el
door elnbado Oct 5, 2017 om 11:05
Elektronica & tv

Mediamarkt komt garantie niet na EN geeft niet alle informatie

Mijin zoon heeft na lang sparen in December eindelijk een IPad kunnen kopen. Helaas hebben we dit bij de Mediamarkt gedaan...

In mei heeft het hondje van mijn schoonzus hem helaas laten struikelen terwijl hij de IPad in zijn handen had. Gevolg: scherm kapot.
UIteraard valt dit niet onder de garantie van Apple en/of Mediamarkt.

Maar....

Ik ben met mijn zoon naar de Mediamarkt gegaan om het scherm te laten repareren.Dit kon maar kostte wel 239 euro. Geen probleem, repareer maar.
Maar toen ging het mis. Wat blijkt nu? Wanneer Mediamarkt de IPad naar een Apple winkel had opgestuurd en laten maken, zou er nog steeds garantie op het apparaat zitten. Maar dat verteld de Mediamarkt niet. Waarom niet? Ze hebben zelf mensen in huis om dit te doen. Maar dan vervalt de garantie! Deze informatie is niet met ons gedeeld en daarom zitten we nu in de problemen....
Want inmiddels heeft de IPad geen beeld meer; alleen maar grijze strepen. Wij weer terug naar de Mediamarkt. Dat konden ze niet zelf, dus is de IPad opgestuurd naar een Apple repair center. En die geven aan: IPad is open gemaakt/ getracht te openen door derden en daarom is er geen garantie. Voorstel: apparaat vervangen door een refurbished exemplaar (dat overigens duurder is dan de aanschafprijs van de betreffende IPad). Dat dit niet doorr de Mediamarkt is verteld is natuurlijk nalatig. Maar het wordt nog erger! Hoewel er 6 maand garantie zit op de reparatie van Mediamarkt, zeggen ze nu dat er maar 3 maand garantie op zit! Schandalig natuurlijk en pure oplichterij!!! Maar wat moet ik nu? Advocaat in de armen nemen? Rechtswinkel?
Op internet lees ik dat er vele vergelijkbare klachten over de mediamarkt zijn. Is er niet iets als een stichting collectief tegen oplichterij van Mediamarkt? Hoe zou ik zoiets kunnen opstarten? Ben het namelijk wel zat dat ze hier blijkbaar vaak mee weg komen. Iemand advies?

4142 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2017 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, oplichterij en een stichting collectief. Het moet niet gekker worden.

En hoe weet u dat er zes maanden garantie zit op de reparatie van MM? Afgezien daarvan zou die garantie alleen van toepassing zijn op het scherm, niet op de rest.

marita5
door marita5 - Oct 5, 2017 om 11:16
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Elnbado ,

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact#

tdmduc
door tdmduc - Oct 5, 2017 om 11:18
703 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens consumentenbond heb je ook garantie op reparaties dus dat lijkt me geen probleem.

el
door elnbado - Oct 5, 2017 om 11:24
9 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1
Omdat dit op de website staat:

Zit er garantie op het scherm?

Ja, je krijgt van ons 6 maanden garantie op het nieuwe scherm. Dit geldt niet voor krasjes en andere uiterlijke beschadigingen die door gebruik komen.

Zeker niet; het apparaat is destijds uitvoerig getest en is er geen enkel ander defect gevonden. Het is dus niet uit te sluiten dat dit probleem door uitgevoerde reparatie van Mediamarkt komt. Komt het daar niet door, dan is het een defect dat onder Product garantie valt. En zelfs Apple kan daar niet om heen. Maar omdat ik het gekocht heb bij Mediamarkt zijn zij mijn aanspreekpunt voor de garantie.

@Maritas
Dank voor je link. Ik zal er na kijken.

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2017 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kunt u ze toch met hun eigen woorden om de oren slaan? En als er dan later een probleem is met die I-pad zegt dat toch helemaal niets over die schermreparatie? Ik neem toch aan dat u, toen u de I-pad ophaalde gecontroleerd hebt dat hij het weer goed deed? In mei scherm kapot nu nu iets anders.

el
door elnbado - Oct 5, 2017 om 11:27
9 Antwoorden / 1 Vragen

@ TDMDUC
D
at zou ik ook denken. Heb je misschien iets meer info over wat de consumentenbond zegt?
Overigens heeft zowel Mediamarkt als Apple repair het nooit over reparatie gehad; alleen maar over vervangen.
Na wat google zoek werk lijkt dit een veel voorkomend iets bij Apple producten. Bij mij zoeken ze alleen excuus om (en dat hebben zij dankzij de nalatigheid van Mediamarkt) om het niet onder de garantie te latem vallen.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 5, 2017 om 11:41
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik kocht kaas bij de kaasboer en die vertelde mij niet dat de kaas in de supermarkt goedkoper is.

Is dit oplichterij? Net als bij de Mediamarkt?

Nee, natuurlijk niet. je hebt de iPad naar de mediamarkt gebracht en hun gevraagd te repareren.

Dat hebben ze (ten dele) gedaan.

Hoe het nu verder loopt (garantie e.d.) staat in de "kleine lettertjes" van de Mediamarkt en Apple.

Ik vind echter wel dat de Mediamarkt deze zaak beter had kunnen uitzoeken en afhandelen. Dan was dit niet gebeurd.

simon55
door simon55 Oct 5, 2017 om 12:44
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@mathijs  Wat n knullige kaasboer heeft u

marita5
door marita5 - Oct 5, 2017 om 11:48
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Elnbado ,

Neem ook eens contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/contact

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 5, 2017 om 11:54
509 Antwoorden / Vragen

Het apparaat heeft tijdens de val waarschijnlijk meer schade opgelopen. Deze schade kan zich later openbaren bv als er een nieuw scherm geplaatst is.Het is me een raadsel waarom je geen genoegen neemt met een duurdere  refurbished exemplaar . Garantie claimen als je het apparaat hebt laat vallen en er zichtbare schade is natuurlijk zinloos. De garantie krijg je op fabrieksfouten e.d. Daar is is in dit geen sprake.

el
door elnbado - Oct 5, 2017 om 11:54
9 Antwoorden / 1 Vragen

@ MATHIJS_B

Ik kocht kaas bij de kaasboer en die vertelde mij niet dat de kaas in de supermarkt goedkoper is.

Is dit oplichterij? Net als bij de Mediamarkt?

Nee want de prijs had mij niet uitgemaakt, dat zie ik ook niet als oplichterij.
Maar als ik kaas bij de kaasboer koop en deze is niet eetbaar, dan ga ik er mee terug. Ze proeven een stukje en hij is inderdaad niet goed. Als ze mij dan een nieuwe meegeven en ik proef daar van, en die is ook niet  goed en ik ga er wee mee terug.  Dan zeggen ze: dat is niet degene je gekocht hebt dus dikke pech.

Nee, natuurlijk niet. je hebt de iPad naar de mediamarkt gebracht en hun gevraagd te repareren.

Dat hebben ze (ten dele) gedaan.
Klopt, maar als ze gezegd hadden: wij kunnen dit doen maar dan vervalt de garantie. Je kunt hem beter door ons op laten sturen naar een repair center en blijf je garantie houden.
Maar dat hebben ze niet gedaan. Misschien is oplichterij te sterk uitgedrukt; maar nalatig is het zeker!

Hoe het nu verder loopt (garantie e.d.) staat in de "kleine lettertjes" van de Mediamarkt en Apple.

Ik vind echter wel dat de Mediamarkt deze zaak beter had kunnen uitzoeken en afhandelen. Dan was dit niet gebeurd.

Dat klopt.

ge
door george321 - Oct 5, 2017 om 11:56
390 Antwoorden / 1 Vragen

Is er niet iets als een stichting collectief tegen oplichterij van Mediamarkt? Waarom niet gelijk een parlementaire enquette?

el
door elnbado - Oct 5, 2017 om 12:02
9 Antwoorden / 1 Vragen

@GEORGE321
Goed idee! Dat noem ik plan C :-)

@MARITA5
D
ank je!

ne
door neodutchio - Oct 5, 2017 om 12:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Waar ik nou nieuwsgierig naar ben, wat is de reden van het defect? Daar wordt niet over gesproken. Is het inderdaad een defect aan het apparaat, of is het inharent aan de val? Wat geeft Apple aan wat de reden is van de klachten?

Ge
door Genee - Oct 5, 2017 om 12:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft nog garantie op de iPad.
Hoe en waar ze de iPad laten repareren is niet uw zorg, MM behoort voor gratis reparatie te zorgen.
En of het weer aan het scherm ligt, MM denkt van niet anders hadden ze deze niet opgestuurd naar een Apple repair center.

el
door elnbado - Oct 5, 2017 om 12:17
9 Antwoorden / 1 Vragen

@NEODUTCHIO
Waar ik nou nieuwsgierig naar ben, wat is de reden van het defect? Daar wordt niet over gesproken. Is het inderdaad een defect aan het apparaat, of is het inharent aan de val? Wat geeft Apple aan wat de reden is van de klachten?

Daar ben ik ook nieuwsgierig na. Maar dat willen ze dus niet uitzoeken. Ze zeggen alleen maar: geen garantie dus koop maar een nieuwe.
Apple geeft dus niets aan! Mede daarom ben ik hier ook zo boos over.

el
door elnbado - Oct 5, 2017 om 12:18
9 Antwoorden / 1 Vragen

TOONDER
U heeft nog garantie op de iPad.
Hoe en waar ze de iPad laten repareren is niet uw zorg, MM behoort voor gratis reparatie te zorgen.
En of het weer aan het scherm ligt, MM denkt van niet anders hadden ze deze niet opgestuurd naar een Apple repair center.

Zo denk ik er ook over. Nu de MM nog.

Ge
door Genee Oct 5, 2017 om 12:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wie heeft verteld dat u geen garantie meer heeft?
Heeft u de iPad opgestuurd of de MM?

gerbera
door gerbera - Oct 5, 2017 om 15:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Door het, door MM, zelf "knoeien"aan het apparaat is de fabrieksgarantie niet meer van toepassing. Dit is algemeen bekend en of MM dit nu wel of niet verteld heeft is niet van belang. Ze hadden er gewoon vanaf moeten blijven en hem direct moeten opsturen. Het is dan aan Apple te bepalen of het garantie is of niet.
Nu steekt MM € 239,- in zijn zak en zit u met de ellende. Zou zeker even bij het juridisch loket langsgaan.

el
door elnbado - Oct 5, 2017 om 15:35
9 Antwoorden / 1 Vragen

@GERBERA

Door het, door MM, zelf "knoeien"aan het apparaat is de fabrieksgarantie niet meer van toepassing. Dit is algemeen bekend en of MM dit nu wel of niet verteld heeft is niet van belang.

Algemeen bekend zou ik niet willen zeggen; ik wist het bijvoorbeeld niet. En dan sta je daar met je kappote IPad en zoontjje van 10 naast je in tranen.

Ze hadden er gewoon vanaf moeten blijven en hem direct moeten opsturen. Het is dan aan Apple te bepalen of het garantie is of niet.
Nu steekt MM € 239,- in zijn zak en zit u met de ellende. Zou zeker even bij het juridisch loket langsgaan.

Het kapotte scherm zou niet onder de garantie vallen en dat snap ik. Maar dan zou de garantie niet zijn vervallen en zou ik nu een gerepareerde IPAd hebben.
Heb inmiddels contact opgenomen met juridisch loket  en Consuwijzer.

jo
door jorisw Oct 5, 2017 om 19:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ook als wist je het niet, je kunt het wel beredeneren. Niemand wil toch gratis dingen oplossen die door anderen zijn veroorzaakt? Laat eerst de veroorzaker zijn verantwoordelijkheid nemen.

gerbera
door gerbera Oct 5, 2017 om 22:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

MM moet bekend zijn over de garantie zaken. Dat het u niet bekend is, is u niet kwalijk te nemen maar ook bij de 1e reparatie haden ze er af moeten blijven. Wat mij nu overigens te binnen schiet, is uw schoonzus niet WA verzekerd zodat het mogelijk daar te verhalen was. (reparatie scherm)

aurora1
door aurora1 Oct 9, 2017 om 18:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uhmm, misschien moet een 10-jarige domweg niet met zo'n ding rondlopen en zeker niet als er ook nog een hond rondloopt en visite is?

panter22
door panter22 - Oct 5, 2017 om 19:51
6599 Antwoorden / Vragen

Van de site van de MM:http://www.mediamarkt.nl/nl/shop/schermreparatie.html

Wat wordt er met de reparatie vervangen?

Wanneer je scherm kapot is of gebarsten, kun je dit in de winkel laten vervangen door een nieuw, kwalitatief onderdeel.
Hoe lang duurt het repareren?
Gemiddeld duurt een reparatie voor je tablet-of smartphonescherm 1,5 uur.
Blijft de garantie van mijn apparaat behouden?
Apple: nee. De garantie vervalt.
Zit er garantie op het scherm?
Ja, je krijgt van ons 6 maanden garantie op het nieuwe scherm. Dit geldt niet voor krasjes en andere uiterlijke beschadigingen die door gebruik komen

Bij Apple heb je ook geen garantie als je de ipad laat vallen. Bij Apple laten repareren kost €351,10. Ipad 3 of 4.
https://support.apple.com/nl-nl/ipad/repair/service
Bij de MM is reparatie een stuk goedkoper.
Je moet weer terug naar de MM. Je hebt nog garantie.Hebben ze niet geprobeerd er weer een ander scherm op te zetten?

el
door elnbado - Oct 9, 2017 om 16:50
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet mijn woorden terug nemen. De dame die ik de vorige keer heb gesproken blijkt zich vergist te hebben in de garantietermijn (dat kan gebeuren)!Ze belde net om excuses aan te bieden en met het nieuws dat ik later deze week een nieuwe Ipad krijg (lag inderdaad aan de Digitizer).
Dus toch goede service van de Mediamarkt!!! Wat zal mijn zoontje blij zijn!!!!!

marita5
door marita5 Oct 9, 2017 om 17:05
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Elnbado , fijn dat het is opgelost , bedankt voor het terugmelden .

Ge
door Genee Oct 9, 2017 om 18:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Gefeliciteerd met de oplossing, kan me de blijdschap van uw zoon wel voorstellen.
Dat hij er lang plezier van mag hebben.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2017 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi. Nou niet meer met dat ding in de rondte lopen.

Cookies
door Cookies - Oct 9, 2017 om 17:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mooi dat het netjes is opgelost. En bedankt voor de terugkoppeling.