Lv
door Lvandekelft Jun 28, 2022 om 16:01
Elektronica & tv

Recht op compensatie defecte koelkast

In Maart is de koelkast van Samsung binnen de garantie voor de tweede keer defect gegaan. Zouden een vervangende koelkast krijgen.

- meerdere malen bedorven voedsel door sporadisch defect
- 2 keer voor niks thuisgebleven door leverende partij wat niet de afspraken nakwam (partner van samsung)
- uren aan de telefoon/in de wacht
- tientallen mails
- ruim 3 maanden zonder werkende koelkast/vriezer
- vervangende koelbox gekocht
- vervangende 2de hands koel/vrieskast gekocht
-telkens van kastje naar de muur

en nog wachtende op de vervangende koelkast...

kan ik een bepaalde schadevergoeding eisen?

3676 7 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jun 28, 2022 om 16:05
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Proberen kunt u het altijd maar of u het ook krijgt is de vraag. Nee heb je, klap voor je kop kun je krijgen zoals Herman Finkers eens heeft gezegd.
Ik zou er echter niet al teveel energie in steken. Als u al een vergoeding krijgt zal het wel een langdurige zaak worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 28, 2022 om 16:37
16772 Antwoorden / 202 Vragen

??

ju
door juliomariner Jun 28, 2022 om 16:39
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Heel simpel HK, recht hebben is nog geen recht krijgen

sw
door swat1500 - Jun 28, 2022 om 16:10
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Eisen kunt u van alles de vraag is alleen of krijgt of recht heeft op wat u eist.

Heeft u de koelkast rechtstreeks bij Samsung gekocht?
Zo ja, dan dan is Samsung mogelijk ook aansprakelijk voor vervolg schade.
Zo nee, dan moet u bij de leverancier zijn met uw claims en niet bij Samsung. Dat Samsung wel uit zichzelf de koelkast vervangt geschied dan op basis van de fabrieksgarantie die gaat minder ver dan de garantie en service die de verkoper moet bieden.

Heremietkreeft zal ongetwijfeld met enige verwijzingen komen waarmee iu verder kunt.

panter22
door panter22 - Jun 28, 2022 om 16:21
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je schriftelijk bewijs dat je een vervangende koelkast zou krijgen?
Wie heeft gezegd dat je een vervangende koelkast zou krijgen. Die partner?
Wie is de partner van Samsung?
De winkelier, bv coolblue, Mediamarkt?
Schadevergoeding? Je moet eerst krijgen wat je beloofd is.
Een nieuwe koelkast.
Om die te kunnen krijgen moet je eerst weten waarom je de koelkast niet krijgt.
Daarna kun je je eens verdiepen in het rijtje met voorbeelden van Heremietkreeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 28, 2022 om 16:35
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Op basis van welke garantie? Fabrieksgarantie of dergelijke?? In beginsel heeft u daar niets mee te maken en prevaleert de wettelijke regeling. Zie voor die regeling en wat u kunt doen onderstaande info met nadrukkelijk de opmerking dat de verkoper verantwoordelijk is m.b.t. ook naleven van de wetgeving:  (U heeft recht op adequate reparatie, als dat niet jkanvervanging en  als dat niet kan recht op ontbinden van d aankoop en hetgeen u betaald heeft retour te ontvangen!

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Lv
door Lvandekelft Jun 29, 2022 om 17:20
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank, echter is een ontbinding van het contract niet voldoende om de onkosten te dekken.

De volgende onkosten weet ik dat ik niet kan verhalen: de uren die ik in communicatie heb gestoken, thuis gebleven voor levering en reparatie, boodschappen kunnen weggooien door sporadisch defect

maar verder dan dat hebben we een koelbox gekocht ter noodoplossing, en daarna zelfs een tweedehands kleine koelkvries combi als noodoplossing (wat ook nog een energievreter is).

daarbuiten moet er ook nog een verhuislift aan te pas komen wat zeker ook niet goedkoop is, al is het om de oude eruit te halen... Wel bedankt voor de links, ik zal ze nalezen!

ma
door malty - Jun 28, 2022 om 18:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De reparatie moet binnen een redelijke termijn gedaan worden anders kunt u de koop ontbinden.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantie-binnen-garantietermijn
Lees onder het kopje Tips bij garantie. (Link ook gegeven door @hmk)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 28, 2022 om 18:30
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L. van de Kleft,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Bij wie heeft u de koelkast gekocht?

Wanneer heeft u de koelkast gekocht?

Is de hele koelkast defect of alleen het vriesgedeelte?

gerbera
door gerbera Jun 29, 2022 om 14:30
7348 Antwoorden / 14 Vragen

- ruim 3 maanden zonder werkende koelkast/vriezer.
Niet eens een foto?

Lv
door Lvandekelft Jun 29, 2022 om 17:16
Antwoorden / 1 Vragen

Beide functies zijn defect. Foto geeft geen meerwaarde omdat deze nog zo goed als nieuw is. De koelkast was rond defect ongeveer 1,5 jaar oud.

De koelkast is gekocht via Mediamarkt Outlet, maar het defect valt onder de fabrieksgarantie van Samsung. CE repair is langsgeweest en Ik heb een vervangend model toegezegd gekregen met levering van verhuislift.

Dynalogic heeft 2 maal geprobeerd deze te leveren maar kwamen zonder verhuislift. Ook andere mogelijkheden werden niet goed nagekomen.

Dynalogic heeft de koelkast maar terug gestuurd naar Samsung, waarom weet ik nog steeds niet.

Sindsdien verzaakt Samsung alle communicatie en afspraken na te komen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 29, 2022 om 20:25
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L. Van de Kleft,

Heeft u de koelkast in een winkel van Mediamarkt gekocht of online?

Het moeilijke van deze kwestie is, dat uw woning geen lift heeft.

panter22
door panter22 Jun 29, 2022 om 21:20
6599 Antwoorden / Vragen

Toen je koelkast stuk ging, heb je je gemeld bij de MM en moest je voor de reparatie naar de site van Samsung?
Het is mogelijk dat je een nieuwe koelkast van Samsung krijgt, maar dat de MM dit moet regelen. Want de MM is de verkoper. Of het gaat om outlet , dat maakt niet uit. Ook op outletartikelen heb je garantie van de verkoper.
Dynalogic bezorgt voor MM. Het lijkt er dus op dat de MM de lift heeft moeten regelen en niet Samsung.
En dynalogic wil die koelkast kwijt. Kijk nog eens in je correspondentie. Ik heb het vemoeden dat je bij MM moet zijn met je klacht.