mi
door michel.feddema Apr 5, 2016 om 23:27
Elektronica & tv

Is gratis maand bij NLZiet niet misleidend?

Ik heb me een jaar geleden aangemeld bij NLZiet en voel me eigenlijk een beetje opgelicht. Nu ben ik misschien een beetje naief geweest, maar ik had verwacht dat ik na de gratis maand of niet meteen vast zat aan een abonnement, of dat ik op zijn minst nog iets van communicatie zou ontvangen.

Ik heb me op 28-3-2015 aangemeld en heb na een bevestigingsmail over mijn mailadres op 23-4-2015 geen enkele communicatie meer gehad en heb ook nooit gebruik gemaakt van de dienst. Er is inmiddels wel een jaar lang 7.95 per maand afgeschreven. Omdat de referentie Stichting derdengelden is, heb ik niet meteen de link gelegd. Gelukkig vandaag het abonnement opgezegd.

Eigenlijk vind ik deze gang van zaken niet meer van deze tijd, hetzelfde heb ik onlangs bij Ziggo meegemaakt met een gratis abonnement van HBO. Er werd mij verteld aan de telefoon dat bij het omzetten van mijn abonnement naar Horizon TV ik gratis 3 maanden HBO zou ontvangen, Dit zou automatisch stoppen, uiteraard was dit ook hier niet het geval. Hier ben ik gelukkig snel achter gekomen en heb het meteen na de 4de maand opgezegd.

Dus toch maar alert blijven in de toekomst voor deze handige trucs?

G Michel Feddema

35982 6 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 6, 2016 om 00:37
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Michel Feddema ,

NL Ziet is niks misleidend aan , u heeft het woord gratis gelezen , en daar ging het verstand op nul .
Bij aanmelden word gevraagd accepteert u de voorwaarden , en juist in deze voorwaarden staat vermeld dat het abonnement iedere maand opzegbaar is .
In het vervolg beter lezen , is een dure les geweest .

r.kemperman
door r.kemperman - Apr 6, 2016 om 08:14
423 Antwoorden / 4 Vragen

MAAK EEN ACCOUNT AAN

Eerst maak je een account aan op www.nlziet.nl. De eerste maand kijk je gratis; je maakt alleen €0,01 over ter controle van je gegevens. Na de eerste maand betaal je €7,95 per maand voor onbeperkt kijken. Je kan betalen met Paypal, Ideal of met je credit card. Je zit nergens aan vast: het abonnement is iedere maand op te zeggen.

Uit de algemene voorwaarden:
6.1 De Overeenkomst begint op de datum waarop NLziet de aanmelding van de Abonnee bevestigt, loopt tot dezelfde dag een maand later (of de eerstvolgende geschikte werkdag, ter keuze van NLziet), en wordt maandelijks voortgezet tenzij deze door de Abonnee of NLziet wordt opgezegd.

6.2 Opzegging kan op elk moment geschieden per email opzeggen@nlziet.nl of via de opzeggingsmogelijkheid op de pagina van de Website waarop de persoonlijk instellingen van de Abonnee kunnen worden aangepast.

dokun
door dokun Apr 6, 2016 om 15:14
152 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat dus DUIDELIJK dat het een abonnement betreft  waarvan de 1e maand gratis is en maandelijks wordt voortgezet TENZIJ u het abonnement opzegd.
Heeft u dit niet opgezegd....?  Tja dan heeft u een hele dure fout gemaakt.

be
door bertwolf - Apr 6, 2016 om 15:00
28 Antwoorden / Vragen

Beste Michel,

Buiten het feit dat NLziet het wel aangeeft missen ze toch een belangrijk punt. Op de aanmeldpagina (https://www.nlziet.nl/account/register) staat het maandbedrag niet vermeld, ook in stap 2 wekken ze de suggestie dat u enkel 1 cent hoeft te betalen. Stelt u voor dat NLziet niet van de grote omroepen was geweest maar van een klein bedrijf met de zelfde "proefperiode" dan had iedereen hier geroepen dat het niet mocht en u niet hoefde te betalen, etc.

De ACM zegt het volgende "U mag belangrijke informatie over het aanbod niet alleen in de algemene voorwaarden zetten. Alleen de informatie op een pagina met veelgestelde vragen plaatsen is ook niet voldoende. U moet de consument actief wijzen op deze informatie. Het mag niet zo zijn dat de consument de informatie alleen leest als hij er zelf naar op zoek was."

Op de aanmeldpagina wordt totaal niet gesproken over eventuele kosten, er staat enkel groot "Eén maand gratis genieten." Dat is niet voldoende, ook het maand bedrag moeten ze vermelden.

r.kemperman
door r.kemperman Apr 6, 2016 om 15:04
423 Antwoorden / 4 Vragen

Hij heeft ook een maand gratis gehad. Alleen had hij meteen op moeten zeggen.
Als je dan niet opzegt, dan moet je betalen

be
door bertwolf Apr 6, 2016 om 15:08
28 Antwoorden / Vragen

Dat is onjuist er moet bij het aanbod vermeld worden wat de vervolg kosten zijn, kijk maar bij vele andere onderwerpen hierover op Kassa, daar roept iedereen dit ook direct.

dokun
door dokun Apr 6, 2016 om 15:22
152 Antwoorden / 0 Vragen

Wat u vergeet erbij te vertellen is dat op de aanmeld pagina een duidelijke link staat naar de algemene voorwaarden. Als je die niet leest moet je ook niet moeilijk gaan doen en net doen of je het niet had kunnen weten. Maar nogmaals, het staat ook duidelijk vermeld in de welkomst email die je van NLziet krijgt na je aanmelding.

reflecs
door reflecs Apr 6, 2016 om 15:23
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@bertwolf, ik heb een antwoord geplaatst.

dokun
door dokun - Apr 6, 2016 om 15:10
152 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het vreemd dat u geen mail heeft gehad over de stand van zaken rondom uw abonnement. Wij hebben die namelijk welgehad en krijgen die voor de extra accounts die wij openen ook altijd.

Wij hebben 1 vast account en onze (nieuwe) pleegkinderen mogen altijd een eigen account openen. Daarvan krijgen we netjes voor het eind van de afloop van de gratis maand een bericht van NLziet dat het betaalde abonnement in zal gaan aan het einde van deze gratis maand. Ook staat duidelijk vermeld in de welkomst-email dat na de gratis maand het abonnement automatisch overgaat naar een betaald abonnement tenzij u annuleerd.

Het is ook wel een beetje raar dat u die betaling wel ziet maar niet echt weet wat het is maar ook niet controleerd. Als u met internetbankieren op "details" van die betaling klikt ziet u heel duidelijk NLziet.nl vermeld bij de details van deze betaling. U had het dus gewoon kunnen weten.

reflecs
door reflecs - Apr 6, 2016 om 15:17
1859 Antwoorden / 4 Vragen

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/uploads/answers/g_00acc040286e93739056b959525a69b5ac4bee76.jpeg

@bertwolf:
..ook in stap 2 wekken ze de suggestie dat u enkel 1 cent hoeft te betalen...

Bij stap2 staat er meer informatie:

Probeer nu 1 maand gratis!

Probeer nu NLziet 1 maand gratis. De eerste maand betaal je geen abonnementskosten, daarna betaal je €7,95 per maand. Je kan het abonnement op ieder moment opzeggen.

be
door bertwolf - Apr 6, 2016 om 15:21
28 Antwoorden / Vragen

@reflecs dat stond er toen ik me een jaar geleden aanmelde niet bij, maar goed dat het nu wel staat! Wel een punt het moet duidelijk vermeld worden, staat het er nu duidelijk, ik twijfel.

dokun
door dokun Apr 29, 2016 om 11:55
152 Antwoorden / 0 Vragen

De 1 cent die je betaald is ook niet voor de betaling van de eerste maand want die is dus gratis. Die 1 cent is om je bankrekeningnummer te verifiëren. Dat staat duidelijk aangegeven voordat je op bevestiging van de  betaling van die 1 cent klikt.