je
door jetty Nov 15, 2011 om 14:55
Elektronica & tv

Ontkalken

Ik ben op zoek naar een citroenzuur en azijnzuur-vrije ontkalker voor mijn koffiezetapparaat.
Mijn man en ik hebben laatst van Princess een koffiezetapparaat gekocht die verse bonen maalt. Geen espresso. De koffie loopt in een pot.
Nu moet het apparaat al ontkalkt worden maar volgens de gebruiksaanwijzing mag het middel geen citroen- en azijnzuur bevatten. De meeste onkalkingsmiddelen bevatten dit wel. De meeste ontkalkers laten ook een vieze smaak na. Zelfs na vaak doorspoelen. Heeft iemand een goede (goedkope) tip?

34319 39 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 15, 2011 om 15:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Infotmeer eens bij een ouderwetse drogist die kan u daar beslist wel mee helpen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 15, 2011 om 15:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Vergeten. Aanvulling
Kan de leverancier of de fabrikant hier geen uitsluitsel geven.

tenormin
door tenormin - Nov 15, 2011 om 15:22
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 15 nov 2011, 15:06]Vergeten. Aanvulling
Kan de leverancier of de fabrikant hier geen uitsluitsel geven.

ja, de leverancier geeft uitsluitsel n.l.: Speciale ontkalkingsmiddelen zijn verkrijgbaar bij ons servicestation. Maar jetty vraagt goedkope tip en het middel van Princess is niet goedkoop; zit met zelfde probleem en Princess koffiemachine en heb (nog) niets gevonden zonder azijn of azijnconcentraat en citroenzuur.

wolfenjong
door wolfenjong - Nov 15, 2011 om 17:27
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Deze koffiemachine heb ik ook in het gebruik, en ik gebruik gewoon natuur azijn van de Aldi voor 48 cent, en het ontkalkt prima, en zonder een na smaak.

En wat er in de gebruiksaanwijzing allemaal staat lees ik niet, daar als je deze goed leest, en het advies opvolgt, mag je het apparaat helemaal niet gebruiken, om aan alle garantie voorwaarden te blijven voldoen, als u begrijpt wat ik bedoel.

Succes er mee.

sunset_1
door sunset_1 - Nov 15, 2011 om 19:11
265 Antwoorden / 22 Vragen

Ik denk dat wij hetzelfde apparaat hebben staan. Hier goede ervaringen met de 'snelontkalker voor koffiezet-apparaten' van HG.

natuurmens
door natuurmens - Nov 16, 2011 om 11:15
158 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij bevatten alle ontkalkers azijn zuur. De minst agressieve mannier van ontkalken is met gewonen blanke azijn even tijdens doorlaten lopen stoppen een uur wachten en dan gaat het maar om kwart litter azijn is in het algemeen voldoende en dan verderlaten lopen en water er achter aan. Het heeft ook geen na spaak. Het probleem is dat schoonmaakazijn en de andere ontkalkers erg agressief zijn in verwarmde toestand. Dat is minder met natuur azijn blank. Het zou ook kunnen dat de fabrikant een middel heeft of het koffiezetapparaat is er op gemaakt dat het dan versleten is. Mijn adies zou zijn even met de klantenservice van het koffiezetapparaat bellen.

ch
door chevyrolf - Nov 16, 2011 om 11:36
60 Antwoorden / 12 Vragen

zoek eens op internet azijn en lees , er is geen kwaad woord over te vinden , dus zou zeggen fabrikant verkoop praatje , ik heb zelf 3 koffie apparaten (paar jaar oud) , een voor hele bonen , altijd azijn gebruikt , een apparaat van 1000 euro , nooit geen problemen mee , volgens fabrikant uitstekend idee , maar laatst eens geluisterd naar een verkoper , ( u moet een poeder gebruiken ) heb het geweten nu is hij stuk , heeft de binnen kant van de ( kachel ) aan gevreten zat een zwarte beschermlaag in , en is er afgebladerd was te sterk die poeder , een senseo en de porche designer koffiezetapparaat , altijd schoon gemaakt met (gewoon ) groene fles azijn , vanneweek nog en werken uitstekend , en beste tegen kalk

jk
door jkoops - Nov 16, 2011 om 11:46
51 Antwoorden / 9 Vragen

Er is maar een woord voor een goedkope en feilloze ontkalking : AZIJN.

jk
door jkoops - Nov 16, 2011 om 11:47
51 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=wolfenjong schreef op dinsdag 15 nov 2011, 17:27]Hallo

Deze koffiemachine heb ik ook in het gebruik, en ik gebruik gewoon natuur azijn van de Aldi voor 48 cent, en het ontkalkt prima, en zonder een na smaak.

En wat er in de gebruiksaanwijzing allemaal staat lees ik niet, daar als je deze goed leest, en het advies opvolgt, mag je het apparaat helemaal niet gebruiken, om aan alle garantie voorwaarden te blijven voldoen, als u begrijpt wat ik bedoel.

Succes er mee.

Prima antwoord.

sm
door smollie - Nov 16, 2011 om 11:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb goede ervaringen met een Steradent-tablet. Daarna uiteraard goed naspoelen met water.

we
door weethet - Nov 16, 2011 om 12:08
107 Antwoorden / 2 Vragen

Van de week werdt er hier ook al opgewezen dat azijn de pakking aantast! Rubber kan er niet tegen. Ik heb een Nespresso en die verkopen ontkaller voor maar liefst €5,- per keer .Maar een nieuw apparaat is veel duurder..... Uw auto geeft u toch ook geen azijn ipv olie bijv?. Aan u de keus maar als de machne lekt is het onhertselbaar.

methanol
door methanol - Nov 16, 2011 om 12:48
12 Antwoorden / 3 Vragen

gewoon met schoonmaakazijn

ma
door marscholl - Nov 16, 2011 om 14:50
90 Antwoorden / 14 Vragen

Laat je niet intimideren door de fabrikant, die wil je alleen zijn, te dure, product aansmeren. Gewoon schoonmaak azijn. LET WEL: gebruik 1 deel azijn op 3 à 4 delen water oftewel verdund tot 20% tot 25%. De rubberen manchetjes, flibertjes, flubbertjes en ringetjes zijn tegenwoordig van dusdanige kwaliteit dat ze niet spontaan oplossen in azijn.

zwemmer
door zwemmer - Nov 16, 2011 om 15:14
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Inderdaad, gewoon verdunde (schoonmaak)azijn doet goede diensten.

ag
door agapon - Nov 16, 2011 om 15:38
115 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer op natuurlijke basis met Ecover zuurstofbleekmiddel.
Stalen theepotten en ook aangekoekte pannen tevens afzuigkappen, je zet het in de week en ziet gewoon alles wat vet en vies is vanzelf oplossen en boven komen drijven. Stalen afwasbaaken zijn er ook goed mee schoon te krijgen en zien nadien als nieuw uit. Nadien wel goed naspoelten. Geeft verder geen bij of nasmaken.
Lukt mij ook prima met koffiezetapparaten zelfs als al dik gekoekt zijn.
Hoop dat je wat mee kunt doen. Is verkrijgen in bijna ieder alternatieve winkel. succes.

lenyenfred
door lenyenfred - Nov 16, 2011 om 15:55
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Jetty,
De ontkalker van Philips (o.a. Senseo) is op basis van Citroenzuur.
Werkt prima, het werkt zelfs UITSTEKEND, ook bij niet Senseo.
Verkrijgbaar o.a. bij Blokker
Succes

ot
door otjes - Nov 16, 2011 om 16:02
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
ik werk voor een zeker koffiemachine merk en hier bij mag ook geen citroenzuur en of azijnzuur worden gebruikt dit ivm een aluminium doorstroom element wat echt stuk gaat deze gaat wegvreten en lekken. het beste is een middel op basis van melkzuur bv durgol of nokalk hier bij blijven de doorstroom elementen langer goed. de senseo heeft een rvs ketel wat wel met citroen kan worden ontkalkt maar een aluminium doorstroom element raakt beschadigt.
gr Otjes

ma
door marscholl - Nov 16, 2011 om 16:10
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vergat te vermelden dat het natuurlijk heel belangrijk is na het ontkalken het apparaat grondig te spoelen. Ik laat mijn koffiezetter zeker 5x met schoon water doorlopen.

es
door esteunebrink - Nov 16, 2011 om 16:30
3 Antwoorden / 2 Vragen

ik gebruik altijd azijn van de aldi en heb nog nooit geen problemen gehad
even 3 keer na spoelen en klaar is het.

ro
door robinrobin - Nov 16, 2011 om 20:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Altijd Durgol Swiss Espresso gebruiken. Tast het apparaat en de rubbers absoluut niet aan. Gewoon via Marktplaats kopen. Een stuk goedkoper dan in de winkel!

mi
door mirandah - Nov 16, 2011 om 20:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ouders hebben een princess koffie maker,en die moet dus met een door hun voorgeschreven middel worden ontkalkt...citroen/azijn zuur vrij genaamd: Durgol

ma
door marscholl - Nov 17, 2011 om 13:58
90 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=otjes schreef op woensdag 16 nov 2011, 16:02]Hallo,
ik werk voor een zeker koffiemachine merk en hier bij mag ook geen citroenzuur en of azijnzuur worden gebruikt dit ivm een aluminium doorstroom element wat echt stuk gaat deze gaat wegvreten en lekken. het beste is een middel op basis van melkzuur bv durgol of nokalk hier bij blijven de doorstroom elementen langer goed. de senseo heeft een rvs ketel wat wel met citroen kan worden ontkalkt maar een aluminium doorstroom element raakt beschadigt.
gr Otjes

Dan kan ik niet anders dan concluderen dat de fabrikant bewust ongeschikte materialen gebruikt om d.m.v. aftersales de omzet op te krikken. Wel slim van de fabrikant: hij verplicht je zijn ontkalker af te nemen want anders gaat zijn product kapot. Gebruik je zijn ontkalker niet? Dan heeft hij bewijs dat je niet aan de garantievoorwaarden voldaan hebt, immers, het aluminium onderdeeltje is aangetast. Ik wil wedden dat, zodra jij stelt dat dat aluminium onderdeel überhaupt niet toegepast had mogen worden en in, b.v., RVS uitgevoerd had moeten zijn, jij je neus stoot tegen een leger van juristen.

Mijn conclusie: U heeft een product gekocht dat bewust ondeugdelijk is geconstrueerd door de toepassing van aluminium i.p.v. RVS, plastic, messing of eender welk materiaal wat hiervoor geschikt is dan ook.

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2011 om 14:22
16828 Antwoorden / 108 Vragen

jetty, het blijkt nu dat we toch bij Princess zelf moeten aankloppen om het koffiezetapparaat te ontkalken. De schooiers, maar ja, ze zijn niet de enige die dit kunstje flikken. Maar de machine is immers te duur om te gaan expirimenteren, want als het fout gaat en je gebruikt, wat de meeste aanbevelen, wel gewoon azijn o.i.d. je garantie ook naar de knoppen is. Ik zal dus maar op de site van onze lieve Princess wat schoonmaakmiddel gaan bestellen. Ben nu wel benieuwd wat jij doet?

ma
door marscholl - Nov 17, 2011 om 14:27
90 Antwoorden / 14 Vragen

Zou wel een reactie van Princess willen zien, de laatste keer dat ik de fabrikant op tv zag kwam hij zeker sympathiek over maar ook heel zakelijk. Was een aantal jaren geleden, ik meen bij Radar.

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2011 om 15:13
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marscholl schreef op donderdag 17 nov 2011, 14:27]Zou wel een reactie van Princess willen zien, de laatste keer dat ik de fabrikant op tv zag kwam hij zeker sympathiek over maar ook heel zakelijk. Was een aantal jaren geleden, ik meen bij Radar.

Bedoelt u Aad Ouborg? Die nu een eigen tv programma heeft? Natuurlijk lijkt het een aardige man; ik ben ook hartstikke aardig (???) maar ik heb geen middelen om veel zaken te sponsoren, zoals hij. En als je dan een produkt koopt en je moet eigenlijk ook alleen maar zijn ontkalkingsmiddel kopen, vind ik hem niet meer zó aardig, hoor.

ma
door marscholl - Nov 17, 2011 om 15:25
90 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 17 nov 2011, 15:13][quote=marscholl schreef op donderdag 17 nov 2011, 14:27]Zou wel een reactie van Princess willen zien, de laatste keer dat ik de fabrikant op tv zag kwam hij zeker sympathiek over maar ook heel zakelijk. Was een aantal jaren geleden, ik meen bij Radar.

Bedoelt u Aad Ouborg? Die nu een eigen tv programma heeft? Natuurlijk lijkt het een aardige man; ik ben ook hartstikke aardig (???) maar ik heb geen middelen om veel zaken te sponsoren, zoals hij. En als je dan een produkt koopt en je moet eigenlijk ook alleen maar zijn ontkalkingsmiddel kopen, vind ik hem niet meer zó aardig, hoor.

Ja, die, maar ik wist niet dat hij nu een eigen show heeft, ben ik ook niet zo geïnteresseerd in. Ik vond hem sympathiek omdat hij door zijn formule huishoudelijke producten voor een betaalbare prijs maakt die ook nog functioneren. Nu hij dit soort streken begint te vertonen vind ik hem zeker minder sympathiek en zou dus graag zijn reactie zien.

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2011 om 15:36
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, ik denk dat de heer Ouborg echt niet gaat reageren hoor. En zijn telefoonnummer heb ik ook al niet, haha. Tja, daar moet je een Bekende Nederlander voor zijn. Ben ik ook al niet.

ma
door marscholl - Nov 17, 2011 om 15:54
90 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 17 nov 2011, 15:36]Nou, ik denk dat de heer Ouborg echt niet gaat reageren hoor. En zijn telefoonnummer heb ik ook al niet, haha. Tja, daar moet je een Bekende Nederlander voor zijn. Ben ik ook al niet.

De meeste telecom bedrijven, Philips en anderen houden dit soort fora angstvallig in de gaten en dat zal bij Princess misschien ook wel zo zijn.

je
door jetty - Nov 17, 2011 om 16:39
7 Antwoorden / 6 Vragen

Beste allen die op mijn vraag hebben geantwoord.

Inmiddels heb ik bij een supermarkt voor €2.48 een fles Dubro snelontkalker gekocht. Op de fles staat een consumenteninformatie telefoonnummer: 0800-0234566.
Dit heb ik eerst gebeld. De dame aan de telefoon heeft voor mij uitgezocht wat hier in zit en vertelde mij dat dit dezelfde ingrediënten heeft als de veel duurdere Durgol.
Iedereen ontzettend bedankt voor alle moeite om mijn vraag te beantwoorden.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 18, 2011 om 02:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Aad Ouborg is helemaal NIET de eigenaar van Princess.
Heeft de tent al allang geleden verkocht.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==============

=tenormin schreef op donderdag 17 nov 2011, 15:13:
=marscholl schreef op donderdag 17 nov 2011, 14:27: Zou wel een reactie van Princess willen zien, de laatste keer dat ik de fabrikant op tv zag kwam hij zeker sympathiek over maar ook heel zakelijk. Was een aantal jaren geleden, ik meen bij Radar.

Bedoelt u Aad Ouborg? Die nu een eigen tv programma heeft? Natuurlijk lijkt het een aardige man; ik ben ook hartstikke aardig (???) maar ik heb geen middelen om veel zaken te sponsoren, zoals hij. En als je dan een produkt koopt en je moet eigenlijk ook alleen maar zijn ontkalkingsmiddel kopen, vind ik hem niet meer zó aardig, hoor.

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2011 om 11:26
16828 Antwoorden / 108 Vragen

wimmie20, overdrijven is ook een kunst. Heeft de tent allang geleden verkocht. Dan zou dan onlangs verkocht moeten zijn. Hij wordt in elk geval nog steeds in de krant (ja de krant van Wakker Nederland) in één adem met Princess genoemd. En nu zit je al weer klaar om te antwoorden wat een rot krant dat is, prima, maar ik lees hem wel, hou niet van de gortdroge artikelen van het NRC of AD.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 18, 2011 om 14:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,

Ouburg heeft TWEE jaar geleden het meerderheidspakket van zijn Princess aandelen verkocht aan een Duits bedrijf, dat is dus lang geleden.
Princess is dus niet meer van hem.
Het restpakket wordt binnenkort verkocht.
Sinds de verkoop is Ouburg tegen een salaris directeur van Princess.

Ik vind het nogal bizar dat u - zonder dat u mij kent - weet hoe ik over een krant denk.

Ik ben benieuwd wat de vreemde tekens in uw bericht betekenen.
Die komen er niet vanzelf, daarvoor moet je bewust de betreffende toetsen indrukken.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=tenormin schreef op vrijdag 18 nov 2011, 11:26: wimmie20, overdrijven is ook een kunst. Heeft de tent allang geleden verkocht. Dan zou dan onlangs verkocht moeten zijn. Hij wordt in elk geval nog steeds in de krant (ja de krant van Wakker Nederland) in één adem met Princess genoemd. En nu zit je al weer klaar om te antwoorden wat een rot krant dat is, prima, maar ik lees hem wel, hou niet van de gortdroge artikelen van het NRC of AD.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Nov 18, 2011 om 16:05
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 17 nov 2011, 15:36]Tja, daar moet je een Bekende Nederlander voor zijn. Ben ik ook al niet.

Je doet anders wel aardig je best!

pe
door peterus - Nov 18, 2011 om 19:35
84 Antwoorden / 14 Vragen

1 kleine glazen knikker doen in het kookgedeelte van het water van het apparaat.
Doe ik ook in de water koker,geen kalk aanslag te bekennen.
Al jaren niet.
Kosten; 1 kleine glazen knikker kopen en dat is beter voor het milieu 100% dit mede ook gelet op alle tips.

Peterus.

pe
door peterus - Nov 18, 2011 om 20:15
84 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=eenwarmbericht schreef op vrijdag 18 nov 2011, 16:05][quote=tenormin schreef op donderdag 17 nov 2011, 15:36]Tja, daar moet je een Bekende Nederlander voor zijn. Ben ik ook al niet.

Je doet anders wel aardig je best!

Beste eenwarmbericht;

Hij/zij was mij ook al opgevallen,
Een hoop geschreeuw en weinig inhoud met een paar anderen samen.
Wel jammer dat heel veel mensen/vraagsteller(s) niet eerst onderzoek zelf doen op Google?
Of via vraag en antwoordt eerst kijken of hun vraag al is gesteld?

Zo ook;Onvoorstelbaar dat weinig mensen die WETEN waar ze over praten en hun VAK is, weinig tot niet reageren,(diegene die wel onderbouwd reageren natuurlijk daar gelaten.)
Wel reageren een hoop mensen die de klok hebben horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.
En lezen is en blijft een vak voor diegene die overal een mening cq hun zogenaamde expertise over alles in pacht hebben!

Wie de schoen past trekken hem aan.
De tip die ik gaf van de knikker; heb ik OOK via de; vraag en antwoordt Toentertijd ook opgezocht met het probleem van de vraagsteller;En het werkt al jaren lang.
Ik ga niet inhoudelijk verder reageren op deze Topic.
En de duimpjes zijn er ook niet meer(gelukkig)

Peterus.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 19, 2011 om 00:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Peterus,

in je inbreng hierboven doe je of je de wijsheid in pacht hebt en je geeft niet met naam genoemde inbrengers aan dit forum een veeg uit de pan.
Jouw advies van een knikker in het koffiezet apparaat is het belachelijkste advies
van alle adviezen hierboven en hiervoor.
Je deelt het volk mee dat je een knikker in de waterkoker doet tegen de kalksteen.
Dat kan mogelijk werken omdat de knikker gedurende het borrelen van het kokende water tegen het verwarmingselement aanrammelt.
Maar in een koffiezetter kan dat helemaal niet beste Peterus.
Bovendien noem je het waterreservoir het kookgedeelte.
Daar ga je alweer in de fout beste Peterus, daar zit koud water in.
Het verwarmen gebeurt niet bovenin, dat water blijft KOUD !
Voorbeeld : je giet water in het reservoir van een koffiemachien.
Dat water loopt via een heel klein gaatje tot onderin het apparaat waar het verwarmingselement zit.
En als er sprake is van ketelsteen dan zit dit op het verwarmingselement.
En hier komt de hamvraag, beste Peterus : hoe krijgt u die knikker door dat kleine gaatje ?
Want de knikker moet tegen het verwarmingselement aantrillen om de kalk los te maken.
Zelfs als u de knikker beneden bij het verwarmingselement zou krijgen dan werkt het nog niet, want in een koffiezetter beweegt het water niet heftig zoals in een waterkoker.

Over anderen praat je hierboven als veel geschreeuw en weinig inhoud, en dat ze niet weten waarover ze praten.
Nou ik weet er nog een.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=peterus schreef op vrijdag 18 nov 2011, 19:35: 1 kleine glazen knikker doen in het kookgedeelte van het water van het apparaat.
Doe ik ook in de water koker,geen kalk aanslag te bekennen.
Al jaren niet.
Kosten; 1 kleine glazen knikker kopen en dat is beter voor het milieu 100% dit mede ook gelet op alle tips.

Peterus.

peterjansen44
door peterjansen44 - Feb 25, 2013 om 17:27
11 Antwoorden / 2 Vragen

Gebruik eens Eccellente Snelontkalker

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2013 om 17:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@peterjansen44,

Kijk eens naar de datum van dit topic.

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2013 om 18:31
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 25 feb 2013, 17:32]@peterjansen44,

Kijk eens naar de datum van dit topic.

Tja, koffie drinken en ontkalken blijft toch leven, hé? Zal over 10 jaar nog zo zijn maar...dan zijn er natuurlijk héél andere dingen die nu nog niet bestaan...