di
door dirk23 Jan 16, 2009 om 10:18
Elektronica & tv

Lamp met touch aan/uit kapot

Heb de lamp opengemaakt en er zit een printplaatje in met een zekering (wit zand). De zekering is niet te vervangen omdat hij vastgesoldeerd zit. Er zit best een brandgeurtje aan maar kan dat niet met zekerheid zeggen want dat kan ook de normale geur zijn van ht elementje.

Aan het element zitten vier dikkere draden gesoldeerd maar uit de fitting steken alleen de 2 dunnere draden van het snoer (bruin en blauw). Om het metaal zit ook een dikke zwarte snoer die ook aan het elementje vastzit (aarde?)

Ik wil dus dat stukje elektra omzeilen en het snoer van de stekker rechtstreeks aansluiten op de fitting.

Kan dat zomaar? Zit er een transformatortje in de stekker ingebouwd? Hoe doe ik dat met aarde?

Ps: het is geen dimmer

16633 11 Rapporteer

stacey
door stacey - Jan 16, 2009 om 10:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen
di
door dirk23 - Jan 16, 2009 om 11:34
249 Antwoorden / 137 Vragen

helaas niet maar kijk eens naar de site

http://home.howstuffworks.com/dimmer-switch2.htm

ook een aanradertje..........

di
door dirk23 - Jan 16, 2009 om 11:48
249 Antwoorden / 137 Vragen

voor de werking van touch on/off:

http://science.howstuffworks.com/question42.htm

Ps: deze functionaliteit hoef ik niet te behouden. Ik wil alleen weer een werkende lamp waar ik weer mn spaarlamp in kan zetten (11W).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 16, 2009 om 11:52
16838 Antwoorden / 202 Vragen

NOOIT knoeien met dit soort apparaten. Het kan levensgevaarlijk zijn. Het stukje electra zit er niet voor niets en zal absoluut een functie hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 16, 2009 om 11:53
16838 Antwoorden / 202 Vragen

ps een printplaat bevat meer dan een zekering!

stacey
door stacey - Jan 16, 2009 om 13:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Ik wil alleen weer een werkende lamp waar ik weer mn spaarlamp in kan zetten

Dit schijnt niet te kunnen bij een touchlamp, wellicht is hij daarom stuk gegaan  ?

--Gebruik geen dimmer die opstart in de laatste geheugenstand zoals b.v. bij een touch dimmer of afstandbediende dimmer ---

MEGAMAN Spaarlampen | DimmerAble spaarlampen

di
door dirk23 - Jan 16, 2009 om 18:26
249 Antwoorden / 137 Vragen

eigenlijk vraag ik dus alleen of je het snoer rechtstreeks aan de fitting kan bevestigen zonder dat er kortsluiting ontstaat of de lamp doorbrandt.

Moet toch kunnen??

grindweg
door grindweg - Jan 16, 2009 om 19:20
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het kan niet rechts streeks. , en expirementeer daar alleen mee als u er mee om kunt gaan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 17, 2009 om 00:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Dirk,

In principe kan dat wel. Op een fitting komt ook gewoon 220 Volt vanaf de schakelaar (fase)= (zwarte draad) en de nul(=blauwe draad).

Daar moet je alleen aan beginnen als je goed kunt solderen en isoleren. Anders Loop je geheid de kans dat jij of een huisgenoot een optater van 230 Volt krijgt, de aardlekschakelaar of de maximaalstroombeveiliging steeds in werking treden of zelfs brand ontstaat.

Heb je er geen verstand van: BLIJF ER AF!!!!!

Hiermee hoop ik je vraag beantwoord te hebben en tevens gewaarschuwd.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 17, 2009 om 00:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Nabericht: er zit geen transformatortje in de stekker.

Zit het touchplaatje op de lampvoet zelf? Daar ga ik even van uit.
Het elementje (printje) met de 4 dikkere draden is het elektronische voorschakel apparaat, dat nodig is om de spaarlamp te laten branden. De 4 draden gaan naar het glas. Of dat elementje (printje) via een bruine en een blauwe draad aangesloten wordt of via een fitting met een schroefdraad is lood om oud ijzer.
Alle kans dat de  touch aan/uit bij op het printje zit van het voorschakel apparaat.

Hoe je dat permanent in kunt schakelen buiten het touch circuit om, weet ik niet. Als ik het printje zie, kan ik het zo vertellen.

H.

di
door dirk23 - Jan 17, 2009 om 12:41
249 Antwoorden / 137 Vragen

het leek een simpele reparatie maar er zitten dus toch ook risicos aan vast. Volgens mij werd dat vroeger standaard door iedereen gedaan, toch?

Is er dan een andere manier om die lamp te maken?

De touch zit idd aan de voet vast. Ik kan er helaas geen foto van laten zien.