Ro
door Roumuh Apr 19, 2018 om 09:06
Elektronica & tv

Mag Nike zo maar alle ondersteuning stoppen voor de Nike+ Sportwatch

Ik ben sinds enkele jaren net als mijn zus in het bezit van een Nike+ sportwatch GPS. We zijn erg tevreden over dit artikel en gebruiken deze ook wekelijks voor training en het lopen van wedstrijden.

Nu krijg ik op 17 April 2018 opeens de volgende e-mail van Nike:

ONDERSTEUNING VOOR SOMMIGE APPS EN DEVICES STOPT

Om gebruikers de best mogelijke ervaring te kunnen blijven bieden, stoppen we op 30 april 2018 met de ondersteuning voor de hieronder genoemde devices en apps. Na deze datum worden gegevens niet meer gesynchroniseerd of bewaard. Je kunt je runs en work-outs blijven bijhouden met de nieuwste versies van de Nike Run Club app, Nike Training Club app en Apple Watch Nike+. Bedankt voor je blijvende passie en support.

DEVICES EN APPS WAAR HET OM GAAT:
- Nike+ Connect software
- Nike+ SportWatch
- Nike+ SportBand
- Nike+ FuelBand
- Nike+ iPod Nike Run Club app versie 4.8.7 en ouder (iOS en Android)
- Nike Training app versie 4.4 en ouder (iOS en Android)
- Nike+ Fuel app (iOS en Android) Nike+ Move app (alleen iOS)

Ik vind het alles behalve netjes om de complete ondersteuning te stoppen. Ik kan me voorstellen dat je na een aantal jaar niet meer doorontwikkeld (dus geen updates etc. meer uitbrengt voor bijvoorbeeld de Nike+ connect software om te synchroniseren). Om aan te geven dat je vanaf 30 April je work-outs niet meer kunt synchroniseren en uploaden vind ik wel erg ver gaan en eigenlijk niet kunnen. Dus na 30 April 2018 kun je je Nike+ Sportwatch nog gebruiken tot het geheugen op je horloge vol is en dan kun je hem weggooien, dat is wat ze zeggen.

Ik zag op een andere website dat er meerdere gebruikers met hetzelfde probleem zitten en er door een andere gebruiker contact is geweest met de Nike helpdesk (in 2 gevallen) In het 1e geval geven ze aan dat het horloge +/- 10 jaar mee zou moeten gaan en in het 2e geval dat werd er letterlijk verteld wat ik hierboven aangeef dat je na 30 April het horloge kunt gebruiken tot het geheugen vol is en dan kan het horloge weggegooid worden.

Het is dus schandalig dat er nu een groot aantal hardlopers met een Nike+ sportwatch zitten die ze over wellicht enkele weken al weg kunnen gooien terwijl ze er nog erg tevreden over zijn en deze zeker nog even meekan.

Mag Nike de ondersteuning zo maar compleet stoppen?

Zelf zou ik zeggen dat ze minimaal een van onderstaande oplossingen zouden kunnen bieden:
1. Zorg er sowieso voor dat het geheugen van de horloge is leeg te maken op een of andere maniet zodat hij wel nog is te gebruiken.
2. Breng eventueel een Stand-alone applicatie uit zodat gebruikers de horloges op hun eigen computer kunnen uitlezen.
3. Als je aangeeft dat een horloge +/- 10 jaar meer zou kunnen support dan ook nog 10 jaar na leveren van laatste horloge (je hoeft geen nieuwe updates/doorontwikkeling meer te doen)

8185 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2018 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niets is eeuwig.

jayrayskull
door jayrayskull - Apr 19, 2018 om 09:59
48 Antwoorden / Vragen

Mag Nike de ondersteuning zo maar compleet stoppen?
Ja, dat mag. In onderhavig geval stopt Nike echter niet zomaar. U heeft hieromtrent een duidelijke en uitgebreide e-mail mogen ontvangen waarin u alvast wordt gewaarschuwd dat de ondersteuning voor bepaalde oude producten binnenkort stopt. Het beëindigen van de productonderstuening na een aantal jaar is overigens geen onbekend fenomeen. Fabrikanten kunnen immers niet eeuwig blijven doorgaan met het uitbrengen van updates.

Ge
door Genee - Apr 19, 2018 om 10:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat u het geheugen leeg kunt maken door de sportwatch terug te zetten naar fabrieksinstelling.

Grunnen.
door Grunnen. - Apr 19, 2018 om 11:29
509 Antwoorden / Vragen

Meeste electronica wordt 2 jaar ondersteund met updates.Je kunt het apparaat na die periode gewoon door gebruiken. Dat zal met deze smartwatch ook wel het geval zijn.

costnix
door costnix - Apr 19, 2018 om 13:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon een notitieblokje gebruiken.

wilcovv
door wilcovv - Apr 24, 2018 om 17:52
40 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, alles wat de laatste jaren door 'apps' wordt aangestuurd heeft géén lang leven. Hebben ze iets nieuws uitgebracht vinden ze dat oude (trouwe eerste...) gebruikers ook maar weer de portemonnai moeten trekken. Ja, helaas juist ook bij grote merken. Dat is een modern verdienmodel.

jo
door jorisw May 17, 2018 om 19:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar gebruikers willen ook steeds nieuwe functionaliteit. Biedt je dat niet dan stappen ze wel over naar de concurrent. En die nieuwe functionaliteit vereist wel extra rekenkracht.

Maar kennelijk ben jij ICT deskundige en kan je uitleggen hoe je op oude, minder krachtige hardware, de nieuwste features kan gebruiken. Ik ben benieuwd.

De
door DeKrul - May 17, 2018 om 19:08
1 Antwoorden / Vragen

Het geheugen van mijn Nike is vol je kan er inderdaad niets meer mee.
Ik ben het helemaal met Roumuh eens, Nike kan dit niet maken.
Als ik bij de koop wist dat het horloge maar 3 jaar mee zou gaan had ik een andere gekocht.