Johan 133
door Johan 133 Apr 8, 2010 om 09:51
Elektronica & tv

Hd recorder kan die digitale zenders opnemen

Goedemorgen,

Ik ben in het bezit van HD recorder
van het merk Samsung met 2 scartaansluitingen en ik heb digitale decoder ook van Samsung met ook twee scartaansluitingen
Is het nogelijk om daar digitale zenders mee op te nemen, hoe stel ik dat in op de HD recorder, kortom hoe kan digitale programma die mijn decoder doorgeeft op harddiskrecoder zetten

bijvoorbaat dank,

Johan

9212 16 Rapporteer

freya
door freya - Apr 8, 2010 om 09:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo johanja133,

Gewoon een scartkabel aansluiten tussen de decoder en de HD-recorder. Op de decoder zul je waarschijnlijk de tweede scartaansluiting moeten gebruiken en op de recorder wordt dat dan gewoon de eerste scartaansluiting.

Denk er bij het opnemen dus aan dat je op de decoder instelt welk kanaal je wil opnemen en dat je op de HD-recorder altijd instelt dat je opneemt van b.v. de eerste scartaansluiting. Dit wordt in de recorder dan aangegeven als b.v. 'input 1' of 'line 1'.

m.vr.gr. Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 9, 2010 om 02:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Johan,

Je opname wordt niet digitaal opgenomen. Via scart is de opname analoog, die natuurlijk wel in nullen en enen op schijf wordt gezet.
Via HDMI is het wel digitaal.

Hardware ERror MAN.

blackjes
door blackjes - Apr 9, 2010 om 13:41
141 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo Johan,

Wat Freya schrijft is niet waar. Je kunt met een decoder slechts één toestel aansluiten voor digitale ontvangst. Voor elk toestel, of dit nu een TV of een recorder is heb je een decoder nodig. Je kunt meerdere toestellen op dezelfde decoder aansluiten, maar één toestel ontvang je digitaal en het andere toestel "lus" je door en ontvang je analoog.
Als je digitaal wilt opnemen, moet je de scartkaben uit je TV aansluiten op je harddiskrecorder of een tweede decoder aansluiten.

Succes,
Blackjes

mastag
door mastag - Apr 9, 2010 om 13:56
955 Antwoorden / 19 Vragen

@ Blackjes,
Wat Freya schrijft is wel degelijk waar alleen zou de aansluiting iets anders kunnen.
Van decoder scart 1 naar de tv
Van decoder scart 2 naar de hd recorder aan sluiting 2.
Je kunt nu op line/input/extern 2 je digitale zenders opnemen, terwijl je analoog (gewoon via coax die decoder in en uit gaat naar tv) tv kunt blijven kijken.
Je kunt op je tv van zender wisselen terwijl je decoder een ander kanaal nar de hd stuurt om op te nemen.
Je kunt dus niet (en dat is wat blackjes bedoelt denk ik ) een zender digitaal opnemen en tegelijk digitaal blijven kijken want dan heb de inderdaad een 2e decoder nodig.

Succes
MAstag

hendrikbos
door hendrikbos - Apr 9, 2010 om 13:57
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Johanja,

Ter aanvulling van eerdere reacties nog het volgende:

Om te voorkomen dat je naast de Digitale Decoder ook nog eens de HD-recorder moet programmeren, is het wellicht mogelijk dat jouw HD-recorder (welk type?) de optie van "opname synchronisatie" bezit. Deze optie maakt het mogelijk dat de HD-recorder niet afzonderlijk geprogrammeerd hoeft te worden, maar dat deze automaties aanspringt (en dan opneemt) zodra een video-signaal op de SCART van de HD-recorder wordt waargenomen. En zodra het Decoder uitschakelt, schakelt ook de HD-recorder uit wegens het wegvallen van het aangeboden video-signaal.

Indien dus de HD-recorder deze opname-synchronisatie als optie heeft, is het enige wat je hoeft te doen deze optie in te schakelen en de video-input te selecteren waarop het Decoder-signaal de HD-recorder binnenkomt.

Succes!

Vriendelijke groet.
Hendrik

fo
door foefr - Apr 9, 2010 om 14:12
14 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaan ook hdmi splitters !

dutch1
door dutch1 - Apr 9, 2010 om 14:22
90 Antwoorden / 46 Vragen

dag allemaal,
indirect heeft het volgende ook met de vraagstelling te maken.
Als je een Digitene-achtige aansluiting hebt bij een andere provider, weet ieman dan ook b.v. zoals de samsung twintuner, een merk/bedrijf/tuner te vinden die niet opstart met het KPN-logo en niet is geblokkeerd voor andere providers?
Ik heb zelf EDPNet, deze gebruiken dezelfde apparatuur, echter met hun eigen smartcards. En ik zoek inderdaad de twintuner zoals hierboven omschreven om terwijl ik kijk naar een kanaal tegelijkertijd op een ander kanal kan opnemen.

Mocht iemand zich ergeren aan dit aangepaste tussendoortje, dan nu reeds mijn excuses.

Hans

welcome
door welcome - Apr 9, 2010 om 14:32
39 Antwoorden / 2 Vragen

Ik neem aan dat de HD recorder een DVB-T ontvanger heeft, wat een beter beeld geeft. Mocht dat het geval zijn dan zou er ook een HDMI aansluiting op moeten zitten voor het betere beeld. De nieuwere, bv de Humax PVR-9300T recorders hebben een dubbele tuner, dat je kan twee dingen tegelijk opnemen. Ook is er een HDMI upgrade in voor een beter beeld. Dan zijn er nu ook triple tuners zoals de Technomate TM-7100 die zowel de satelliet als terrestrial kunnen opnemen, welke je kan gebruiken voor bv de gratis HD satelliet ontvangst van de BBC en ITV en je bent gereed voor de WK in ZA.

mastag
door mastag - Apr 9, 2010 om 19:02
955 Antwoorden / 19 Vragen

@ Welcome.
De TS geeft aan een Samsung digitale tv decoder te bezitten en een Samsung HD recorder.
Een normale !!! Hd recorder werkt gewoon met coax en scart en heeft geen dvb-t tuner. In geval van dvb-t moet de vraagsteller ook nog een digitenne decoder kopen. Mooi beeld heb je dan wel. Ja tot max 94 cm beelddiagonaal. daarboven is dvb-t niet echt toereikend.
De humax PVR 9300 is een digitale decoder met harddisk ingebouwd, maar de vraagsteller heeft al, en een decoder en een recorder. Waarom zou hij dan nog een pvr kopen?
HDMI upgrade,,,,,,,,je zal bedoelen HDMI Upscaling.
Je schrijft vervolgens; om weer van de digitale tv decoder af te stappen "Dan zijn er nu ook triple tuners zoals de Technomate TM-7100 die zowel de satelliet als terrestrial kunnen opnemen " maar satteliet en terrestrial zijn toch echt verschillende dingen. Je zal in dit geval een schotel moeten kopen voor het satteliet gedeelte en een digitenne decoder voor het terrestrial gedeelte.
Kortom een heel warrig verhaal wat ook nog niet klopt en totaal niet aansluit bij de vraag van TS
Mastag

dutch1
door dutch1 - Apr 9, 2010 om 19:11
90 Antwoorden / 46 Vragen

interessante reactie.
Maar is dan ook bekend waar je een niet voorgeprogrammeerde, dus niet KPN-single of twin tuner dvb-t van Topfield, Samsung of Human kunt kopen?
Ik heb het tot heden niet gevonden.
Overigens moet ik erbij zeggen dat Topfield geen enkele reactie heeft gegeven op mijn vraagstelling.
Zeker bang dat het mono-schap van KPN wordt doorbroken en de prijzen omlaag gaan,lol

Maar serieus, misschien dat iemand de juiste brainwave heeft.

Dutch1

ri
door riron - Apr 10, 2010 om 10:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Met een HD recorder kan je analoge zenders opnemen. Digitaal hebben wij 1 op 1 kunnen opnemen, echter vanaf januari 2010 heeft UPC dmv een update dit onmogelijk gemaakt. Nu wordt alleen nog geluid opgenomen.

welcome
door welcome - Apr 11, 2010 om 13:37
39 Antwoorden / 2 Vragen

@ Mastag
De Samsung waar we mee begonen, is een gegeven niet aanwezig, welk type?
Naar mijn gevoel ben je veel te veel ingesteld voor een kabel aansluiting, maar als gierige Ollander betaal ik niet voor een Digitenne als ik een vrije ontvangst heb, en voor een commercieel station als RTL en SBS ga ik niet betalen. De BBC, Italiaanse, Franse en de Duitsen zenders zijn vrij te ontvangen. Dan een schotel, deze zijn niet duur en doe je ze met een motor dan haal je alles gratis naar binnen ook Ned 1, 2 en 3, dat in no time heb je de kabelkosten er uit. Dan met de Humax kan je de BBC en ITV gratis in HD ontvangen, terwijl je er moet betalen voor de Nederlandse zenders. Dan heb ik ook al DVB-T2 ontvangst, wat betekent gratis HD ontvangst over de ether en verder ook kosteloos. Ja, satelliet en digitale ontvangers zijn verschillend, maar de basis is het zelfde, vandaar dat er combies zijn en ik mij dus niet door een kabelboer laat verschalken.

wizard2
door wizard2 - Apr 13, 2010 om 20:05
125 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=freya schreef op donderdag 8 apr 2010, 09:59]Hallo johanja133,

Gewoon een scartkabel aansluiten tussen de decoder en de HD-recorder. Op de decoder zul je waarschijnlijk de tweede scartaansluiting moeten gebruiken en op de recorder wordt dat dan gewoon de eerste scartaansluiting.

Denk er bij het opnemen dus aan dat je op de decoder instelt welk kanaal je wil opnemen en dat je op de HD-recorder altijd instelt dat je opneemt van b.v. de eerste scartaansluiting. Dit wordt in de recorder dan aangegeven als b.v. 'input 1' of 'line 1'.

m.vr.gr. Freya

Hallo Freya,
Jij weet nogal veel.
Heb ik het goed begrepen dat je met digitale ontvangst maar een HD recorder kan aansluiten? Momenteel heb ik analoge ontvangst op mijn TV en twee HD recorders aangesloten. Die zou ik graag blijven gebruiken. Kan dat?
m.vr.gr. Michelle

freya
door freya - Apr 13, 2010 om 20:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een decoder hebt waar één tuner in zit, dan kun je daar uiteraard maar één recorder op aansluiten. Maar analoog opnemen kan natuurlijk altijd. Maar zolang de analoge zenders nog via de (coax)kabel worden aangeboden, kun je via die kabel de analoge zenders opnemen op je HD-recorder.

Freya

wizard2
door wizard2 - Apr 14, 2010 om 12:47
125 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 13 apr 2010, 20:17]
Als je een decoder hebt waar één tuner in zit, dan kun je daar uiteraard maar één recorder op aansluiten. Maar analoog opnemen kan natuurlijk altijd. Maar zolang de analoge zenders nog via de (coax)kabel worden aangeboden, kun je via die kabel de analoge zenders opnemen op je HD-recorder.

Freya

Beste Freya,
Ik heb alle reacties eens doorgelezen, maar ik denk dat ik maar niet overstap naar digitale TV. Met twee HD recorders plus een decoder heb ik drie scart aansluitingen op mijn TV nodig. Ik heb er maar twee. Dat wordt dus niks.
Een van de HD recorders aansluiten via HDMI is ook geen optie omdat het apparaat dan geen audio-en videosignalen van mijn TV kan ontvangen of opnemen. (wel naar mijn TV verzenden.)
Hartelijk dank voor uw snelle reactie en tot de volgende keer.
Michelle

dutch1
door dutch1 - Apr 14, 2010 om 15:59
90 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=welcome schreef op zondag 11 apr 2010, 13:37]@ Mastag
De Samsung waar we mee begonen, is een gegeven niet aanwezig, welk type?
Naar mijn gevoel ben je veel te veel ingesteld voor een kabel aansluiting, maar als gierige Ollander betaal ik niet voor een Digitenne als ik een vrije ontvangst heb, en voor een commercieel station als RTL en SBS ga ik niet betalen. De BBC, Italiaanse, Franse en de Duitsen zenders zijn vrij te ontvangen. Dan een schotel, deze zijn niet duur en doe je ze met een motor dan haal je alles gratis naar binnen ook Ned 1, 2 en 3, dat in no time heb je de kabelkosten er uit. Dan met de Humax kan je de BBC en ITV gratis in HD ontvangen, terwijl je er moet betalen voor de Nederlandse zenders. Dan heb ik ook al DVB-T2 ontvangst, wat betekent gratis HD ontvangst over de ether en verder ook kosteloos. Ja, satelliet en digitale ontvangers zijn verschillend, maar de basis is het zelfde, vandaar dat er combies zijn en ik mij dus niet door een kabelboer laat verschalken.

graag even een prive-reactie:
ik heb dus een DVB-T via air digitene achtige ontvangst en met de smartcard van EDPNet kan ik een 20-tal zenders ontvangen, en inderdaad helaas geen BBC en enkele andere.

Vraag blijft echter hoe ik een "vrije"" twintuner "" kan verkrijgen zodat ik tv kan kijken en een andere zender kan opnemen, b.v. zoals nu het wielrennen

Hans/Dutch1
[edit redactie]