pa
door paulacanton Sep 11, 2018 om 16:20
Elektronica & tv

Radiografisch gestuurde klok.

In mijn huis heb ik meerdere klokken die in verbinding staan met de atoomklok in Frankfurt en die allemaal mooi gelijk lopen. Op één na, die altijd 2 minuten langzamer is dan de rest. Nooit méér dan 2 minuten. Als ik de tijd van die klok gelijk zet met de rest, is het verschil de volgende dag wéér 2 minuten. Hoe is dat mogelijk en is daar iets aan te doen?

19549 20 Rapporteer

Thijs12
door Thijs12 - Sep 11, 2018 om 16:24
522 Antwoorden / Vragen

Is dat een klok met wijzers? Dan kun je misschien de minuten wijzer verstellen. Digitaal is veel moeilijker .

tenormin
door tenormin Sep 11, 2018 om 16:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Met wijzers kun je de tijd wel (even) her-instellen maar gaat het niet worden; dan gaat de klok weer ronddraaien tot hij Frankfurt weer ontvangt.

@H
door @HENK@ Sep 21, 2018 om 23:55
158 Antwoorden / 1 Vragen

Theo bedoelde de wijzer zelf..even er af en 2 minuten verschoven er weer terug op....ook mijn idee, de klok loopt waarschijnlijk prima bij dus maar de wijzer is er verkeerd op gezet!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 11, 2018 om 16:31
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Weet u zeker dat die klok reageert op signalen uit Frankfurt? Het lijkt erop dat die een WiFi/digitaal signaal ontvangt.

Normaliter wordt het radiosignaal uitgezonden via de lange golf maar het kan dus best zo zijn dat de ene klok toch anders wordt aangestuurd.
En via digi is er sprake van vertraging. Vergelijk dat bijv. met radioontvangst via fm, zelfde station via internet of via DAB+ of kabel. Daar is dan ook sprake van een klein verschil in ontvangsttijd.

Ik zelf heb er twee, één kun je ook op andere signaalzenders (in GB, Japan of VS) istellen en het vreemde daarvan is dat die soms verspringt naar de Engelse tijd. Niets aan te doen anders dan reset door batterij er uit halen. Nu ik dat laatse opschrijf, heeft u dat al geprobeerd, batterijen eruit, erin en dan zien wat er gebeurt.

@H
door @HENK@ Sep 15, 2018 om 09:38
158 Antwoorden / 1 Vragen

ts heeft het over 2 minuten, niet over engelse japanse of amerikaanse tijden.....

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 15, 2018 om 10:58
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@henk, ik heb het over verschil in frequentiegebruik bij doorgeven tijdsignalen. En over de reset mogelijkheid waarbij ik mijn ervaring met verspringen van tijd  noemde (weliswaar daar de oorzaak door ongewenst overschakelen naar een andere tijdzender op langegolf maar de kern is :reset)

@H
door @HENK@ Sep 21, 2018 om 23:53
158 Antwoorden / 1 Vragen

@gerrit..

Wereldtijden verschillen nergens 2 minuten!
En wanneer er iets mis is met een frequentie blijft het niet bij 2 minuten..

De klok loopt dus waarschijnlijk prima bij maar de grote wijzer staat 2 minuten verkeerd!

marita5
door marita5 - Sep 11, 2018 om 16:35
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo PaulaCanton ,

Staan er geen storende toestellen in de buurt van deze klok ?

ro
door ron503 - Sep 11, 2018 om 17:00
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan maar zo zijn dat er andere verbinding tot stand komt bij de ene klok. Wissel die klok eens om met een andere klok die wel de juiste tijd aangeeft als die andere klok twee minuten achter gaat lopen weet u de reden waarom de klok achter loopt.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 11, 2018 om 17:24
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is dit de oorzaak:

Waarschijnlijk moet je eerst de klok weer leren waar de wijzers zich bevinden.Veel goedkopere zendergestuurde klokken hebben een modus waarbij je de wijzers allemaal op de 12 uur positie moet zetten.Als de klok nu steeds op dezelfde foute tijd terecht komt dan is dat zeker het geval.Alleen de duurdere klokken van b.v. Junghans hebben intern detectie van de werkelijke wijzerstand.

uit de link:
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/techniek/vraag/283989/probleem-radio-gestuurde-klok-mensen/

tenormin
door tenormin Sep 11, 2018 om 18:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Moet wel kloppen @sjoppie, heb er zelf twee van Junghans, bejaard bijna (1985) 't enige is het vervangen van de batterijen. Alle twee, een is een weerstation, lopen synchroon, alleen soms de batterij vervangen. Van 1 is de secondewijzer eraf gevallen, nooit open durven maken, maar heeft geen invloed gehad op de correcte tijd. Gaat er zelfs op lijken of mijn PC op "Junghans" loopt, exact dezelfde tijd ;-))

br
door brui0929 - Sep 11, 2018 om 22:47
629 Antwoorden / 10 Vragen

Als de klok achter begint te lopen kan het zijn dat de batterij leeg is.   Vervang de batterij.. Wanneer dit een digitale klok is dan dient deze ingesteld te staan op Ber van berlijn. kijk of auto is ingeschakeld.

@H
door @HENK@ Sep 15, 2018 om 09:37
158 Antwoorden / 1 Vragen

klokken lopen niet op de spanning maar op een kristal of andere regulator.

anders zouden ze met een volle batt voor en met een halfvolle achter lopen e dat is niet zo

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 15, 2018 om 10:59
16774 Antwoorden / 202 Vragen

En de afstemming kan veelal ook (en dat is dan beter) op AMS van Amsterdam

zw
door zwaardvis - Sep 11, 2018 om 22:54
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Staan de wijzers precies boven elkaar als het 12.00 uur is (ik bedoel beide wijzers op 58 min.) of staan de wijzers dan op standje 11.58uur? In het eerste geval zou het kunnen zijn dat het interne klokmechanisme fysiek een beetje gedraaid is t.o.v. het chassis/wijzerplaat.

holstein
door holstein - Sep 12, 2018 om 08:57
922 Antwoorden / 16 Vragen

Misschien heb je er oplaadbare batterijen in te zitten, die hebben namelijk 1,2 volt en de gewone hebben 1,5, maar dan zou hij meer moeten verliezen en dat doet hij dus niet, ik denk even hardop hoor.....

Gr
door Grunn1 - Sep 12, 2018 om 09:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heb je die ene klok wel op auto staan want als je die klok met met de hand gelijk zet staat die waarschijnlijk op handmatig.
Zelfde heb je nl ook met mobiele telefoons, klok kan je instellen op netwerk tijd of handmatig en als je die op netwerk zet en je stelt hem eenmalige zelf bij dan staat ie gelijk op handmatig.

re
door red1 - Sep 12, 2018 om 12:58
329 Antwoorden / 1 Vragen

stel hem in op Spanje

@H
door @HENK@ Sep 15, 2018 om 09:40
158 Antwoorden / 1 Vragen

huh ?????

reivi22
door reivi22 - Sep 12, 2018 om 13:30
66 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ook zo klok en indedaad loopt ie na een tijdje ook niet gelijk meer.
Dan reset ik de klok en blijven alle wijzers op de 12 staan om wellicht te wachten op het signaal uit Duitsland.
Nadien loopt ie weer gelijk,maar vroeger of later wijkt ie wederom af.
Het is vreemd dat dit alleen gebeurd met de analoge klok.
Heb ook 2 digitale klokjes op de zender staan en die lopen altijd goed.

gerbera
door gerbera - Sep 12, 2018 om 14:06
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Een mogelijkheid kan zijn dat betreffende klok niet specifiek voor Europesche markt is. In dat geval werkt die nml op zijn kwartsinstelling en reageerd dan niet op op het DCF77 signaal (77,5 kHz) uit Duitsland

luky1951
door luky1951 - Sep 13, 2018 om 03:50
48 Antwoorden / 5 Vragen

Batterij vervangen!

pk49
door pk49 - Sep 14, 2018 om 13:43
243 Antwoorden / 2 Vragen

het niet precies goedlopen van digitale klokken ligt aan het fluctueren van de europese stroomvoorziening. Met name door Kosovo en Servie. Check it out: https://www.atlasobscura.com/articles/why-are-europe-clocks-slow-kosovo

@H
door @HENK@ Sep 15, 2018 om 09:41
158 Antwoorden / 1 Vragen

dit soort klokken werkt meestal op batterij en hebben dus geen last van kosovo

gerbera
door gerbera - Sep 14, 2018 om 15:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

de link van @pk49, echter zou dit dan op alle klokken van de TS van toepassing moeten zijn en dat is niet het geval.
https://www.atlasobscura.com/articles/why-are-europe-clocks-slow-kosovo

aaromijn
door aaromijn - Sep 14, 2018 om 21:52
37 Antwoorden / 9 Vragen

Dit kan betekenen dat de grote wijzer bijgesteld moet worden.
Iemand die een beetje handig is zou dat kunnen. Anders ga je
even naar een klokkenmaker, die kan het zeker.

@H
door @HENK@ Sep 21, 2018 om 23:58
158 Antwoorden / 1 Vragen

mee eens !!

@H
door @HENK@ - Sep 15, 2018 om 09:34
158 Antwoorden / 1 Vragen

2 minuten voor zetten, probleem opgelost !

holstein
door holstein Sep 15, 2018 om 10:02
922 Antwoorden / 16 Vragen

Nee, dat zou tè simpel zijn, want de klok synchroniseert iedere 24 uur een keer, volgens mij 4 uur in de nacht, tenminste die van mij en dan loopt hij weer niet goed, dat is juist de vraagsteller zijn probleem.

gerbera
door gerbera Sep 15, 2018 om 16:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de tijd van die klok gelijk zet met de rest, is het verschil de volgende dag wéér 2 minuten.
Dus elke dag 2 minuten voor zetten?

holstein
door holstein Sep 15, 2018 om 19:22
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ben je al verder gekomen met alle boven genoemde ideeen en suggesties?

@H
door @HENK@ Sep 21, 2018 om 23:46
158 Antwoorden / 1 Vragen

de grote wijzer 2 minuten verzetten, vergt enige handigheid maar is geen rocket science...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2018 om 10:21
16774 Antwoorden / 202 Vragen
gerbera
door gerbera - Sep 24, 2018 om 10:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ben bang dat de klok, ondanks sommige goede tips, nu helemaal stil staat. Het is zo "stil" vanuit de TS;-))

pa
door paulacanton - Nov 9, 2018 om 17:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

Aan allen. Het blijkt nu dat ik geen atoomklok heb maar één die zomer en wintertijd bijhoudt. Dank jullie heel hartelijk voor alle antwoorden.

holstein
door holstein Nov 9, 2018 om 18:01
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dan begrijp ik die 2 minuten nog niet, maar goed......

gerbera
door gerbera Nov 9, 2018 om 21:50
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor de terugmelding, die 2 minuten zit hem dan in de pulssturing.