Wiedse Test
door Wiedse Test Feb 5, 2018 om 10:03
Elektronica & tv
Hoe repareer ik bakeliet?

Hallo lieve forumgebruikers,

Ik heb een (oude) telefoon van bakeliet laten vallen. De buitenkant is stuk, de binnekant is nog functioneel. (Er zit namelijk een moderne telefoon ingebouwd, dus dat gaat niet zo snel stuk.) Maar hoe repareer ik de buitenkant die gemaakt is van bakeliet. Op internet las ik dat het een soort hars is en een voorloper van plastic. Kan ik de stukken weer aan elkaar lijmen?

Alvast bedankt

11315 6 Rapporteer

simon55
door simon55 - Feb 5, 2018 om 10:07
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bakeliet is prima te lijmen , maar wel met zorg doen. Anders blijft u de scheurtjes zien. Succes gewenst

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 5, 2018 om 10:22
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien moet u vóór het lijmen uit nog wat vijlwerk verrichten:

https://www.beslist.nl/products/klussen/r/lijm_voor_bakeliet/

@H
door @HENK@ Feb 9, 2018 om 13:18
158 Antwoorden / 1 Vragen

noooooit vijlen aan mooie breukvlakken !!!

sjjoppy
door sjjoppy Feb 9, 2018 om 13:39
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, vijlen aan mooie breukvlakken heeft geen zin ;-))

costnix
door costnix - Feb 5, 2018 om 19:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vader lijmde bakeliet met Bisonkit.

@H
door @HENK@ Feb 9, 2018 om 13:15
158 Antwoorden / 1 Vragen

Bisonkit is zowat de slechtste optie, dat is een lijm die bedoeld is voor grote oppervlakken zoals b.v. fineer op een zelfgemaakt kastje en dergelijke!

bij kleine breukvlakken zijn de breuklijnen heel erg zichtbaar en blijven enigzinds flexibel, iets wat je bij bakeliet zeker niet wil!

Beter is b.v. secondenlijm en dan niet vijlen aan de breukvlakken zoals hier ook geopperd werd maar alleen even afborstelen en een paar keer droog proefpassen, hoe beter het past hoe beter en onzichtbaarder het lijmt!!

ook een goede optie , zeker als er stukjes missen is een twee componenten lijm, eventueel tijdens het mengen wat bij te kleuren met b.v. een viltstift of wat inkt o.i.d.
het teveel voorzichtig wegsnijden en/of schuren met fijn schuurpapier (240 - 320 - 400) en napolijsten met b.v. koperpoets

costnix
door costnix Feb 9, 2018 om 17:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het was gerepareerd hierdoor en dat je een barstje zag is/was niet belangrijk. (En secondewijzer bestond nog niet)

@H
door @HENK@ Feb 12, 2018 om 16:47
158 Antwoorden / 1 Vragen

bisonkit is een flexibele lijm die absoluut ongeschikt is voor reparaties aan dunwandige dingen, uiteraard is het dicht en hangt het weer aan elkaar maar onder repareren versta ik iets anders.

verder misschien spellingscontrole afzetten want secondenwijzers waren er toen best wel, secondenlijm was misschien minder bekend ;-)

@H
door @HENK@ - Feb 9, 2018 om 13:17
158 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees hier o.a. Bisonkit, dat is zowat de slechtste optie, dat is een lijm die bedoeld is voor grote oppervlakken zoals b.v. fineer op een zelfgemaakt kastje en dergelijke!

bij kleine breukvlakken zijn dan de breuklijnen heel erg zichtbaar en blijven enigzinds flexibel, iets wat je bij bakeliet zeker niet wil!

Beter is b.v. secondenlijm en dan niet vijlen aan de breukvlakken zoals hier ook geopperd werd maar alleen even afborstelen en een paar keer droog proefpassen, hoe beter het past hoe beter en onzichtbaarder het lijmt!!

ook een goede optie , zeker als er stukjes missen is een twee componenten lijm, eventueel tijdens het mengen wat bij te kleuren met b.v. een viltstift of wat inkt o.i.d.
het teveel voorzichtig wegsnijden en/of schuren met fijn schuurpapier (240 - 320 - 400) en napolijsten met b.v. koperpoets, zilverpoets, commandant

Proefpassen is altijd erg belangrijk want hoe beter het past hoe netter de reparatie!!!

costnix
door costnix Feb 9, 2018 om 17:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het was gerepareerd hierdoor en dat je een barstje zag is/was niet belangrijk.