du
door dutchess127 May 28, 2010 om 13:38
Elektronica & tv

Is TV in een kast schadelijk?

Bij mijn TV ophalen in de winkel overhoorde ik een gesprek tussen de verkoper en een potentiële andere klant.
De klant zei dat de TV waar ze over praatten te groot was en dat die niet in zijn TV kast pastte. De verkoper antwoordde daaro: "mijnheer, het slechtste wat u kunt doen is een TV in een kast plaatsen. De warmte kan niet voldoende weg, en kan zodoende schade aan uw TV toebrengen".
Ik hield wijselijk mijn mond, want bij mij heeft de TV ook altijd in een kast gestaan, hij ging kapot, en omdat er nog garantie op zat, kreeg ik een nieuwe.
Kan iemand mij vertellen of dit inderdaad schadelijk is voor de TV ? Ook voor de computer, die bij mij keurig is weggestopt in een computermeubel ( wel voldoende ventilatie in achterwand!)
Alvast dank voor de reacties.

7726 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 28, 2010 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Knoop dank je wel voor je reactie. Ik vond het ook al zo'n rare opmerking van die verkoper, hij wilde waarschijnlijk liever de grootste tv verkopen.
Boven de tv heb ik 15 cm ruimte, onder 10, rechts en links 3 cm. Er zit voldoende ventilatie in de achterwand ook.

ve
door verwijderd - May 28, 2010 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn vorige tv ook gewoon in een kast gehaden dee het zo,n 15 jaar, wel rondom de tv voldoende ruimte houden, minstens 5cm aan de bovenkand had ik 10cm, geenenkel probleem.

Mvrgrt Nco

ve
door verwijderd - May 28, 2010 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

dutchess127

Gezien de gegeven maten is het geen enkel probleem. De mijne staat al 20 jaar zo.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 28, 2010 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dutchess127,

Vroeger, met de oude beeldbuizen speelde dat een belangrijkere rol dan tegenwoordig. Een flinke, ouderwetse TV kon behoorlijk warm worden en een beetje goede ventilatie was dan wel noodzakelijk. Tegenwoordig verbruiken TV's minder energie en nemen ze ook minder plaats in, waardoor je, van nature al een betere ventilatie hebt.

Overigens kun je dat gewoon in de handleiding van je TV terugvinden. Aan de bovenzijde is 5 á 10 cm meeestal voldoende en omdat de huidige TV's veel minder 'diep' zijn, zal de vrije ruimte aan de achterzijde geen probleem zijn.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - May 28, 2010 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op vrijdag 28 mei 2010, 14:13: Tegenwoordig verbruiken TV's minder energie en nemen ze ook minder plaats in, waardoor je, van nature al een betere ventilatie hebt.

m.vr.gr. Freya

Tv's nemen minder plaats in? Volgens mij zijn de tegenwoordige tv's stukken groter dan in het verleden... 108cm doorsnee is al bijna geen grote tv meer. Breedbeeld van vroeger had je met 80 cm al een flinke; heb je het over de diepte van de tv, dan heb je inderdaad gelijk, LCD/LED tv's zijn stukken minder diep daan de oude breedbeeld tv's

Voor de rest sluit ik mij aan bij de bovenstaande geschreven stukken.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet je druk maken.
Zo te lezen zit het bij je wel goed.
We hebben jaren een tv in een kast gehad.
Wel met in de achterwand een flink gat voor ventilatie.
Is er onvoldoende ventilatie dan kan de boel te heet worden en daardoor de boel kan gaan doorbranden e.d.
Trouwens, als je kijkt heb je toch de deuren geopend wat ook aardig wat verkoeling kan geven.
Staat je tv in een dichte kast dan zou ik wel aanraden om de tv niet op stand-by te zetten. Met syand-by geeft de tv altijd nog een beetje warmte af. Daarbij is bij standby een grotere kans op spontane branden wat in een houtenkast niet erg prettig is ;)

Ik wens je nog veel kijkplezier toe.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

TV's produceren warmte en dat moet goed kunnen worden afgevoerd.

Als wordt gekozen voor een kast (wat naar mijn idee vaak niet bevorderlijk is voor de ruimtelijke kwaliteit van het geluid) lijkt het mij verstandig de achterwand ter plaatse open te maken.
Als de ventilatie alleen aan de voorkant plaatsvindt lijkt me dat aan de te "krappe kant".
Ik heb zelf de tv altijd op een laag kastje geplaatst met een niet storende achtergrond. Dat vind ik ook rustiger als ik tv kijk.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben de TV (nieuw model) in een kast staan. Deze staat op een plateau wat iets naar voren getrokken wordt. Veel ventilatie dus. Toch merk ik bij het uitzetten dat er warmte vanaf komt. De simpele oplossing is dat wij 's nachts het deurtje iets open laten staan.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

dutchess127 schreef op vrijdag 28 mei 2010, 13:38: Bij mijn TV ophalen in de winkel overhoorde ik een gesprek tussen de verkoper en een potentiële andere klant.
De klant zei dat de TV waar ze over praatten te groot was en dat die niet in zijn TV kast pastte. De verkoper antwoordde daaro: "mijnheer, het slechtste wat u kunt doen is een TV in een kast plaatsen. De warmte kan niet voldoende weg, en kan zodoende schade aan uw TV toebrengen".
Ik hield wijselijk mijn mond, want bij mij heeft de TV ook altijd in een kast gestaan, hij ging kapot, en omdat er nog garantie op zat, kreeg ik een nieuwe.
Kan iemand mij vertellen of dit inderdaad schadelijk is voor de TV ? Ook voor de computer, die bij mij keurig is weggestopt in een computermeubel ( wel voldoende ventilatie in achterwand!)
Alvast dank voor de reacties.

Voor de computer moet je dan ook zorgen dat er aan de voorzijde voldoende lucht aangevoerd wordt, aangezien computers behoorlijk warm kunnen worden.
Over de TV zijn al voldoende reacties geplaatst.
Succes.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op vrijdag 28 mei 2010, 14:35:
freya schreef op vrijdag 28 mei 2010, 14:13: Tegenwoordig verbruiken TV's minder energie en nemen ze ook minder plaats in, waardoor je, van nature al een betere ventilatie hebt.

m.vr.gr. Freya

Tv's nemen minder plaats in? Volgens mij zijn de tegenwoordige tv's stukken groter dan in het verleden... 108cm doorsnee is al bijna geen grote tv meer. Breedbeeld van vroeger had je met 80 cm al een flinke; heb je het over de diepte van de tv, dan heb je inderdaad gelijk, LCD/LED tv's zijn stukken minder diep daan de oude breedbeeld tv's

Voor de rest sluit ik mij aan bij de bovenstaande geschreven stukken.

Snap niet dat dit antwoord twee rooie duimpjes moet opleveren!
Niets mis mee lijkt mij.
Zolang dit soort relevante antwoorden zo behandeld worden zal ik hier niet meer reageren,

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry voor het niet goed overkomen van mijn antwoord aan van leyden.
Hij/zij vraagt zich af waarom de antwoorden 2 rode duimpjes moesten opleveren. Ik kan u verzekeren dat ze niet van mij zijn, want ik ben altijd blij met het meedenken van andere mensen op mijn vraag.
Met name de antwoorden van Freya zijn ter zake kundig, en daar kan je wat mee.
Er zijn nou eenmaal mensen die het leuk vinden om anderen af te zeiken, dat vind ik geen reden om niet meer te reageren. Uw antwoord is net zo waardevol als dat van een ander. Dus bedankt voor uw reactie.
m.vr. dutchess

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een ouderwets model,de diepe beeldbuiskasten, en dan slaan we de zwart/wit honden hokken met buizen versterkers even over.
Beeldbuis, de diepe kast geeft warmte en hoe groter de TV hoe meer warmte, vrijstaand meestal geen probleem, zet hem niet op of tegen een radiator/vermarming.
In de kast hebeen de standaart geleverde tv kasten een ventilatie op[ening aan de achterzijde, wat voldoende is bij een redelijk normale omgevings temperatuur.
Warmte weglaten door een open deurtje is niet eens echt nodig als de tv uit gaat na het kijken. Stand by stand gewoon niet gebruiken als je niet kijkt, even als je gaat afwassen is wat anders. In de stand by blijft de voeding ( of een deel bij de laatste modellen) doorwerken. Apparaten die aanstaan kunnen stuk gaan en brand veroorzaken, vraag even een brandweerman wat tot een paar jaar geleden de meeste veroorzaker was van brand.
Slijtage van toestellen die erg warm gebruikt worden en dan wel zo dat het toestel achter op de kast voelbaar erg warm bijna heet worden is een kortere levens duur. voor toestellen met voldoende ventilatie is dit te verwaarlozen.
LCD en de toestellen met actieve verlichting er in, ja ook de plasma? met ambilight, geven warmte af, dit is normaal daar het apparaat altijd verlichting aan heeft om te kunnen kijken en de voeding natuurlijk ook warmte af geeft.
Eigenlijk het zelfde verhaal als de beeldbuis, er is ventilatie nodig, beter gezegd toestel moet zijn warmte kwijt kunnen, dit geld voor alle apparaten overigens.
Het laatste nieuwe systeem is de LED tv dit is de eerste echte vreemde eend in de bijt. hier is geen continu verlichting in het apparaat (wel in de ambilight ideen) anders is het systeem daar het zichtbare alleen licht geeft als er wat te zien moet zijn, het scherm produceerd zelf het licht en niet een apparte lamp.
Het ambilight idee bij de led tv kan ook een led systeem zijn die welliswaar bij het licht geen warmte opleverd wel extra warmte in de voeding daar er een zwaardere voeding moet werken.

Grootste warmte veroorzaker de beeldbuis, lcd plasma stukken minder en de LED het minste. lcd etc kunnen meestal af met voldoende ruimte rond het toestel zodat de warmte langs voor weg kan tijdens het kijken, de beeldbuizen in een kast extra openingen, liefst boven en onderin de kast voor de doorstroming.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op vrijdag 28 mei 2010, 14:35:
freya schreef op vrijdag 28 mei 2010, 14:13: Tegenwoordig verbruiken TV's minder energie en nemen ze ook minder plaats in, waardoor je, van nature al een betere ventilatie hebt.

m.vr.gr. Freya

Tv's nemen minder plaats in? Volgens mij zijn de tegenwoordige tv's stukken groter dan in het verleden... 108cm doorsnee is al bijna geen grote tv meer. Breedbeeld van vroeger had je met 80 cm al een flinke; heb je het over de diepte van de tv, dan heb je inderdaad gelijk, LCD/LED tv's zijn stukken minder diep daan de oude breedbeeld tv's

Voor de rest sluit ik mij aan bij de bovenstaande geschreven stukken.

Tja, als ik schrijf 'Tegenwoordig verbruiken TV's minder energie en nemen ze ook minder plaats in,', dan heb ik het uiteraard over vergelijkbare TV toestellen. Dus, een 32" beeldbuis in vergelijking met een 32" LCD scherm. En ja, tegenwoordig heb je ook veel grotere schermen, maar een 50" scherm hangt meestal aan de muur en staat niet in een kast dus dat is een beetje appels met peren vergelijken.

Freya

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet inderdaad niet hoe het met de nieuwe platte beeldbuizen van tegenwoordig is, maar wij hebben ook nog een ouderwetse tv op de slaapkamer in een kast staan. Deze tv is wel al 15 jaar oud. Wel is mij altijd verteld, op het moment dat je hem uitzet om dan even de deuren ongeveer een half uurtje op te laten staan, zodat de tv voldoende is afgekoeld en de warmte weg kan, daarna kan je de deuren gewoon dicht doen.
Het gaat bij ons dus al 15 jaar goed.

ve
door verwijderd - Jun 1, 2010 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al jaren mijn tv in een kast staan,geen enkel probleem.Inderdaad wel enige ruimte rondom vrijhouden vanwege afvoer warmte.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2010 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

jokesk schreef op maandag 31 mei 2010, 13:06: Niet je druk maken.
Zo te lezen zit het bij je wel goed.
We hebben jaren een tv in een kast gehad.
Wel met in de achterwand een flink gat voor ventilatie.
Is er onvoldoende ventilatie dan kan de boel te heet worden en daardoor de boel kan gaan doorbranden e.d.
Trouwens, als je kijkt heb je toch de deuren geopend wat ook aardig wat verkoeling kan geven.
Staat je tv in een dichte kast dan zou ik wel aanraden om de tv niet op stand-by te zetten. Met syand-by geeft de tv altijd nog een beetje warmte af. Daarbij is bij standby een grotere kans op spontane branden wat in een houtenkast niet erg prettig is ;)

Nog even ter aanvulling:
Het is sowieso aan te raden de tv niet op stand-by te laten staan, of ie nu in een kast staat of niet.
Behalve dat je een grotere kans op spontane branden hebt, is het ook energieverspilling.