os
door oscar.postuma Nov 6, 2016 om 06:50
Elektronica & tv

Samsung televisie bij een niet officiële Nederlandse dealer kopen

Aanschaf van de als best geteste Samsung tv 43ks7500 kan bij een officiele dealer. Dit is het bekende rijtje Coolblues, Mediamarkt, Platte tv, Bolcom en andere die allen dezelfde adviesprijs hanteren van €1.499.

Als je echter googelt kom je veel goedkopere prijzen tegen van bedrijven zoals Plasmavisie (voor €1120), die zeggen ook toestellen voor de Nederlandse markt te leveren, die dus ook werken met een insteekkaart van bijvoorbeeld Ziggo en die je ook kunt laten repareren bij Selectro. Deze toestellen komen van Samsung Europa niet niet van de Nederlandse importeur.

Maar wat is nu waar en onwaar? Wat ondersteunt Samsung Nederland?

Op internet tref het schrijnende verhalen aan van mensen, die er na aanschaf achterkomen dat ze een Duitse tv hebben, die in Nederland niet goed werkt op de tuners en apps.

Wat is wijsheid?

9725 3 Rapporteer

ro
door ronny530 - Nov 6, 2016 om 08:16
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Een Europees toestel kopen is een gok want deze is niet specifiek gemaakt voor de Nederlandse markt. Achter het typenummer staat tussen haakjes een vier letter combibatie voor nederland is dat (sxxn) wijkt die combinatie af dan kan het zijn dat in het menu de Nederlandse taal ontbreekt, de CI+ kaart niet gecertificeert is door de tv provider en apps niet aanwezig of niet naar behoren werken. Omdat de Nederlandse importeur buiten spel is gezet bent u voor garantie afhankelijk van de verkoper want Samsung Nederland zal niet snel genegen zijn een toestel dat zij niet hebben geïmporteerd onder garantie te herstellen. Ik persoonlijk zou de gok niet wagen omdat het toch om een behoorlijk bedrag gaat en ook omdat de tv na verloop van tijd zeker goedkoper gaat worden.

ja
door jackyh Nov 6, 2016 om 09:09
953 Antwoorden / 4 Vragen

Jij weet hier blijkbaar veel van maar weet je ook waarom er zo'n groot prijsverschil is. Zijn er dan onderlinge afspraken om het product kunstmatig duur te houden?  Dat er verschillen met Amerika zijn kan ik begrijpen, andere stroomsterkte etc., maar in Europa ligt dat toch anders. Bedankt trouwens voor de waarschuwing.

ro
door ronny530 Nov 6, 2016 om 09:59
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Tv's kosten fabriek af maar een fractie van de uiteindelijke winkelprijs en daar zit voor de parralel import de winst. Door zelf tv's te importeren wordt de Nederlandse importeur buiten spel gezet want die verdient er geen kwartje aan. Stunters op tv gebied maken handig gebruik van die parralel import en bieden de tv's aan tegen een veel lagere adviesprijs en nemen de gok dat de tv gedurende de garantieperiode niet defect gaat want zij draaien zelf voor de kosten op. Van kunstmatig duur houden lijkt mij geen sprake want de importeur geeft enkel een adviesprijs en daar mag een verkoper mee doen wat die wil. Een tv in een hoge prijsklasse zal vaker in de aanbieding gaan omdat de afzetmarkt beperkt is.

ph
door philip36 - Nov 6, 2016 om 10:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Persoonlijk zou ik de hogere prijs betalen voor een Nederlands model.

Lees eens, wel uit 2013,
http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/nederlands-buitenlands-tv-kopen-20131210/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2016 om 12:17
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Als u een Samsung tv koopt buiten een officiële dealer om (?) maar wel bij een nederlandse verkoper, dan geldt de wettelijke regeling als beschreven in het burgerlijk wetboek deel 7, zie hierna.
Afgezien daarvan: als u de TV niet in Nederland koopt maar wel duidelijk kunt aantonen dat u de verkoper heeft gemeld dat u de TV in Nederland gaat gebruiken, dan gelden ongeveer dezelfde wettelijke voorwaarden aangezien die zijn gebaseer op Europese regelgeving met betrekking tot consumentenbescherming.

www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html