Sa
door SageCloud Jun 28, 2016 om 18:56
Elektronica & tv

ICloud lock wordt door Apple niet verwijderd, ondanks de aanwezige aankoopbon. Wat zijn mijn rechten?

De Apple iPad is een erfstuk van een overleden persoon. Deze iPad bleek uiteraard gekoppeld aan het Apple ID van de overledene. Na een eerste gesprek met de support afdeling werd duidelijk dat er een overlijdensakte overgedragen moest worden. Na deze geregeld te hebben, bleek de vork anders in de steel te zitten. Er moest namelijk een gerechtelijk bevel komen om de Apple iPad te unlocken. Een procedure welke duurder is dan een nieuwe iPad.
De aankoopbon van het apparaat zou een alternatief zijn om aan te tonen dat het apparaat legitiem gekocht is en zou ook een manier zijn om de iCloud lock te laten verwijderen. Na deze ingediend te hebben, ontvang een ik respons van Apple met daarin de mededeling dat mijn verzoek niet wordt gehonoreerd. De reden is dat één van de volgende zaken niet aanwezig zou zijn op de bon (welke precies is onduidelijk);

• Naam, adres en telefoonnummer of URL van de website van de reseller

• Oorspronkelijke aankoopdatum van het product

• Gedetailleerde productgegevens, waaronder prijs en serienummer van het product

• Totaal betaald bedrag
Echter, al deze zaken staan netjes vermeld op de bon. Na opnieuw een telefoongesprek te hebben gevoerd met de 'Senior Afdeling van Apple Care', kan mij niet duidelijk worden gemaakt waarom mijn verzoek is afgekeurd. De enige reden die mij wordt voorgehouden is dat de winkel die de iPad heeft verkocht niet dezelfde winkel is als de winkel die direct bij Apple heeft gekocht. Oftewel, dit zou dan niet de 'officiële' aankoopbon zijn, omdat er onderhands door de winkels is ver-/gekocht. Als particulier sta je machteloos en met een apparaat in handen welke niet meer bruikbaar is. Na een simpele zoekopdracht op Marktplaats werd al snel duidelijk dat ik niet de enige ben die te maken heeft met een iCloud lock.
Ik begrijp de reden voor een implementatie van deze dienst, maar de wijze waarop het beleid wordt gehandhaafd is niet pragmatisch en zelfs als oneerlijk te beschrijven.

12887 5 Rapporteer

wi
door willems123 - Jun 28, 2016 om 20:49
117 Antwoorden / 16 Vragen

Kent u de strijd tussen FBI en Appel over  de Iphone 5C van de San Bernardino-schutter in Anmerika een paar maanden geleden? Misschien moet u de FBI hulp vragen...

pi
door pieterwolters - Jun 28, 2016 om 21:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wil je toegang krijgen tot iCloud van de vorige eigenaar of wil je alleen een nieuw AppleID koppelen aan de iPad? In het eerste geval snap ik dat ze extreem voorzichtig zijn. Je moet er niet aan denken dat iemand zomaar bij de gebruikersdata kan komen. In het tweede geval kan je dit kunnen proberen: http://www.igeeksblog.com/how-to-delete-remove-apple-id-from-iphone-or-ipad/

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 29, 2016 om 00:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@MacWally kom der maar in!
Leg ts nu maar eens uit wat Apple zo bijzonder maakt dat er bij zo'n 2e hands apparaat een gerechtelijk bevel nodig is.
Zelfs een Applefreak kan dit niet uitleggen.
Ik zou ts graag willen helpen maar ben helaas een Droiduser.

On Topic Rechten heeft u niet want uw apparaat komt misschien uit de grijze import vandaan. Daarnaast heeft Apple de arrogantie om u niet te willen helpen als u geen keihard bewijs kunt leveren. Dit wordt een lastige.
Diewilik

Ma
door MacWally - Jun 29, 2016 om 01:13
151 Antwoorden / Vragen

Jammer voor TS maar deze iPad is inderdaad niet te wissen. Tijdens het wissen word er gevraagt om zoek mijn iPad uit te schakelen en dat gaat via de iCloud waar TS niet in komt. Er is zoveel rottigheid in de wereld dat er flink beveiligd moet worden dus snap ik Apple wel. Er wordt zoveel gejat en gerooft dat Apple het zekere neemt voor het onzekere. Er is in ieder geval wel iets aan de hand met de aankoopbon van TS die Apple niet kan identificeren misschien wel vanwege louche handel. Ik zou zeggen struin het internet af en kijk maar eens naar de duistere handel in Windows licentie,s. Op een gegeven moment ben je ook de Sjaak. Als je een Android toestel vind die op slot staat hoe kom jij er dan in beste Mijnheer Diewilik.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 29, 2016 om 11:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@MacWally,
Via een Fastboot manager, gewoon je toestel aan je pc hangen, en nieuwe software naar je telefoon schrijven.
Dit werkt zelfs met telefoons die niet meer aan/uit gaan gelockt zijn of deels gewsist zijn. Serieus dit is 5 minuten werk.
Ik snap dat Apple graag degelijk beveiligt maar een apparaat van waarschijnlijk een paar jaar oud total loss verklaren omdat de aankoopbon van een overledene niet te overleggen is is toch wel hard. Want een akte van overlijden is toch al een redelijk bewijs naar mijn mening.
Zou het zogenaamde jailbreaken niet een oplossing kunnen bieden???

Diewilik

willl
door willl - Jun 29, 2016 om 12:12
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is slechts èèn van de redenen waarom ik op Samsung ben over gestapt. Je wordt indirect ook steeds verplicht om een nieuwe iphone te kopen omdat je besturingssysteem niet meer wordt bijgewerkt!
Nooit geen Iphone of andere MAC meer!!

Ka
door Kassafoutje Jun 29, 2016 om 13:24
19 Antwoorden / Vragen

Fijn dat er mensen zijn die er zoveel verstand van hebben......