Michel Klaassen MusicMahlist
door Michel Klaassen MusicMahlist Feb 19, 2023 om 08:31
Elektronica & tv
Hoeveel gebruikt een batterijlader nu eingenlijk ?

Hoe zit het met stroomgebruik van Batterijladers en welke zijn goed en welken niet ,.(ik heb het dus niet over acculaders)

3545 7 Rapporteer

Ja
door JannyBoe - Feb 19, 2023 om 08:39
503 Antwoorden / Vragen

Hallo Michel, of deze test echt onafhankelijk is weet ik niet maar hier is een link.
Het stroomverbruik van apparaten vind u op een etiket op het apparaat.

vd
door vdlieuw - Feb 19, 2023 om 09:16
211 Antwoorden / 6 Vragen

Sorry hoor maar kijk zelf even op internet, staat vol met 1001 testen.

rj
door rjw - Feb 19, 2023 om 09:26
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Staat als het goed is in de specs en anders even zelf Meten.

mahadma
door mahadma - Feb 19, 2023 om 09:35
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Een batterij is NIET herlaadbaar als die leeg is. Een batterij koop je vol met power, gebruik je en als leeg milieuvriendelijk inleveren.

Een accu is bij aankoop redelijk geladen en wordt voor gebruik opgeladen voor gebruik. Als de accu leeg is is, stop jé die in een acculader om weer op te laden. Deze cyclus kan circa 1.000 keer herhaald worden.

Een batterij is meestal 1,5 volt, een accu meestal 1,2 volt, waardoor ze niet voor alle apparatuur bruikbaar zijn. Een batterij gaat langzaam leeg, een accu kan gewoon plots leeg zijn.

Ozymandias
door Ozymandias Feb 19, 2023 om 10:41
155 Antwoorden / Vragen

Hoezo zijn batterijen niet heroplaadbaar? Hoe kom je daar bij? Ik gebruik al decennia lang heroplaadbare batterijen.

Het gaat hier duidelijk niet om accu's.

mahadma
door mahadma Feb 19, 2023 om 11:24
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Het nl woord batterij is afgeleid van het Engelse woord b a t t e r y.  En dat dat kan zowel een wel of niet herlaadbare cel zijn. Formeel is  een batterij eenmalig en een accu oplaadbaar.

gerbera
door gerbera Feb 19, 2023 om 16:27
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@ozymandias, u heeft het over herlaadbare batterijen en zoals @mahadma schrijft zijn het accu's. Als u bv op de verpakking van o.a. Varta kijkt staat daar duidelijk "accu" op als deze herlaadbaar zijn. Oplaadbare batterij is gebruikelijk in de volksmond maar in feite een verkeerde benaming en komt omdat ze er als een batterij uitzien.En om de verwarring nog groter te maken, bij een E-bike heeft men het over een accu, terwijl die bestaat uit een serie oplaadbare (accu)cellen terwijl men bij een elctr. auto het over batterijen heeft die oplaadbaar zijn dus in feite gewoon accu's zijn.

pk49
door pk49 Feb 20, 2023 om 21:38
243 Antwoorden / 2 Vragen

sommige batterijen zijn, ondanks dat het geen accu's zijn dus herlaadbaar, wél herlaadbaar een paar keren. Probeer maar uit als je een laadapparaat hebt. De betere merk batterijen zijn vaak een aantal keren op te laden.

mahadma
door mahadma Feb 21, 2023 om 14:40
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan ze leeg en wel ook op de kachel leggen, komt er nog even wat uit. maar de energie komt vrij door chemische reactie. Maar hoe dan ook zijn ze dan voor (voorbeeld) draadloze microfoonzenders (heb er 6 van in gebruik) beslist onbetrouwbaar

hereistom
door hereistom - Feb 19, 2023 om 11:05
730 Antwoorden / 1 Vragen

Een setje van 2 AA 2500 mAh-accu's bevat ongeveer 6,5 Wh. Wegens allerlei verliezen tijdens het laden is het verbruik dan zo'n 0,02 kWh om deze twee batterijen op te laden.
Na het opladen de opladers uit het stopcontact halen omdat ze in het stopcontact altijd nog iets stroom blijven verbruiken.

ha
door harrybre - Feb 20, 2023 om 11:56
240 Antwoorden / Vragen

[edit redactie - houd het beleefd]
IK gebruik mijn accu ( of herlaadbare batterij) lader hooguit enkele uren per maand. Of 'tie nu 0,1 - 1 of 10 W/h gebruikt... 50 W = 1/20e kWh a .. max € 0,80= 4 hele €uro-centen ... maar vermoedelijk 4 W = € 0,004 per herlaadbeurt.

Wat WEL geld scheelt: uw droger. Dus de wasmachine 2x laten centrifugeren, waardoor het nodige aan water extra eruit geslingert wordt, wat uw droger niet hoeft te verdampen. Hiermee bespaart u al snel 100-300 watt = € 0,08 a € 0,24 per keer. ( uitgaand van het boven-energieplafond geldende mogelijke waarden)

Boesta
door Boesta Feb 20, 2023 om 14:50
27 Antwoorden / Vragen

Weet u wat echt heel veel geld scheelt...?

De natte was gewoon op een droogrek hangen en dan een (normale)  ventilator op de hoogste stand erop laten blazen. Uw was is dan binnen een paar uurtjes droog, zacht en de meeste kreukels zijn er ook uit. Kost hooguit een paar dubbeltjes per "droogbeurt".

mahadma
door mahadma Feb 20, 2023 om 22:26
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Nog goedkoper is een wasrek op het balkon of in de tuin.