ra
door raaf12 Sep 11, 2017 om 18:17
Elektronica & tv
Ik heb een tomtom 600 gekocht met lifetime kaartupdates. Dit blijkt tot 2020 te

Rond mei 2015 kocht ik een Tomtom 600 incl. gratis lifetime kaartupdates. Echter, vandaag een Tomtom email bericht ontvangen. Daarin staat dat ik nu ineens ik een abonnement heb wat geldig is  van mei 2015 t/m mei 2020. Daarna wordt het betalen voor updates. Kan dit zomaar? Lifetime gratis updates betekent toch gedurende de hele levensduur van het apparaat?

9990 15 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2017 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En denkt u dan dat hij langer leeft dan 2020?

Als ik hier verscheidene topics mag geloven worden tegenwoordig de spullen zo gemaakt dat ze na de garantieperiode in elkaar storten.

edrick3
door edrick3 - Sep 11, 2017 om 18:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan dit zomaar? Ze dienen zich natuurlijk wél aan de afspraken te houden.
Lifetime gratis updates betekent toch gedurende de hele levensduur van het apparaat?
Blijkbaar hebben ze weinig vertrouwen in hun product. ;-) Ze gaan dus blijkbaar uit van een levensduur van 5 jaar.
Zou toch eens informeren wat Consuwijzer hier van vindt.
https://www.consuwijzer.nl/contact

ge
door george321 - Sep 11, 2017 om 18:35
390 Antwoorden / 1 Vragen

U zal zeker geen 5 jaar doen met hetzelfde navi systeem. En wat worden die kosten na 2020 per keer?

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2017 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo'n € 75,00 per jaar. Dus dwaasheid.

jo
door jorisw Sep 11, 2017 om 18:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Na 2020 is het gratis want er worden dan hoogstwaarschijnlijk helemaal geen updates meer geleverd omdat de lifecycle voor het apparaat voorbij is.

ra
door raaf12 Sep 11, 2017 om 18:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

O, dat wist ik niet, bedankt. Maar ik laat het er niet bij zitten. Het kan natuurlijk altijd dat een apparaat kapot gaat. Ik hoop deze Tomtom met groot 6 inch scherm nog wat langer te kunnen gebruiken. Dat lifetime gratis updates volgens hen 5 jaar is vertellen ze niet tijdens de aankoop.

ra
door raaf12 Sep 11, 2017 om 18:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

lifecycle? Is dat een marketingterm om maar geen gemaakte afspraken na te komen?

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2017 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

IK zie dat dat ding bij Bol nu nog steeds te koop is met "lifetime" update.

Dus ik zou maar een klacht indienen. LIfetime is mijns inziens zolang u hem gebruikt.

Lees hier.

https://www.bol.com/nl/p/tomtom-go-600-europa-45-landen-6-inch-scherm/9200000014075708/

jo
door jorisw Sep 11, 2017 om 18:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Lifetime kan meerdere interpretaties hebben. In het geval van software is jouw definitie niet gangbaar.

ro
door ron503 Sep 11, 2017 om 18:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de info die bol.com geeft staat ook de levensduur van de Tomtom en niet levenslange updates.

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2017 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron503

En staat: "met gratis lifetime maps" Betekent dat dan niet gratis levenslang kaarten?

ne
door neodutchio - Sep 11, 2017 om 18:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Lifetime kan op verschillende manieren opvatten. Hoe Tom Tom het opvat is de gemiddelde levensduur. Voor oudere apparaten is het vaak duur om updates te maken. Technologie gaat snel en de kaarten steeds gedetaileerder. Het geheugen van een apparaat is maar beperkt, dus na een jaar of 5 zal de capaciteit niet meer toereikend zijn.

Na 5 jaar wordt u dus verplicht een nieuw systeem te kopen, te blijven rijden met een verouderd systeem, of flink betalen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 11, 2017 om 19:00
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Raaf12 ,

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://www.consumentenbond.nl/navigatiesysteem/lifetime-kaartupdates

ra
door raaf12 Sep 11, 2017 om 19:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is duidelijk. Dus ik heb geen poot om op te staan. Na mei 2020 vervallen de gratis updates. Ik ben van mening dat Tomtom dat moet communiceren voor de aankoop van een apparaat. Nu lokken ze klanten met lifetime updates, zonder lifetime te specificeren.

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2017 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@neodutchio.

ik heb persoonlijk geen definitie van gangbaar inzake software.

Maar als dat ding nu nog gewoon te koop is, en de (nieuwe) koper krijgt 5 jaar gratis updates, zijn die updates ook beschikbaar voor dat ding van 2015.

Het is mijns inziens dan dwaas dat 2015 daar vanaf 2020 flink voor moet gaan betalen.

Neem als voorbeeld een besturingssysteem voor een computer. Daar zijn toch de updates voor bv Windows 8 beschikbaar voor iemand die dat in 2016 gekocht heeft, maar ook voor iemand die dat in latere jaren koopt? En als er geen updates meer komen geldt dat voor iedereen met dat systeem.

ne
door neodutchio Sep 11, 2017 om 19:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een bepaald typa navigatie zal niet jarenlang verkocht worden. Technologie gaat zo snel dat ook de systemen blijven veranderen. Na een jaar of 2 tot 3 komen er weer nieuwere modellen op de markt. Het is dus een uitsterfbeleid.

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2017 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt het punt niet. De Ts kan na 2020 wel updates op zijn apoaraat krijgen, maar dan moet hij gaan betalen.

ne
door neodutchio Sep 11, 2017 om 20:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat klopt, de gebruiker gaat betalen. En na 2020 komt de volgende vraag dat er geen updates meer te krijgen is. Zodra er te weinig mensen zijn zullen de kaarten ook gaan stoppen. TomTom gaat natuurlijk geen kaarten meer maken voor systemen die straks bijna niet meer gebruikt worden.

marita5
door marita5 - Sep 11, 2017 om 19:19
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Raaf12 ,

Plaats hier een klacht ,

https://www.klacht.nl/tomtom/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 13, 2017 om 12:01
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Dit is echt een boevenstreek.

HappyHenny
door HappyHenny - Sep 13, 2017 om 12:16
199 Antwoorden / 73 Vragen

Raaf12:  Ga je inderdaad een klacht indienen?  Laat je ons ook weten met welk resultaat je dat hebt gedaan?

do
door don45 - Sep 13, 2017 om 12:36
57 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind het grote nep en een grote tegenvaller van TomTom.
Voor ons gelijk het laatste produkt van deze fabrikant.
Ze zetten op de produkten Levenslang recht op updates (zolang het apparaat meegaat) , dit moeten ze ook nakomen.
Als ze ander bedoelen zetten ze dan op de verpakking : 5 jaar recht op udates.
TomTom moet zijn belofte/verplichting nakomen, levenslang (zolang het apparaat meegaat) is ook levenslang.
En ja, bij de een gaat hij maar 5 jaar mee en bij de andere wel 10 jaar of meer.
Hoeveel Tomtom's van de eerste dag gaan er nog mee. (de go500-  Go700) bijvoorbeeld.
Ik stel tomtom hier ernstig in gebreke.
word vervolgd.

lo
door loekoek - Sep 13, 2017 om 12:42
30 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u de promomail toentertijd wel goed gelezen? Daarin stond zoiets als de te verwachten levensduur van het apparaat.
Dat is mede de reden geweest om voor mijn huidige TomTom geen nieuwe kaarten te kopen. Mede omdat wegen die al jaren een andere snelheid (delen N11) kennen nog steeds anders worden aangegeven.
T.z.t. koop ik wel een nieuw apparaat dat is verhoudingsgewijs goedkoper. We leven in een consumptiemaatschappij. We moeten niet denken zoals mijn overbuurman met een TomTom uit de beginjaren die verwacht elk jaar gratis kaarten van Europa te krijgen.

ho
door hoev1009 - Sep 13, 2017 om 14:50
15 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik nu een tomt-tom zou kopen zou ik toch gaan voor een type van 2017.

wo
door woutjewachtmans - Sep 13, 2017 om 15:11
22 Antwoorden / Vragen

Wat een klets hier allemaal. Je hebt die kaartupdates helemaal niet nodig. Natuurlijk wil TomTom dat je die binnenhaald en er flink voor betaald. Maak gewoon gebruik van gratis kaartcorrectie via TomTom map share en je bent weer helemaal up to date.

http://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/7246/~/info-over-tomtom-map-share.

Trouwens TomTom doet het heel slecht op dit moment en zit door de concurentie van onderandere mobiele Apps (gratis) in een benauwde positie. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

clio23
door clio23 - Sep 13, 2017 om 22:35
46 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Tijger1 daar zit je dan erg naast, heb de mijne al bijna zes jaar, wordt 5 dagen per week gebruikt en soms ook nog in de weekeinden en doet het nog net zo goed als de eerste dag, dus niets geen top antwoord.

tijger1
door tijger1 Sep 13, 2017 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar zit ik dan naast? Misschien mijn reactie nog eens lezen?