eu
door eukie Dec 20, 2012 om 11:46
Elektronica & tv

No disc

Ik heb een Philips Micro Theatre,DVD speler typenr MCD708. = buiten de garantie, maar weinig gebruikt.Als ik een dvd in de speler laadt (goede kant naar boven ! !) dan krijg ik eerst de melding:LOADING, en daarna NO DISC. Ik hoor ook niet dat de speler gaat draaien, het blijft doodstil in het apparaat. Lensreiniging heb ik al een paar keer toegepast, maar dat helpt niet. Ik denk dus dat het aan de aandrijving ligt. De leverancier zegt dat reparatie niet loont (duur is). Kan iemand mij vertellen hoe die aandrijving werkt (met een snoer of een as)t: zodat ik er zelf eens in kan kijken De bijbehorende tuner werkt wel.

5924 10 Rapporteer

freya
door freya - Dec 20, 2012 om 13:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo eukie:

Volgens mij zijn het vrijwel altijd 'direct drive' motortjes. Zodra de DVD met de lade in het apparaat wordt geschoven, drukt een spindeltje de DVD tegen een as (met kop) welke dus ook direct de as van het motortje is. Maar ik acht het waarschijnlijker dat de aansturing van het motortje (is elektronica) defect is en dat wordt lastig om zelf te repareren.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Dec 20, 2012 om 13:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Maarre....wat bedoel je met "goede kant naar boven"? Toch niet de glimmende laag?

Freya

eu
door eukie - Dec 20, 2012 om 13:28
61 Antwoorden / 70 Vragen

Opnieuw bedankt freya. Nee, de glimmende kant naar beneden, en de bedrukte kant naar boven.

gompy2
door gompy2 - Dec 20, 2012 om 16:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Eukie,

Haal eerst de beschermkap van het apparaat af en kijk dan nog eens of die schijf niet draait, als je er toch zelf in wilt kijken.
Dat kun je zo zien.
Als bij het dichtdoen van de lade de drive eerst toch langzaam begint te draaien, is die eerst aan het zoeken.
Maak dan het lensje eens zorgvuldig schoon met een wattenstaafje met wat alcohol.
Die zie je zo zitten in een opening waar de schijf op ligt.
Pasop dat er geen klein pluisje van het wattenbolletje achterblijft.
Het kleinste stukje vuil kan het reflecteren van het laser-bundeltje al beïnvloeden.

Andere DVD's ook al geprobeerd?

toolboy
door toolboy - Dec 20, 2012 om 17:21
965 Antwoorden / 40 Vragen

DD motortjes ????

Freya heb je enig idee waarover je het hebt.??.
Het gehele systeem bestaat uit meerdere mechanische handelingen.
Mogelijk staat de laserunit in de verkeerde positie.
Deze leest van binnen naar buiten,als deze door het weinige gebruik buiten is blijven hangen leest deze niet meer.
Leest deze wel: leg uw oor op het appie en u zal 3/4 tikjes horen.

freya
door freya - Dec 20, 2012 om 17:56
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@toolboy:

Eukie geeft aan dat het apparaat 'doodstil' is, dus het schijfje draait blijkbaar niet. Wat dat met de laserunit te maken heeft, is mij een raadsel. De DVD zal toch éérst moeten gaan draaien vóór er ook maar iets 'te lezen' valt.....

Freya

toolboy
door toolboy - Dec 20, 2012 om 18:25
965 Antwoorden / 40 Vragen

Dat bedoel ik dus.
Niet weten waar je het over hebt.
Als de laserunit niet omhoog komt kan deze nooit een signaal geven dat de spindelmotor moet gaan draaien.

jo
door jorisw - Dec 20, 2012 om 20:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=toolboy schreef op donderdag 20 dec 2012, 18:25]Dat bedoel ik dus.
Niet weten waar je het over hebt.
Als de laserunit niet omhoog komt kan deze nooit een signaal geven dat de spindelmotor moet gaan draaien.

Klopt. Mijn ervaring (weliswaar met CD spelers, maar een DVD speler werkt wat dit betreft hetzelfde) is dat het vaak de laserunit of een eindschakelaartje (indien aanwezig) is wat het probleem veroorzaakt. Het spindelmotortje gaat vrijwel nooit kapot. Als de focusering van de laser niet meer werkt is het einde verhaal.

Overigens zijn laserunit niet zo heel duur op eBay. Als je een beetje handig bent heb je dit in een paar minuten vervangen. Maar als je het moet laten doen is het apparaat economisch afgeschreven.

br
door brui0929 - Dec 20, 2012 om 21:06
629 Antwoorden / 10 Vragen

Maak de Dvd zelf eens schoon met een daarvoor bestemd doekje.
Het zou ook kunnen dat er in de laser unit een lens stuk is en de DVD speler,
de DVD schijf niet herkent.

toolboy
door toolboy - Dec 20, 2012 om 22:25
965 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=brui0929 schreef op donderdag 20 dec 2012, 21:06]Maak de Dvd zelf eens schoon met een daarvoor bestemd doekje.
Het zou ook kunnen dat er in de laser unit een lens stuk is en de DVD speler,
de DVD schijf niet herkent.

Achh reageer toch niet .
Absolute onzin wat u schrijft.

Ik ben alleen actief op dit forum., en reageer op topics waarvan ik kennis van zaken heb.

Niet om puntjes te scoren.

Merry Xmas you all