Ar
door Ariejun Dec 10, 2017 om 13:02
Elektronica & tv

LG en TVReus....

Ik heb in april 2017 bij TVReus.nl een LG Oled55E6V gekocht. Best een prijzig toestel, maar ter vervanging van een 17 jaar oude Philips beeldbuis vond ik het verantwoord....Snel geleverd, goede afwikkeling van de koop, geen klachten. De tv: prachtig toestel, geweldig beeld, goed geluid, niets mis mee. Tot ik in september 2017 een verticale streep midden in het beeld opmerk. Ik neem contact op met LG en mij wordt gevraagd om foto's van het euvel te maken en te mailen. Zo gezegd, zo gedaan. Twee weken geen bericht van LG, ik neem zelf weer contact op en het blijkt dat men is vergeten om de foto's naar de technische dienst te sturen. De foto's worden dezelfde dag nog doorgestuurd en binnen een week heb ik bericht dat mijn toestel niet gerepareerd kan worden. Via TVReus.nl gaat mijn toestel omgeruild worden; althans dat denk ik. Ik bel met TVReus.nl over de retourprocedure en krijg de mededeling dat ik terug gebeld word. Geen telefoontje van TVReus.nl dus ik bel zelf weer, dit gebeurt daarna nog twee keer; de belofte dat ik terug gebeld wordt terwijl dit niet gebeurt. Ik spreek af dat ik mijn defecte toestel laat zien zodat de omruiling sneller gaat. Ik weiger om mijn toestel achter te laten bij TVReus.nl omdat ik dan én geen toestel heb én geen geld én geen schriftelijke garantie dat ik een nieuw toestel krijg. Dit was 18 november en nog steeds heb ik geen zicht op een nieuw toestel, mij wordt verteld dat LG niet levert. Moet ik nu dan maar blijven afwachten of zijn er andere stappen die ik kan (of moet) ondernemen ????
Wat ik verder nog een kwalijke zaak vind is dat de garantie bij een splinternieuw toestel niet opnieuw ingaat. Ik heb straks (hopelijk) een toestel dat gemaakt is in november 2017 (bij wijze van...) waarvan de garantie al begonnen is in april 2017....... In het uiterste geval gaat de tv na 1 jaar en 10 maanden stuk, zou ik dan een nieuw toestel krijgen dan heb ik daar dus maar twee maanden garantie op. Dit spreekt, bij mij, niet uit dat de fabrikant, LG in dit geval, vertrouwen heeft in zijn eigen produkt. Misschien kunnen ze het uit coulance nog doen, onder het mom van staan voor de kwaliteit van hun produkten en misschien hun eigen naam in ere houden........

34809 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 10, 2017 om 13:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, je had meteen naar de verkopende partij moeten gaan. Dáár heb je mee te maken en niet met LG.
Je had een beroep op de garantie moeten doen (maar dat heb je denk ik al gedaan) en de verkoper dient dan de zaak te regelen.
Ik zou ze een brief schrijven dat je de koop wilt ontbinden.
Of eerst de gelegenehid geven om met een gerepareerd of vervangend toestel over de brug te komen.
En wat betreft de garantietermijn: die wordt inderdaad niet opnieuw gestart. Dat is overal zo. De oorspronkelijke ingangsdatum blijft van kracht.
Ter info: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

ja
door janf43 - Dec 10, 2017 om 13:18
733 Antwoorden / 0 Vragen

U had in eerste instantie de problemen moet melden bij TVReus.nl. Dat is uw eerste aanspreekpunt bij garantie. Het is, als TVReus niet zelf repareert, aan hen de contacten met LG te regelen. Overigens is het heel normaal dat de oorspronkelijke gararantietermij niet wordt verlengd, zelfs als er een nieuw toestel wordt geleverd.

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2017 om 13:18
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Over de werkwijze van TV Reus zou ik al niet te spreken zijn echter, over de garantie: dat is wel correct: mocht u een nieuw toestel krijgen. Dat loopt inderdaad vanaf de eerst gekochte TV. Dus daar hebben ze wel gelijk in.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2017 om 13:44
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Weer zoiets: bij klachten/problemen met een product, aan u als consument geleverd, is DE LEVERANCIER dus TVReus het bedrijf waar u moet zijn voor het verkrijgen van uw rechten volgens de consumentenwetgeving. Die houden samengevat in dat de verkoper dient te zorgen voor reparatie en als dat niet lukt de verkoper u een nieuw gelijkwaardig apparaat moet leveren.

U dient dus bij TV te benadrukken dat men daar adequaat dient te repareren resp. de wet te volgen.

zie: www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

snippa_x_killa
door snippa_x_killa - Mar 8, 2018 om 17:16
1 Antwoorden / Vragen

Beste Ariejun,

De oled tv 55 inch E6 van LG die u heeft gekocht wordt verstaan onder grijs import. Dit houd in dat garantie voorwaarden anders zijn dan die van officiele dealers en uw tv dus NIET wordt gerepareerd of door een bedrijf dat LG NIET heeft goedgekeurd.
TV REUS is eigenlijk wettelijk verantwoordelijk voor het repareren van uw TV, maar dat hebben ze volgens u nog niet laten doen laat dit ook meteen een les zijn om NIET via online winkels zoals TV REUS uw spullen te kopen er zijn geen vestegingen waar u verhaal kunt doen en als u een klacht heeft of om een andere reden contact met hen wil opnemen kan dit alleen via mail en telefonie.
En heeft u niet ook geprobeerd om wat informatie op te zoeken op de site of feedback van klanten?
Dat is er ook NIET!!!
Mijn advies voor je is dus gewoon voor de volgende keer via een officiele dealer een dure aankoop te doen zoals een oled tv.
Dus helaas Ariejun heb je pech en zit je vast aan een kapotte tv.

Veel Succes.

ne
door neodutchio Mar 8, 2018 om 18:31
5142 Antwoorden / 12 Vragen

Het maakt niet uit waar de tv gekocht is en via welke kanalen de verkoper de tv inkoopt, deze is en blijft eerste aanspreekpunt. TVReus moet het toestel eerst zelf hebben om te kunnen beoordelen of het gerepareerd wordt of vervangen. Maar als je als koper de tv daar niet heen brengt gaat er inderdaad niets gebeuren. Het is de koper die hier de boel tegenhoudt en zich niet aan wettelijke bepalingen houd.

Als ik een auto koop bij een handelaar ga je ook niet bij de dealer of importeur garantie claimen.

ro
door ron503 - Mar 8, 2018 om 17:54
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Eerlijk gestelt frustreert u de omruiling wel een beetje want zonder inlevering van de defecte tv kan LG geen omruiling doen. LG heeft op basis van foto's een diagnose gestelt maar om die werkelijk te onderbouwen dient de tv toch gecontroleert te worden en dat kan doordat u de tv in bezit houdt niet gebeuren. De TVReus kan zolang u de tv niet retourneerd of bij TVReus achterlaat niets voor u betekenen en dat zal u ook medegedeelt zijn toen u besloot om bij de eerste aanbieding de tv weer mee te nemen. Als u blijft weigeren de tv ter vervanging/reparatie bij de TVReus aan te bieden dan wordt het een gebed zonder eind en blijft u tot in lengte van jaren met een defecte tv zitten. Wat betreft de garantie, een reparatie/vervanging binnen de garantietermijn verlengt die termijn niet omdat het geen nieuwe aanschaf betreft maar een onderdeel van die garantietermijn is. Mijn advies, lever de tv bij de TVReus in zodat de omruilprocedure in gang gezet kan worden.