Li
door Lizzy2511 Feb 21, 2023 om 09:48
Elektronica & tv

Kan tl verlichting (de trafo) ook brommen als het licht uit is?

Ik heb op werk vijf tl bakken hangen, die nooit aan staan maar wel "brommen/zoemen". Zo'n ontzettend irritant geluid. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

3740 7 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2023 om 10:04
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Zijn dit brand nieuwe of oudere lichtbakken? Een transformator kan een brom geven. Voorbeeld: bij de enci staat een groot trafo station die je duidelijk hoort brommen.

Als u de optie heeft om de stroom van de bakken uit te zetten weet u of uw idee klopt.

Topantwoord

sira
door sira - Feb 21, 2023 om 10:35
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Als ze toch nooit branden, laat dan iemand de starters eruit halen.

https://www.startpagina.nl/v/wonen/doe-het-zelf/vraag/101339/brom-grote-tl-armatuur-hoor/

Topantwoord

hereistom
door hereistom - Feb 21, 2023 om 10:40
732 Antwoorden / 1 Vragen

Meestal zijn het verouderde trafo's die een zoemend geluid maken, dat betekent ook dat ze contstant stroom verbruiken.
Beter is deze TL lampen dan te vervangen met LED lampen, dan heeft u geen trafo meer nodig en verbruikt ook een stuk minder stroom.

ju
door juliomariner Feb 21, 2023 om 16:49
1321 Antwoorden / 2 Vragen

precies de TL buizen zijn eenvoudig te vervangen door LED. De starter wordt dan vervangen door een loze starter en volgens mij moet je de Travo afschakelen door de draden hiervan af te draaien.
Hebben dit op kantoor ook gedaan, scheelt een hoop stroomkosten.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Feb 21, 2023 om 15:23
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Dat de trafo bromt zou betekenen dat ze niet geheel spanningloos zijn, als ze op een aparte groep zitten schakel dan de zekering eens uit. Is het dan over kan er sprake zijn  van onjuiste aansluiting.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Feb 23, 2023 om 09:04
3135 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat kan, verwijder de starters of haal deze bakken er gewoon af!

Topantwoord

@H
door @HENK@ - Feb 23, 2023 om 11:59
159 Antwoorden / 1 Vragen

wanneer een trafo bromt betekend het ook dat er stroom op staat, dat zou erg vreemd zijn wanneer de lampen niet in gebruik zijn!

ergens moet er dus iets verkeerd aangesloten zijn of de lichtschakelaar staat aan terwijl de lampen zelf defect zijn.

Normaal zou een niet brandende (en niet defecte) tl geen contact maken en dus ook niet brommen!

Topantwoord

w.
door w.steenbergen - Feb 24, 2023 om 10:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

als de schakelaaar uit staat kan de trafo niet brommen want dan staat er geen spanning op.doet die dat toch na laten kijken want dan is hij niet goed aan gesloten.