li
door littlewing Jan 27, 2013 om 21:28
Elektronica & tv

Publieke zenders

Wij willen ons tv-abbonnement opzeggen en nog alleen de publieke zender ontvangen. Echter is analoge tv afgeschaft en ben je afhankelijk van een aanbieder van digitale tv, toch?
Kan je alleen een kastje kopen die de gratis zenders 1,2 en 3 aanbiedt?

23319 38 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 27, 2013 om 21:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dat is mogelijk. Bijvoorbeeld deze: .

Je hebt ook USB-sticks voor PC's/laptops, dan kan je daar dus op kijken.

li
door littlewing - Jan 27, 2013 om 21:56
24 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 27 jan 2013, 21:38]Ja, dat is mogelijk. Bijvoorbeeld deze: .

Je hebt ook USB-sticks voor PC's/laptops, dan kan je daar dus op kijken.

bestaat zo'n ding ook met een hdmi aansluiting, dat je dus je laptop op je tv kan aansluiten? (we hebben een oude tv, vandaar)

diumenge
door diumenge - Jan 27, 2013 om 22:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die vraag snap ik even niet, een laptop via HDMI op een oude TV aansluiten zal niet lukken of zeer moeilijk zijn.

Het kastje uit de link is een voorbeeld, maar die heeft een scart aansluiting. Dus tenzij de TV heel oud is moet dat wel lukken. En zo te zien kan het ook via de antenne ingang op de TV, maar altijd even informeren naar de aansluitmogelijkheden.

Voor laptops heb je USB-stickjes met daarin een ontvanger, dan kan je op de laptop de drie publieke zenders en vaak ook de lokale zenders kijken. Bijvoorbeeld deze: .

dirck
door dirck - Jan 27, 2013 om 22:20
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als je een LCD tv hebt, dan kun je een antenne aansluiten op de antenne-aansluiting van de tv. Op die manier kun je NED1, 2 en 3 en de regionale zender gratis bekijken.

Maar aangezien je dus (nog) geen LCD tv hebt, zou je ook een digitenne kastje via Marktplaats kunnen aanschaffen, die kosten hooguit 15 tot 25 euro.

Maar er zijn ook digitenne scart adapters te krijgen, je stopt die adapter in een scart-aansluiting van je tv en op die manier kun je ook gratis de publieke en 1 regionale zender ontvangen.

Heb je de mogelijkheid voor een schotel, dan kun je ook nog eens gratis honderden Free To Air (FTA) zenders ontvangen (vooral duitse zenders)

Groet, Dirck

dirck
door dirck - Jan 27, 2013 om 22:45
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk voor die adapters maar eens op onderstaande sites:

www.nowthatsit.nl/König DVB-T SCART

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 28, 2013 om 01:39
468 Antwoorden / 16 Vragen

Een digitenne modem zonder smartkaart moet dan alleen Nederland 1, 2 & 3 en de regionale zender(s) kunnen ontvangen. En als u in de buurt van de Duitse grens woont ook nog de Duitse openbare zenders.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 28, 2013 om 01:41
468 Antwoorden / 16 Vragen

Een Digitenne modem zonder smartkaart moet dan alleen Nederland 1, 2 & 3 en de regionale zender(s) kunnen ontvangen. En als u in de buurt van de Duitse grens woont ook nog de Duitse openbare zenders.

Ga eens o.a. op Marktplaats rondneuzen of daar een Digitenne modem voor een habbekrats te koop is.

jo
door jorisw - Jan 28, 2013 om 09:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dirck schreef op zondag 27 jan 2013, 22:20]Als je een LCD tv hebt, dan kun je een antenne aansluiten op de antenne-aansluiting van de tv. Op die manier kun je NED1, 2 en 3 en de regionale zender gratis bekijken.

Mits die TV een DVB-T ontvanger heeft. De meesten hebben dat wel, maar niet allemaal (zeker de goedkopere toestellen niet). Dus even checken van te voren.

ja
door jans2 - Jan 28, 2013 om 11:21
311 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien begrijp ik het niet goed , maar analoge tv afgeschaft? Waar kijk ik dan altijd naar?

jo
door jorisw - Jan 28, 2013 om 11:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jans2 schreef op maandag 28 jan 2013, 11:21]Misschien begrijp ik het niet goed , maar analoge tv afgeschaft? Waar kijk ik dan altijd naar?

Analoge tv via de ether is afgeschaft (al een paar jaar geleden). Via de kabel bestaat het uiteraard nog wel.

ja
door jans2 - Jan 28, 2013 om 12:07
311 Antwoorden / 4 Vragen

O, ok, thanks.

c.
door c.bonte - Jan 28, 2013 om 13:15
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit een USB stick aangeschaft om op mijn laptop Ned. 1-2-3, te kunnen ontvangen.
Er staat op de CD Rom USB 2.0 Digital TV Receiver van Conceptronic. Hij is helemaal geinstalllerd maar ik heb nog nooit beeld gehad. Ik heb WIFI
Geen idee wat er fout is gegaan. Er hebben al meerdere mensen naar gekeken.
Misschien heeft iemand hier een goede tip voor mij.
Alvast bedankt.

welcome
door welcome - Jan 28, 2013 om 13:37
39 Antwoorden / 2 Vragen

C. Bonte, Ik heb ook deze USB TV sticks, een Medion en 1 HD PC-TV. Ze werken beide in Media player, doch je moet er wel een antenne in doen, ik gebruik gewoon mijn hark antenne op het dak. Deze sticks werken niet met WIFI. Ook is het belangrijk dat je de drivers laad. Succes, JP.

ja
door jan24 - Jan 28, 2013 om 14:14
109 Antwoorden / 4 Vragen

Wat wilt u eigenlijk, alleen NED 1, 2 en 3 bekijken, of wilt u op voorhand af van uw abonnement van de kabelexploitant?

Indien u alleen NED 1, 2 en 3 wilt bekijken, dan schakelt u toch alleen in op deze 3 zenders plus eventueel de regionale zenders? Ik kijk ook amper naar de commerciëlen, maar heb wel een digitaal kastje. Moet toch wel signaal ontvangen.

Als u van het kastje en de kosten af wilt, dan blijven er weinig alternatieven over, vrees ik. Vaak zijn de zenders, publiek en commercieel, samen te ontvangen.

li
door littlewing - Jan 28, 2013 om 14:35
24 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=jan24 schreef op maandag 28 jan 2013, 14:14]Wat wilt u eigenlijk, alleen NED 1, 2 en 3 bekijken, of wilt u op voorhand af van uw abonnement van de kabelexploitant?

Indien u alleen NED 1, 2 en 3 wilt bekijken, dan schakelt u toch alleen in op deze 3 zenders plus eventueel de regionale zenders? Ik kijk ook amper naar de commerciëlen, maar heb wel een digitaal kastje. Moet toch wel signaal ontvangen.

Als u van het kastje en de kosten af wilt, dan blijven er weinig alternatieven over, vrees ik. Vaak zijn de zenders, publiek en commercieel, samen te ontvangen.

wij willen van de abbonnementskosten af (is toch ruim 18 euro per maand). En de publieke zenders worden nog steeds gratis aangeboden, alleen zijn ze niet analoog meer te ontvangen.

vliegenderob
door vliegenderob - Jan 28, 2013 om 14:56
292 Antwoorden / 1 Vragen

als techneut krijg ik die vragen ook nogal eens.
Mijn ervaring was in al die gevallen dat uit de antennedoos in de muur zonder wat voor tuner dan ook minstens tien kanalen w.o. de Nederlandse, gewoon nog steeds rechtstreeks beschikbaar zijn, zonder dat je ergens een abonnement afsluit, dus niemand stuurt een rekening.
Ook het advies van de oude digitenne is heel goed, ik heb een vriend gelukkig gemaakt met mijn oude digitenne tuner en die kijkt al ruim een jaar gratis naar de Nederlandse en regionale zenders, ook de spelletjes doen het natuurlijk nog, die zitten "ingebakken".
Ik vermoed dat het totale afsluiten i.v.m. andere diensten een probleem is, dit moet fysiek gebeuren en omdat iedereen toch zonder dat het eigenlijk nodig was reeds een digitale tuner heeft aangeschaft, zullen er maar weinig "zwartkijkers" zijn en laat men het zo. (Tenzij ze dit lezen misschien)
Mocht het signaal iets sneeuwerig zijn kun je voor een paar Euro een breedband antenneversterker aanschaffen, het voordeligste is een splitter/versterker. Als die niet hoeft te splitsen, dus voor één aansluiting wordt gebruikt, heb je een aardige signaalverbetering. Meestal moet je dan een soldeerbrugje o.i.d wél of niet doorknippen, staat in de gebruiksaanwijzing.

gompy2
door gompy2 - Jan 28, 2013 om 15:12
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Desnoods neem je voor ongeveer de helft van wat je nu betaald een abonnement op Digitenne van KPN.
Als je niet te ver van een ondersteuningszender woont heb je prima ontvangst en ook de 26 meest populaire TV-zenders en 18 radiozenders.
Het is niet gratis maar wel veel minder als wat je nu betaald.

Als je op onderstaande link klikt zie je een tabel met waar de masten staan en welke zender er allemaal "free to air"zijn zodat je een beeld krijgt of je daadwerkelijk wel een goede ontvangst zult hebben daar waar je woont.

De vrije zenders kun je eerst op een andere manier uitproberen met mogelijkheden die al eerder aangegeven zijn.

Klik -> Publieke Omroep nationaal en regionaal

ro
door ron530 - Jan 28, 2013 om 15:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Helaas de publieke zenders uit de ether plukken is niet meer mogelijk, de Nozema is daar al heel lang geleden mee gestopt. Alle kabel tv signalen gaan digitaal per straalzender die door de kabelaar weer omgezet worden in een analoog danwel digitaal bruikbaar tv signaal. Satelliet tv zoals Canal digitaal is een duurdere optie qua investering en abonnementskosten, free to air apparatuur werkt maar voor een bepaalde periode is dus ook geen optie. Blijft over het goedkoopste digitenne abonnement.

gompy2
door gompy2 - Jan 28, 2013 om 15:22
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt ron32, het is nog steeds mogelijk zender vrij te ontvangen, alleen met een ander soort signaal
Quote:

Hoe werkt DVB-T?

DVB-T is de afkorting van Digital Video Broadcasting Terestical. Terestical wil zeggen dat het gaat om het uitzenden via aardse zendstations. Als een digitaal signaal goed is, is de ontvangst prima en zelfs beter dan bij het analoge systeem. Van ruis, sneeuw en dubbele beelden zal je geen last meer hebben. Als het signaal zwak wordt dan bevriest het beeld of gaat het scherm op zwart. Het streven is natuurlijk heel Nederland van een stevig signaal te voorzien.
In Nederland wordt de DVB-T verzorgt door Digitenne. Veel mensen hebben het kleine grijze kastje en de zwarte antenne die bij de KPN zijn aan te schaffen al bij de tv staan. Voor het ontvangen van digitale tv heb je immers een apart abonnement en de bijbehorende ontvanger en chip-kaart nodig om de geblokkeerde kanalen vrij te geven. De enige zenders die tot 11 december niet geblokkeerd waren (Free to Air) en dus gratis konden worden bekeken en beluisterd, waren Nederland 2 en Radio 1, waarbij Radio 1 door de overheid wordt gebruikt in geval van calamiteiten.
Het interessante is nu dat met het besluit om de uitzending van het analoge signaal te stoppen, het aantal Free to Air-zenders wordt uitgebreid. Op dit moment zijn ook Nederland 1 en 3 en alle lokale omroepen vrij te ontvangen. Er is hiervoor geen speciaal abonnement of chip-kaart nodig maar natuurlijk wel een DVB-T ontvanger die zowel aan de tv of aan de computer kan worden gekoppeld.
Voor de computer zijn uiterst compacte DVB-T ontvangers te koop zodat je met de bijgeleverde software de computer eenvoudig kunt veranderen in een tv. Een apart toestel is dus niet meer nodig want je kijkt voortaan tv op het computerscherm. Er is zelfs een USB-versie, inclusief afstandsbediening en bijbehorende software in de handel voor rond de zestig euro. De oude videorecorder kan via de analoge antenne-ingang aan de computer of laptop worden gekoppeld en kan er dus ook nog ouderwets video gekeken worden.
Het digitaliseren van de tv-zenders heeft voor de zeilers een flinke toegevoegde waarde. Naast de ontvangst van de tv-stations kan nu namelijk ook gratis teletekst worden geraadpleegd. Hiermee kan belangrijke informatie aan boord worden gehaald zoals de weersvoorspellingen. Verder ontvang je ook in het buitenland de Free to Air kanalen. Voor onze zuiderburen in Vlaanderen zijn dat bijvoorbeeld ‘een’ en Ketnet/Canvas. Voor onze oosterburen zijn dat alle Duitstalige publieke en commerciële kanalen. Nederland vormt wat dat betreft een redelijke uitzondering in Europa. De meeste landen werken zonder abonnement en zijn alle kanalen gratis te ontvangen.
Het grote voordeel van DVB-T (in het buitenland ook wel DTT genoemd: digital terestical television) is, dat er een formaat is dat in heel Europa via dezelfde hardware ontvangen kan worden. Dus of je nu in Engeland, Frankrijk, Denemarken of gewoon in Nederland bent met je boot, je kan overal, mits de ontvangst goed is, de Free to Air kanalen oppikken en via de nationale zenders het lokale weer opzoeken op teletekst.

technische eisen
Om de digitale kanalen te ontvangen heb je een tuner en een antenne nodig. Om de ontvangst zo optimaal mogelijk te krijgen, is een goede antenne een vereiste. Het mooie is dat in principe alle antennes die geschikt zijn voor analoge ontvangst, ook gebruikt kunnen worden voor digitale ontvangst. Dus ook de speciale bootantennes voor de tv.
De zeilers die gewoon hun tv aan boord willen houden hebben het volgende nodig: een antenne en een DVB-T tuner met of zonder chip-kaart lezer. Dit kan dus de tuner van Digtenne zijn maar het kan ook, als je alleen naar de gratis kanalen wilt kijken, ook een Free-to-Air tuner zijn die bij de gemiddelde elektronica zaak te koop is. De zeiler met een televisie zonder mogelijkheid van teletekst blijft natuurlijk nu nog steeds van deze optie verstoken.
Voor de laptop is eveneens een antenne en een tuner nodig alleen zijn daarvoor nog geen tuners met chip-kaart beschikbaar. Op de computer of laptop kunnen dus alleen de gratis kanalen bekeken worden inclusief teletekst. In het geval men ook naar de commerciële kanalen wil kijken via de computer of laptop, dan kan het signaal van de digitenne-tuner eventueel gekoppeld worden aan de antenne van de DVB-T tuner. Dan kunnen ook de kanalen waarvoor het abonnement is afgesloten, worden bekeken.
Voor de computer zijn momenteel alleen DVB-T tuners beschikbaar voor USB 2.0. Voor de computer zijn er oo PCI tv-tunerkaarten. Technische eisen aan de computer of laptop zijn: windows XP, Intell Pentium® 4 (1.5 GHz of gelijkwaardige AMB Athlon®xB). Een apparaat met pentium M (vanaf 1.3 GHz) is dus krachtig genoeg. Uiteraard moet de laptop of de computer beschikken over een vrije USB 2.0 poort of een vrij PCI slot.

Bron Nauticsupport - Mienco Dijkstra/Richtje Sybesma

gompy2
door gompy2 - Jan 28, 2013 om 15:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ron530 dus...

vliegenderob
door vliegenderob - Jan 28, 2013 om 15:34
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dirck schreef op zondag 27 jan 2013, 22:20]Als je een LCD tv hebt, dan kun je een antenne aansluiten op de antenne-aansluiting van de tv. Op die manier kun je NED1, 2 en 3 en de regionale zender gratis bekijken.

Nee hoor, er zit geen enkel TV signaal meer in de lucht, alle TV zendenders zenden niet meer, behalve dan voor Digitenne en dat is digitaal en alleen voor Digitenne geconfigureerd. Enkele bestaande zenders woorden daar voor gebruikt. Aangezien de eindtrap van een ook een analoge TV zender linear is, kan hij zonder meer digitale signalen uitzenden. Aangezien de voormalige PTT eigenaar was van de meeste zenders konden ze dus zonder kosten omschakelen naar digitale uitzendingen, alleen de modulator, (de sturing, voor leken) moest gewijzigd worden en dat kost maar een paar Euro. De PTT hoefde dus voor digitenne niets te investeren, zij bespaarde zelfs veel kosten omdat nu de zenders niet ontmanteld hoefden te worden, daarom is het zo goedkoop!
Gewoon dus een antennekabeltje vanuit de muur rechtstreeks op de antenne aansluiting van de TV en klaar is littlewing, gratis! (Althans, zeer waarschijnlijk)

Ja, kritikasters, dit was weer een lange bijdrage maar ik dacht dat het wel interessant genoeg was om op te schrijven, dan weet u hoe het zit en waarom.

jo
door jorisw - Jan 28, 2013 om 15:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op maandag 28 jan 2013, 14:56]
Mijn ervaring was in al die gevallen dat uit de antennedoos in de muur zonder wat voor tuner dan ook minstens tien kanalen w.o. de Nederlandse, gewoon nog steeds rechtstreeks beschikbaar zijn, zonder dat je ergens een abonnement afsluit, dus niemand stuurt een rekening.

Dat klopt, maar die oplossing kan van de ene op de andere dag stoppen. Eens in de zoveel tijd worden de analoge aansluitingen afgesloten als op het betreffende adres geen abonnement is. Maar tot die tijd zou je gewoon tv kunnen kijken.

ho
door honza23 - Jan 28, 2013 om 16:02
261 Antwoorden / 3 Vragen

bij de Aldi regelmatig: klein geval dat in je scart-aansluiting kan, met kleine antenne en afstandbediening: perfect digitaal de 'vrije' zenders: NED1, NED2, NED3 en de regionale omroep

ja
door jan24 - Jan 28, 2013 om 16:18
109 Antwoorden / 4 Vragen

Het is mij duidelijk Littlewing.

Ik vrees wel, dat helemaal gratis kijken niet haalbaar is, al is volgens mij wettelijk vastgelegd, dat de publieke zenders vrijelijk moeten zijn te ontvangen. Dus sowieso niet achter een decoder mogen zitten, waar betaald voor moet worden.

gompy2
door gompy2 - Jan 28, 2013 om 16:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jan24 schreef op maandag 28 jan 2013, 16:18]
Ik vrees wel, dat helemaal gratis kijken niet haalbaar is, al is volgens mij wettelijk vastgelegd, dat de publieke zenders vrijelijk moeten zijn te ontvangen. Dus sowieso niet achter een decoder mogen zitten, waar betaald voor moet worden.
Ze zijn toch "vrijelijk"te ontvangen!
Of begrijp je bepaalde dingen niet die eerder beschreven zijn?
Of lees je die niet?
Men moet alleen iets hebben wat met een digitaal signaal overweg kan.

hendrikbos
door hendrikbos - Jan 28, 2013 om 16:58
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste littlewing,

Uit je verhaal maak ik op dat je momenteel geen andere TV-signaalbron hebt dan de kabel.
In de vele reacties is al uitputtend aangegeven op welke manier je gratis Nederland 1, 2 en 3 kunt ontvangen.
Wat ik nergens heb gelezen is een advies voor een goede ontvangstantenne. Want ik neem aan dat je die nog niet hebt, gezien het feit dat je momenteel nog Kabel-TV hebt.

Voor de ontvangst van het Digitenne (digitale TV-) signaal heb je een ontvangstantenne nodig en daarvoor zijn er twee mogelijkheden, namelijk: een binnenantenne of een buitenantenne.
Het gebruik van een binnenantenne is in de meeste gevallen ruim voldoende, maar er kunnen omstandigheden zijn dat een buitenantenne (betere ontvangst) toch noodzakelijk is.

Als binnenantenne kan ik je (na vele omzwervingen) de Kathrein BZD 30 aanraden. Dit is een actieve (heeft voedigspanning van 5V nodig) antenne met een hoge gevoeligheid. Zelfs zonder voedingspanning geeft deze antenne in veel gevallen nog een uitstekende ontvangst.

Succes met je keuze.

Met vriendelijke groet.
Hendrik

P.S.:
Wat voor videosignaalingang (SCART of HDMI of beide) heeft de (beeldbuis of flatscreen) TV?
Wanneer je een Flatscreen TV hebt, dan is de kans redelijk aanwezig dat er reeds een digitale ontvanger (tuner) in zit en heb alleen nog maar een antenne nodig.
Wanneer je informatie geeft over het type TV die je hebt, dan kan men ook meer gericht je advies geven.

diumenge
door diumenge - Jan 28, 2013 om 17:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op maandag 28 jan 2013, 15:34]
Nee hoor, er zit geen enkel TV signaal meer in de lucht, alle TV zendenders zenden niet meer, behalve dan voor Digitenne en dat is digitaal en alleen voor Digitenne geconfigureerd. Enkele bestaande zenders woorden daar voor gebruikt. .....
Vast interessant voor sommige, het voegt weinig toe.

Je zegt dat er geen enkel TV signaal meer in de lucht zit? Kan je dan even verklaren hoe ik met een simpel USB-stickje met antenne en zonder enig abonnement Nederland 1, 2 en 3 kan ontvangen op mijn laptop?

Ten aanzien van je advies om gewoon via de antennekabel uit de muur te kijken. Dat is leuk maar op een gegeven moment zal de kabelaar echt wel het signaal van de kabel afhalen, echter tot die tijd kan je inderdaad gratis analoog TV kijken. Ik overigens dat dat kabelaar in de situatie dat er geen sprake is van verhuizing en wel opzeggen, sneller geneigd zal zijn het signaal er af te halen (bij een verhuizing laten ze het er gewoon op zitten voor de volgende bewoner).

ja
door jan24 - Jan 28, 2013 om 17:48
109 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 28 jan 2013, 16:34][quote=jan24 schreef op maandag 28 jan 2013, 16:18]
Ik vrees wel, dat helemaal gratis kijken niet haalbaar is, al is volgens mij wettelijk vastgelegd, dat de publieke zenders vrijelijk moeten zijn te ontvangen. Dus sowieso niet achter een decoder mogen zitten, waar betaald voor moet worden.
Ze zijn toch "vrijelijk"te ontvangen!
Of begrijp je bepaalde dingen niet die eerder beschreven zijn?
Of lees je die niet?
Men moet alleen iets hebben wat met een digitaal signaal overweg kan.
Klopt, wat ongelukkig geformuleerd van mijn kant.

dirck
door dirck - Jan 28, 2013 om 19:46
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op maandag 28 jan 2013, 15:34][quote=dirck schreef op zondag 27 jan 2013, 22:20]Als je een LCD tv hebt, dan kun je een antenne aansluiten op de antenne-aansluiting van de tv. Op die manier kun je NED1, 2 en 3 en de regionale zender gratis bekijken.

Nee hoor, er zit geen enkel TV signaal meer in de lucht, alle TV zendenders zenden niet meer, behalve dan voor Digitenne en dat is digitaal en alleen voor Digitenne geconfigureerd.

Hoezo "Nee hoor" ???

Ik kijk tv via de schotel en als ik iets opneem kan ik geen andere zender meer bekijken.
Daarom heb ik mijn oude scanner-antenne (Discone) die nog steeds op zolder staat en waarvan de coax-kabel ook nog steeds in huis lag, aangesloten op mijn lcd-tv. (signaal is 90%)
Op die manier kan ik dan naar Ned1, 2 of 3 of Omrop Fryslân kijken.
Tegenwoordig hebben alle lcd-tv's wel minimaal een DVB-T tuner aan boord, zelfs de goedkopere. Dus is het gewoon een kwestie van een antenne aansluiten en kijken maar. (gratis)

Voor een beeldbuis tv kun je het best via Marktplaats zo'n oude Samsung KPN Digitenne decoder kopen. Wel goed navragen of zelf even kijken of die decoder nog wel werkt, want de elco's die daarin zitten willen nog weleens stuk gaan, maar dat is voor een paar eurocenten weer op te lossen.

Groet, Dirck

vliegenderob
door vliegenderob - Jan 28, 2013 om 23:08
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 28 jan 2013, 17:19]

Je zegt dat er geen enkel TV signaal meer in de lucht zit? Kan je dan even verklaren hoe ik met een simpel USB-stickje met antenne en zonder enig abonnement Nederland 1, 2 en 3 kan ontvangen op mijn laptop?
.

Natuurlijk kan ik dat en dat schreef ik toch al, dat is het ongecodeerde en digitale signaal van Digitenne, de regering wil dat we de publieke zenders vrij kunnen blijven ontvangen, mede voor calamiteiten e.d. Dat kan in praktisch heel Nederland, inclusief de regionale omroepen.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 28, 2013 om 23:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een goed advies is inderdaad voor een prikkie een digitenne kastje kopen.
Let op : bij dit kastje hoort ook de binnenhuis antenne.
Alleen het kastje kopen heeft geen zin.
U spreekt over een oude tv.
Bedoelt u een tv met een glazen kijkbuis of een oudere platscherm ?

diumenge
door diumenge - Jan 29, 2013 om 06:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op maandag 28 jan 2013, 23:08]Natuurlijk kan ik dat en dat schreef ik toch al, dat is het ongecodeerde en digitale signaal van Digitenne, de regering wil dat we de publieke zenders vrij kunnen blijven ontvangen, mede voor calamiteiten e.d. Dat kan in praktisch heel Nederland, inclusief de regionale omroepen.
Nee, dat schreef je niet. Je schreef "Nee hoor, er zit geen enkel TV signaal meer in de lucht, alle TV zendenders zenden niet meer, behalve dan voor Digitenne en dat is digitaal en alleen voor Digitenne geconfigureerd." en het woord ongecodeerd gebruik je nu ook voor het eerst.

sn
door snafu - Feb 1, 2013 om 12:19
8 Antwoorden / 4 Vragen

Hi littlewing

Nou toevallig zeg ik mijn kpn digitenne abonnement op.
Omdat de ontvanger kennelijk een oud model is, wordt ik niet gevraagd om het retour te sturen.
Dus het ziet er naar uit (nog wachten tot veilige deadline wanneer overstap echt over is) dat ik een kastje overhoud waar je inderdaad gratis NL1-3 en de regionale zender kunt onvangen.
Wat is zo'n kastje waard ?

(overigens ook handig om mee te nemen op vakantie in DL of F op de camping ).
Zit je in regio Den Haag ?

hendrikbos
door hendrikbos - Feb 1, 2013 om 12:34
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=snafu schreef op vrijdag 1 feb 2013, 12:19]
Nou toevallig zeg ik mijn kpn digitenne abonnement op...
...Wat is zo'n kastje waard ?

Wel eens van Google en/of Marktplaats.nl gehoord? :))

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 1, 2013 om 13:10
292 Antwoorden / 1 Vragen

quote:
diumenge schreef op dinsdag 29 jan 2013, 06:47

=vliegenderob schreef op maandag 28 jan 2013, 23:08: :

Kennelijk begrijp je het woord behalve niet?
Ter uitbreiding en verduidelijking van de gegevens vermeldde ik er later inderdaad bij dat het een ongecodeerd signaal betreft, dus bruikbaar, maar dat is toch niet relevant m.b.t. jouw opmerking.

Snafu:
In het buitenland is de oude Digitenne van vóór 1970 niet bruikbaar, daarna, evenals de Samsung Single/Twintuner en PVR, wél, zij het alleen voor de regionale lokale buitenlandse zenders
Als je de nieuwe interactieve uitvoering hebt, is sterk aan te raden, (je mag de oude houden) kun je die uiteraard wél gewoon als afspeelapparaat van de reeds opgenomen programma's gebruiken.

diumenge
door diumenge - Feb 1, 2013 om 17:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@vliegenderob, en kennelijk gebruik jij het woord 'alleen' zonder dat je de betekenis weet?

Enne, het oude Digitenne van vóór 1970? Leg eens uit?

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 2, 2013 om 12:02
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 1 feb 2013, 17:43]?

Het blijkt weer, goed lezen en dan bedoel ik een hele zin lezen en begrijpen, is moeilijk. Ondanks dat kan jij best wel een aardig persoon zijn.

In 1970 is er een wijziging in de software aangebracht zodat de Digitenne overal, ook in buitenland, de lokale "air to air " programma's kan ontvangen volgens het DVB protokol. Als men ergens is, even de Digitenne laten scannen tot er een kanaal gevonden is, dat zijn dus altijd buitenlandse (lokale) zenders. Ook daar wordt "EPG" uitgezonden zodat de beschikbare programma's van die zender te zien zijn, alsmede de beschrijving en vervolgens gekozen kunnen worden, net als in Nederland. Neem je verlengkabel mee want digitale ontvangst doet het of doet het niet, geen tussenweg. Vroeger met analoog kwam er wel eens een zwak signaaltje door de ruis en dat kon sterk verbeterd worden door de antennerichting te veranderen! Als je nog ergens een (kleine) oude richtantenne hebt doet'ie wonderen alst'ie hoog staat maar moet je wel weten in welke richting hij moet wijzen, maar dat weet men lokaal vaak wel. De bijbehorende antenne, dat plastic doosje, heeft een ingebouwde antenneversterker maar is op slechte locaties niet beter dan een "ouderwetse" antenne. Overigens kun je gratis bij KPN een buitenantenne krijgen maar naar verluidt schijnt dat geen wonder te zijn.
Prettige vakantie!

Nog een tip, als iemand een buitenantenne wil gebruiken voor de Dgitenne kan dat, denk er wal aan dat die antene "op zijn kant" , vertikaal dus, moet staan, aangezien de digitale uitzendingen verticaal gepolariseerd moeten zijn, iets wat in vooral bergachtig gebied veel voorkomt omdat verticaal gepolariseerde signalen minder moeite hebben om hoogteverschillen te overbruggen.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 2, 2013 om 12:17
292 Antwoorden / 1 Vragen

sorry, sorry, 1970 kan niet, goed gezien Diumenge, dat moet na 2007 zijn!