ra
door ravin1993 Feb 11, 2019 om 21:08
Elektronica & tv

Ingebouwde vaatwasser laten repareren

2 vrienden en ik hadden vorig jaar Februari tot afgelopen Januari een appartement gehuurd van iemand. En dan paar weken voordat we weg zouden gaan begaf de vaatwasser het. We kregen een error code te zien en blijkbaar was de heating element stuk. Het gaat hierbij om een ingebouwde vaatwasser en nu vragen we ons af voor wie deze kosten nou zijn.
Want ik zag net op rijksoverheid staan:

  • -Kleine reparaties moet de huurder gemakkelijk zelf kunnen uitvoeren. En ze mogen weinig kosten met zich mee brengen. Zo niet, dan is de reparatie alsnog voor rekening van de verhuurder.

  • -Inbouwapparatuur van keukens wordt doorgaans aangemerkt als onroerende aanhorigheid van de woning. Die inbouwapparatuur wordt dan met de woning verhuurd door de verhuurder. Reparatie van een kapotte inbouwkoelkast is dan voor rekening van de verhuurder.

Dus vandaar mijn vraag, voor wie zijn de kosten om dit te laten repareren? Aangezien dit waarschijnlijk niet goedkoop zal zijn en het om een ingebouwd apparatuur gaat.

Alvast bedankt :)

5720 8 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2019 om 21:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Je hebt jezelf kennelijk al goed ingelezen, in ieder geval kom je beslagen ten ijs als je de verhuurder confontreert met het mankement. Dus weet je eigenlijk al dat je niet van plan bent tot het betalen van de reparatie. Maar ter gerusstelling: inbouwapparatuur behoort tot de kosten van de verhuurder, hoor.

ra
door ravin1993 Feb 11, 2019 om 21:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Is er een bepaald document of iets dat ik hem kan laten zien als bewijs, want hij spreekt namelijk geen woord nederlands.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2019 om 21:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt aan de verhuurder niet gemeld dat de vaatwasser in Error ging? En waar maakt u uit op dat het element kapot is?

Maar afgezien daarvan, dit is voor rekening van de huisbaas. Overigens is het repareren van een ingebouwde vaatwasser niet per se duurder dan dat van een vrijstaande.

ra
door ravin1993 Feb 11, 2019 om 21:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het hem gemeld midden Januari, en ik heb de error code opgezocht, het is blijkbaar iets wat vaker is voorgekomen bij siemens vaatwassers. het gaat hierbij om de error code E-09.

There is a fault in the dishwasher’s heating system. Please contact Siemens Service and quote the Siemens dishwasher error code that is displayed. (volgens siemens website)

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2019 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen
ra
door ravin1993 Feb 11, 2019 om 21:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja daar had ik al mijn informatie vandaan gehaald, nja ik zal het hem morgen even laten zien. Bedankt!

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2019 om 21:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@ravin1993, je kan best iets uitvogelen qua vertaling, via Google. Arabisch/Engels? Ik heb daar geen idee van. Alleen, zoon verhuurt huizen en hoor hem wel eens "knetteren": alweer een huurder met een kapotte... vul zelf maar in. ☺

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2019 om 10:04
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft de verhuurder u er op aangesproken? Zo ja, dan is het duidelijk wat u dan kunt melden, c.q hoe u dan kunt reageren,  op basis van de al aan u gegeven verwijzingen.
Als de verhuurder dat niet heeft gedaan, dan is er m.i. niets aan de hand.

ra
door ravin1993 Feb 12, 2019 om 14:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou dit vandaag hem laten zien, maar ik wil her wel zeker weten dat de kosten voor hem zijn, voor het geval dat hij weer met iets komt waar ik geen antwoord op heb. Aangezien dit de eerste keer is dat zoiets is voorgekomen bij mij. Ik heb het hem wel doorgegeven dat de vaatwasser niet meer werkte

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 12, 2019 om 18:19
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ok, dat u het heeft doorgegeven is voldoende.

me
door mein33 - Feb 12, 2019 om 10:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RAVIN1993 11 FEB. 2019 OM 21:27
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Is er een bepaald document of iets dat ik hem kan laten zien als bewijs, want hij spreekt namelijk geen woord Nederlands.

 @ravin1993,

Reparatie van een kapotte inbouwkoelkast is voor rekening van de verhuurder.

Als hij de Nederlandse taal niet machtig is, in welke taal wilt u dan een dergelijk document o.i.d. ?
Hij verstond en begreep wel genoeg  van/in de Nederlandse taal toen hij de woning aan u verhuurde ?
Het huurcontract zal toch ook wel in het Nederlands zijn opgesteld ?

ra
door ravin1993 Feb 12, 2019 om 14:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hij spreekt alleen engels. De appartement is verhuurd via een makelaar.  En ja het contract is in het nederlands Het gaat ook niet om een inbouwkoelkast maar om een ingebouwde vaatwasser

me
door mein33 Feb 12, 2019 om 15:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De appartement is verhuurd via een makelaar.

@ravin,

Het appartement is verhuurd  via een (verhuur)makelaar en dan is het gebruikelijk dat alle zaken m.b.t. het gehuurde via deze verhuurmakelaar lopen.
De verhuurmakelaar weet ook heel goed dat een defecte inbouwvaatwasser onder het verhuurrisico valt van de verhuurder, of er moet kunnen worden aangetoond dat er moedwillig schade is toegebracht.
De verhuurmakelaar zal A.B.N. spreken en daarmee is dat probleem ook weer de wereld uit.

ra
door ravin1993 Feb 12, 2019 om 17:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Top bedankt!  ik heb de verhuurder op de hoogte gebracht met wat er hier allemaal is gezegd! bedankt :)

ra
door ravin1993 - Feb 12, 2019 om 14:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zit dit in ons contract staan:

- eventuele beschadigingen aan in het gehuurde aanwezige eigendommen van verhuurder dienen door huurder direct gemeld te worden bij verhuurder. Alle kosten van reparatie of vervanging zijn voor rekening van huurder.

Is dit ook van toepassing voor ingebouwde apparatuur of hoe zit dat?

panter22
door panter22 Feb 12, 2019 om 14:35
6599 Antwoorden / Vragen

Nee, je hebt de vaatwasser  toch niet beschadigd ? Hoe oud is die vaatwasser? Moet je soms een nieuwe vaatwasser betalen?

ra
door ravin1993 Feb 12, 2019 om 14:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee wij hebben de vaatwasser gewoon gebruikt zoals altijd. En recentelijk kregen wij gewoon een error code. Ik weet niet precies hoe oud de vaatwasser nu is aangezien ik geen toegang nu hebt tot de appartement kan ik daar niet 123 achter komen.
De verhuurder vraagt ons nu wel om iemand te regelen om het te laten maken en daarvoor te betalen

panter22
door panter22 Feb 12, 2019 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

Dat wil je toch niet. Heb je hem al een mail gestuurd en gewezen op de link van Tijger1?
Het lijkt er op dat je er niet uitkomt.
Neem contact op met het juridisch loket:
https://www.juridischloket.nl/

ra
door ravin1993 Feb 12, 2019 om 17:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Top bedankt! Heb de verhuurder op de hoogte gebracht met alle informatie die hier is benoemd, ik zal jullie ook op de hoogte brengen. Thank you :)

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2019 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze proberen u een oor aan te naaien. Niet intrappen.