ma
door marjaa Aug 31, 2011 om 21:39
Elektronica & tv

Opnemen op hd dvd recorder van digitale tv

sinds kort ontvang ik op mijn samsung tv via smartcard in tv digitale tv van ziggo. De programma's op de digitale zenders kan ik niet opnemen op mijn panasonic hd dvd recorder. Is er een manier waarop dit wel kan op deze recorder? Bovendien kan ik een programma op de analoge zender (zelfde tv) alleen opnemen als de tv aanstaat op dat programma, niet echt handig natuurlijk, en bovendien moet ik dan de kabel tussen tv en recorder steeds veranderen (ivm digitaal kijken). Kan ook dit anders?

Bij voorbaat dank voor het meedenken over deze 2 vragen.

Groet, Marjaa

28185 13 Rapporteer

mi
door miraltje - Aug 31, 2011 om 22:35
462 Antwoorden / 0 Vragen

dit kan met geen enkele digitale decoder/cammodule in combinatie met een digitale gegevens opslag apparaat.

oorzaak hiervan is het hdcp of high-bandwidth digital content protection specificatie, dit is een vorm van digitale rechten beheer en voorkomt dat er illigaal identieke hoge kwaliteits kopieen van het orgineel kunnen worden gemaakt.
indien deze overgestuurt worden door een dvi of hdmi verbinding.

dmv een coax of scart verbinding kan alsnog een kopie gemaakt worden echter deze is van een veel lagere kwaliteit

freya
door freya - Aug 31, 2011 om 22:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo marjaa,

Ik weet niet wat de mogelijkheden van je TV zijn, maar op veel TV's van tegenwoordig kun je op een USB-poort een externe harde schijf aansluiten, waarop je vervolgens digitaal kunt opnemen. Dit kan dan uiteraard alleen de zender zijn waarop de TV (digitaal) is afgestemd. Ook geprogrammeerd opnemen (voor als je niet thuis bent) is dan mogelijk.

Voor wat betreft de hd/dvd recorder, als daar een coaxaansluiting op zit voor het 'antenne' signaal, dan kun je die gebruiken om 'analoog' op te kunnen nemen.

Andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet.

m.vr.gr. Freya

lo
door lopers - Aug 31, 2011 om 23:10
44 Antwoorden / 0 Vragen

marjaa,

Ga voor een duidelijke oplossing naar www.kieskeurig, geef in het zoekvenster je DVD-recorder type en selecteer dan 'vragen en antwoorden'.

Vooral Willem-A geeft daar heel uitgebreid antwoord op de aansluitproblemen met digitale TV-signalen.
Hier de link en kijk even bij reactie Willem-A 29-7-2011
http://www.kieskeurig.nl/dvd-recorder/panasonic/dmr-eh53/vragen/897212/1976inge/4980129

ma
door marjaa - Sep 1, 2011 om 11:23
152 Antwoorden / 44 Vragen

@freya: bedankt voor je reactie. op mijn samsung tv LE26C450 zit een usb aansluiting. Kan er dan altijd een harde schijf op aangesloten worden? (kan ik niet vinden in handleiding). Zo ja, welke opslagcapaciteit is dan aan te raden? En welk merk? En geprogrammeerd opnemen kan dan via de tv guide? Ik begreep van de verkoper van het digitale pakket dat je niet op de recorder kunt opnemen ivm bescherming, en omdat je de recorder dan ook bij iemand anders zou kunnen aansluiten. Geldt dat niet voor een harde schijf?

@lopers: bedankt voor je reactie (en die van willem-a), het lijkt me allemaal heel goed wat er voorgesteld wordt, maar helaas ben ik zo a-technisch als maar kan en ik zie me dit niet allemaal uitvoeren.
Is een harde schijf op usb poort net zo'n goede (maar duurdere) oplossing of zitten daar ook nog haken en ogen aan?

groet, Marjaa

valerius-2
door valerius-2 - Sep 1, 2011 om 11:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Een hardeschijf op je usb aansluiting werkt alleen maar als je samsung een ingebouwde mogelijkheid bezit en die zijn niet bij alle samsung tv's beschikbaar. Ik heb er dus wel 1 met die mogelijkheid en een zonder. de gene die het dus wel heeft is dus van de 8000 serie dus van dit jaar.
U kan dus wel met een extra digitale ontvanger een progamma opnemen. en om steeds de kabel aansluiting te verwisselen is ook niet nodig als u een splitter gebruikt. Normaal zit er op een hd recorden een doorlus aansluiting op als dat zo is dan eerst naar de hd recorder en daarna naar u TV. dan kan u analoog opnemen en digitaal kijken.
En heeft u geen splitter nodig.
PS een digitale ontvanger is nu heel goed koop via markplaats aan te schaffen dan moet u wel een tweede smardcard aanschaffen bij foka Rotterdam 10 euro daarbij nog 3 euro verzendkosten, als u in de buurt woont kunt u hem ook in de winkel afhalen.

ma
door marjaa - Sep 1, 2011 om 12:53
152 Antwoorden / 44 Vragen

@valerius-2: in de winkel had ik eerder al gevraagd naar een splitter, maar zij zeiden dat die niet bestond. Bedoel je eenzelfde splitter als ik in de meterkast heb ivm kabel voor tv + internet?
Wat bedoel je met een doorlusaansluiting? Misschien de rf in en out? Die zit er inderdaad op. Ik heb geprobeerd via de hd recorder tv te kijken, dat lukt analoog wel (+opnemen), maar als ik nog een x op dezelfde zender klik krijg ik niet de digitale zender, en ook niet als ik een aparte digitale zender toets (bv 130). Ik gebruik scartkabel + hdmi kabel tussen tv en recorder.
Ik begrijp dat een harde usb schijf dus niet kan op mijn tv. Is elke digitale ontvanger goed? En waarvoor heb je dan de 2e smartcard nodig? Rotterdam is een paar 100 km van mij vandaan .....

freya
door freya - Sep 1, 2011 om 14:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@marjaa:

Als je in de handleiding van de TV niets kunt vinden over digitaal opnemen op een externe harde schijf, dan kun je er gerust vanuit gaan dat je TV dat niet ondersteunt. Digitaal opnemen kan dan alleen via een tweede decoder + smartcard.

Analoog opnemen kan wel, maar zoals je al gemerkt hebt, kun je de coaxkabel vanuit de muur niet via de hd/dvd-recorder laten lopen omdat je dan problemen krijgt met het digitaal kijken op je TV. Dat komt omdat je hd/dvd-recorder het HD-signaal niet goed doorzet naar de TV. Je hebt dus een splitter nodig. Een klein kastje met aan de ene kant één aansluiting (die gaat in de muur) en aan de andere kant twee aansluitingen. Eén naar de TV en één naar de hd/dvd-recorder. Een fatsoenlijke winkel waar ze TV's verkopen heeft die dingen vast wel. Zorg wel dat je een compleet metalen splitter koopt en niet zo'n goedkoop plastic kastje met metalen aansluitingen.

Freya

valerius-2
door valerius-2 - Sep 1, 2011 om 14:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=marjaa schreef op donderdag 1 sep 2011, 12:53]@valerius-2: in de winkel had ik eerder al gevraagd naar een splitter, maar zij zeiden dat die niet bestond. Bedoel je eenzelfde splitter als ik in de meterkast heb ivm kabel voor tv + internet?
Wat bedoel je met een doorlusaansluiting? Misschien de rf in en out? Die zit er inderdaad op. Ik heb geprobeerd via de hd recorder tv te kijken, dat lukt analoog wel (+opnemen), maar als ik nog een x op dezelfde zender klik krijg ik niet de digitale zender, en ook niet als ik een aparte digitale zender toets (bv 130). Ik gebruik scartkabel + hdmi kabel tussen tv en recorder.
Ik begrijp dat een harde usb schijf dus niet kan op mijn tv. Is elke digitale ontvanger goed? En waarvoor heb je dan de 2e smartcard nodig? Rotterdam is een paar 100 km van mij vandaan .....
Antwoord op je vraag is dus al door freya gegeven, alleen ben ik het niet met hem eens met het doorlussen dat gaat wel goed bij mij tenminste wel ja ik bedoel dus de out functie naast je kabel in voer achterop je dvd recorder.
Je hebt een tweede smartcard nodig om de eventule digitale ontvanger te kunne gebruiken. Ik neem aan dat je op je TV een module met smartcard hebt.

ma
door marjaa - Sep 1, 2011 om 18:51
152 Antwoorden / 44 Vragen

@valerius-2: ja, op tv heb ik module met smartcard. Kun je met zo'n ontvanger alleen het programma opnemen waarnaar je kijkt en het geluid ook niet bijstellen, of kun je ook andere programma's opnemen?
Het doorlussen lukt bij mij echt niet.

@freya: bedankt voor je reactie en de tip betreffende splitter. Vreemd dat de verkoper in de tv zaak daarvan niets wist.

groet, Marjaa

freya
door freya - Sep 1, 2011 om 20:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@marjaa:

Ik weet niet wat voor coaxkabels je gebruikt en welke connectors daar aan zitten, maar als het nog het ouderwetse type is, dan moet je zo'n splitter *[u]klik[/u]* hebben. En zoals je ziet, deze is helemaal van metaal.

Freya

freya
door freya - Sep 1, 2011 om 20:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En voor de duidelijkheid, die onderste dikke connector (female) gaat in de contactdoos in de muur en aan de andere twee connectors rechts en links (male) kun je een coaxkabel aansluiten. Eén naar de TV en één naar de hd/dvd-recorder.

Freya

ma
door marjaa - Sep 1, 2011 om 20:25
152 Antwoorden / 44 Vragen

@freya: bedankt, ik zie zo 1 voor 1,- staan op internet: Metalen Antenne Splitter - €1.00 incl. BTW Antenne splitter metaal - voor TV , is dat niet wat erg goedkoop? Of kosten die dingen bijna niets? Ik heb een zwarte coaxkabel, maar zie verder geen merk of zo. Ik dacht dat 'ie niet heel oud was. Ik zal morgen anders eens bij een andere tv zaak gaan kijken.

groet, Marjaa

freya
door freya - Sep 1, 2011 om 20:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Méér dan een paar euro hoeven ze ook niet te kosten. Feitelijk zit er niets van waarde in dat kastje en wordt de prijs dus bepaalt door de kwaliteit van de connectoraansluitingen en het metalen kastje. Bestellen via internet zal wel duur uitpakken als je bovenop die paar euro nog verzendkosten moet betalen.
Print het plaatje anders even uit als je naar de winkel gaat, dan weten ze daar meteen wat je bedoelt en neem desnoods één van je coaxkabeltjes mee.
En ik weet niet wat de kwaliteit van je coaxkabels is, maar zorg er in ieder geval voor dat je geen ouderwetse kabels met die plastic connectors gebruikt. Liefst een kwalitatief goede kabel met metalen connectors. Maar ook daarover kunnen ze je in de winkel adviseren.

Freya