Iv
door Ivan007 Nov 18, 2019 om 15:18
Elektronica & tv

LED lampen doen het niet

In de  keuken hangen twee lampen die via een enkelvoudig snoer in verbinding staan met het aansluitpunt op het plafond.  Nu wil ik de twee gloeilampen vervangen door led lampjes maar dat werkt niet. Bij een oude lamp en een led lamp doet alleen de ledlamp het, bij twee led lampen doen ze het geen van beiden.  Ik heb er de gloeilampjes dus maar weer ingedraaid. Wie weet raad?

25200 26 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 18, 2019 om 15:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u wel de juiste led-lampen en doen die lampen het wel, niet stuk? Ik ben wel benieuwd naar de constructie: 2 fittingen aan 1 snoer?
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2009/04/09/hoe-vervang-ik-een-40w-gloeilamp-door-een-led-of-spaarlamp/

gerbera
door gerbera Nov 18, 2019 om 22:59
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Een gloeilampkun je zonder problemen gewoon vervangen door een ledlamp. Uw artikel verwijst naar de lichtintensiteit van een ledlamp. Waren de eerste ledlampen altijd fel wit, tegenwoordig kun je ze in helder, warm wit, zacht wit en zelfs in kleur kopen.

aurora1
door aurora1 Nov 19, 2019 om 01:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank, en ja, maar u hoeft mij dat alles niet te vertellen. Ik stel vragen opdat TS wat duidelijkheid verschaft en zich wat in de materie verdiept. Het is ook een oud artikel.

Iv
door Ivan007 Nov 19, 2019 om 06:23
47 Antwoorden / 3 Vragen

Het zijn idd 2 fittingen  aan 1 snoer. Met gloeilampen in de fittingen is er niets loos.
Met twee LED lampen doen ze het beiden niet, Met 1 LED lamp en 1 gloeilamp doet alleen de LED lamp het.

edrick3
door edrick3 - Nov 18, 2019 om 19:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat is de sterkte van de gloeilampen en wat is de sterkte van de ledlampen?
Wat bedoel je met 'een enkelvoudig snoer'?

Iv
door Ivan007 Nov 19, 2019 om 06:26
47 Antwoorden / 3 Vragen

Het zijn idd 2 fittingen  aan 1 snoer. Met gloeilampen ( 25 watt )in de fittingen is er niets loos.
Met twee LED lampen ( 6 watt ) doen ze het beiden niet, Met 1 LED lamp en 1 gloeilamp doet alleen de LED lamp het.

Iv
door Ivan007 Nov 19, 2019 om 06:30
47 Antwoorden / 3 Vragen

Met een enkelvoudig snoer bedoel ik zo’n simpel snoertje die ook vaak bij bv schemerlampen gebruikt worden. Een stukje dunner dan bv het snoer van een stofzuiger.

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2019 om 19:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat bedoel je met "Bij een oude lamp en een led lamp doet alleen de ledlamp het, bij twee led lampen doen ze het geen van beiden." en waarom heb je het over led lampjes?

Als een ouderwets peertje het doet, dan zou de de ledlamp het ook gewoon moeten doen.

aurora1
door aurora1 Nov 19, 2019 om 01:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat vind ik ook apart aan het verhaal, afwisselend verkleinwoord gebruiken voor beide soorten lampen. Je zou haast aan (het systeem van) een kroonluchter oid denken, maar hier lijkt sprake van maar 2 lampen.

Ar
door Arjan25 - Nov 18, 2019 om 19:59
37 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien dat de lamp waar jij de ledlampen in wil draaien een mininale vermogen moet hebben en zijn ze met de ledlampen te laag.
Tegenwoordig zien bij nieuwe lampen staat welke soort lampen er in kunnen.

gerbera
door gerbera Nov 18, 2019 om 22:48
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Het label wat u toont heeft betrekking op energie zuinigheid en heeft niets met het vermogen van een (led)lamp te maken. En de E14/E27 heeft te maken met de grote van de fitting E14 is kleine fitting E27 grote fitting en dat stond/staat ook bij de "oude" gloeilampen aangegeven op de verpakking..

he
door henkie.penkie Nov 25, 2019 om 12:47
149 Antwoorden / 0 Vragen

Dit label heeft totaal niets met dit probleem te maken , het is alleen een energielabel omdat de leverancier van elektrische producten volgens de Europese wetgeving dit verplicht is om dit te verstrekken bij ieder elektrisch product wat hij je verkoopt.

be
door beetjevreemd - Nov 18, 2019 om 20:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Worden de lampen via een dimmer aangestuurd? Want dat kan problemen opleveren. Voor LED lampen heb je speciale dimmers nodig...

Iv
door Ivan007 Nov 19, 2019 om 06:32
47 Antwoorden / 3 Vragen

Geen dimmer.
Het zijn idd gewoon 2 fittingen  aan 1 snoer. Met gloeilampen ( 25 watt )in de fittingen is er niets loos.
Met twee LED lampen ( 6 watt ) doen ze het beiden niet, Met 1 LED lamp en 1 gloeilamp doet alleen de LED lamp het.

ma
door malty - Nov 18, 2019 om 21:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor spanning staat er op de gloeilampjes?

ma
door malty Nov 18, 2019 om 23:22
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Niet op wat voor spanning ze branden maar wat er op de gloeilampjes gedrukt staat, vermogen en spanning.

Iv
door Ivan007 Nov 19, 2019 om 06:33
47 Antwoorden / 3 Vragen

Het zijn  2 fittingen  aan 1 snoer. Met gloeilampen ( 25 watt )in de fittingen is er niets loos.
Met twee LED lampen ( 6 watt ) doen ze het beiden niet, Met 1 LED lamp en 1 gloeilamp doet alleen de LED lamp het.

@H
door @HENK@ Nov 26, 2019 om 18:06
158 Antwoorden / 1 Vragen

hoeveel volt staat er dan op die lampen?? 115 of zoiets misschien ?

gerbera
door gerbera - Nov 18, 2019 om 21:47
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Zijn beide fittingen op hetzelfde snoer aangesloten dan kan het dat de lampen in serie geschakeld zijn. Dit betekend dat een draad via een fitting  naar de andere fitting gaat, zoals vroeger bij de kerstlampjes. U kunt dit controleren door bij de gewone lampen 1 lamp los te draaien gaat de andere ook uit dan staan ze in serie. Blijft die branden dan moeten de ledlampen het gewoon doen,  anders dient u elke fitting afzonderlijk aan te sluiten. Wat de sterkte van de gloeilampen betreft maakt dat niets uit, in een fitting waar bv een 40 watt gloeilamp heeft gezeten kan best een 3 watt ledlamp geplaatst worden. Maar u heeft het over lampjes, zijn dit normale 230 volt lampen of laagspanning die via een trafo gaan. In dat geval is het vermogen van de trafo te laag om beide ledlampen te laten branden. Heeft u lampen van bv 24 volt dan moet het vermogen van de trafo bij 2 ledlampen van 3 watt minimaal 6 watt zijn.

Iv
door Ivan007 Nov 19, 2019 om 06:38
47 Antwoorden / 3 Vragen

Ze zijn in serie geschakeld. Maar dat moet m.i. probleem opleveren. Juist omdat er met gloeilampen niets aan de hand is. Dat zou betekenen dat je de LED lampen niet in serie kunt schakelen.

gerbera
door gerbera Nov 19, 2019 om 08:36
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Dat klopt ledlampen kunnen niet in serie.

justmeagain
door justmeagain - Nov 18, 2019 om 23:31
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik had datzelfde probleem in mijn badkamer. Ik verving 3 halogeen spots voor 3 led spots. 2 leds deden het goed eentje leek gedimd.
In mijn geval blijkt de voeding van de halogeen geen leds op de juiste manier aan te sturen.
2 leds gaan prima, in één ziat dus nog een halogeen.
Verlaagd plafond keurig gestuct maar voeding is niet te vervangen zonder sloopwerk. Had de moed opgegeven. Tot ik op advies van een led specialist wat betere ledlampen kocht, deze doen het wel allemaal.

Iv
door Ivan007 - Nov 18, 2019 om 23:35
47 Antwoorden / 3 Vragen

Ze zijn dus idd in serie geschakeld. Nu 2 lampen 25 watt normale fitting. Als ik die beide vervang door led lamp 6 watt doen ze het beiden niet. Als ik er 1 vervang doet die het wel. ( en de gloeilamp doet het dan dus niet).

1paul
door 1paul Nov 20, 2019 om 14:09
3123 Antwoorden / 0 Vragen

kan niet dat ze ins erie staan, dan doen de normale lampen het ook niet omdat dan elke lamp de helft van de benodigde voeding krijgt, lees mijn onderste reactie maar, denk dat daar het probleem zit...

Iv
door Ivan007 - Nov 19, 2019 om 06:39
47 Antwoorden / 3 Vragen

Ze zijn in serie geschakeld. Maar dat moet m.i. geen probleem opleveren. Juist omdat er met gloeilampen niets aan de hand is. Dat zou betekenen dat je de LED lampen niet in serie kunt schakelen.

diumenge
door diumenge Nov 19, 2019 om 07:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen
gerbera
door gerbera Nov 19, 2019 om 08:41
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Dat klopt ledlampen kunnen niet in serie geschakeld worden. Is eenvoudig op te lossen door bij de eerste fitting beide draden van het snoer aan te sluiten (dus snoer ff doorknippen) en van die fitting naar de 2e fitting met het snoer. Let wel haal de stroom er af anders krijgt u zeer warme handen. Nog beter is dat u vanaf de centraaldoos met het oude snoer 2 nieuwe trekt naar beide fittingen afzonderlijk.

Iv
door Ivan007 Nov 19, 2019 om 11:02
47 Antwoorden / 3 Vragen

Het blijkt dat LED lampen niet in serie geschakeld kunnen worden. Duidelijk!! Heel erg bedankt voor het meedenken.

gerbera
door gerbera Nov 19, 2019 om 13:52
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Het kan wel maar dan dient er een led-driver in de schakeling gebruikt te worden, en dat is voor huis, tuin en keukengebruik niet aan te bevelen..

@H
door @HENK@ Nov 25, 2019 om 14:51
158 Antwoorden / 1 Vragen

ledlampen kunnen best in serie, hoe denk je anders dat een kerstboom verlichting werkt ?

het probleem zal zijn dat we hier niet over normale netspanning praten maar over iets via een trafo en dat het voltage of de manier waarom de trafo werkt niet overeen komt met wat de leds nodig hebben.

ook is een led zelf + en - gevoelig, het is een diode die dus bij verkeerd om aansluiten niet zal werken.

een led zelf is altijd gelijkstroom terwijl dat voor gloeilampen en hallogeen niet belangrijk is

de ledlampen die we nu gebruiken voor "normale" omstandigheden hebben hun eigen ingebouwde gelijkrichter ( schakeling die van wissel gelijkstroom maakt) waardoor die op een wisselstroomnetwerk kunnen branden en niet meer gevoelig zijn voor + of - maar er zijn genoeg toepassingen waar de led wel degelijk gelijkstroom nodig heeft en dan ook de juiste polen

zwart wit zeggen wat er aan de hand is is dus met dit verhaal niet mogelijk!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2019 om 10:35
16810 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt, zie uw eigen reactie, LED lampen nooit in serie schakelen. Dat kan uitsluitend en alleen bij lampen met een gloeidraad.

Iv
door Ivan007 - Nov 19, 2019 om 11:02
47 Antwoorden / 3 Vragen

Het blijkt dat LED lampen niet in serie geschakeld kunnen worden. Duidelijk!! Heel erg bedankt voor het meedenken.

ma
door malty Nov 19, 2019 om 11:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De gloeilampen staan in serie lijkt het, wanneer u één lamp eruit draait gaat de andere dan ook uit?
De vraag is waar de voeding vandaan komt, transformator misschien want 2 lampen in serie op 230V betekent dat elke lamp 115V moet krijgen wil deze op volle sterkte kunnen branden en 115V gloeilampen zijn niet gebruikelijk.
Mijn vraag was dan ook wat voor spanning er op de gloeilampen en led-lampen gedrukt staat.
Wanneer nu 2 lampen in serie staan en u gaat dat veranderen naar parallel dan krijgt elke lamp de dubbele spanning.
U moet dus eerst weten hoe en wat voor spanning de gloeilampen krijgen.

gerbera
door gerbera Nov 19, 2019 om 12:27
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie het probleem niet, de gloeilampen krijgen gewoon 230v alleen branden ze zwakker doordat ze in serie staan. Dus 2 lampen van 40watt branden dan op sterkte van 20 watt. En aangezien lampen gewoon 230 v zijn is er geen probleem met parralelschakeling.

ma
door malty Nov 19, 2019 om 14:27
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera U weet nu opeens dat het 230V lampen zijn en op uw vraag aan de Ts of het soms 24V lampjes zijn is geen antwoord gekomen, of heb ik iets gemist?

Ik heb even een testje gedaan met 2 gloeilampen 230V 60W in serie.
Het is niet zo dat 50% spanning ook 50% lichtopbrengst is, lichtopbrengst is dan misschien nog 10%.
Ze geven wat licht maar is meer sfeerverlichting, geven samen veel minder licht dan een 230V 15W  gloeilamp.
Kun je nagaan wat die 2 lampen van 230V 25W van de Ts is serie dan voor licht zullen geven.

gerbera
door gerbera Nov 19, 2019 om 15:13
7356 Antwoorden / 14 Vragen

De TS heeft het bij uw reactie over gloeilampen voor mijn begrip zijn dat dus gewoon 230v lampen. Lijkt mij nml sterk dat er gloeilampen van een lager voltage gebruikt zijn, zouden dan lampen van ong 150v moeten zijn en dat lijktmij sterk. Daarbij is de lichtopbrengst van een lamp geheel afhankelijk van het vermogen en soort. Heldere zullen meer licht geven dat mat en 2x25watt zal feller branden dan 2x60watt.

edrick3
door edrick3 - Nov 19, 2019 om 13:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen
ro
door ron503 - Nov 19, 2019 om 13:39
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Wel een vreemde manier van aansluiten want twee aparte lampen in serie schakelen komt bijna niet voor. Als u de lampen niet zelf heeft aangesloten dan is het eerst zaak om de afdekplaat van de plafond aansluiting weg te nemen en te controleren of de draden juist aangesloten zijn. In een serie schakeling zijn twee draden met elkaar verbonden en de overige twee draden op de kroonsteen van de aansluiting. Om de lampen parallel aan te sluiten sluit u de draden van beide lampen op de kroonsteen aan zodat ze beide 230 volt krijgen.

ro
door roderakker - Nov 20, 2019 om 10:57
17 Antwoorden / 20 Vragen

is dat een serie aansluiting? normaal moet het kunnen

gerbera
door gerbera Nov 20, 2019 om 11:18
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Is dat zo? met Ledlampen werkt het iets anders en kan dat niet zomaar. Dan heb je een Led-driver nodig.

1paul
door 1paul - Nov 20, 2019 om 14:05
3123 Antwoorden / 0 Vragen

waarschijnlijk heeft u een transformator tussen lamp en aansluiting, deze heeft dan zeer waarschijnlijk een minimum spanning nodig om te werken, vandaar dat ze het met 1 oud lampje erin wel doen, transformator moet dus vervangen worden voor een die werkt van 0 Watt tot minimaal 2x het benodigde vermogen...

let ook op Voltage...

mo
door mof - Nov 20, 2019 om 15:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als er 220v schroefdraad fittingen aan de led lampjes zitten zou het fewoon moeten werken. Dan zit de covertor ingebouwd in de lamp. Als dan de lamp het niet doet dan is er iets mis met de aansluiting.

gerbera
door gerbera - Nov 20, 2019 om 16:31
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Nu heeft de TS regelmatig gereageerd maar nog steeds niet verteld of het om 230volt lampen gaat of dat er een trafo gebruikt wordt. Wat deze heeft het over lampen en lampjes dus kunnen we blijven gokken.

pk49
door pk49 - Nov 20, 2019 om 16:38
243 Antwoorden / 2 Vragen

de meeste standaard ledlampen werken niet via een dimmer. Daar moet je speciale ledlampen voor kopen. Maar normaal gesproken kun je alle gloeilampen vervangen door led's. Ik heb geleidelijk aan alles vervangen door led's en dat scheelt veel stroomgerbruik. Als je lampen in de keuken vervangt, zou je last kunnen hebben van vetaanslag in de fitting waardoor een hoge overgangsweerstand ontstaat.

gerbera
door gerbera Nov 20, 2019 om 22:17
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Ze zitten bij mij, door de fabriek aangebracht, zelfs in de afzuigkap en ook de overige spotjes in de keuken zijn ledlampen die er al jaren in zitten dus denk dat de overgangsweerstand wel mee valt. Het gaat echter in de vraag over serieschakelen van ledlampen wat normaal gesproken niet werkt bij 230 volt.  Bij normale gevallen, dus afzonderlijke fittingen, kun je alle gloeilampen vervangen door led mits de fittingmaat hetzelfde is.

He
door Henk Sennef - Nov 22, 2019 om 13:39
1 Antwoorden / Vragen

Elke ledlamp die geschikt is voor 230 volt voldoet aan deze eis.

Meer dan één lamp moet wel parallel aangesloten worden en niet in serie.

rebek
door rebek - Nov 24, 2019 om 13:37
228 Antwoorden / 97 Vragen

In mijn kelder bleek een lamp van zo'n 25amp te zijn waardoor er geen normale gloei / ledlamp in kon. Maar dat is anders dan het normale aagelegd zei de electricien.

gerbera
door gerbera Nov 24, 2019 om 15:38
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Een lamp van 25 Amp, begin het nu helemaal niet meer te snappen. Een lamp van 25 amp, volgens mij moet de eerste nog gemaakt worden en dat moet een echte electricén toch wel weten. Denk eerder dat het een lamp van 25 watt met bajonetfitting is. Dus 2 uitstekende puntjes aan de onderzijde van de lamp en ja daar past een schroef of GU10 lamp niet in. Maar wat uw kelder met de keukenverlichting te maken heeft snap ik al helemaal niet. En is het in de keuken nou wel of niet opgelost. Zou wel zo prettig, en netjes,  wezen als u daar eens iets over laat horen

gerbera
door gerbera Nov 24, 2019 om 16:55
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry, gooide even 2 vraagstellers door elkaar, de keldervraag is niet van de TS dus verwarrend als er een ander tussen komt met iets wat niets met de vraag te maken heeft.

rebek
door rebek Nov 25, 2019 om 14:30
228 Antwoorden / 97 Vragen

Zou kunnen wezen dat in dw keuken een gelijke amperage heeft. Wist zelf ook niet van het bestaan tot de electriciën dat aangaf

@H
door @HENK@ Nov 25, 2019 om 14:56
158 Antwoorden / 1 Vragen

25 amp..... bijna 6000 watt ??? daar kun je een heel voetbalveld mee verlichten denk ik :-).... spelers met zonnebril en factor 20 zonnebrand

gerbera
door gerbera Nov 26, 2019 om 09:12
7356 Antwoorden / 14 Vragen

@rebek, u geeft een reactie op uw eigen reactie die kant nog wal raakt. Een lamp van 25Amp ? en dat terwijl uw groepszekering 16Amp en uw hoofdzekering 25Amp is. Mag u raden wat er gebeurd als u een dergelijke lamp aan schakeld. Het verbruik op een groep in de woning kan max 16 amp zijn anders klapt de zekering er uit. En het vermogen van een lamp wordt uitgedrukt met Watt en niet met Amp. Volgende keer toch maar een echte electriciën raadplegen.

mo
door mof - Nov 25, 2019 om 11:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Deze vraag heeft u vorige week al gesteld ...

mo
door mof - Nov 25, 2019 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Henk Sennee,

ook ouderwetsegloeilampen werken iha niet als ze in serie zijn geschakeld: deze werken op 230 Volt, twee van deze lampen in serie pakken maar 115 Volt per lamnp, en zouden dan niet werken.
Verder: als eenLED lamp wordt ingedraaid met een oude lamp, werkt wel de led lamp maar niet de oude lamp. Dan zou bij een serie schakeling dus
de LED lamp op 115 V wel werken, en de oude niet, dat zou kunnen omdat de LED lamp eigenlijk op maar een paar volt werkt, 5V of 12 V of zoiets, en de
ingebouwde convertor wellicht van 100 - 240 V input accepteert (dan kan hetzelfde lampje ook in de US worden verkocht). De oude gloeilamp heeft dan te weinig spanning, er loopt weliswaar stroom maar te weinig om de gloeidraad te laten gloeien.
Maar in dat geval zouden twee serie geschakelde LED lampen dus wel moeten werken.

he
door henkie.penkie Nov 25, 2019 om 12:43
149 Antwoorden / 0 Vragen

Oude lampen branden wel in serie maar voor de helft van de sterkte !

@H
door @HENK@ Nov 25, 2019 om 14:58
158 Antwoorden / 1 Vragen

zelfs een fietslampje en een 230 volt lamp in serie werkt en het fietslampje brand dan zelfs maar heel zwak !!

kl
door klavergerard - Nov 25, 2019 om 12:18
21 Antwoorden / 8 Vragen

Het zou kunnen dat uw twee lampen in serie geschakeld zijn.
Dit houdt in dat de lampen op de helft van de spanning aangesloten zijn.
Dit kunt u controleren door de draden te volgen.
Hierbij loopt de ene aansluiting van een lamp door naar de andere.
Zie voorgaande reactie (was net even te laat).

1paul
door 1paul - Nov 25, 2019 om 14:02
3123 Antwoorden / 0 Vragen

lees een hoop onzin, lampen staan NIET in serie, ook de oude lampen niet, anders zouden ze misschien op 10% branden...

lampen zijn 12 0f 24 V en zijn aangesloten via een transformator, vroeger hadden deze transformators een minmaal vermogen nodig om te kunnen werken en met de halogeen lampen van toen was dit geen probleem...

NU met led moet deze transformator vervangen worden, hier moer er 1 in die geschikt is voor led EN de werking moet beginnen bij 0 Watt to Minimaal het dubbele vermogen van wat er benodigd is!!!

gerbera
door gerbera Nov 26, 2019 om 09:16
7356 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR IVAN007 19 NOV. 2019 OM 06:38
17 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Ze zijn in serie geschakeld. Maar dat moet m.i. probleem opleveren. Juist omdat er met gloeilampen niets aan de hand is. Dat zou betekenen dat je de LED lampen niet in serie kunt schakelen.

gerbera
door gerbera Nov 26, 2019 om 11:11
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Over onzin gesproken, gloeilampen in serie branden gewoon op 230 volt echter door de weerstand van de gloeidraad zullen ze op half vermogen branden.

1paul
door 1paul Nov 27, 2019 om 11:17
3123 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Gerbera, dat doen ze niet, je mag blij zijn dat ze uberhaupt iets licht geven...

probeer het maar eens, voedingsdraad naar lamp 1, van lamp 1 naar lamp 2 en van lamp 2 terug naar voeding...

KaleHein
door KaleHein - Nov 26, 2019 om 18:30
1 Antwoorden / Vragen

Geachte heer,
Als bijde fittingen in serie staat verbonden, dan klopt uw bewering dat de Letland het doet als de normale lamp er ook in zit.
Volgens mij verbind de gloeidraad dan de stroom naar de ledlamp.
Daar de ledlampen niet met gloeidraden werkt maar als een diode, kan er ook geen stroom doorgegeven worden, dus branden bijde ledlampen niet.
Wat u kan doen is de fittingen parallel verbinden, en als de bedrading ook nog eens volgens de norm zijn verbonden, dan zal uw ledlampen branden.
Maar waarom zo moeilijk, voor weinig geld zijn er op internet led tl units te koop, inclusief led-balkjes, hoeft u ook maar 1 zwarte schakeldraad en de blauwe min draad aan te sluiten, een stuk veiliger, o ja, er zit ook een aardedraad, geel/groen aansluiting bij.
Ik heb deze ook in de keuken, een prima en veilige oplossing.
Succes van KaleHein