Recht op compensatie defecte koelkast
In Maart is de koelkast van Samsung binnen de garantie voor de tweede keer defect gegaan. Zouden een vervangende koelkast krijgen.
- meerdere malen bedorven voedsel door sporadisch defect
- 2 keer voor niks thuisgebleven door leverende partij wat niet de afspraken nakwam (partner van samsung)
- uren aan de telefoon/in de wacht
- tientallen mails
- ruim 3 maanden zonder werkende koelkast/vriezer
- vervangende koelbox gekocht
- vervangende 2de hands koel/vrieskast gekocht
-telkens van kastje naar de muur
en nog wachtende op de vervangende koelkast...
kan ik een bepaalde schadevergoeding eisen?
Proberen kunt u het altijd maar of u het ook krijgt is de vraag. Nee heb je, klap voor je kop kun je krijgen zoals Herman Finkers eens heeft gezegd.
Ik zou er echter niet al teveel energie in steken. Als u al een vergoeding krijgt zal het wel een langdurige zaak worden.
??
Heel simpel HK, recht hebben is nog geen recht krijgen
Eisen kunt u van alles de vraag is alleen of krijgt of recht heeft op wat u eist.
Heeft u de koelkast rechtstreeks bij Samsung gekocht?
Zo ja, dan dan is Samsung mogelijk ook aansprakelijk voor vervolg schade.
Zo nee, dan moet u bij de leverancier zijn met uw claims en niet bij Samsung. Dat Samsung wel uit zichzelf de koelkast vervangt geschied dan op basis van de fabrieksgarantie die gaat minder ver dan de garantie en service die de verkoper moet bieden.
Heremietkreeft zal ongetwijfeld met enige verwijzingen komen waarmee iu verder kunt.
Heb je schriftelijk bewijs dat je een vervangende koelkast zou krijgen?
Wie heeft gezegd dat je een vervangende koelkast zou krijgen. Die partner?
Wie is de partner van Samsung?
De winkelier, bv coolblue, Mediamarkt?
Schadevergoeding? Je moet eerst krijgen wat je beloofd is.
Een nieuwe koelkast.
Om die te kunnen krijgen moet je eerst weten waarom je de koelkast niet krijgt.
Daarna kun je je eens verdiepen in het rijtje met voorbeelden van Heremietkreeft.
Op basis van welke garantie? Fabrieksgarantie of dergelijke?? In beginsel heeft u daar niets mee te maken en prevaleert de wettelijke regeling. Zie voor die regeling en wat u kunt doen onderstaande info met nadrukkelijk de opmerking dat de verkoper verantwoordelijk is m.b.t. ook naleven van de wetgeving: (U heeft recht op adequate reparatie, als dat niet jkanvervanging en als dat niet kan recht op ontbinden van d aankoop en hetgeen u betaald heeft retour te ontvangen!
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Hartelijk dank, echter is een ontbinding van het contract niet voldoende om de onkosten te dekken.
De volgende onkosten weet ik dat ik niet kan verhalen: de uren die ik in communicatie heb gestoken, thuis gebleven voor levering en reparatie, boodschappen kunnen weggooien door sporadisch defect
maar verder dan dat hebben we een koelbox gekocht ter noodoplossing, en daarna zelfs een tweedehands kleine koelkvries combi als noodoplossing (wat ook nog een energievreter is).
daarbuiten moet er ook nog een verhuislift aan te pas komen wat zeker ook niet goedkoop is, al is het om de oude eruit te halen...
Wel bedankt voor de links, ik zal ze nalezen!
De reparatie moet binnen een redelijke termijn gedaan worden anders kunt u de koop ontbinden.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantie-binnen-garantietermijn
Lees onder het kopje Tips bij garantie. (Link ook gegeven door @hmk)
Geachte L. van de Kleft,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Bij wie heeft u de koelkast gekocht?
Wanneer heeft u de koelkast gekocht?
Is de hele koelkast defect of alleen het vriesgedeelte?
- ruim 3 maanden zonder werkende koelkast/vriezer.
Niet eens een foto?
Beide functies zijn defect. Foto geeft geen meerwaarde omdat deze nog zo goed als nieuw is. De koelkast was rond defect ongeveer 1,5 jaar oud.
De koelkast is gekocht via Mediamarkt Outlet, maar het defect valt onder de fabrieksgarantie van Samsung. CE repair is langsgeweest en Ik heb een vervangend model toegezegd gekregen met levering van verhuislift.
Dynalogic heeft 2 maal geprobeerd deze te leveren maar kwamen zonder verhuislift. Ook andere mogelijkheden werden niet goed nagekomen.
Dynalogic heeft de koelkast maar terug gestuurd naar Samsung, waarom weet ik nog steeds niet.
Sindsdien verzaakt Samsung alle communicatie en afspraken na te komen.
Geachte L. Van de Kleft,
Heeft u de koelkast in een winkel van Mediamarkt gekocht of online?
Het moeilijke van deze kwestie is, dat uw woning geen lift heeft.
Toen je koelkast stuk ging, heb je je gemeld bij de MM en moest je voor de reparatie naar de site van Samsung?
Het is mogelijk dat je een nieuwe koelkast van Samsung krijgt, maar dat de MM dit moet regelen. Want de MM is de verkoper. Of het gaat om outlet , dat maakt niet uit. Ook op outletartikelen heb je garantie van de verkoper.
Dynalogic bezorgt voor MM. Het lijkt er dus op dat de MM de lift heeft moeten regelen en niet Samsung.
En dynalogic wil die koelkast kwijt. Kijk nog eens in je correspondentie. Ik heb het vemoeden dat je bij MM moet zijn met je klacht.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Onaangekondige prijsverhoging sportschool
Goedendag,
vanmiddag een onaangename verassing tijdens het nalopen van de financiele administratie. SInds 1 november 2023 heb ik een abonnement bij een sportschool. Deze sportschool heeft, zonder het aan mij bekend te maken, de abonnementsprijs verhoogd. Ik ben niets te beroerd om te betalen, laten we dat voorop stellen. Ik wil echter wel graag op tijd weten dat er een prijsverhoging aa
...
Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer