di
door dirk23 Nov 11, 2018 om 18:39
Elektronica & tv

Magnetron begon plots te piepen en toen reageerden de digitale knoppen niet meer

De samsung uit 1997 heeft het daarna nog wel even gedaan toen ik de stekker er 24 uur uit had. Dat is 2 verschillende keren gelukt. Nu lukt dat niet meer. Het lijkt alsof de tiptoetsen geen signaal meer geven. Ik denk zelf aan corrosie van de elektronische velletje onder het display gedeelte. Het feit dat hij na 21 jaar uit zichzelf begon te piepen is waarschijnlijk een ingebouwde melding? Alles gaat verder nog aan. Heeft iemand ervaring met hetzelfde euvel?

7402 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2018 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij heeft een mooie leeftijd. Maar stel uw vraag eens op Klusidee.nl, misschien kunnen zij helpen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 11, 2018 om 20:26
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Dirk,

Gooi die magnetron alsjeblieft weg!
Je hebt er lang mee gedaan....

gerbera
door gerbera - Nov 11, 2018 om 21:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Kan het niet helemaal volgen, u schrijft dat alles nog aan gaat. Dat zou betekenen dat de tiptoetsen dus nog wel werken maar het display dit niet laat zien. Het door u genoemde "electronisch velletje" is niets meer dan een bescherming waarop de programma aanduiding staat voor de daaronder liggende tiptoetsen. Was die in gebruik toen hij ging piepen, wat normaal is als hij een bepaald programma draaid, bv Sensor koken, of hiermee klaar is. Dat hij na het piepen verder niet meer reageerd zou er op kunnen duiden dat deze oververhit raakt bij ovengebruik, de warmte sensor of een deel van de electronica defect is, dit ook gelet op het feit dat u de stekker er heeft uit gehad. De electronica (condensatoren) heeft zich in die tijd kunnen ontladen en na het opnieuw opstarten zal het probleem zich na enige tijd weer voor doen.
Als de combi ingebouwd staat zou ik hem er eens uit halen en de koelgleuven en het ventilator-rooster achter stofvrij maken en kijken of dit helpt. Zo niet dan is die echt aan vervanging toe.
P.s ondanks dat ik waarschijnlijk dezelfde combi heb, heb ik dit euvel (nog) niet na 23 jaar.

Cookies
door Cookies - Nov 11, 2018 om 22:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heeft iemand ervaring met hetzelfde euvel?

Nee geen ervaring mee, ik heb geen antiek in huis. Daar ga je toch niet meer aan knutselen? Gewoon een nieuwe kopen.

di
door dirk23 - Nov 11, 2018 om 22:06
249 Antwoorden / 137 Vragen

Gerbera, de magnetron was net in gebruik toen hij begon te piepen. Hj heeft de hele nacht gepiept, k kwam er n de ochtend achter dat het de magneron was. het klokje licht wel op maar ik weet niet oof hij loopt omdat ik gniet klok kijk op de magnetron, Nu de toetsen het niet doen zal dat natuurlijk ook niet lukken.

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2018 om 22:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Als ie de hele nacht gepiept heeft zou ik hem maar afleveren bij de afvalstraat in uw Gemeente. Dacht eerder dat alles nog werkzaam was, maar dus niet mee zo. Helaas, afscheid nemen en op aanbieding letten voor magnetrons.

gerbera
door gerbera - Nov 11, 2018 om 23:06
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als de klok zichtbaar is, is ook het display goed maar is waarschijnlijk de electronica defect. Het piepen wordt dan veroorzaakt door een programma wat door een defect aan de electronica is ingeschakeld. U kunt nog 1 ding proberen, open en sluit de deur, druk vervolgens, met gesloten deur, een maal in volgorde van boven af (dus beginnen met sensor koken), op alle toetsen dan 2x op de stop toets en als laatste op de start+1 toets. Werkt die dan nog niet dan is die echt rijp voor de sloop,

Gr
door Grunn1 - Nov 11, 2018 om 23:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Trek de stekker eruit, na 21 jaar is die echt wel eens aan vervanging toe, koop voor en paar tientjes een nieuwe en hoop dat die het een paar jaar vol houdt.

Thijs12
door Thijs12 - Nov 12, 2018 om 00:57
522 Antwoorden / Vragen

En een nieuwe kost waarschijnlijk maar 20% van wat deze heeft gekost.

di
door dirk23 - Nov 12, 2018 om 09:32
249 Antwoorden / 137 Vragen

@ Gerbera, de toetsencombinatie werkt niet. Maar wel goed om te weten dat dat bestaat. Hebben de moderne magnetrns nog steeds zo n reset cmbinatie? Zo ja, dan mag dat wel en bekend worden gemaakt. Zou waarschijnlijk wel een paar apparaten schelen. Deze schrijf iik nu dus af. Volgens mij kostte hij toen rond de 200 gulden.
Bedankt voor de aandacht aan allen.

gerbera
door gerbera - Nov 12, 2018 om 12:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Nog een vraag, op de combi staat niet per ongeluk het kinderslot ingeschakeld want ook dan werken de toetsen niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 12, 2018 om 12:28
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie aanbiedingen voor ca. € 130,00.

di
door dirk23 - Nov 24, 2018 om 16:25
249 Antwoorden / 137 Vragen

UPDATE: heb vandaag de magnetron voor de derde x bekeken en kwam erachter dat de korte flatcable die aan de timer zit na al die jaren een soort van los kontakt heeft . Niet aan de connector maar in de bolling in het kabeltje zelf. Ik nam al aan dat het probleem daar zat omdat hij al jarenlang in en boog tussen 2 connectoren zit gespannen. Dit heb ik opgelost door de boog its aan te passen met en stukje ducttape. Jammer dat veeel mensen hier "gooi maar weg" zo snel als enige antwoord geven. Dat kan ik zelf ook wel bedenken, daar ben ik niet naar op zoek wanneer ik hier en vraag stel. Mijn ouwe magnetron kan nu weer een paar jaar mee.

Ge
door Genee Nov 24, 2018 om 17:52
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Neem aan dat u die koperader in de flatcable eerst gesoldeerd hebt anders heb je toch kans dat het daar gaat vonken en heeft u weer hetzelfde probleem.
Wel opletten dat de isolatie niet smelt waardoor de twee aders contact maken.
Mooi dat u de storing gevonden hebt.

gerbera
door gerbera Nov 24, 2018 om 22:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het is wat @genee al vermeld voor u te hopen dat er geen vonkvorming in de flatcable onstaat. Die zgn bolling waar u het over heeft is noodzakelijk om het temperatuurverschil op te vangen waardoor deze bolling meer of minder wordt. Door die beweging is waarschijnlijk een of meerdere kernen gebroken die u bij toeval met gebruik van de tape weer tegen elkaar heeft gekregen. Hopelijk heeft u geluk en kan de combi nog jaren mee.

holstein
door holstein - Nov 25, 2018 om 09:16
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ben ook niet van dat hup weggooien, maar na 21 jaar is het toch misschien tijd....