Bas van Rijckevorsel
door Bas van Rijckevorsel Oct 29, 2022 om 07:46
Elektronica & tv

Nest rookmelder gaat velen malen korter mee dan beloofd.

Hallo.

ik heb voor 379 euro 4 rookmelders gekocht 2 jaar en 2-3 weken geleden. Nu wordt er geadverteerd dat de sensoren tot 10 jaar mee horen te gaan. Dit staat in elke advertentie aangegeven. Echter zit er maar 2 jaar fabrieksgarantie op.

Je raad het al, net na de fabrieksgarantie begeven de sensoren het. 2-3 weken dus.

Google nest support gecontacteerd en zij houden vast aan de 2 jaar garantie. Lijkt dus gewoon een stukje flinke marketing die 10 jaar. Echter, mag dit zomaar? Er zit namelijk wel een flink verschil van bijna 8 jaar tussen.

De levensduur (10 jaar) is flink afgenomen van een product en afschrijving (50 euro p jaar ipv 10 euro p jaar) is dus flink toegenomen. En ik heb juist voor dit product gekozen en een dure prijs betaald ivm smart functie en dat ze tot 10 jaar meegaan.

Wat kan ik nog doen?

2271 12 Rapporteer

1paul
door 1paul - Oct 29, 2022 om 07:52
3128 Antwoorden / 0 Vragen

dan heb je een non-conform produkt, je mag er vanuit gaan dat deze melders langer meegaan gezien de advertentietekst en de aard van het gebrek.

Ontbind de aankoop bij de verkoper en claim daar je geld terug of een nieuw produkt, reparatie mag ook trouwens.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 29, 2022 om 14:57
2038 Antwoorden / Vragen

Je hebt in grote lijnen volkomen gelijk maar je vergeet er nog bij te zeggen dat dat ontbinden dan bij het onbindingsloket kan, formuliertje invullen, klaar, en twee weken later staat het geld op je rekening.

panter22
door panter22 - Oct 29, 2022 om 07:53
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe oud waren de rookmelders toen je ze kocht. Kijk op de achterkant daarop staat de productiedatum. De levensduur gaat vanaf de productiedatum.

ju
door juliomariner Oct 29, 2022 om 08:30
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij is dit type rookmelder nog niet zo lang op de markt, dus zo oud kunnen ze nog niet zijn.
TS moet gewoon doen zoals 1Paul aangeeft vooral ook omdat er met een lange levensduur wordt geadverteerd

panter22
door panter22 Oct 29, 2022 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien moet er een nieuwe batterij in. Iets voor de verkoper. Als ik het goed heb zijn het deze: (Voorbeeld, de prijs valt mee) https://www.nkon.nl/10-aa-energizer-ultimate-lithium-l91.html?gclid=EAIaIQobChMIgv7xoOyE-wIVCPd3Ch04iAGaEAQYASABEgLI4_D_BwE

panter22
door panter22 - Oct 29, 2022 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Waar heb je de rookmelders gekocht? Je moet met je klacht bij de verkoper zijn.

Bas van Rijckevorsel
door Bas van Rijckevorsel - Oct 29, 2022 om 08:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Productiedatum was mei 2020, ze zijn in oktober 2020 geplaatst bij mij thuis  en de factuurdatum is 27 september 2020

panter22
door panter22 Oct 29, 2022 om 09:24
6599 Antwoorden / Vragen

Wie heeft die batterijen geplaatst? Je hebt wettelijke garantie, die gaat verder dan de fabrieksgarantie.

gerbera
door gerbera - Oct 29, 2022 om 11:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zijn echt de sensoren defect, hoe heeft u dat geconstateerd, werken ze op batterij. Wat die 10 jaar betreft heeft dat veelal te maken met de levensduur van de batterij (als deze op batterij werken) en 2 jaar garantie op het apparaat. Tenzij de batterij niet leeg is dienen langer dan 2 jaar te werken en geeft aan dat het een slecht product is en u met uw klacht naar de verkoper moet gaan die het maar oplost met de fabrikant.

Bo
door Bobot - Oct 29, 2022 om 12:34
28 Antwoorden / 2 Vragen

https://support.google.com/googlenest/answer/9249296?hl=nl#:~:text=Alle%20koolmonoxidemelders%20verlopen%20omdat%20de,Nest%20Protect%20na%207%20jaar.

Hier wordt aangegeven dat de sensoren kunnen verlopen (hiervoor geldt een duur van 10 jaar), òf kapot kunnen gaan. Omdat u een melding krijgt terwijl er nog geen 10 jaar verstreken zijn neem ik aan dat het hier gaat om een defecte sensor? Zijn de sensoren van alle vier de Nests tegelijk kapot gegaan (dat zou raar zijn), of slechts van één apparaat?

In bovenstaande link staat het advies om de sensor schoon/stofvrij te maken indien u een melding krijgt, dat lijkt me een poging waard.

Anders zou u alsnog een beroep kunnen proberen te doen op non-conformiteit . Daarin staat u sterker als Google idd claimt dat de sensoren 10 jaar lang niet defect gaan - maar uit bovenstaande link haal ik dat nog niet direct...

Bas van Rijckevorsel
door Bas van Rijckevorsel - Oct 29, 2022 om 12:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

De app geeft aan dat er iets mis is met de sensoren. Er wordt gesteld dat deze rookmelder vervangen dient te worden. Sensoren zelf kan je niet schoonmaken echter de buitenzijde wel. Dit is ook veelvuldig gebeurd.

Het betreffen nu in totaal 2 rookmelders. De eerste is 2 weken geleden defect geraakt en de 2e vandaag. Ik heb er in totaal 4 dus dit stelt me niet gerust over de overige 2 welke nu (nog) functioneren.

Bas van Rijckevorsel
door Bas van Rijckevorsel - Oct 29, 2022 om 12:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.tink.nl/google-nest-protect-batterij-3-pack?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NL_Google_SE_SHOP_SMART_CSS&adtype=pla&product_id=11576&gclid=Cj0KCQjwnvOaBhDTARIsAJf8eVP5elIw5svmNIsMAKbv_NzCUmSxzy2K7EG_c32jXQjm2vrwdZlUzv4aAq0OEALw_wcB

De desbetreffende site waar ik ze gekocht heb en waar dus onder het kopje productinformatie - ook in real-time staat dat deze een levensduur hebben tot 10 jaar.

Ik ga afwachten wat Google/leverancier te zeggen heeft en anders doe ik een beroep op de non-conformiteit .

panter22
door panter22 - Oct 29, 2022 om 14:10
6599 Antwoorden / Vragen
Bas van Rijckevorsel
door Bas van Rijckevorsel Oct 29, 2022 om 21:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit komt niet echt overeen met mijn klacht. Zoals ook al eerder aangegeven maak ik het regelmatig schoon en is de storing bekend.

panter22
door panter22 Oct 30, 2022 om 07:45
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien ben je wel te ijverig geweest met schoonmaken.
Je hebt de rookmelders langer dan 1 jaar in huis.
Wil je een beroep doen op non confirmiteit of de koop ontbinden, dan moet jij bewijzen dat het niet jouw schuld is dat de rookmelders stuk zijn gegaan. Daar zit je mee, hoe bewijs je dat.
Google nest heeft je beroep op garantie al afgewezen.
Hoe krijg je die zover dat je je geld terugkrijgt. Naar de rechter voor €200.
Met het verhaal dat je ze regelmatig schoongenaakt hebt kom je er niet. Ik ga er vanuit dat je ze rechtstreeks bij google gekocht hebt,

ro
door ronny530 - Oct 30, 2022 om 09:01
2771 Antwoorden / 41 Vragen

De Nest rookmelder sensoren zijn voorzien van een vervaldatum en hoeven pas vervangen te worden als de vervaldatum verlopen is, dat is iets anders dan de levensduur want er kan tussentijds een defect optreden. In dit geval zijn de sensoren na de garantietermijn defect gegaan en betreft de garantietermijn van de gehele rookmelder. Behalve op zijn tijd stofvrij maken behoeft de Nest rookmelder geen onderhoud en aanslag op de behuizing moet met een vochtige doek zonder schoonmaakmiddelen gedaan worden. Als men toch een schoonmaakmiddel gebruikt worden de sensoren dermate aangetast waardoor de sensoren defect kunnen gaan en in dit geval een gebruikersfout zou kunnen zijn en er geen sprake van garantie kan zijn.

Mabelle
door Mabelle - Oct 30, 2022 om 11:25
418 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees hier https://support.google.com/googlenest/answer/9257402?hl=nl dat stof in de rookkamer ook de app melding 'dat er een probleem is met de sensor' kan veroorzaken.

Hier https://support.google.com/googlenest/answer/9254377#thorough&zippy=%2Cnest-protect staat omschreven wat je kunt doen om dit probleem (proberen) op te lossen.

Succes.