door heremietkreeft Sep 10, 2022 om 14:21
Elektronica & tv

Recorderband

Bij het weer eens afdraaien van oude en lang geleden opnames op bandrecorder banden doet zich nu het fenomeen voor dat één oude band bij het afspelen een bijgeluid geeft in de zin van 'gekras'. Ik heb dat al wel eens eerder gehad met overogens wel nieuwe cassetterecorderbanden maar nog niet met recorderbanden groot formaat. Ik bemerk wel dat nadat ik ietwat bevochtig het 'gekras' verdwijnt maar mogelijk is er iemand van jullie die dit ook herkent en een oplossing weet. In het onderhavoge geval betreft het een tape van 'AGFA'  uit ca 1964. Ik heb oudere van o.a. Scotch, BASF en Philips waar dat nog niet het geval is.

3397 7 Rapporteer

Be
door Bewaklu - Sep 10, 2022 om 16:06
131 Antwoorden / 1 Vragen

Slijtage en onder invloed van het materiaal van de tape wordt het niet meer beter.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 10, 2022 om 17:30
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp hier de plus helaas niet. Hoe dan ook is er geen sprake van slijtage en u zult versteld staan van de kwaliteit van het geluid dat er nog is (bij afspelen 9,5 cm / min snelheid. Daarbij heb ik banden die nog veel ouder zijn en dit euvel niet hebben. @GERBERA geeft de werkelijke oorzaak aan.

Be
door Bewaklu Sep 10, 2022 om 20:21
131 Antwoorden / 1 Vragen

Bedoel eigenlijk ook hetzelfde, maar dan in andere bewoording...succes met het herstellen.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 10, 2022 om 16:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk oorzaak is zgn plak op de band welke door "uitdroging" en te lang niet gebruiken van de rugzijde van de band op de afspeelkant is gaan hechten. Probeer de band eens snel door te spoelen en, zonder druk uit te oefenen, langs een vochtige doek laten lopen. Doe dat ook met terugspoelen en reinig na deze handeling de koppen, geleide stangetjes en rol met wat alcohol mogelijk is het euvel dan verholpen.
PS, garantie tot mijn voordeur.☺☺

john devries
door john devries Sep 19, 2022 om 13:10
213 Antwoorden / Vragen

Goed advies. maar ik denk dat in dit het magnetisme teruggelopen is ,dat is een euvel wat vaker voor komt bij oude banden weet ik uit ervaring na tig banden omgezet hebben naar digitaal

gerbera
door gerbera Sep 19, 2022 om 14:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Even voor alle duidelijkheid, banden zijn niet magnetisch deze worden door een licht magnetische bewerking van de lees/schrijfkop bewerkt om het geluid af te kunnen spelen. Dat de kwaliteit van het geluid afneemt komt gewoon door slijtage van de band. Het ruizen/kraken kan verschillende oorzaken hebben zoals het uitdrogen van de band waardoor deze niet meer geheel vlak over de leeskop gaat en dan wil bevochtigen wel eens helpen.

gerbera
door gerbera Sep 19, 2022 om 21:40
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Aanvulling, wat het magnetische betreft, banden zijn voorzien van een gering magnetisch laagje maar zijn daardoor niet magnnetisch.

Topantwoord

justmeagain
door justmeagain - Sep 10, 2022 om 23:39
623 Antwoorden / 8 Vragen

Mij werd altijd aangeleerd om 1 a 2 keer per jaar alle banden even te spoelen. Zo komt er een luchtlaagje tussen de rape waardoor doordrukken van de ene laag naar de andere laag tape niet zoi gebeuren . En werkelijk tot op heden doet mijn vintage Revox het nog top net alle banden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2022 om 09:38
16774 Antwoorden / 202 Vragen

ook dank voor deze tip. Inderdaad hebben de banden die ik met regemaat draait dit fenomeen niet. Alle banden door spoelen is echter wel lastii omdat ik er redelijk veel heb van 7,30 m. Een paar van die banden die ik vaak afspeel (BASF) dateren uit 1961 en hebben een anatal recorders overleefd.
Mijn huidige (bij kringloop aangeschaf: AKAI 1721W. (Uiteraard reinig ik de koppen met regelmaat)

Topantwoord

ro
door ronny530 - Sep 11, 2022 om 08:30
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als de band zelf een krassend/schurend geluid maakt en bij afspelen op de luidsprekers niet hoorbaar is dan is de band uitgehard en de grove metaalkorrels op die band zijn verworden tot een schurend metaal vergelijkbaar met schuurpapier en dat gaan de koppen van uw bandrecorder niet fijn vinden. De band éénmalig bevochtigen zou kunnen maar vocht en het materiaal waaruit de band gemaakt is zijn geen vrienden van elkaar en maakt de kans op aan elkaar plakken van de band groot. Ik weet nog wel dat het bevochtigen van een langspeelplaat het krassen e.d. deed verdwijnen omdat er tussen de naald en de plaat een waterfilm kwam te liggen maar dat werkt niet bij een bandrecorder band.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2022 om 09:47
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ook dank. Het geluid is juist via de luidsprekers hoorbaar. Het benutten van water om krassen op een grammofoonplaat te doen verdwijnen is mij bekend.
Daarbij is er inderdaad wel risico met benutten van vocht omdat de magnetischelaag uit zeer fijn ijzervijlsel bestaat en vocht en ijzer inderdaad geen vrienden zijn. Bij afspelen langs een bevochtigd doekje laten lopen is wel een oplossing zoals @GERBERA ook al aangaf omdat dan de aan de 'afspeelzijde'van de band aangehechte laag van de andere kant door lang liggen wel wordt verwijderd. UIteraard reinig ik de koppen met regelmaat.

Ik bezit 'km's aan langspeelband en tot nu toe deed zich dit bij een kleine band voor. (Wel al vaker bij cassettebanden).

ro
door ronny530 Sep 11, 2022 om 10:34
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Wat u zou kunnen doen is de afspeelkop tijdelijk in hoogte verstellen want het zou kunnen zijn dat de sporen op de band niet gelijk lopen. De band heeft 4 sporen ik meen 1 en 4 voor de heenloop en 2 en 3 voor de terugloop omdat de band dubbelzijdig afgespeeld kan worden. Agfa banden waren niet van een suprieure kwaliteit en zeker in 1964 de middenmoot van de banden die verkocht werden. Als de Agfa band lichtbruin van kleur is dan wil die lichtbruine kleur zeggen dat er een groffe metaalkorrel is gebruikt en minder lang mee gaat dan bijvoorbeeld een chroomdioxide band met veel kleinere metaalkorrels. Het is echter wel zo dat chroomdioxide banden in 1964 nog niet in de handel waren en fabrikanten zich in zetten om de metaalkorrels steeds kleiner te maken om met name de geluidskwalitiet te verbeteren en de banden voor stereo geluid geschikt te maken.

gerbera
door gerbera - Sep 11, 2022 om 11:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zou maar gewoon van de kop afblijven, als deze versteld wordt loop je de kans dat de sporen door elkaar gaan lopen. Oude banden van voor 1960 (en neem aan dat het om dergelijke banden gaat) maken gebruik van zgn duospoor hetgeen betekend dat op 2 naast elkaar liggende sporen wordt opgenomen cq wordt afgespeeld. Pas na 1960 zijn de 4 of meersporen banden en recorders op de markt gekomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2022 om 11:58
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo @GERBERA, hetgeen u meldt is mij bekend en het schoonmaken van de koppen op een voorzichtige maniet met spiritus of alcohol os simpelweg zeer zinvol omdat er altijd ijzerdeeltjes op de koppen achteblijven hetgeen op den duur steeds verlies in toonbereik tot gevolg heeft m.a.w. verlies in hoge tonen.  Alle banden die ik heb zijn 4 sporig opgenomen. Mijn eerste in 1961 in Bahrein gekochte Sierra (in feite Philps) was al 4 sporig en had niet de mogelijkheid om in stereo op te nemen. Mijn larere recorders hadden die mogelijkheid wel.

Daarbij heb ik al wel eens eerder recorderkoppen zelf vervangen en na vervanging ook goed afgesteld. Ook bij de 'nieuwere recorders'' betekent niet goed afgesteld zijn door elkaar lopen van sporen.

gerbera
door gerbera Sep 11, 2022 om 22:00
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dat laatste zat ik al op te wachten, het kapot gaan van een recorderkop is iets bijzonder. er moet dan zowat met een stalen band over de kop zijn gegaan om deze te slopen. Het is voornamelijk de electronica wat de geest kan geven dus alleen een kop vervangen heeft weinig resultaat. Verder heb ik het niet over spiritus hetgeen niet aan te bevelen is om dat te gebruiken voor het reinigen van de koppen. Waar u de ijzerdeeltjes, die op de koppen achterblijven, vandaan haalt is mij een raadsel, ik noem het gewoon stof dat op den duur, door de wrijving van de band een "vettige" laag achter laat waardoor de druk op de kop verminderd en de kwaliteit van het geluid verminderd. Sorry maar ik heb hier 3 recorders staan waarvan ik er 2 als bouwpakket in elkaar heb gezet, en inmiddels antiek zijn, met onderdelen van defecte recorders. Was ooit een hobby van mij om radio's, TV,s en andere geluidsaparatuur te repareren maar tegenwoordig haast niet meer mogelijk is tenzij complete printplaatjes vervangen kunnen worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 12, 2022 om 12:08
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBRA, hetgeen ik af en toe van de koppen (ook van de cassetterecorder) is beslist geen stof maar zijn wel degelijk bruine ijzerdeeltjes en dat daar steeds iets miniems van achteblijft is op zich ook logisch aangezien de zijde met het magnetisch materiaal langs de koppen schuurt. En ik fantaseer niet dat ik ook al wel eens koppen heb vervangen en darana ook weer goed afgesteld. De banden zijn beslist niet vettig, waar zou die vettigheid dan vandaan moeten komen? De aanbeveling was alcohol en dat is juist. Spiritus kan ook heel goed gelet op de samenstelling: vooramelijk alcoholbasis. Brandspiritus, meestal kortweg spiritus genoemd, is een mengsel van alcohol, water en diverse toevoegingen.
Spiritus wordt gebruikt als schoonmaakmiddel en als brandstof.(Bron Wikepedia)

gerbera
door gerbera Sep 14, 2022 om 16:41
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Schei toch eens uit over het magnetisch zijn van banden. Ruim 20 jaar ervaring in herstel geluidsaperatuur en het aantal koppen wat ik in die jaren vervangen heb is op 1 hand te tellen en dan houdt ik een groot aantal vingers over, en dan gaat het vaak om de wiskop. Metaaldelen die op de kop achter zouden blijven, wel eens gehoord dat metaal op metaal beschadiging geeft en nooit van statisch materiaal gehoord. Waarom met alcohol de kop reinigen als, zoals u beweerd, metalen delen op de kop zouden zitten, een kwastje is dan voldoende. Wist u dat de instelling van de koppen een internationale afspraak is tussen de fabrikanten zodat ook elke voorgespeelde band gebruikt kan worden. Dat je voor het afstellen aparatuur nodig hebt om er voor te zorgen dat de sporen het juiste aantal Db afspelen. En zo kan ik nog wel ff doorgaan maar ja u zal, naast alle functies die u heeft, ook hier wel ervaring in hebben.

mo
door mof - Sep 12, 2022 om 12:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Recorderband is een chemisch en fysisch actieve drager. Gekras kan komen omdat het door de jaren heen langzaam vergaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 12, 2022 om 12:02
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@MOF, de banden die ik nu al 60 jaar heb zijn beslist niet vergaan. En de reden van het ongewenste geluid gaf @GERBERA al aan. Ps. Helaas, uw gebruiksnaam roept bij mij nog steeds nare associaties op. De slag om Arnhem was ook bedoeld om ons van de moffen te bevrijden.

john devries
door john devries - Sep 12, 2022 om 12:06
213 Antwoorden / Vragen

Daar is niets aan te doen , eigenlijk mag je blij zijn dat je nog wat hoort. Ik heb heel wat cassettebandjes weggegooid omdat er niets of bijna niets meer te horen was. De rest heb ik overgezet op CDR , maar ook deze schijfjes hebben niet het eeuwige leven

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 12, 2022 om 12:15
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u alles had gelezen zou u hebben gezien dat ik over kilometers banden beschik waarvan m.b.t. langspeel- spoelenband er nu pas één dit probleem heeft en m.b.t. cassettebanden een enkele hetgeen oplosbaar is. (Dat laatste in ieder geval één keer opdat ik de inhoud ze dan wel goed kan kopiëren. Ik heb op dit moment een band draaien die tenminste 40 jaar geleden oud is incl. de opnames erop, geen enkel geluidsprobleem. Deze band heb ik bij het krijgen ervan é'n keer gedraaid. Draai die nu af als test met opnieuw, geen afbreuk aan kwaliteit.

Hoe dan ook, na licht bevochtigen is het geluid goed. Zij het dat vocht voor magnetisch materiaal niet zo goed is.

john devries
door john devries Sep 19, 2022 om 12:41
213 Antwoorden / Vragen

Zoals met alle bijna artikelen is er bij magneetbanden ook kwaliteitsverschil .Nat maken van banden zal misschien een keer helpen jij zegt het , maar daarna kan de band weggooien en met een beetje pech is de magneetkop van de bandrecorder ook naar de kl!ten. Water en elektronica gaat niet samen. Ik vraag me wel af hoe je een band nat maakt.