Je
door Jeanette Lucia May 23, 2022 om 14:12
Elektronica & tv

Ik heb een vraag over de ontvangst van dab+

Ik heb in nov 2020 een kenwood dab + audio gekocht en sindsdien alleen maar problemen.  Ik heb al van alles geprobeerd.

7174 27 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - May 23, 2022 om 14:18
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Mis wat info, welke problemen en wat heeft u geprobeerd?

Je
door Jeanette Lucia May 23, 2022 om 20:16
6 Antwoorden / 1 Vragen

Heel vaak storingen. Ik heb contact gehad met de technische dienst van kenwood en een aardige Vlaamse meneer stuurde mij een losse antenne (draad?) Deze is door een kennis bevestigd maar bood helaas geen soelaas

E. Knol
door E. Knol - May 23, 2022 om 14:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dab+ in het algemeen:
De ontvangst is IDD minder dan verwacht.
De kwaliteit staat buiten kijf ALS er ontvangst is...
In Friesland en Groningen weinig zenders beschikbaar...
Ook rampenzenders bv in en bij tunnels zijn niet beschikbaar...

E. Knol
door E. Knol - May 23, 2022 om 14:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dab+ in het algemeen:
De ontvangst is IDD minder dan verwacht.
De kwaliteit staat buiten kijf ALS er ontvangst is...
In Friesland en Groningen weinig zenders beschikbaar...
Ook rampenzenders bv in en bij tunnels zijn niet beschikbaar...
Goede antenne met versterker een must sowieso.
Neem contact op met de verkoper van de radio.

Je
door Jeanette Lucia May 23, 2022 om 18:14
6 Antwoorden / 1 Vragen

Gekocht bij de Mediamarkt en daar heb ik geen goede ervaringen mee

E. Knol
door E. Knol - May 23, 2022 om 14:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dab+ in het algemeen:
De ontvangst is IDD minder dan verwacht.
De kwaliteit staat buiten kijf ALS er ontvangst is...
In Friesland en Groningen weinig zenders beschikbaar...
Ook rampenzenders bv in en bij tunnels zijn niet beschikbaar...
Goede antenne met versterker een must sowieso.
Neem contact op met de verkoper van de radio.

ro
door ronny530 - May 23, 2022 om 15:12
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Het aantal zenders dat ontvangen kan worden heeft niets met dab+ ontvangst van doen maar terzijde. Een goede dab+ antenne is een must want met die antenne staat en valt de ontvangststerkte. Er zijn verschillende dab+ audio systemen verkrijgbaar en maakt het moeilijk om deze vraag te beantwoorden want betreft het een auto waar het dab+ audiosysteem is ingebouwd of een dab+systeem die in huis gebruikt wordt.

Je
door Jeanette Lucia May 23, 2022 om 18:16
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dab systeem in huis en ik luister alleen maar naar Radio Drenthe

Je
door Jeanette Lucia May 23, 2022 om 18:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een dab + radio van kenwood

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 23, 2022 om 15:45
2010 Antwoorden / Vragen

DAB+ functioneert prima in de auto maar binnen is het slecht te gebruiken zonder een buitenantenne. Maar omdat iedereen binnen tegenwoordig gewoon streamt over internet is dat enkel een probleem bij de doelgroep die nog werkelijk een radio gebruikt.

Franske1958
door Franske1958 - May 23, 2022 om 15:49
415 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een maandje of 4 geleden een DAB+ tunerversterker gekocht een ARX100D van Cambridge.  Ik woon in het midden van
Brabant en heb een goede antenne daarop aangesloten die hier op zolder staat.  Het totaal aantal stations wat ik hier ontvang ligt
in de buurt van de 100 , ja inderdaad ongeveer 100 station,  vrijwel alle landelijke, regionale en commercieele stations en ook een
groot aantal belgische stations.  Een goede antenne zijn de meeste zogenaamde scanner antenne's die vroeger werden gebruikt
voor met een scanner mee te kunnen luisteren met de politie en brandweer etc. Die buiten plaatsen geeft soms problemen met de
buurt, of het is niet mogelijk ik een appartement.  Of er staat een gebouw in de weg waardoor de ontvangst in een bepaalde richting
niet mogelijk is.  Vergeet niet om dat ding buiten fatsoenlijk en stevig en waterdicht en weerbestendig te bevestigen.  Een ander
probleem is dat sommige DAB+ ontvangers geen fatsoenlijke antenne aansluting hebben. Soms ontbreekt de externe antenne
aansluiting helemaal. Nog een ander probleem wat ook voor kan komen is dat sommige DAB+ ontvanger soms niet zijn ontworpen
om er een hele goede antenne aan te hangen, waardoor de ontvangst flink wordt verstoord omdat een goede antenne soms meer
signaal levert als de ontvanger kan verwerken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2022 om 17:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn ervaringen gelet op het gegeven dat ik al enkele jaren en inmiddls over 3 DAB+ ontvangers beschik:

DAB+ is minder te ontvangen dan FM en nog veel minder goed dan vroeger de MG.
Diverse stations maken gebruik van ook verschillende zenders en /of met verschillend zendvermogen.
In de auto valt DAB+ vaak weg bij hoge gebouwen of soms zelfs al er een vrachtauto langs rijdt of zelf een persoon langsloop (heel soms) Een voordeel van de ontvangst in de auto is wel dat die automatisch overschakelt bij slechte DAB+ ontvangst indien het station ook via FM uitzend. Met de DAB+ ontvanger in de keuken heb ik weinig problemen qua ontvangst mits wel geplaats voor het raam. In mijn slaapkamer heb ik een ontvager DAB+, internet, bluetooth die ook voor een raam staat, ca 2 meter verwijderd van het keukenraam waarik de NPO zenders wel goed op ontvang maat o.a. de regionale omroepen niet. Een buitenantenne op die plaats gaf ook geen soulaas.
Zenders die ik wil ontvangenen dat niet via DAB+ lukt of slecht is ontvang ik via de i-net mogelijkheid van die ontvanger. (die boevendien ook no een aux aansluiting heeft en CD speler.oe

Ik heb enige tijd geleden dit bij Omroep Gelderland kenbaar gemaakt waar men dat zou nagaan maar de eerste reactie was ook, verschillend zendvolume.
Op een ip deze site gestelde vraag hoe eventuel te verbeteren met toch ook een buitenantenne kwam toen geen antwoord. Een poging om de eigen staafantenne te verlengen met een daarop te koppelen draadantenne (had ik nog voor korte golf ontvangst) leidde niet tot succes.

Het is dus vooral een kwestie van het zoeken van een plek waar de ontvangst wel goed is en indien d Kenwood ook internert mogelijkheden heeft, benut die dan.

Je
door Jeanette Lucia May 23, 2022 om 18:31
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben een grote digibeet, streamen zegt mij bijvoorbeeld niets.  Ik wil gewoon de radio aanzetten en dan moet hij het doen!

heremietkreeft
door heremietkreeft May 23, 2022 om 18:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Streamen? Ja dat is een term maar hoewel ik uw radio niet ken, indien die een i-net ontvangstmogelijheied heeft moet het zeer eenvoudig zijn om via wifi zo ongeveer alle stations in de gehele wereld te ontvangen (na instellen en dan uiteraard beperkt tot welke u wenst. En let op: het is met de nieuwe technieken niet meer zo dat de ontvangst (mwet in achname van condities etc.) onbeperkt is zoals bijv. ik jaren geleden af en toe onze Radio 1 tenminste in de Middellandse zee kon ontvangen en 's nacht soms zelf in Kaapstad evenals bijv. Radio Luxemburg op 204m. M.b.t. radio is nieuwe techniek helaas niet altijd een verbetering m.b.t. ontvangstmogelijkheden (anders dan nu via o.a. satelliet en i-net) . .

Je
door Jeanette Lucia - May 23, 2022 om 18:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al van de technische dienst van kenwood, een aardige Vlaamse meneer een antenne toegestuurd gekregen

heremietkreeft
door heremietkreeft May 23, 2022 om 18:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben wel erg benieuwd of dat dan wel werkt. Uiteraard is het wel van belang hoe en waar u die antenne dan plaats en aansluit.

Je
door Jeanette Lucia - May 23, 2022 om 18:19
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2022 om 21:29
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Toch een kleine correctie: Radio Luxemburg op middengolf (naast ook in 49 m band) was 208 m  'Volle kracht 208' (1440Mhz) en m.b. Radio 1 747 die soms ook 2 was omdat 1 en 2 refwlmatig qua frequentie wisselden.

Je
door Jeanette Lucia - May 23, 2022 om 22:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik luister alleen maar naar Radio Drenthe.
En ik heb een kenwood dab + audio systeem gekocht omdat ik steeds hoor dat fm verdwijnt ervan uitgaande dat als ik dan een dab + radio koop ik klaar ben voor de toekomst

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 23, 2022 om 23:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Janette,

Om welk type Kenwood gaat het?

(dus welk nummer staat er op uw apparaat?).

Je
door Jeanette Lucia May 24, 2022 om 18:22
6 Antwoorden / 1 Vragen

Op de bon staat Kenwood M-819 DAB Zwart
Artikelnummer Mediamarkt 1613032

ro
door ronny530 - May 24, 2022 om 14:09
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als de dab+ ontvangst van andere zenders wel in orde is dan ligt aan de signaalsterkte van Radio Drenthe en niet aan de radio. De Kenwood systemen die ik gevonden heb zijn niet voorzien van een dab+ antenne ingang maar er zijn dab+ antennes met versterker verkrijgbaar die op de radio antenne ingang passen. Deze bijvoorbeeld https://www.onlinekabelshop.nl/nedis-fm-uhf-vhf-dvb-t-t2-dab-hdtv-antenne-voor-binnen-actief-28-db-lte800-filter-zwart?gclid=EAIaIQobChMI1eLQvIb49wIV0xoGAB18tApvEAQYAiABEgKOO_D_BwE
Het voordeel van zo'n antenne is dat de zwakkere signalen versterkt worden en daarmee voorkomt dat Radio Drenthe steeds uitvalt. Een draadantenne lost het probleem zeker niet op omdat dab+ op een veel hogere frequentie wordt uitgezonden dan de fm frequentie heel technisch heeft dat met de polarisatie te maken fm signaal is horizontaal gepolariseerd en dab+ signaal verticaal is gepolariseerd. De dab+ antenne dient recht omhoog te staan en heeft daardoor een smaller oppervlak om signaal op te vangen dan een fm antenne niet zo richtingsgevoelig is.

Je
door Jeanette Lucia May 24, 2022 om 18:28
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik luister alleen maar naar Radio Drenthe.
Ik heb een kleine radio in de keuken staan,  kostte plm 40 euro en daar zit een antenne aan vast. Geeft dab signaal zonder problemen. En die staat niet dichter bij het raam dan de radio in de kamer

gerbera
door gerbera - May 24, 2022 om 15:53
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Drenthe zend uit op 6B freq 183.648 mHz en geven indoor 80% ontvangst dus is een goede buitenantenne een oplossing.

Je
door Jeanette Lucia May 24, 2022 om 18:33
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie. Ik heb een  kleine radio in de keuken staan met dab ontvangst en een vaste antenne er aan, die doet het prima. Staat niet dichter bij het raam dan de radio in de kamer

rj
door rjw - May 24, 2022 om 19:38
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Neem een buitenantenne. DAB+ zit op hogere frequenties dan FM dus je hebt echt een goede ontvangst nodig. In veel huizen lukt dat niet met binnenantennes.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 24, 2022 om 19:43
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jeanette,

Heeft u de stereo online gekocht of in een winkel van Mediamarkt?

Je
door Jeanette Lucia May 24, 2022 om 20:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

In een winkel van de Mediamarkt

Mabelle
door Mabelle May 24, 2022 om 21:15
403 Antwoorden / 1 Vragen

Staat de Kenwood aan dezelfde kant van de woning als de goedkope DAB radio in de keuken waarmee je wel een goede ontvangst hebt?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 24, 2022 om 22:02
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jeanette,

Ik raad u aan om uw stereo terug te brengen, al kunnen de medewerkers moelijk doen omdat uw garantie bijna voorbij is.....

Wat mij persoonlijk opvalt, is dat veel van deze DAB stereo's niet op de DAB+ radio kunnen in de showroom vanwege "slecht ontvangst".

Dit is 1 van de belangrijkste redenen waarom ik er nog niet 1 hebt gekocht.

Ik heb zelf 2 kleine DAB + radiootjes met een lange uittrekbare "ouderwetse" antenne : hoe langer de antenne, hoe beter het DAB+ontvangst.

Wel is het bij de DAB+zenders vaak "alles of niets" : dus of het ontvangst is goed of je hebt geen ontvangst.

pa
door pa0fmy - May 24, 2022 om 21:35
44 Antwoorden / 12 Vragen

Een goede antenne is de basis van goede ontvangst. Nederland is goed voorzien van steunpunten voor DAB uitzendingen dus met een simpel draadje moet het al kunnen. Als er een ander signaal is dat harder is dan het DAB signaal dan gaat die stotteren of ontvang je niks. Hebben de buren zonnepanelen met optimisers of omvormers op het dak. Dat is vaak een zeer sterke stoorbron. Misschien een goedkoop opladertje van Ali uit China. Zelfs een slimme KWh meter kan de boosdoener zijn. Plasma TV's kunnen er ook wat van. Niet alleen thuis maar ook van de buren. En tenslotte Internet via het stopcontact of te wel PLC power line communication of Homeplug dat stoort ook als de hel. Wifi zul je geen last van hebben. Super isolerend dubbelglas met een ontzichtbaar metaallaagje er op komt ook niks doorheen. Dan ben je aangewezen op een buiten antenne.  Succes met oplossen probleem.

justmeagain
door justmeagain - May 24, 2022 om 23:27
623 Antwoorden / 8 Vragen

Even los van thuisontvangst, mijn auto heeft de antenne in het achterruit. Mijn dochter heeft een Pioneer systeem met actieve antenne. Zij rijdt met volle bak dignaal en meer zenders als ik.
Daarmee ondersteun ik net als hierboven dat de antenne echt de basis is.

Je
door Jeanette Lucia - May 25, 2022 om 00:00
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjulliewel voor de reacties.
Ik blijf het raar vinden dat ik een dab + radio koop van plus EUR  300  waarbij dab het niet doet.
Ik zat vanmiddag te denken: Het is net alsof ik een diepvriezer gekocht heb die niet vriest omdat er nog elementen ontbreken
Raar

edgarelsen
door edgarelsen - May 25, 2022 om 11:13
32 Antwoorden / 16 Vragen

Ik kan alleen zes tap npo zenders aan
geen Q-Music 538 Veronica
alleen npo 1 tot 5 en sterren.nl

marcvanhulst
door marcvanhulst - May 25, 2022 om 13:10
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf een Medion 3-1 apparaat (DAB+, Internet en FM plus nog vele functies zoals Spotify stream) en ik moet zeggen dat sinds ik deze gekocht heb ik geen enkel probleem ervaar.
Wanneer je gaat vergelijken tussen internet radio en DAB+ merk je wel een verschil en dat is dat je bij DAB+ alleen zender informatie krijgt en niet altijd wat er gedraaid is dit krijg je wel bij internet radio.

Daarnaast rijdt ik veel met taxi's mee rn hoor van chauffeurs die DAB+ hebben lovrndr woorden wany bijvoorbeeld als er ergens files in dr regio zijn dat dit snel wordt weergegeven.
Sterker nog chauffeurs die van taxbus of auto wisselen en er xit geen DSB+ in ze lastig kunnen omschakelen.

Je
door Jeanette Lucia May 25, 2022 om 18:33
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie. Ik ben een hele grote digibeet. Hoe kan ik dan via internet luisteren met mijn radio

Be
door Berleen - May 25, 2022 om 15:16
13 Antwoorden / Vragen

Dat was algemeen bekend  dat dat niet werk

Je
door Jeanette Lucia - May 25, 2022 om 18:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie.  Ik ben een hele grote digibeet en heb geen idee hoe ik via internet kan luisteren. Wat moet ik dan doen?

ro
door ronny530 - May 25, 2022 om 19:09
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Om even op het dab+ signaal in een auto terug te komen zijn de plakantennes die op de binnenkant van de voorruit van de auto geplakt moeten worden helemaal met excuus voor het woord ' klote' antennes zijn maar terzijde. Ik lees in een reactie van vraagsteller dat als er een andere dab+ radio van om en nabij de 40 euro naast de kenwood wordt geplaatst de ontvangst wel goed is en dan moet het haast wel aan de Kenwood te wijten zijn of aan de antenne die op die Kenwood aangesloten is.

Je
door Jeanette Lucia - May 25, 2022 om 20:38
6 Antwoorden / 1 Vragen

De kenwood staat in de kamer. De radio van 40 euro staat in de keuken