De
door DeVerkoper00 Apr 21, 2018 om 11:18
Elektronica & tv

Marktplaats - Product defect na 1 dag

Goedemorgen allemaal,

Via Marktplaats heb ik een een GPS tracker verkocht. Dit product zat nog ongebruikt in de doos en is verkocht voor 1/4 van de normale verkoopprijs.

Ik heb het verstuurd en de koper heeft mij laten weten dat hij het ontvangen heeft en dat het systeem werkte. Een dag later stuurde hij het bericht dat het systeem niet meer gecommuniceerd heeft. Dit is instelbaar maar zou standaard iedere 24uur moeten gebeuren. Hij heeft vervolgens de klantenservice gebeld en wat dingen geprobeerd, maar ze konden het blijkbaar niet oplossen.

De koper is natuurlijk niet blij en wil zijn geld terug. Ik heb vroeger in die branche gezeten en ervaring met dergelijke electronica. Ik heb voorgesteld dat hij het terugstuurd, zodat ik het systeem na kan kijken. Op een simpele vraag of de LED's oplichten als de batterij los en weer aangekoppeld word, krijg ik namelijk geen antwoord en vooral verwijten.

De koper wil echter eerst zijn geld terug en daarna het systeem pas retourneren. Hier heb ik geen goed gevoel bij, want ik weet niet wat ermee is gebeurd. Voor hetzelfde geld heeft hij hem in het water laten vallen of beschadigd en werkt het daardoor niet meer.

Wat zijn mijn rechten en plichten? Bovenal, hoe vinden jullie dat ik dit het beste kan oplossen?

4831 9 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Apr 21, 2018 om 11:21
1202 Antwoorden / 1 Vragen

U bent neem ik aan particulier. U heeft u plicht gedaan. Koper heeft aan dat het werkte dus u heeft een werkend product geleverd. Garantie is er niet en u weet ook niet wat er is gebeurd na levering waarom hij het ineens niet doet. Helaas voor koper is dit risico voor hem. Hij kan u niks maken. U hoeft geen geld terug te geven of uberhaubt terug te nemen. Wil hij garantie moet hij het maar nieuw kopen..
Niet meer reageren

Vind u oplossing na kijken en terug sturen al net aanbod..

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2018 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je hebt “oplichters” in alle soorten en maten. Dit lijkt me er één van. Als u als particulier hebt verkocht, heeft hij geen poot om op te staan.

Wil hij niet doen wat u voorstelt, dan verder negeren.

diumenge
door diumenge - Apr 21, 2018 om 11:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het antwoord hierboven, van Lovewinnie, is juridisch wellicht correct maar dat wil nog niet zeggen dat u zo moet handelen. Als we er voor het gemak even van uitgaan dat de koper te goeder trouw is dan is het natuurlijk enorm balen als een product, ook al zat het nieuw in doos en was de prijs van 25% van de normale prijs, na een dag al niet meer werkt en is het logisch dat deze reclameert. Als ik de verkoper was echter, dan zou ik het zelf ook niet leuk vinden wanneer een situatie als deze zich voordoet en zou zelf nog liever het product terugnemen en terugbetalen dan er veel gezeur over te hebben.

Je aanbod van terugsturen, nakijken en dan (neem ik aan) bepalen of je wel of niet wil terugbetalen, lijkt mij heel redelijk. Eerst geld retour en dan terugsturen vind ik zelf een onredelijk voorstel vanuit de koper. Wellicht kan je het beste nog een keer je oorspronkelijk voorstel herhalen met de mededeling dat het ook gelijk je laatste voorstel is.

ha
door harryromijn Apr 23, 2018 om 13:35
272 Antwoorden / 0 Vragen

Uit het feit, dat u bereid bent het apparaat terug te nemen, te reparerten enz mag koper ervan utigaan, dat U te goeder trouw bent. Dan mag hij ook ervan uitgaan, dat niet eerst VOORAF het aankoopbedrag wordt teruggestort. En indien niet..zie Lovewinnie..

De
door DeVerkoper00 - Apr 21, 2018 om 11:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik ga nogmaals voorstellen dat de koper het product terugsstuurt, zodat ik het na kan kijken. Mocht hij dat niet willen, dan houd ik voet bij stuk.

Bedankt en voor de geinteresseerden zal ik later nog een update plaatsen.

Grunnen.
door Grunnen. - Apr 21, 2018 om 12:37
509 Antwoorden / Vragen

Geen rechten en geen plichten in dit geval .Je hebt een goed aanbod gedaan . Als je terugbetaald ben je je geld en aparaat waarschijnlijk kwijt aan die fuikelichter.

aurora1
door aurora1 - Apr 21, 2018 om 19:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik denk er net zo over als @tijger1.
Als deze persoon mocht gaan dreigen dan helemaal verder negeren en desnoods de politie daar melding van doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2018 om 14:40
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Formeel gezien geldt er voor u geen enkele verplchting en heeft de koper geen enkel recht.
Er is sprake van een verkoop/koop tussen particulieren en bovendien werkte de tracker na ontvangst.

Zonder dat u daartoe verplicht bent heeft u toch een m.i. zeer redelijk aanbod gedaan.

Bovendien geldt ook nog dat als er sprake zou zijn van levering als niet particulier volgens de wetgeving de aankoop kosteloos geretourneerd kan worden en eerst na terugontvangst geld terug.
Maar dat geldt dus (ook) niet voor u.

Niets (meer) doen dus of andfers gezegd: niet meet reageren Lena (citaat Rijk De Gooyer)

aurora1
door aurora1 Apr 23, 2018 om 15:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Van Sonneveld die het gepikt had van Fabricius Sr.?
http://vriesdemark.schrijft.nl/parel.htm

De
door DeVerkoper00 - May 25, 2018 om 14:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is opgelost! De koper heeft het product uiteindelijk toch teruggestuurd en heeft inmiddels weer een werkend systeem. De fabrikant bleek namelijk erg meewerkend en heeft de tracker onder garantie vervangen. Want deze bleek inderdaad kapot te zijn.

Hartelijk dank voor jullie reactie's!

tijger1
door tijger1 - May 25, 2018 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat alles tot tevredenheid is opgelost. Bedankt voor het terugmelden.