alexishoop
door alexishoop May 31, 2013 om 14:21
Elektronica & tv

Hoe handig & eerlijk zijn algemene energielabels?

bij het zoeken naar een vaatwasser dat zuiniger is onze huidige (1,05kwh per cyclus / energielabel 2006) dat komt neer op een uurverbruik van ruwweg 0,6kWh of wel naar ons gemiddend jaarverbruik 150 afwasbeurten ongeveer 20 tot max 40 euro per jaar, trekken wij de conclussie dat een persoonlijke label dus 30 euro aan stroomverbruik zou kosten, viel me het volgende op;

bij vaatwasser na 2011 wordt er uitgegaan van [url=http://www.energielabel.nl/apparaten/afwasmachine/]280 x [energiegebruik per cyclus] + 10 kWh [/url], maar de meeste hebben verschillende menus en dus ook duur varieert van 30minuten tot 2,5 uur. bij een

hoe moet je daaruit dan uit vergelijken op een eerlijke manier? waarom zetten ze niet gewoon de programma duren erbij ? dat moet je nu nog per handleiding uitpluizen, welke menus je het meeste gebruikt is dus niet af te lezen.

daarbij klopt zelfs de claim dat je makkelijk "honderden euro's kan besparen op uw energierekening" ja met waterrekening erbij mischien en als die dingen 10jaar lang probleemloos blijven werken, maar de meeste gaan 5 tot 8 jaar mee. de besparing dan gem. 13 euro per jaar.

1045 22 Rapporteer

dearagain
door dearagain - May 31, 2013 om 14:37
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*de slogan "honderden euro's kan besparen op uw energierekening" is natuurlijk uitgevonden door de bedrijven zelf en het kwalijke is dat die nog ondersteund wordt door de Consumentenbond ook

*in de praktijk is de besparing aan het eind van de rit hooguit 30 euro op jaarbasis en dan moet je nog mazzel hebben. dat het administratief goed loopt, want dat is geregeld ook nog een puinhoop (zo blijkt op de verschillende fora)

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 31, 2013 om 14:37
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Eigenlijk trek je zelf al de juiste conclusie, je kunt het huidige apparaat net zo goed behouden.

Sowieso besparen op de stroomrekening is vrij lastig*, aangezien de meeste kosten niet in het werkelijke verbruik zitten.

*even nuanceren; het aanpakken van sluipverbruikers heeft meer effect. Voorbeeld; hier verbruikt de decoder als deze 'uit' staat ongeveer 7 watt, lijkt niet veel maar door 'de stekker eruit te trekken' kan dit al gauw 50 kw per jaar schelen, kun je 50 keer de vaat mee wassen..

tijger1
door tijger1 - May 31, 2013 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u in vredesnaam een vaatwasser uit 2006 gaan vervangen voor het stroomverbruik? Als hij nog goed is, gewoon houden, dat is het meest voordelige.

gompy2
door gompy2 - May 31, 2013 om 15:17
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is nog een interessante site over energielabels.
Op die site weer hyperlinken met verdere informatie.
Klik-> Verwarring over energielabels

alexishoop
door alexishoop - May 31, 2013 om 15:49
561 Antwoorden / 6 Vragen

hij is economisch gezien defect, kan beter vervangen worden door een nieuwe. het is een "oude" A label op alle onderdelen.

werkelijke verbruik en kosten is met 80 euro per jaar trouwens een hele andere rekensom dan de label, ook hoger dan de 30 tot 40 euro maximaal die we persoonlijk hadden berekend op basis van het label; meestal (100x)hadden we hem om 30 minuten tegen 0.65kwh en een ecobeurt (50x)duurde meestal 120minuten op 40-70 graden tegen 1,3kwh. dus die 1,05kwh energielabel, is een vrij rooskleurige situatie en die gaat zelfs uit van 170 minuten.

zelfs als ik naar deze A+++ machine kijk, kom ik niet veel goedkoper uit. de minimale duurtijden zijn daar langer, maximale duurtijden wel iets korter, maar persoonlijk schieten we daar niets mee op, of we moeten nog vaker de vaatwasser gebruiken.

kortom die labels zijn niet echt handig, zoniet misleidend voor mensen die al letten op hun verbruik.

gompy2
door gompy2 - May 31, 2013 om 17:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dearagain schreef op vrijdag 31 mei 2013, 14:37]*de slogan "honderden euro's kan besparen op uw energierekening" is natuurlijk uitgevonden door de bedrijven zelf en het kwalijke is dat die nog ondersteund wordt door de Consumentenbond ook
Om on topic te blijven
Jij insinueert dus dat de Consumentbond willens en wetens de consument valse en bewust verdraaide voorlichting geeft en in de testen die de Consumentbond doet van, met name in dit geval, testen over vaatwassers en het energieverbruik, liegt?

Kun je deze beweringen, belasteringen en kwaadsprekerijen onderbouwen met bewijzen en feiten?

tijger1
door tijger1 - May 31, 2013 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@slobberbone

Dan wordt de was blijkbaar koud gewassen.

sl
door slobberbone - May 31, 2013 om 17:22
508 Antwoorden / 2 Vragen

Laatst nog mijn koel/vriescombinatie opgemeten en ik kom ook hoger uit dan is opgegeven.

Maar bij dit soort zaken moet je creatief zijn mijn oude vaatwasser gebruikte dat ook nu heb ik een andere en ja een oudere (12 jaar ) en verbruikt slechts 0.10 kw/h per vaatbeurt.

Zelfde geld wasmachine verbruikte veel meer en nu een die is al weer 16 jaar oud en verbruik 0.09 tm 0.14 Kwh max per wasbeurt.

Meten is weten en dat doe ik al jaren en zo let ik op mijn stroomverbruik en heb dat in aantal jaren teruggebracht tot een zuinig verbruik.

sl
door slobberbone - May 31, 2013 om 17:28
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 31 mei 2013, 17:03]@slobberbone

Dan wordt de was blijkbaar koud gewassen.

Ik heb dit al eerder behandeld, moet jij toch weten tijger :)

Simpel men sluit die apparatuur aan op de warme kraan ,ja dat kost gas maar is minimaal mijn gasverbruik is al jaren stabiel ook nadat ik een apparaat extra heb aangesloten.

Bijkomend voordeel is veel kinderen in de smeerfase dus was altijd op 60 graden (cv afstelling) dus was is ook nog eens goed schoon.

tijger1
door tijger1 - May 31, 2013 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@slobberbone

Ik herinner mij niet dat we het al over wasmachines op de warme waterleiding hebben gehad. Maar goed. Lijkt me ook onvoordelig, want dan is het spoelwater ook warm en dat is onnodig.

Afgezien daarvan heb je ook nog spullen die maar op maximaal 40* gewassen mogen worden. Lijkt me dus niet zo'n goed idee.

alexishoop
door alexishoop - May 31, 2013 om 17:39
561 Antwoorden / 6 Vragen

misschien is een horeca versie wel veel zuiniger, deze zijn wel sneller klaar ! is gewoon stroom en net op het toelaatbare wattage zo te zien.

dearagain
door dearagain - May 31, 2013 om 18:00
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*overigens is het ook nog zo, dat er sprake is van meerverbruik naarmate het toestel ouder is

sl
door slobberbone - May 31, 2013 om 18:13
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 31 mei 2013, 17:38]@slobberbone

Ik herinner mij niet dat we het al over wasmachines op de warme waterleiding hebben gehad. Maar goed. Lijkt me ook onvoordelig, want dan is het spoelwater ook warm en dat is onnodig.

Afgezien daarvan heb je ook nog spullen die maar op maximaal 40* gewassen mogen worden. Lijkt me dus niet zo'n goed idee.

Nee, niet direct een op een maar stond wel hier vermeld waar u ook aanwezig was:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/koelkast-vervangingsbeslissing/cpagina/15/?vHash=c749c73j#902093

Bij spoelbeurt wordt hij tijdig op koud gezet, er wordt altijd gespoeld met koud water.

En er zit altijd koud water in de leiding dus op moment dat hij wel 60 graden is zit er er in de wasmachine water wat ongeveer 50 graden is, nooit geen problemen ondervonden ook niet met kleren die je op 30 graden mag wassen.

Enorme besparing van energie en zo kan ik mijn oude wasmachine en ook mijn vaatwasser behouden, ze zijn beiden nog goed en nu ook nog eens erg zuinig :)

gompy2
door gompy2 - May 31, 2013 om 18:47
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=slobberbone schreef op vrijdag 31 mei 2013, 18:13]
Nee, niet direct een op een maar stond wel hier vermeld waar u ook aanwezig was:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/koelkast-vervangingsbeslissing/cpagina/15/?vHash=c749c73j#902093

Enorme besparing van energie en zo kan ik mijn oude wasmachine en ook mijn vaatwasser behouden, ze zijn beiden nog goed en nu ook nog eens erg zuinig :)
Die discussie herinner ik me nog wel, was wel interessant.
Ik heb nog iets gevonden op Inet over deze materie, daarin staat ook iets interessants over het gebruik van wasmachines in combinatie met de zogenaamde "hotfill"manier waarop slobberbone doelde.
Het zijn geen concrete testen, maar wel een beredenering.
Voor een vaatwasser geldt die gegeven bedenking uiteraard niet.
Quote:

Vraag:
Is een hotfill wasmachine voordeliger in energie verbruik?

Moeten een nieuwe wasmachine kopen.
Overwegen een machine met warm en koud water aansluiting. (hotfill wasmachine )
Deze moeten ca. 30% minder energie verbruiken zijn.
Dus hoeveel voordeel is het gas tov electra?
Wasmachine staat naast de cv en hebben geen zonneboiler.

Antwoord:
Een hotfillmogelijkheid kan op verschillende manieren gerealiseerd worden. Met huidige bestaande wasmachines en vaatwasmachines als ook met types, die direct al vanaf fabriek met hotfill uitgerust zijn.

Als alleen naar de energie wordt gekeken, dan gaat het om de energie om het water te verwarmen.
Dat gebeurt normaal met de elektrische verwarming in de wasmachine. Maar tevens neemt dat verwarmen in de wasmachine een bepaalde tijd in, waarbij het wasmiddel van lage temperatuur naar hogere eindtemperatuur komt. Dat laatste is onderdeel van het wasproces en is dus niet zo maar te vergeten.

Als het water niet meer als koud water binnenstoomt, maar als warm water, dan is het verwarmen dus op andere manier buiten de wasmachine gebeurd. Het mooiste is, als dat met een zonneboiler is gebeurd, waarbij dan gratis energie gebruikt wordt. Die zonneboiler was niet gratis overigens.
Men kan het warme water ook gewoon uit de warmwaterleiding halen, waarbij het verschil maakt of dat warme water door gas of door elektra was verwarmd. Als het door elektra was verwarmd, dan is er geen voordeel, behalve, dat het water tijdens nachtstroom verwarmd kan worden.
Wordt het water door gas verwarmd, dan is het energieverbruik goedkoper.

Het is echter niet onomstreden om een wasmachine direkt met warmwater te vullen. Zoals al eerder opgemerkt, is de wasduur in de machine mede afhankelijk van de opwarmtijd. Bij hotfill bekort dus de wastijd en het wasmiddel doet korter het werk. Dat kan te kort zijn voor een goed wasresultaat. Een tweede nadeel is, dat als direkt met heet water gevuld wordt, dat dan bepaalde vlekken in de was inbranden. Het wasresultaat is dan dus zelfs slechter en de vlekken gaan er niet meer uit. Dat is erger, naarmate de temperatuur van het warme water heter is. Bij een normale warmwaterkraan kan dat gauw 60 graden heet zijn. En als een was van 30 graden nodig is, dan is het instromen van 60 graden heet water funest voor de was. Men moet er dan dus een thermostatische kraan tussen zetten, die een maximaal toelaatbare watertemperatuur toelaat.

Een goed hotfillwasmachine heeft deze nadelen dus op te vangen door de juiste watertemperatuur toe te laten en de wastijd niet afhankelijk te maken van de opwarmtijd. En daarnaast moet inbranden van de vlekken voorkomen moeten worden.

Bron: Stel je vraag

@dearagain,
Ik wacht nog op antwoord op de vraag of de Consumentbond willens en wetens de consument valse en bewust verdraaide voorlichting geeft en in de testen die de Consumentbond doet van, met name in dit geval, testen over vaatwassers en het energieverbruik, dus in feite de consument voorliegt, op dat antwoord wacht ik nog.

alexishoop
door alexishoop - May 31, 2013 om 19:44
561 Antwoorden / 6 Vragen

volgens mij worden veel van die testen en rekensommen door Brussel uniform bepaald voor gemiddelde situaties. volgens mij was een A label voor 2011 ook 220 wasbeurten en nu diezelfde 280 wasbeurten en zo cumulatief straks weer verhoogd, lekker luie methode dus en leuk als je een druk gezin hebt, maar als je daar onder zit moet je dus goed oppassen.

een professionele vaatwasser voor 16 amp met 3kw geeft 0,15kwh voor 3minuten, dan is je vaat klaar, probleem is dat die water hergebruiken, slechts 2 liter water wordt er weggespoeld, dat wordt een stinkboel als je die een paar dagen bij huiskamer temperatuur vol laat. maar is wel lekker goedkoop met slechts 5 euro kosten per jaar voor 150 wasbeurten.

dus gezinnen kunnen ook kijken of hun stoppengroep geschikt is voor 16amp aansluitingen en daar dagelijks mee afwassen.

sl
door slobberbone - May 31, 2013 om 21:03
508 Antwoorden / 2 Vragen

Dat van die vlekken inbranden dat is mij geheel onbekend, moet ook zeggen dat het ook niet zo heet wordt als de Hr weergeeft er zitten immers ook x-aantal liters water koud in de leiding. Ik schat het ongeveer 45- 50 graden dat is prima voor de wasmachine.

Mocht wel direct heet zijn zet ik de eenknops thermostatische kraan iets kouder maar dat is zelden nodig en bij spoelen staat hij altijd op koud.

Bij mijn vaatwasser ruim ik tafel af en doe aanrecht gebruik dan vooraf al warm water dus wat er instroomt is echt heet 60/65 graden.

Dan is het gewoonweg een goede en goedkope manier om je machines zuinig te maken en er zijn veel ervaringen van mensen die het al meer dan 15 jaar doen op deze wijze.

tijger1
door tijger1 - May 31, 2013 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Frankrijk zijn veel wasserettes die meteen met heet water beginnen te wassen, dus vlug klaar. En dat is dan ook aan de was te zien. De vlekken zijn er niet uit. Geeft niet voor een vakantie, maar voor thuis toch niet aanbevelenswaardig.

Voor de vaat ligt dat anders, vind ik.

Maar dit is puur een persoonlijke mening.

wendy-claire
door wendy-claire - May 31, 2013 om 22:31
619 Antwoorden / 29 Vragen

Er worden allerlei trucks uit de ondernemende kast gehaald om de energielabel zo gunstig mogelijk te verkopen.

Zo weet ik van een auto dat het hier 109 mg uitstoot geeft, terwijl het in Deutschland die waarde op 110 mg lag.

dearagain
door dearagain - Jun 1, 2013 om 13:46
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*trucks en trucs is een heel verschil!

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 1, 2013 om 13:56
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=dearagain schreef op zaterdag 1 jun 2013, 13:46]*trucks en trucs is een heel verschil!

Volkomen gelijk, dag & nacht verschil, het moet zijn 'trucs'!

dearagain
door dearagain - Jun 1, 2013 om 18:27
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*t'is geen terechtwijzing hoor! integendeel, ik vond de verschrijving leuk

alexishoop
door alexishoop - Jun 2, 2013 om 23:20
561 Antwoorden / 6 Vragen

als je een truck uit de kast haalt, hoe groot is je huis(energielabel) dan wel niet? haha.

je "kan" als samenleving energie besparen door meer hergebruik, althans dat is de theorie. alles wat nieuw gemaakt moet worden kost ongelofelijk veel energie, maar dat gebeurd meestal in een goedkoop land. jammer genoeg worden er trucs toegepast om hergebruik onmogelijk te maken, zo zijn vervangende onderdelen peperduur, een nieuwe korf kost bijv. 5 euro om te maken en wordt voor gemiddeld 100 euro verkocht, omdat er de vrom norm van 13 jaar levensduur opslag als bewaarloon in verwerk is, daar heb je tweedehands een complete vaatwasser of van een gelijk model voor (en dankzij dumpprijzen voor 200 euro al een nieuwe), maar zo'n 2hands geeft genoeg onderdelen om aan een opkoper door te verkopen zou je denken, maar niets is minder waar. veel bedrijven komen je oude apparatuur gratis ophalen en het aanbod van goedkope onderdelen is dus zo groot dat zelfs goede apparaten volledig gerecycled worden tot grondstoffen.

Bovendien worden veel apparaten tegenwoordig zodanig geëngineerd dat ze na de minimale wettelijke garantie periode verbreken vertonen of onderhoud behoeven op plekken die steeds moeilijker te bereiken en vaak niet los vervangbaar zijn.

Op die manier ontstaat ook een grote vraag naar nieuwe spullen en een schaarste in onderdelen.