HappyHenny
door HappyHenny Apr 30, 2019 om 17:48
Elektronica & tv

Hoortoestel met accessoires

Mijn 10 dagen geleden aangeschafte PHONAK hoortoestellen (bij een bekende keten) voldoet, maar ik schafte er ook een TV-link en een soort neklus-afstandsbediening bij, waarop ik (middels Bluetooth) mobiele telefoongesprekken rechtsstreeks op de hoortoestellen onvang. Ik kan er ook het volume mee regelen en van programma wisselen (geluid in drukte, of bv ringleiding). Maar de TV link stoort onacceptabel zodra ik beweeg en vooral als ik in de buurt van b.v. koelkast, magnetron, hanglamp en computer kom.  Mij is nu aangeboden om het te laten controleren/repareren door PHONAK, maar ik vraag mij af of ik dat moet accepteren voor gloednieuwe apparatuur. Mij lijkt vervanging logischer. Maar kan ik dat verlangen/eisen eigenlijk?

3144 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2019 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou er eerst maar naar laten kijken en repareren. Misschien is het gewoon eeninstelling die veranderd moet worden.

Als het probleem niet verholpen wordt, kunt u altijd verder gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2019 om 18:00
16767 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt dat niet verlangen, tenminste niet voordat eerst een controle./nader onderzoek is gedaan door de verkoper en blijkt dat er niets te repareren is resp. de interferentie van de apparaten die u noemt niet kan worden opogelost. Ik denk evenwel dat de mijn vrees niet ongegrond is dat de TV-link er simpelweg niet geschikt voor is om die te bedienen in de de nabijheid van de apparaten die u noemt en is er geen andere mogelijkheid dan 'geld terug'.

Alle apparaten die u noemt zijn op bepaalde wijze storingsbronnen en er is dan kennelijk een relatie met de frequentie van uw TV-link.

P.s. Ga na of er over het fenomeen dat u noemt iets is genoemd in de gebruiksaanwijzing.

jpm
door jpm - May 1, 2019 om 10:15
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik vraag me af of de storingsbronnen zelf niet ontstoord kunnen worden. Vaag weet ik uit het verleden dat zoiets in bepaalde gevallen mogelijk moet zijn.

Ka
door Kassagebruiker - May 1, 2019 om 10:21
683 Antwoorden / 5 Vragen

U kunt veel "verlangen", echter, u geeft de verkoper geen enkele kans om te onderzoeken waar de fout zit, dus uw "verlangen/eis" is ongegrond. Logischer is onderzoekenen eventueel herstellen, maar de kans is even groot dat er bij u thuis een storing in andere apparatuur zit .............. wat moet de verkoper met goede maar gebruikte spullen al;s blijkt dat bij u thuis de storing zit ..........

sjjoppy
door sjjoppy - May 1, 2019 om 10:47
7154 Antwoorden / 3 Vragen
tdmduc
door tdmduc - May 1, 2019 om 14:36
703 Antwoorden / 2 Vragen

Het apparaat zal ongetwijfeld goed zijn(niet goedkoop weet ik )Misschien is er een nieuwe firmware nodig?

Alleen Bluetooth is een techniek die nog steeds gevoelig is voor omgevings storingen.(het wordt wel steeds beter)

Als ik met mijn dure(400euro) Bowers&Wilkins bluetooth hoofdtelefoon rond ga lopen en richting de keuken loop dan begint hij te knetteren.

Aangezien mijn huis uit 30-jaren stamt en metalen deurkozijnen heeft valt hier weinig aan te doen.

Ook andere Bluetooth apparaatjes geven bij mij in huis het zelfde probleem.

Als ik dicht bij de geluidsbron/zender in de buurt ben en stil blijf zitten is er niets aan de hand en klinkt alles prima.

HappyHenny
door HappyHenny - May 1, 2019 om 15:36
199 Antwoorden / 73 Vragen

Dank voor jullie reacties. Ik begreep  meteen dat ik me beter niet al te eisend kon opstellen, en beter eerst onderzoek en evt. reparatie kon afwachten..
Vandaag heb ik dus alles braaf ingeleverd om te worden opgestuurd naar PHONAK voor die  inspectie.

In de handleiding vond ik overigens niets over de kans op zulke problemen (tip van Heremietkreeft).

Sjoppie gaf me een link naar FAQs van PHONAK zelf en daarin werd naar de akoestische slang verwezen die de oorzaak kon zijn. Dat herkende de hoorwinkel zelf ook; die slang is niet zomaar een neklus maar tevens antenne! Maar ze waren het met me eens dat dat bij gloednieuwe apparatuur natuurlijk (nog) niet mocht voorkomen....   Nu dus even afwachten...  Wordt vervolgd.

gerbera
door gerbera May 1, 2019 om 23:01
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Hoop voor u dat het opgelost kan worden, we wachten af.

HappyHenny
door HappyHenny - May 25, 2019 om 21:27
199 Antwoorden / 73 Vragen

VERVOLG:
Het toestel (TV-link en Compilot II met neklus=antenne) zijn teruggeweest naar PHONAK en die heeft er ook de tijd voor genomen (3 weken?). Ik kan eigenlijk niet controleren of ze vervangen zijn dan wel gerepareerd; de doos waarin ik ze terugkreeg was NIET nieuw... De storing is wel minder maar niet verdwenen.  De eerdere TV-oplossing was een Sennheiser hoorbeugel en die heeft nóóit enige storing gegeven. Helaas kon ik daarmee echter niet meer de mensen om me heen, de deurbel of de telefoon horen. Met déze hulp-accessoires kan dat wel. Voors èn een tegen dus...

tijger1
door tijger1 May 25, 2019 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus het blijft behelpen. Jammer. Hoop dat u er toch vrede mee kan hebben. Bedankt voor het terugmelden.