Gb
door Gb. Smits Jun 8, 2022 om 22:34
Elektronica & tv
Rookmelder en magneet

In de handleiding van abus rookmelder staat: niet plaatsen bij magneet.

vervolgens moet je riokmelder bevestigen met een magneet van abus. ?

7651 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 8, 2022 om 23:16
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Zal wel met de kracht van de magneet van doen hebben. Lijkt mij dat die melder best wel ergens te hangen met weinig storende factoren.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 8, 2022 om 23:56
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte GB. Smits,

Welk type rookmelder van Abus heeft u?

Gb
door Gb. Smits - Jun 9, 2022 om 07:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Abus RWM 150

sira
door sira - Jun 9, 2022 om 09:32
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Logisch. Je mag ook nooit een magneet vlakbij je gsm, horloge, televisie of ieder ander elektronisch apparaat houden, dan kun je de boel gelijk weggooien.
De rookmelder is aan de zijde die tegen de magneet wordt bevestigd zodanig beschermd dat de magneet geen invloed heeft op het binnenwerk van de rookmelder. Hetzelfde geldt voor een hoesje (bookcase) van gsm, iPad of e-reader, daar zit ook vaak een magneet in om de voorzijde te sluiten, maar ook die zit zodanig dat die geen invloed heeft op het apparaat.

Zou u de zichtbare zijde (de voorkant of zijkant) bij de magneet houden, is het einde rookmelder. Dat geldt ook als er een magneet binnen een bepaalde afstand van de rookmelder zit, dan beïnvloedt die de werking van de rookmelder.

U kunt dus gewoon de meegeleverde magneet voor de rookmelder gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 9, 2022 om 09:43
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: plaatsen in de buurt van een magneet (of magnetische invloed) zal negatief effect hebben op de werking van het draadloze systeem.
Ik zie in ieder geval dit m.b.t. het plaatsen maar ook helemaal niet over plaatsen met eenn magneet. Ik vraag mij ook in rede af hoe dat dan zou moeten, iets aan de wand/plafond bevestigen met een magneet?  M.a.w. waar leest u dat de rookmelder bevestigd moet worden met een magneet?

sira
door sira Jun 9, 2022 om 10:19
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vermoed dat er een plakmagneet bij zit, zie de foto. 3M strip eraf halen, tegen het plafond plakken en dan de rookmelder er tegenaan.

Dat is mijn vermoeden, maar ik kan er naast zitten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 9, 2022 om 10:36
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dat kan dus niet. Een plakmagneet is magnetisch en interfereert met afgifte eventueel storingssignaal/werking rookmelder. Afgezien daarva, zou er sprake zijn van een magneet om 'te plakken'zal die toch ook gelijkdelijk aan de 'plakkracht' verliezen en zalalt de melder naar beneden vallen.

gerbera
door gerbera Jun 9, 2022 om 22:01
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dat kan dus wel, het zijn 2 dunne plaatjes waarvan er een tegen het plavond wordt geplakt en de ander op de rookmelder. Deze licht magnetische plaatjes zijn er speciaal voor gemaakt en de plakkracht van het plavondplaatje is sterk genoeg zodat de melder niet naar beneden komt. Hoe ik dat weet, heb er zelf 3 van de 7 melders in mijn woning zo opgehangen en hangen zo al 4 jaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 10, 2022 om 09:27
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardig maar ik zie de reactie van vraagsteller en zag ook nog dit https://handleidingkwijt.com/abus-rwm150-rookmelder/

th
door thieu Jun 10, 2022 om 12:56
147 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de handleiding:
Het functioneren van de melder kan nadelig beïnvloed worden door zeer krachtige

elektromagnetische straling. Installeer de melder daarom niet in de buurt van
apparaten die elektromagnetische straling uitzenden of in de buurt van magneten.

"Zeer krachtige elektromagnetische straling" Duidelijke uitleg, probleem opgelost. ;-)

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 9, 2022 om 09:47
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Andersom kan de rookmelder met magneet ook elektronische apparatuur verstoren als de melder daar in de buurt wordt geplaatst.

rj
door rjw Jun 9, 2022 om 10:16
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Dan moet het wel een hele sterke magneet zijn. Magneten in luidsprekers hebben toch ook geen invloed op elektronische apparatuur in huis, terwijl dat zo'n beetje by far de sterkste magneten zijn die we in huis hebben.

sira
door sira Jun 9, 2022 om 10:21
2322 Antwoorden / 24 Vragen

De meegeleverde magneet zal geen zware zijn, maar net voldoende om de rookmelder vast te houden. Bovendien plaats je en rookmelder doorgaans op het hoogste punt in het trapgat, daar heb ik in ieder geval geen elektronische zaken hangen en ook geen speakers o.d.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 9, 2022 om 10:24
7179 Antwoorden / 3 Vragen

.

Gr
door Grunn1 Jun 9, 2022 om 10:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@RWJ, als je luidsprekers te dicht bij een tv zet heeft dat wel degelijk invloed op het beeld en dat was in de tijd met beeldbuis tv's en grote luidsprekers nogal eens een probleem.
De huidige soundbars zijn afgeschermd en de speakertjes zijn vele malen kleiner.

me
door mein33 - Jun 9, 2022 om 11:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heb 6 FireAngel ST-622 rookmelders met magneetplaatje in huis hangen en dat levert geen probleem voor de rookmelder als voor welk apparaat dan ook op.
Gewoon ophangen, maar wel gelijk op de goede plek, want het plafondplaatje zit zo stevig vastgeplakt dat het bijna niet zonder schade te veroorzaken verwijderd kan worden.

sira
door sira Jun 9, 2022 om 11:27
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Mein33, een vraag. Op welk materiaal zit het magneetplaatje geplakt? Ik heb namelijk gipsplaten op de plek waar de rookmelder moet hangen en dan zijn schroefjes ook lastig. Bovendien sta ik half boven het trapgat, dus moeilijk monteren. Mijn bestaande rookmelder is stuk en ik moet nu iets anders.

me
door mein33 Jun 9, 2022 om 13:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sira,

Zou het op gipsplaten zeker niet plakken, het is zo goed als zeker dat erbij het afhalen van het geplakte plaatje schade zal ontstaan, als het dubbelzijdig plakstripje al blijft plakken.
Voor gipsplaten zijn er speciale plugjes te koop. De meestal bijgeleverde plugjes zijn niet geschikt voor gipsplaat.

Gb
door Gb. Smits Jun 9, 2022 om 13:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie allemaal.

Ik heb hem maar gewoon op plafond bevestigd met de bijbehorende magneet.
Ik was alleen verbaasd dat er een magneet wordt aanbevolen door abus,  terwijl handleiding aangeeft dat deze vermeden moet worden.
fijne dag verder

sira
door sira Jun 9, 2022 om 15:49
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dank je Mein33, ik ga andere plugjes halen

me
door mein33 - Jun 9, 2022 om 13:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gb
DOOR GB. SMITS JUN 9, 2022 OM 13:27
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Dank jullie allemaal.

Ik heb hem maar gewoon op plafond bevestigd met de bijbehorende magneet.
Ik was alleen verbaasd dat er een magneet wordt aanbevolen door abus,  terwijl handleiding aangeeft dat deze vermeden moet worden.
fijne dag verder

ro
door ronny530 - Jun 9, 2022 om 18:29
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb de handleiding van deze rookmelder doorgelezen maar de rookmelder dient met schroeven aan het plafond gemonteerd te worden en zo te zien is de behuizing ook van kunststof dus kan niet met een magneet vast gezet worden. Abus verkoopt wel magneet bevestigingen die voor rookmelders geschikt zijn maar die bestaan uit een magneet en een metalen plaat die elkaar aantrekken waardoor het magnetische veld gesloten wordt. Een enkele magneet zoals die voor reminders op koelkasten e.d. vast te zetten gebruikt wordt kleven pas vast als het magnetische veld gesloten is en is niet meer magnetisch totdat de magneet van de koelkast afgehaald wordt. Een enkele magneet in de buurt van de rookmelder plaatsen kan de werking van de rookmelder verstoren maar in een woonhuis situatie komt dat niet voor.

justmeagain
door justmeagain Jun 10, 2022 om 02:15
623 Antwoorden / 8 Vragen

Vreemd dat dan het magnetisch plaatje door de fabrikant wordt meegeleverd.
Een rookmelder is niets meer als een spiegel en een optische sensor. Je moet een extreme magneet gebruiken om een rookmelder stuk te krijgen.

ro
door ronny530 Jun 10, 2022 om 12:09
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Voor zover ik aan de eerste foto kan zien wordt de magneet niet standaard meegeleverd want de magneet is los verpakt en als die standaard meegeleverd zou zijn maakte die deel uit van de rookmelder verpakking.

he
door henkie.penkie - Jun 10, 2022 om 10:39
149 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat dit een logisch verhaal is. Je weet toch dat een magneet een noorpool en een zuidpool heeft. Een noord en een zuidpool trekken elkaar aan maar het tegenovergestelde van 2 zuid polig en 2 noorpolen stoten elkaar af. Zou je deze bij een zwakkere magneet ophangen kan het zo zijn dat een met een sterkere magneet het produkt kan afstoten ook een sterker magnetisch veld kan storingen geven en daarom zal dat wel zijn. Iedere magneet heeft een krachtig magnetisch veld bij zich en dit kan voor vele elektronische apparaten schadelijk zijn.