ca
door callous Oct 24, 2012 om 13:04
Elektronica & tv

Koffiemolen defect door steente

Hallo,

Ik had een Solis Koffie molen van 110 euro bij de Kaldi in Groningen gekocht en ik gebruik ook alleen hun koffie bonen. Nu is de molen (tandwiel) defect door een steentje in de bonen. De molen is 4 maanden na garantie van 2 jaar defect geraakt.

Aangezien dit zo kort na garantie is èn door een steentje in de koffie van dezelfde leverancier, vraag ik mij af; heb ik gewoon pech of toch nog enige recht op garantie?

8626 29 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 24, 2012 om 13:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U heeft geen recht op garantie, maar ga eens praten met de Kaldi-verkoper en leg de situatie uit. Misschien wil hij u tegemoetkomen.

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2012 om 13:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo callous,

Van garantie is geen sprake:
- buiten de garantietermijn
- defect is veroorzaakt door 'van buitenaf komend' iets.

Zou wel even contact opnemen metr de leverancier van de koffiebonen. Er hoort natuurlijk geen steentje tussen de koffiebonen te zitten.

Steentje nog aanwezig? Is natuurlijk moeilijk aan te tonen, maar ... niet geschoten is altijd mis.

Suc6

valerius-2
door valerius-2 - Oct 24, 2012 om 13:40
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gewoon pech hebben dat u het steentje niet gezien heeft, maar u kan in elk bij de koffie leverancier u beklag doen want het hoort niet zo. Maar heeft u de koffie in een losse verpaking gekocht of kan en klaar in fabrieks verpakking, dan zou u dit bij de fbriek kunnen aanvoeren.

dearagain
door dearagain - Oct 24, 2012 om 18:15
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in de voorwaarden zal een defekt door een steentje wel uitgesloten zijn

*informeer daar even naar

zoekster
door zoekster - Oct 24, 2012 om 18:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=dearagain schreef op woensdag 24 okt 2012, 18:15]*in de voorwaarden zal een defekt door een steentje wel uitgesloten zijn

*informeer daar even naar

Welke voorwaarden? De garantieperiode is voorbij.

ca
door callous - Oct 25, 2012 om 08:23
16 Antwoorden / 7 Vragen

Nou... de leverancier van de molen en de koffie is dezelfde en die heeft ook het onderzoek gedaan waarom de molen (alweer) defect is.
Die heeft geconcludeerd dat het een steentje geweest moest zijn. Coulant gaat hij er dus niet mee om want anders had hij direct wel gezegd hoe lullig hij het vond en mij tegemoet zou komen als ik bij hem een nieuwe molen zou gaan bestellen maar dat deed hij niet.

Maar ik begrijp dus dat ik dus gewoon pech heb... en dat is wel heel spijtig.

Jullie bedankt voor jullie reacties! Ben weer een stukje wijzer.

vr1944
door vr1944 - Oct 25, 2012 om 10:55
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@##** welke voorwaarden}}=**#? ##++Aparaat is niet germaakt om stenen te malen #***/?

=dearagain schreef op woensdag 24 okt 2012, 18:15: *in de voorwaarden zal een defekt door een steentje wel uitgesloten zijn

*informeer daar even naar

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2012 om 11:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is wel een waardeloze houding van Kaldi. In feite is uw koffiemolen kapot door hun steentje. Je kunt toch niet verwachten dat je al die bonen gaat controleren op steentjes?
Belt u nog eens met de leverancier en beroep u niet op garantie, maar op verantwoordelijkheid van Kaldi voor het stuk gaan van uw apparaat. Hij heeft toch niet ontkend dat het door hun steentje kwam dat tussen de koffiebonen zat? Vraag of u bij een nieuwe koffiemolen een korting kunt krijgen.
Uit uw reactie begrijp ik dat u die geste vanuit Kaldi had verwacht, maar wees zelf wat assertiever en doe hem een voorstel dat u redelijk lijkt.
Niet geschoten is altijd mis.

jo
door jorisw - Oct 25, 2012 om 11:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het steentje kan natuurlijk ook altijd op een andere manier tussen de bonen zijn gekomen. TS woont denk ik niet in een clean room.

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2012 om 11:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 25 okt 2012, 11:23]Het steentje kan natuurlijk ook altijd op een andere manier tussen de bonen zijn gekomen. TS woont denk ik niet in een clean room.

Wat bedoel je daar nu weer mee?

hutch
door hutch - Oct 25, 2012 om 12:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Callous,

zoals anderen al geschreven hebben, dit heeft helemaal niets met garantie te maken.

Maar..... indien u kunt bewijzen, dat het door u genoemde steentje tussen die koffiebonen zat, is uiteraard de verkoper (Kaldi) c.q. de 'fabrikant' verantwoordelijk voor de door u geleden schade.

Zo is het dus formeel..... Maar nu komt het: als de verkoper / fabrikant niet mee wil werken, zult u dus een civiele procedure moeten aanspannen. Gezien het feit dat de bewijslast bij u ligt en dit over het algemeen zeer moeilijk dan wel niet te bewijzen is, zult u wel begrijpen dat dit een ondoenlijke zaak wordt, nog afgezien van alle gerechtelijke kosten.

Indien u één of meerdere getuigen heeft, zou ik alsnog (wederom) met de verkoper (Kaldi) overleggen en proberen uw 'recht' te halen.

Geen bewijs/getuigen: ondoenlijke zaak.

Succes, gr. Hutch

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2012 om 12:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=hutch schreef op donderdag 25 okt 2012, 12:28]Dag Callous,

zoals anderen al geschreven hebben, dit heeft helemaal niets met garantie te maken.

Maar..... indien u kunt bewijzen, dat het door u genoemde steentje tussen die koffiebonen zat, is uiteraard de verkoper (Kaldi) c.q. de 'fabrikant' verantwoordelijk voor de door u geleden schade.

Zo is het dus formeel..... Maar nu komt het: als de verkoper / fabrikant niet mee wil werken, zult u dus een civiele procedure moeten aanspannen. Gezien het feit dat de bewijslast bij u ligt en dit over het algemeen zeer moeilijk dan wel niet te bewijzen is, zult u wel begrijpen dat dit een ondoenlijke zaak wordt, nog afgezien van alle gerechtelijke kosten.

Indien u één of meerdere getuigen heeft, zou ik alsnog (wederom) met de verkoper (Kaldi) overleggen en proberen uw 'recht' te halen.

Geen bewijs/getuigen: ondoenlijke zaak.

Succes, gr. Hutch

Waarom iemand zo totaal ontmoedigen? Je kunt altijd proberen tot een vergelijk te komen, ook al heb je geen bewijs/getuigen. Misschien wil een verkoper zijn verantwoordelijkheid nemen, gewoon vanuit klantvriendelijk oogpunt. Dat de verkoper er niet uit zichzelf mee is gekomen, wil niet zeggen dat als je zelf een voorstel doet, de verkoper er dan helemaal zijn oren voor zal sluiten.
Zoals al eerder aangegeven: niet geschoten is altijd mis.

ch
door chanthal - Oct 26, 2012 om 11:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik mag aannemen dat Kaldi er niet vanuit gaat dat je voor de grap een steentje in de molen hebt gegooit en in een keuken kunnen er ook niet zomaar steentjes invallen. Een zeer slechte zaak van de koffiebonenleverancier. Je verwacht toch niet dat er een steentje in zit en je dit helemaal moet gaan uitzoeken. Ik zou me niet over me kant laten gaan. Buiten de garantie termijn of niet. Het is geen draaiend onderdeel dat er gewoon mee gestopt is door slijtage, maar door een steentje, hebben ze zelf al aangegeven. Dit is dus niet jou verantwoording dat jij er slecht mee om zou zijn gegaan, maar de verantwoording van de koffieleverancier. Jij had misschien nog wel jaren met het apparaat kunnen doen als dat steentje er niet bij had gezeten. Ik zou dus echt voet bij stuk houden en hun verantwoordelijk stellen voor het kaduuk gaan van jouw apparaat. Vaak heeft een brief schrijven altijd wat meer effect dan bellen, je kan ook langs gaan in de winkel, maar vaak moet het dan toch via een officiele klachtenprocedure. Succes, we horen uiteraard graag van je hoe het is afgelopen.

diumenge
door diumenge - Oct 26, 2012 om 11:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=callous schreef op donderdag 25 okt 2012, 08:23]Nou... de leverancier van de molen en de koffie is dezelfde en die heeft ook het onderzoek gedaan waarom de molen (alweer) defect is.
Die heeft geconcludeerd dat het een steentje geweest moest zijn. Coulant gaat hij er dus niet mee om want anders had hij direct wel gezegd hoe lullig hij het vond en mij tegemoet zou komen als ik bij hem een nieuwe molen zou gaan bestellen maar dat deed hij niet.

Maar ik begrijp dus dat ik dus gewoon pech heb... en dat is wel heel spijtig.

Jullie bedankt voor jullie reacties! Ben weer een stukje wijzer.Leverancier geeft aan dat het een steentje moet zijn geweest, maar geeft dus niet aan dat dat steentje van hun koffiebonen kwam. Kan ook van andere bonen komen of zelfs heel ergens anders vandaan. Je zou inderdaad verwachten dat de leverancier, vanuit het oogpunt van klantenbinding, een aardig aanbod zou doen, maar verplicht zijn ze dat natuurlijk niet. Indien u zeker weet en kunt aantonen dat het steentje uit hun koffiebonen kwam dan kunt u proberen uw recht te halen, alternatief is toch nog eens gaan praten of er wat coulance mogelijk is.

mi
door midas - Oct 26, 2012 om 13:02
64 Antwoorden / 1 Vragen

De reacties van sommigen verbaast me. In pakken koffiebonen kan het voorkomen dat er een steentje inzit. Daarom heeft Solis in zijn koffiemolens (2 modellen) een beveiliging ingebouwd die ervoor sorgt dat de molen gaat slippen als zich dat voordoet. De werking daarvan staat in de handleidig beschreven. Als die niet gewerkt heeft en Kaldi u zonder meer een nieuwe molen wil verkopen is misschien een reden om naar een andere leverancier op zoek te gaan. Voor alle duidelijkheid, ik heb een Solis koffiemolen en die is ook al eens vastgelopen door een steentje. Heel gemakkelijk te verwijderen.

ch
door chanthal - Oct 26, 2012 om 13:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=midas schreef op vrijdag 26 okt 2012, 13:02]De reacties van sommigen verbaast me. In pakken koffiebonen kan het voorkomen dat er een steentje inzit. Daarom heeft Solis in zijn koffiemolens (2 modellen) een beveiliging ingebouwd die ervoor sorgt dat de molen gaat slippen als zich dat voordoet. De werking daarvan staat in de handleidig beschreven. Als die niet gewerkt heeft en Kaldi u zonder meer een nieuwe molen wil verkopen is misschien een reden om naar een andere leverancier op zoek te gaan. Voor alle duidelijkheid, ik heb een Solis koffiemolen en die is ook al eens vastgelopen door een steentje. Heel gemakkelijk te verwijderen.

Dus u vindt het maar normaal dat er steentjes in koffiebonen zitten? In dit geval is hij volgens TS niet vastgelopen maar stuk gegaan.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 26, 2012 om 15:10
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd, gevolgschade aan koffie molen is voor leverancier koffie.

Als het toegestaan zou zijn zou ik er juist extra goedkope stenen aan toe voegen, meer KG dus winst.
Meld ook dat het hier op het forum staat en vraag de winkel of ze ook willen reageren om hun kant toe te lichten.

Ze zullen het vermoedelijk niet leuk vinden dat nu geheel Nederland weet dat ze er een PUINHOOP van maken.

vliegenderob
door vliegenderob - Oct 26, 2012 om 22:32
292 Antwoorden / 1 Vragen

quote=hutch schreef donderdag 25 okt 2012, 12:28

Dag Callous,
Indien u één of meerdere getuigen heeft, zou ik alsnog (wederom) met de verkoper (Kaldi) overleggen en proberen uw 'recht' te halen.

En moeten die getuigen dan verklaren dat ze gezien hebben dat er een steentje in de koffie zat? En dat geen van die getuigen je even gewaarschuwd heeft?

macwouter
door macwouter - Oct 27, 2012 om 03:39
825 Antwoorden / 9 Vragen

Graag wil ik voorop stellen dat er geen spraken is van een steentje maar een te hard gebrande boon. Bij ons op de zaak hebben wij een koffiemachine van Douwe Egberts van het merk Espresso. Er gaan bonen in van La Place wat toch een exclusief merk is. Ik ben zelf verantwoordelijk voor het apparaat en pleeg er veel onderhoud aan en voor behoud van de smaak haal ik hem (ondanks elke dag spoelen) elke week helemaal uit elkaar. Ook bij ons draait ie vaak vast omdat er een te harde boon in zit maar dan geeft het apparaat een melding en slaat ie op tilt. Het probleem met die bonen is bijna niet op te lossen maar houd er rekening mee bij de aanschaf van de volgende koffiemolen dat ie bestand is tegen harde bonen.

jpm
door jpm - Oct 27, 2012 om 10:26
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik denk dat zelfs een nieuwe koffiemolen stuk kan gaan door een steentje tussen de bonen. Dus het verstrijken van de garantietermijn van de molen is niet ter zake doende.
Indien de Kaldi een winkel is waar u bij wijze van spreke dagelijks komt is het niet netjes om u zo af te schepen. Wat is nu voor zo'n winkel een bedrag van 110 euro?

Indien echter het zo is dat de Solis een voorziening heeft waardoor steentjes geen schade kunnen aanrichten dan staat u ook op deze manier niet erg sterk. Als deze voorziening niet heeft gewerkt moet dat misschien geconstateerd kunnen worden.

Ik wens u veel sterkte en geluk bij het trachten te komen tot een eerlijke genoegdoening.

ikbenik
door ikbenik - Oct 27, 2012 om 10:42
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ik lees hier echt met verbijstering naar sommige postings die de TS toch doen bewegen om aanspraak op de garantie of non-conformiteit van het apparaat.

Als de oorzaak een te harde boon of steentje is, kan er nooit of te nimmer een beroep op de garantie of conformiteit worden gedaan van het apparaat.

diumenge
door diumenge - Oct 27, 2012 om 10:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tenzij, zoals jpm oppert, de molen een voorziening heeft dat de molen stopt i.p.v. kapot draait bij een steentje en die voorziening niet functioneerde.

ca
door callous - Oct 27, 2012 om 10:55
16 Antwoorden / 7 Vragen

hallo allemaal,

Nou... ik had even niet verwacht dat er nog zoveel reacties zouden komen na mijn vorige laatste bericht... had notificatie ook uitstaan. Echter ben ik gisteravond gebeld door Kaldi Groningen dat zij de situatie betreuren en niet volledig ingeschat hadden wat de situatie precies inhield. Ik had inderdaad duidelijker moeten uitleggen hoe de vork in de steel zat.
Zij hebben mij een nieuwe koffiemolen aangeboden en hopen dat daarmee het probleem opgelost is. Uiteraard kan ik dan weer bonen malen en ik vind dit toch een zeer goede service, dan wel achteraf maar toch.

Persoonlijk had ik het liever gezien, zoals ook eerder hier gezegd, dat zij direct hadden gezegd dat het een zeer vervelende samenkomst van omstandigheden is en mij tegemoed komen. Had hij mij bijvoorbeeld 50% korting gegeven op de volgende molen dan was het direct, naar mijn mening, perfect opgelost.

Ik heb overigens hier de vraag voornamelijk uit nieuwsgierigheid gepost en absoluut niet om Kaldi zwart te maken. Tot nu toe kom ik daar 3 a 4 jaar geloof ik en altijd naar zeer tevredenheid. De huidige eigenaar is daar ook nog maar sinds kort en kende mij dus nog niet en wist niet dat de molen èn de koffie daar vandaan kwam. Blijkbaar een miscommunicatie.

Kortom; Kaldi was al naar mijn mening de beste koffiekeuze en nu is ook de service weer top!

diumenge
door diumenge - Oct 27, 2012 om 11:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou, dat is mooi opgelost dan. Geniet van de koffie!

zoekster
door zoekster - Oct 27, 2012 om 11:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Prima opgelost door Kaldi. Succes met je nieuwe molen!

ikbenik
door ikbenik - Oct 27, 2012 om 11:09
2845 Antwoorden / 27 Vragen

En dat je nog veel bonen mag vermalen (en lekker van het bakkie genieten!)

ikbenik
door ikbenik - Oct 27, 2012 om 11:10
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Potverdikkie! Ik krijg zin in een bakkie.

ca
door callous - Oct 27, 2012 om 11:41
16 Antwoorden / 7 Vragen

hahaha lol... thnx

en ook dank je wel voor iedereen die gereageert heeft!

ik geniet overigens van elk bakkie koffie behalve nep koffie uit automaten :)

edrick3
door edrick3 - Oct 27, 2012 om 16:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@callous,

Dus toch nog netjes opgelost.
Mooi zo.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.