegeleverd) kunnen worden uitgelezen.

Het is mij niet bekend dat voor een harde schijf wettelijke garantiebepalingen bestaan. 5 Jaar geld voor een desktopcomputer (inclusief harde schijf), maar wellicht niet voor een harde schijf op zich. Veelgebruikte schijven bij hosting-providers kunnen al binnen een half jaar de geest geven.

holpen
door holpen - Dec 9, 2009 om 21:26
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet geldt er een levensduur van 3 jaar. Na zo'n tweeëneenhalf jaar heeft het ding het begeven. Dat is buiten de fabrieksgarantieperiode en dan geldt de wettelijke consumentbescherming. Dat zou in dit geval inhouden dat jij 31/36 deel van de reparatiekosten zou moeten betalen en de verkoper 5/36.

Ik weet niet wat er stuk is aan het ding, maar het laten repareren kost al snel enkele tientjes aan arbeidsloon, zeker als het een wat ingewikkelder reparatie is. Ik denk dat het advies om gewoon een nieuwe aan te schaffen in dit geval inderdaad het beste advies is. De kosten van een eventuele reparatie zijn eenvoudigweg waarschijnlijk te hoog.

ikbenik
door ikbenik - Dec 9, 2009 om 22:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote]Nu hoorde ik dat de levensduur van een harddisk toch wel 5 jaar is. Kan ik nu nog aktie ondernemen en zoja, hoe en wat te doen.
Even een fabeltje uit de wereld helpen.
Je hoort inderdaad van de diverse consumentenorganisaties en "consumentenrechtenexperts" dat je als consument zijnde recht op kosteloze reparatie of vervanging hebt gedurende de 5 jaar.
Ook hoor je wel eens dat een harde schijf of een computer 5 jaar mee moet gaan en als de computer dan kapot gaat buiten de schuld van de consument, dat de consument dan recht op garantie heeft.
Het bovenstaande wordt geplaatst onder de noemer consumentenrecht.

Echter bestaat die recht helemaal niet.
Niet in de Nederlandse wetboeken en ook niet in de Europese richtlijn.
Het zijn dus allemaal fabeltjes.
En de fabeltjes zijn zo erg dat men erin gaat geloven, ook de diverse juristen.

gsm
door gsm - Dec 9, 2009 om 23:34
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Op OEM harde schijven, die met de PC worden meegeleverd, zit de fabrieksgarantie van de PC fabrikant. Die garantie is meestal hooguit twee jaar.
Op de website van de hardeschijf fabrikant kun je zoeken op RMA. Na alle gegevens van de schijf (o.a. datum en/of serienummer) te hebben verstuurd, geeft de fabrikant aan of het een OEM schijf is of een retail versie. De los in de winkel gekochte retail versie heeft een langere garantie van de fabrikant van de harde schijf, maar is ook navenant duurder. In de winkel kun je de goedkopere OEM versie vaak ook wel kopen, opnieuw echter met een kortere garantie.

Harde schijven gaan langer mee, wanneer ze voldoende gekoeld blijven.
Reken op een leeftijd van 5 jaar bij voldoende koeling.
Wanneer je PC steeds langzamer opstart, verdenk dan ook de harde schijf, wanneer deze al een aantal jaren gebruikt is. Start eventvwr en controleer in de Eventviewer logboeken, Systeem, of er disk fouten opgetreden zijn.

In kant en klare PC's zit dus bijna altijd de goedkope OEM versie, waar door de fabrikant van de schijf geen garantie op wordt gegeven.
Een zeer groot deel van de opgestuurde hardeschijven blijkt in de praktijk trouwens helemaal niet defect te zijn. Er was dan gewoon iets mis met WIndows en/of het bestandssysteem op de schijf.

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 10, 2009 om 01:26
226 Antwoorden / 8 Vragen

Hoho, nu wordt alles door elkaar gegooid tot een puinhoop.

Hier is een document, rechtstreeks van de Europese Unie, om wat orde te scheppen.
http://ec.europa.eu/consumers/cons_info/10principles/nl.pdf

2 jaar garantie zijn dus sowieso verplicht. Een bij aankoop van een nieuwe laptop of pc ingebouwde harde schijf, valt natuurlijk onder de garantie van het hele apparaat en is in Nederland respectievelijk 3 en 5 jaar.

ikbenik
door ikbenik - Dec 10, 2009 om 02:01
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gratisrijden schreef op donderdag 10 dec 2009, 01:26]Hoho, nu wordt alles door elkaar gegooid tot een puinhoop.

Hier is een document, rechtstreeks van de Europese Unie, om wat orde te scheppen.
http://ec.europa.eu/consumers/cons_info/10principles/nl.pdf

2 jaar garantie zijn dus sowieso verplicht. Een bij aankoop van een nieuwe laptop of pc ingebouwde harde schijf, valt natuurlijk onder de garantie van het hele apparaat en is in Nederland respectievelijk 3 en 5 jaar.

Zolang dat de 2 jaar wettelijke garantie in de Nederlandse wetgeving niet is opgenomen, is deze dan ook in Nederland niet van toepassing.

Als het gehele apparaat 1 jaar garantie bezit, dan zit er op de harde schijf ook maar 1 jaar garantie.

In het geval van de TS zat er maar 2 jaar garantie op de laptop, en na die 2 jaar heeft de TS zowiezo geen recht meer op garantie. De verkopende partij is wel verplicht om het probleem op te lossen, waarvan alle kosten voor de TS komen.

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 10, 2009 om 02:41
226 Antwoorden / 8 Vragen

Nu ben ik geen jurist, maar ik neem aan dat dit in de Wet handhaving consumentenbescherming te vinden moet zijn.

ikbenik
door ikbenik - Dec 10, 2009 om 10:31
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gratisrijden schreef op donderdag 10 dec 2009, 02:41]Nu ben ik geen jurist, maar ik neem aan dat dit in de Wet handhaving consumentenbescherming te vinden moet zijn.

Dan moeten die consumentenorganisaties wel gewoon de wet volgen en niet zelf dingen erbij verzinnen.

De grootste fout die zij maken is alles altijd maar door de bril van de consument bekijken.

Als je wilt weten hoe het in elkaar zit, moet je alle brillen afzetten en dan de wetsartikelen ed doornemen.
Dat is dus precies wat ik zelf gedaan heb.

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 10, 2009 om 13:43
226 Antwoorden / 8 Vragen

De kern zit em in Artikel 2.2. Vanaf hier wordt het een onoverzienbaar en enorm gecompliceerd netwerk van andere wetten en documenten, waaronder het in het Burgerlijk Wetboek Boek 7 Artikel 6 lid 3 genoemde document PbEG L 171.

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 10, 2009 om 14:44
226 Antwoorden / 8 Vragen

Hier heb ik een mooie heldere uitleg gevonden:

http://www2.omroepgelderland.nl/content/files/23_Rijken%20verhaal%20wettelijke%20garantie%2027-2-2009.pdf

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een harde schijf die los is gekocht, langer dan 2 jaar moet meegaan.

Maar ik vraag me af waar die wettelijke garantietermijnen genoemd worden. Zoals ikbenik al zei is de uitleg van de consumentenbond inderdaad erg slecht gefundeerd.

erik008
door erik008 - Dec 10, 2009 om 14:54
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bedoel je nu een harddisk of een harddisk recorder.

kiran
door kiran - Dec 10, 2009 om 15:47
2791 Antwoorden / 0 Vragen

DVD / VIDEO
Sony harddisk kapot.

Zal de kosten niet waard zijn te laten maken.
Nieuwe aangeschaft: verstandige keus.
Lijkt me een te dure reparatie.
(misschien dat een doe-het-zelver nog uitkomst kan bieden?)

ikbenik
door ikbenik - Dec 10, 2009 om 16:07
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gratisrijden schreef op donderdag 10 dec 2009, 14:44]Hier heb ik een mooie heldere uitleg gevonden:

http://www2.omroepgelderland.nl/content/files/23_Rijken%20verhaal%20wettelijke%20garantie%2027-2-2009.pdf

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een harde schijf die los is gekocht, langer dan 2 jaar moet meegaan.

Maar ik vraag me af waar die wettelijke garantietermijnen genoemd worden. Zoals ikbenik al zei is de uitleg van de consumentenbond inderdaad erg slecht gefundeerd.

Die uitleg over die wetsartikel is verkeerd.
Daar wordt uitgelegd wat je als consument van een product mag verwachten. Dus de non-conformiteit is gebaseerd op de verwachting van de consument.
Zo wordt het ook vaak uitgelegd.
Echter is dat niet juist.

De non-conformiteit is niet gebaseerd op de verwachting van de consument, maar wel op de koopovereenkomst.
De Europese richtlijn is daar duidelijker over:
Op het moment dat op de koopovereenkomst geen gemiddelde levensduur of de garantieperiode is vermeld, dan alleen mag je van die gemiddelde levensduur uitgaan.

Ik heb als bronnen de wetboek en de Europese richtlijn gebruikt.
De reacties van de diverse juristen en andere bronnen heb ik genegeerd, omdat die in mijn ogen de wet totaal verkeerd uitleggen.

[quote]Op 17 april 2008 heeft de hoogste rechter in Europa, het Hof van Justitie van de Europese
Gemeenschappen, een spectaculaire uitspraak in een consumentenkoopzaak gedaan, die
nog dezelfde avond op het Duitse avondjournaal op TV werd bekend gemaakt. Het ging
hierom. Een Duitse consument koopt in augustus 2002 bij Quelle een nieuw fornuis. Begin
2004 blijkt dat fornuis een gebrek te hebben, dat die Duitse consument niet behoefde te
verwachten: het fornuis was dus non-conform.

Het probleem is dat als je deze regelgeving aanhoud, dat dit gigantisch mis kan gaan.
Als een consument aangeeft dat zijn verwachting van een product 20 jaar is, heeft hij volgens die regel gewoon recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende die 20 jaar.
De wetgever gaat daar niet mee accoord, omdat dit te belastend is voor de winkelier.

Het quelle arrest gaat helemaal niet over de non-conformiteit (wat vaak wel zo wordt uitgelegd) maar dat bij kosteloze vervanging van een product dat daar dan geen gebruiksvergoeding in rekening gebracht mag worden.

Daarbij stoort het mij dat de wet steeds zegt: de non-conformiteit de koopovereenkomst, terwijl veel mensen zeggen: de non-conformiteit de verwachting van de consument.

Komt ook nog bij dat de Europese richtlijn aangeeft dat de koper voor de koop aan de verkopende partij zijn wensen kenbaar moet maken.
En als de koop eenmaal gesloten is, dat zowel de koper als de verkoper zich daar aan moeten houden.

Er is pas spraken van non-conformiteit als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

ikbenik
door ikbenik - Dec 10, 2009 om 16:15
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gratisrijden schreef op donderdag 10 dec 2009, 14:44]Hier heb ik een mooie heldere uitleg gevonden:

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een harde schijf die los is gekocht, langer dan 2 jaar moet meegaan.

Men baseert dit op het volgende:
Men neemt de gemiddelde levensduur van een product, en men stelt dan dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging als dit buiten de schuld van de consument om kapot gaat.
Waar dat wettelijk op is gebaseerd?
Niet op de wetsartikelen in ieder geval.

Sommige juristen en consumentenorganisaties hebben op deze manier de wetsregels uitgelegd, waardoor er opeens rechten daaraan aan ontleent worden en deze uitleg valt opeens onder de noemer consumentenrechten.

Met andere woorden:
De consumentenrechten waar men een beroep op doet bestaat niet in de wetsboeken en de Europese richtlijn.

Ook ik ken die uitspraken van die juristen en consumentenorganisaties.

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 10, 2009 om 17:45
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=ikbenik schreef op donderdag 10 dec 2009, 16:15][quote=gratisrijden schreef op donderdag 10 dec 2009, 14:44]Waar dat wettelijk op is gebaseerd?
Niet op de wetsartikelen in ieder geval.Ik heb inderdaad ook nog steeds geen duidelijke richtlijnen gevonden over de levensduur die een consument redelijkerwijs mag verwachten. Blijkbaar is het dus aan de rechters overgelaten om per geval te oordelen wat de consument redelijkerwijs van een aankoop had mogen verwachten, wanneer de overeenkomst dit niet aangeeft.

Als ik dit hierover doorga, zou je in feite de aangegeven garantieperiode kunnen uitleggen als een door de fabrikant aangegeven levensduurverwachting. Wanneer een verkoper dus garantie geeft zou je dit kunnen uitleggen als een beperking van je rechten als consument.

Ik vind het te gek voor woorden dat de consumentenbond zijn stellingen nergens heeft onderbouwd.

Ook het berekenen van de gemiddelde levensduur vind ik een erg vage handelswijze. Pak je dan het gemiddelde van een specifieke Mercedes S-klasse, of het gemiddelde van auto's in het algemeen. Hoe zit het dan met een hele serie, die een produktiefout heeft en wie moet die gemiddelden berekenen?

Welke levensduur kan een consument redelijkerwijs van welk produkt verwachten en waar heeft ie dan recht op?
Dit lijkt me een leuke vraag voor de Kassa redactie.

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 10, 2009 om 17:47
226 Antwoorden / 8 Vragen

Oeps, de qoutering van de tekst is een puinhoop geworden, maar ik neem aan dat het duidelijk is...