ee
door eendjelia Oct 5, 2006 om 11:03
Elektronica & tv

Ontploffende glaplaat van sharp magnetron

hallo allemaal

gisteren op mijn werk heb ik zoiets bizars meegemaakt.
ik was aan het werk en in een cafetraria gebruiken wij veel magnetrons en allemaal van sharp.

gisteren had ik hier een snack in opgewarmd en nadat de magnetron klaar was met draaien hoorde ik een keiharde klap uit de magnetron komen.

ik schrok me kapot.
toen ik hete deurtje openmaakte bleek dat de draaiende glasplaat gebroken was en in vele stukjes door de hele magnetron lag

nu vraag ik me af of andere mensen dit ook wel eens hebben meegemaakt  en wat je kunt doen om een herhaling van dit te voorkomen want voor hetzelfde geld maak ik net op dat moment de magnetron open en dan wil ik niet weten wat er gebeurt zou kunnen zijn.

Groetjes Lia

715 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag eendjelia,

Uit verschillende posten blijkt dat het spontaan springen van glas mogelijk is. Het probleem is echter dat de oorzaak (die er altijd is) moeilijk of niet te achterhalen is. Het komt voor bij ovens en magnetrons en ook bij salontafels. In feite heb je puur geluk gehad en ik zelf schat in dat je je verder geen zorgen hoeft te maken, want het komt sporadisch voor.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij, dat dit voorval het beste door u aan Sharp (of de importeur daarvan gemeld kan worden.

men zal neem ik aan dit voorval zeer graag willen weten.

Voor zo ver ik kan nagaan kunt u via www.sharp.nl uw bericht doorgeven.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het springen van glas in een magnetron wordt meestal veroorzaakt door de combinatie van dikte van het glas en opwarming door een vloeistof. Dik glas zal door geleiding van de opwarmende vloeistof aan de binnenkant warm worden en willen uitzetten, terwijl de buitenkant van het glas nog niet is opgewarmd. Op die manier wordt een spanning in het glas opgebouwd die zich bij dunner glas niet zal voordoen.
Vaak springt glas inderdaad pas bij opening van de magnetrondeur daar dan koudere lucht binnenin de magnetron komt en door thermoshock het glas springt.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

U gebruikt magnetrons voor huishoudelijk gebruik in een cafetaria....niet zo slim. Zoals u in de handleiding van deze magnetrons kunt lezen zijn ze niet geschikt voor dit gebruik. Sharp maakt hele mooie professionele magnetrons speciaal voor gebruik in de horeca. Mocht u toch willen blijven werken met de relatief veel goedkopere magnetronnetjes zijn deze problemen uw risico....

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk heeft er wat vloeistof op de glasplaat gelegen.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo snelle@ ik lees nergens dat er sprake is van een magnetron voor huishoudelijk gebruik en het lijkt mij ook dat de leverancier de conclusie stelt.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor gerritaltena;

In elke sharp handleiding staat ;

deze oven dient voor het bereiden van voedsel bij u thuis en dient derhalve alleen voor het koken van voedsel te worden gebruikt. GEBRUIK DE OVEN NIET VOOR COMMERCIELE DOELEINDEN OF IN EEN LABORATORIUM

ve
door verwijderd - Oct 18, 2006 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo snelle, vergeef mij enig sarcasme maar beschikt u dan over de handleidingen van ALLE magneytrons die SHARP levert (wereldwijd). Ik geef toe, het kan.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2006 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerritaltena,

Ik repareer al +/- 15 jaar (combi)magntrons en heb idd toegang tot alle handleidingen van Sharp via de fabriekssite in Japan.........ik wist niet dat je hier voor een antwoord verantwoording af moest leggen.....

vriendelijke groet