jo
door joskaa Nov 24, 2008 om 13:45
Elektronica & tv

Schimmel in koelkast

Ik heb in de garage een extra koelkast - een koeler want er zit geen vriesvak in.  Ik kan dat ding wel blijven schoonmaken, om de haverklap zit zwarte schimmel aan de achterwand en aan de achterkant van de glasplaten, ondanks dat ik de koelkast goed schoonhoud. Komt dat omdat deze koelkast relatief weinig opengaat? Ik doe er enkel frisdrank, wijn, fruit en groenten in.

Weet iemand een adequate oplossing??

43653 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Dit staat bij OMA weet raad.

Zwarte schimmel in koelkast door vocht, doe wat houtskool in keukenpapier en zal zo het vocht opslorpen. Regelmatig vervangen.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, weer wat vergeten. [ben blond geweest]

Maak de koelkast hlemaal schoon en controleer het kleine gaatje voor de vocht afvoer boven de compressor. Als dat namelijk verstopt of vuil is, dan kan het vocht niet weg en blijft de schimmel groeien.

Het is trouwens jammer dat het geen witte schimmel is, dan kon u die aan de Sint meegeven.[grapje ;-))]

Gr. poltol

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Ik neem aan dat u hem aan heeft staan,heeft u dat niet ,moet u de deur open laten staan, zo dat het vocht kan ontsnappen,heeft u hem wel aan staan, dan is het probleem, als het in de scheur te koud word, en dus de temparatuur in de koelkast hoger is als buiten  de koelkast, deze niet aanslaat en daardoor vochtig word van binnen, een koelkast mag nooit in een ruimte staan die kouder kan worden als de minimum temperatuur van de koelkast,in de winter zult u hem dus toch in een andere ruimte moeten zetten als u hem wild gebruiken.

succes er mee.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Joskaa,
Wij zijn het er allemaal over eens dat het vocht is. Bij mijn koelkast ontstaat ook regelmatig vocht. Het vocht komt er in doordat de deur regelmatig open gaat, maar ook omdat er gebruikers zijn (wij hebben tieners in huis) die de deur niet (goed) sluiten en dat is het einde zoek.

Als jullie thuis er een goede gewoonte van maken de koeler goed te sluiten, controleer dan het rubber dat langs de rand van de deur loopt. Als dat rubber kapot, gescheurd is, of dat de magnetische neiging ontbreekt, sluit de deur dus ook niet goed.

Een nieuw rubber is meestal wel te koop bij zo'n onderdelenzaak, maar is niet altijd goedkoop.

Succes,
Erky

ve
door verwijderd - Nov 27, 2008 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik heb ook een paar jaar een koelkast in de schuur gehad en wilde hem zelfs weggooien zo erg zat hij steeds onder de schimmel.Nu zijn we verhuisd, staat hij binnen. Ik heb hem 1 keer helemaal schoongemaakt en hij blijft superschoon. Door de temperatuurschommelingen in de garage (in de zomer moet hij heel hard koelen, in de winter slaat hij vaak af) ontstaat de schimmel.

Ik denk niet dat er iets tegen te doen is, misschien een vochtvanger...??? in ieder geval suk6 ermee..

ve
door verwijderd - Nov 27, 2008 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo joskaa: Iedere koelkast hoort (eigenlijk!) in een ruimte te staan, die niet vochtig is/kan worden, een garage is niet echt vochtvrij, evenals een schuur(tje). Zelf heb ik sinds vorig jaar een nieuwe, en heb de gebruiksaanwijzing eens aandachtig doorgelezen. Het blijkt dat de fabrikant uitdrukkelijk aangeeft, om deze koeler absoluut in een droge ruimte te plaatsen,(wat ik nu dus wel heb gedaan) omdat de levensduur dan aanzienlijk langer is/zal zijn, aldus de fabrikant (Liebherr) Een garage en/of een schuur(tje) hebben meestal nog niet eens isolatie, laat staan een dubbele muur. Ook wij hebben in een paar jaar tijd, zo enkele koelkastjes gehad in de schuur, en je ziet vooral, nu het buiten zo vochtig is, dat zelfs de buitenkant van de koeler veel condensvorming krijgt....kortom, als je kans ziet om je koelr in een droge ruimte te plaatsen, doe het dan, omdat je dan inderdaad geen schimmelvorming krijgt (vocht!!) en je koeler aanzienlijk langer mee zal gaan, in de zomer loop je (uiteraard) dan niet tegen dit probleem aan en kun je gerust een koelertje in je garage/schuur plaatsen...succes, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Nov 28, 2008 om 02:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Joskaa,

Met deze dagtemperatuur, < 8 graden kun je rustig de kast op een kiernlaten en de stekker eruit. Is ook goed voor de portemonnee.
Wil je de kast per sé dicht hebben, dan kan zo'n Bison vochtvreter ook goede diensten bewijzen. Doch dat is weer slechter voor de portemonnee....

Is het afsluitrubber van de kastdeur nog wel helemaal intact? Een klein lek daarin of de kast om een andere reden niet goed gesloten kan veel vocht in de kast brengen.
Uit fruit en groente welke niet in de groentelade wordt geborgen, kan ook veel vocht verdampen....

Overigens zie ik zelf nog het meest in de tip van poltol, om het gaatje achter- en onderin de kast open te maken, zodat het vocht weg kan. Het loopt dan in een plastic bakje bovenop de warme compressor, waar het weer aan de lucht van de garage afgegeven wordt door verdamping.

Welke wijn bewaar je eigenlijk op < 8 graden? Champagne?

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2008 om 09:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Joska,

We leuk al die verhalen over vocht er is echter maar één oorzaak en dat is dat de temperatuur in de garage te laag dus te koud is om de koelkast te laten functioneren.

De achterwand van de koelkast ontdooit automatisch, dat wil zeggen dat na afloop van het koelproces op de achterwand een temperatuur  bereikt moet worden van minimaal plus vijf graden Celsius.

Bij een omgevingstemperatuur van 10 graden celsius of lager zal het erg lang duren voordat deze temperatuur op de achterwand bereikt wordt. Gevolg de kast wordt niet meer gekoeld aangezien het koelsysteem pas inschakelt als de voornoemde temperatuur bereikt is.

Er is wel een technische oplossing maar die werkt in een koude ruimte ook niet voldoende.

Er zijn twee oplossingen plaats de koelkast in een ruimte van minimaal 16 graden Celcius, of verwarm de garage. Dit laaste is echter  kostbaar voor wat betreft het energieverbruik.

Er is overigens geen enkele moderne koelkast die in bij een dergelijk lage temperatuur nog goed functioneert.

 Succes

Henri1942

ve
door verwijderd - Dec 1, 2008 om 09:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal voor het meedenken en aandragen van oplossingen.

De garage is niet vochtig maar wel koud, al lopen er wel weer een paar verwarmingsbuizen door voor de zolder die erboven ligt, dus ik hou het er op dat de omgevingstemperatuur veel te koud is.

Voorlopig de koeler maar uitzetten tot de temperaturen weer gaan stijgen; scheelt in het werk en mijn portemonnee