sh
door sh472299 Sep 2, 2020 om 12:09
Elektronica & tv

IK heb een Siemens vaatwasser met zeolit. Deze vaarwasser is nu kapot door de zeolit. Ik het 5 jaar garantie en de garantie is nu een jaar voorbij. Siemens gebeld en kreeg nul komma nul. Geen coulance. Waardeloos bedrijf Siemens. Wie heeft ervaring met S

Vaatwasser kapot na 6 jaar. Totaal geen coulance bij Siemens.
Waardeloos bedrijf.

4170 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 2, 2020 om 12:18
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft u direct destijds de vaatwasser bij Siemens gekocht of via een winkelier. Dan zou u daar moeten zijn, maar de 5 jaar garantie is eigenlijk voorbij hé. Maar als de zeoliet "de schuldige" zou zijn, hij moet het dan toch ook nog doen zonder dat dit werkt?

alfatrion
door alfatrion - Sep 2, 2020 om 12:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mijn wasmachine is de pomp tussen het 6 en 7e jaar kapot gegaan. Slijtage. Als u recht wilt hebben op iets dan zult u moeten aantonen dat er iets bij aflevering niet deugde.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 2, 2020 om 12:33
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@ALFRATION: zie o.a. http://www.conformiteit.nl/economische-levensduur.html . Hoe dan ook is in de consumentenbeschermingswetgeving geregeld dat indien een gebrek zich na 6 maanden na aankoop voordoet de bewijslast dat het gebrek aan het product te wijten is bij de koper. Dat is (strikt) formeel iets anders dan 'aantonen dat er bij de aflevering iets niet deugde'.  Dat geldt ook voor slijtage als dat voortijdig wordt geacht.

alfatrion
door alfatrion Sep 2, 2020 om 15:22
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Onjuist. Ten eerste, het is niet na aankoop, maar na aflevering. Als de levering twee maanden op zich laat wachten, dan raak je niet twee maanden kwijt. Ten tweede, is de bewijsopdracht: bewijs dat wasmachine bij aflevering non-conform is. De verkoper heeft de plicht een conforme wasmachine te leveren. Die plicht komt de verkoper (hopelijk) na bij aflevering. Een fabrieksfout waardoor een onderdeel heel snel slijt is als een (verborgen) non-conformiteit te kwalificeren. Een fabrieksfout bij aflevering aanwezig maar openbaart zich pas later.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2020 om 12:28
16828 Antwoorden / 202 Vragen

U vraagt naar ervaringen maar wat heeft u daaraan? U bedoelt denk ik: wat kan ik doen en wat zijn mijn rechten. Hoe dan ook had u zich niet tot Siemens moeten melden als zojuist hiervoor al gemeld. De verkoper is wettelijk verantwoordelijk en zie daarvoor o.a. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en deze https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn hetgeen gebaseerd is op

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventueel verder:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

Hierbij is van belang van geacht moet worden als normale te verwachten leeftijdsduur, zie http://www.conformiteit.nl/economische-levensduur.html en m.b.t. deze ook: https://www.kieskeurig.nl/document/a19b25827aa58de3c12574ab00374e15  omdat m.i de te verwachten leeftijdsduur voor een wasmachine meer is dan 5 jaren. Hoe dan ook dient u zicht tot de verkoper te wenden. Zie ook evt nog: https://vaatwasser-info.nl/informatie/levensduur-vaatwasser/

En het is m.i. een goed idee dat u navraag doet uw verkoper naar diens ervaringen en als dat negatief zou zijn voor u kunt u zich ook altijd wenden tot een andere witgoedhandelaar voor een tweede advies. Misschien ziet u ook ervaringen indien u op het i-net zoekt met ineven van zoeknaam 'ervaringen Siemens typenummer'.

En nog een verwijzing met dan de vraag: welke kleur/kenmerk heeft de machine. Economische levensduur meestal 7 jaar: https://www.kieskeurig.nl/vaatwasser/merk/siemens?msclkid=17b59ac05e6c1d1991b9c58f2377e8ea&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=NL+%2F+ALL+%2F+GENERIEK+%2F+FABRIKANT+%2F+VAATWASSER&utm_term=+siemens++vaatwasser&utm_content=Siemens+Vaatwasser+(MBM)&page=1  en zie ook nog deze waarbij ik dan met name doel op: wat kostte de vaatwasser bij aankoop. Normaliter is de kwaliteit en levensduur ook afkankelijk van de aankoopprijs (niet altijd). En herhaald: https://vaatwasser-info.nl/informatie/levensduur-vaatwasser/

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2020 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over een vaatwasser.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 2, 2020 om 13:32
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1; Ik zie mijn eerdere reactie niet: scherp gezien en dank. Ik had even niet goed opgelet bij het geven van één verwijzing (terwijl ik met zoeknaam vaatwasser had gezocht) Ik heb dit meteen na uw opmerking gecorrigeerd.

mahadma
door mahadma - Sep 2, 2020 om 12:51
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft/had een garantie voor 5 (zegge vijf) jaar. Het apparaat is nu 6 (zegge zes) jaar oud en defect. Dus geen garantie.

Coulance is en blijft géén recht maar is een gunst!

Als ik Siemens was en u mijn bedrijf openlijk als waardeloos betiteld in de media terwijl de garantie voorbij is, tja ...... dan loop ik ècht niet hard meer.

Off topic: Hoe reageert u als uw id card (die 10 jaar geldig is) als het pasje 11 jaar oud is en dus niet meer geldig is..........

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 2, 2020 om 13:02
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA: de wetgeving m.b.t. consumentenbescherming prevaleert op fabrieksgarantie. De verkoper is en blijft verantwoordelijk zoals in deze wetgeving is bepaald en daarboven is er ook nog  wetgeving inzake conformiteit (BW boek 6). De koper heeft in feite niets met fabrieksgarantie te maken en in deze dus ook niets met Siemens. Het is dus wel degelijk mogelijk dat Ts nog steeds rechten kan ontlenen aan de vigerende consumentenwetgeving. Wel is het zo dat m.b.t. reparatie rekening kan en mag worden gehouden met afschrijving op basis van de genoemde 6 jaren.

Donuts
door Donuts - Sep 2, 2020 om 13:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind het een fantastisch bedrijf. Alleen maar goede ervaringen mee. Uw garantie is ruim verlopen, terecht dat u daar geen aanspraak meer op kunt doen.

En voor de slechte lezers onder de beantwoorders, het gaat om een vaatwasser!

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 2, 2020 om 13:19
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@SPRIETJE, en voor de niet-kenners van de hier geldende wetgeving : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product bij bewerken lukt het weergeven als direct aanklikbare link dit keer niet.

Donuts
door Donuts Sep 2, 2020 om 13:26
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wanneer gaat u als vaste stamgast die structureel antwoorden wijzigt, aanvult nog maar eens eenv keer wijzigt en aanvult het woord 'edit' gebruiken? Dat is wenselijk en gebruikelijk op een forum! Als iemand dat zou moeten weten, bent u dat wel, aangezien u hier al 15 jaar als stamgast uw tentje heeft neer gezet. Uw reactie leg ik verder naast mij neer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 2, 2020 om 13:52
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Dan nu toch even hier de link:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

En laat ik nu hebben aangegeven (Aan @TIJGER1) dat ik heb aangepast. En toch heel erg veel dank voor deze uiters wijze les! Dat u kennelijk de geldende wetgeving niet kent/ erkent is wel uw probleem! (Jammer want dit is feitelijk (ook) tegen de regels van deze site, dit is geen onderling discussie forum).

Donuts
door Donuts Sep 2, 2020 om 14:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U start de discussie, niet ik! Laat dat even duidelijk zijn! Uw juridische kennis kan ik ook bepaald niet serieus nemen, aangezien deze kennis uitsluitend lijkt te bestaan uit het plaatsen van links. Dat kan iedereen.

mr
door mrmoto Sep 3, 2020 om 11:31
167 Antwoorden / 4 Vragen

Sprietje : heb je net als ik een tatoo met alive and kicking ?:-)))))) maw ik vind uw opstelling in deze groots!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2020 om 13:56
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Bedoeld als 'edit' (de tijd om de reactie te kunnen 'editen'is verstreken),  zie aanvullend ook nog deze: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

gerbera
door gerbera - Sep 2, 2020 om 14:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vraag mij af wat zeoliet, wat dus een mineraal is, voor invloed op de werking van de machine heeft waardoor deze defect raakt, dus vraag ik wat doet de machine niet wat deze voorheen wel deed. In het ergste geval kan er een defect aan het verwarmingssysteem van de machine zijn.
Dat Simens  5 jaar garantie geeft wil wel wat zeggen,dus zo waardeloos is het bedrijf niet, en alle verwijzingen naar wetten en regels ten spijt, soms treed er slijtage op hetgeen geheel afhankelijk is van de wijze van het gebruik, o.a. het aantal draaiuren,en ja dat kan na 6 jaar zijn maar ook veel later

Het bijzondere aan zeoliet is dat zijn vochtabsorberende en warmteregulerende werking niet afneemt. Zeoliet gaat dus de gehele levensduur van jouw vaatwasser mee. Het mineraal moet echter wel steeds opnieuw worden voorbereid. Hiervoor wordt het tijdens de reinigingsfase verhit.

getty
door getty - Sep 2, 2020 om 17:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

6 jaar is gewoon afgeschreven, u heeft nergens recht op.

ro
door ronny530 - Sep 2, 2020 om 18:52
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Totaal geen coulance van Siemens kan wel kloppen want de garantie is er ruim af. De verkoper zou nog iets voor u kunnen betekenen maar of die u nog kent durf ik te betwijfelen, maar als dat wel zo is dan kunt u de verkoper niets afdwingen want de verkoper heeft aan zijn verplichtingen voldaan namelijk u een vaatwasser verkopen die als die binnen vijf jaar kapot gaat gratis hersteld wordt. Als u van mening bent dat de vaatwasser door een fabrieksfout defect is gegaan of heeft gedacht dat de vaatwasser zeker tien jaar mee moet gaan dan staat het u vrij om een rechtszaak te starten want u heeft zoals Heremietkreeft ook schrijft recht op een deugdelijk product. Het is dan aan u om te bewijzen dat het een fabrieksfout betreft die al voor aanschaf aanwezig was en u alle instructies zoals die in de handleiding staan heeft opgevolgd. Ook dient u te bewijzen dat zeolith de vaatwasser defect heeft gemaakt en daarvoor zal een expert ingeschakeld moeten worden want u bent niet ter zake kundig. Recht hebben betekent niet automatisch recht krijgen en kost een veelvoud van wat de vaatwasser ooit heeft gekost.

ge
door geeta21 - Sep 16, 2020 om 05:40
69 Antwoorden / 30 Vragen

Geen hoofdletters in het hele artikel gebruiken. Komt schreewerich over.