Roki
door Roki Aug 28, 2021 om 20:17
Elektronica & tv

Ondertitsls

Waarom zijn de ondertitels ,NOS  ,etc  als het een vreemde taal is   NIET OP EEN DONKERE BALK  geplaatst.
Als de presentator( trice) een witte blouse of zoiets aan heeft is het niet te lezen en dikwijls niet te zien !!
Als er een minister of iemand komt wordt er wel ee een blauwe balk geplaatst ONDER DE TITEL OF PERSOONSNAAM.

1974 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2021 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft niet zo te schelden. En u kunt uw vraag beter aan de omroepen stellen.

rj
door rjw - Aug 28, 2021 om 20:20
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien eens een keer de tv instellingen nalopen. Er zit om de witte letters een klein grijs/zwart lijntje. Kijk eens of je die met de contrast instelling beter zichtbaar krijgt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2021 om 20:29
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Deze vraag kunt u het beste stellen aan de NOS. En hetgeen u aangeeft is niet alleen zo bij NOS zenders maar ook bij vele andere.
Hoe dan ook is het plaatsen van een blauwe balk zoals u aangeeft mij tot nu toe ontgaan. De ondertiteling is m.i. altijd onder in beeld en ik zie zelden / nooit?  een blouse van een presentator of presentatrice onder in beeld.

Is het een idee om de kleurinstelling/ intensiteit van het beeldscherm van uw TV is aan te passen? (Zoals @RJW ook aangeeft?)

P.s. voor zover ik weet hebben TV's (in ieder geval ook de mijne) de mogelijkheid om het beeldschermformaat aan te passen waarmee de ondertiteling onder het beeld komt dius in een zwart vlak. (zoom voor ondertiteling  en dus niet breedbeeld of 16:9)

Donuts
door Donuts - Aug 28, 2021 om 20:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Die vraag moet je aan de NPO stellen, zie https://over.npo.nl/contact/contact-npo

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2021 om 23:14
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee, ik zie met ondertiteling (vanwege dalecten gebruik ik dat wel eens) geen enkel onderscheid tussen presentatoren of Ministers. Gewoon wat ze zeggen komt er te staan (soms iets verkort). Misschien iets aan de instelling van uw televisie?

tenormin
door tenormin Aug 29, 2021 om 00:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

haha, te laat om "dalecten" te verbeteren in dialecten. ;-)

ro
door ronny530 - Aug 29, 2021 om 07:53
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De ondertitels in een zwarte balk plaatsen lijkt mij geen goed plan want die balk leidt te veel af en kan als zijnde hinderlijk ervaren worden. De klachten die u heeft ervaar ik niet want de ontertitels zijn goed leesbaar en persoonsnamen in een blauwe balk is me ook niet opgevallen. Net zoals de andere gegeven reacties vemoedt ik dat de tv instellingen niet juist ingesteld zijn of als u middels een digitale ontvanger tv kijkt de resolutie niet juist is waardoor een onscherp tv beeld ontstaat.