ma
door majoti Feb 6, 2009 om 17:05
Elektronica & tv

Problemen met breedbeeld TV van Expert, wat kan ik doen ?

Hallo lezers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met goed advies !

Ik heb in december 2004 een breedbeeld TV gekocht en daarbij een All Risk verzekerings/ garantie pakket (5 jaar) van de winkel Expert.

Nu heb ik mijn TV eind 2005 ter reperatie aangeboden aangezien ik links bovenin een gekleurde vlek had die steeds ietsje groter werd.

Mijn TV is daarop keurig opgehaald door Expert en ook weer netjes terug gebracht na 2 weken. Toen ik de TV vervolgens weer had aangesloten bleek dat de vlek grotendeels weg was, hij was nog in het klein te zien. Daar dit minimaal was en ik dus nog lange tijd de garantie/ verzekering had vond ik dit niet een groot probleem, de vlek was grotendeels weg en niet echt irritant meer. Na verloop van tijd kwam de vlek steeds beetje bij beetje weer terug, 3 weken geleden was ik het helemaal zat aangezien het toen weer net zo'n probleem was als in 2005. De TV is wederom weer opgehaald en zojuist na 2,5 week weer terug gebracht. Nu heb ik hem weer aangezloten en zie dat de vlek minder is geworden, maar hij zit er nog steeds.

Wat is nu mijn recht, ik bedoel ik ben het nu aardig zat, hij is al 2x gerepareerd en heb geen zin in een 3e keer. Ik weet immers hoe het de vorige 2x ging.

De Garantie/ verzekering geld nog steeds en ik ben benieuwd welke eisen ik aan Expert kan stellen.

Wat ik graag zou willen is dat men de TV terugneemt en ik een andere (nieuwe) wil, hij is immers 2x niet goed gerepareerd en ik heb de All Risk Garantie/ verzekering van Expert ook nog.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat mijn rechtspositie is en welke eisen cq oplossing kan vragen/ stellen.

Met vriendelijke groet,

Marco Timmermans

1472 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 6, 2009 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voorlopig moet u de derde keer ook laten plaatsvinden. Dat is een normale gang van zaken. De verkoper krijgt drie keer de kans om u te helpen. Dus laat hem voorlopig weer ophalen voor reparatie. De sta erna is voorlopig niet aan de beurt.

labswans

ve
door verwijderd - Feb 6, 2009 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marco, u zult toch 'zin' moeten maken voor die 3e keer.., zo is het gewoon......pas als na de 3e keer de reparatie (aantoonbaar!) niet goed is gedaan, dan pas kunt u van rechten gaan gebruikmaken....dus even geduld, en de reparateur de kans bieden, om 3 keer reparatie uit te voeren, da's hun recht nu weer...helaas voor u..

Veel succes, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Feb 6, 2009 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marco,

Als consument heb je het recht om bij een defekt altijd te vragen naar vervanging van het defekte produkt. Vragen staat immers vrij. De verkoper heeft echter het recht om het defecte produkt te (laten) repareren als dat gezien de dagwaarde voordeliger is. Gebruikelijk is, dat bij non-conformiteit, de verkoper 2 of 3 keer een herstelpoging mag doen. Als het produkt daarna weer defekt raakt, dan kan de koper stellen dat hij geen vertrouwen meer heeft in het produkt en dat hij destijds bij de koop een ondeugdelijk produkt heeft gekregen. De verkoper is dan wettelijk verplicht om voor vervanging zorg te dragen. Als dat moment nog binnen de garantieperiode ligt, dan dient de vervanging kosteloos plaats te vinden.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2009 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marco

Antwoord van Consuwijzer op mijn vraag: moet er 3 x een reparatie aan een produkt plaatsvinden alvorens ..........

Er bestaat geen wettelijke regeling die aangeeft hoe vaak een verkoper in de gelegenheid moet worden gesteld om een gebrek aan hetzelfde produkt te herstellen. De verkoper moet met de reparatie in ieder geval zorgen voor een duurzaam herstel. Lukt dit niet meteen en ontstaan na verloop van tijd de problemen opnieuw, dan zult u de verkoper nogmaals in de gelegenheid moeten stellen te repareren. Als het een aantal maal nog steeds niet is gelukt om de problemen volledig te verhelpen, dan kunt u stellen dat de verkoper met de reparatie blijkbaar niet kan zorgen voor een goed herstel. U kunt dan een vervangend produkt eisen of de overeenkomst ontbinden.

In uw geval: de verkoper heeft nu al 2 x een poging gedaan een zelfde euvel te verhelpen en schijnbaar lukt dat niet. M.i. zit u nu in een onderhandel positie. U heeft recht op een vergelijkend apparaat. Het toestel is nu alweer wat ouder ..... de prijs van toen is niet meer de prijs van nu. Mij lijkt: [al dan niet] met bijbetaling .... misschien een mooi lcd-tje zien te verkrijgen. Let wel: Expert is niet altijd even gemakkelijk .....

Wens u succes

ve
door verwijderd - Feb 6, 2009 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Marco,
Eind 2005 kreeg je je tv gerepareerd terug. Als consument heb je de plicht om een defect binnen 2 maanden te melden. Dat heb je duidelijk niet gedaan, dat expert het dan nog oplost is keurig. lees hier je plichten maar eens na. Daarnaast is het gewoon 3 jaar terug, dan praat je niet meer over na 3 keer mag ik de tv omruilen, hij heeft nu jaren goed gefuntioneerd en mag dus gerepareerd worden. Lees de link maar even. Enne reken jezelf niet rijk als je straks een andere tv mag uitzoeken, je schrijft schrijft heeel veeel af op deze.

Meldingsplicht
defecten