Aa
door Aa1 Aug 13, 2020 om 12:48
Elektronica & tv

Skala/elbucco opgelicht

Ik ben opgelicht door ooit een tv te huren via skala.nl.
Ik vond het maand bedrag erg hoog.
Er is mij toen verteld dat het bedrag elk jaar omlaag zou gaan en dat elk jaar het product opnieuw word getaxeerd op dagwaarde.
Die tv is nu letterlijk niks meer waard.
Maar het rare is ipv dat mijn maandbedrag naar beneden zou gaan zoals mij verteld werd is het elk jaar omhoog gegaan.
Ik sta nu ook op een punt dat ik helemaal klaar ben met het bedrijf. Ik heb geen idee wat ik hier wettelijk tegen kan doen. Maar ben bereid om er een zaak van te maken. Ik wil dan ook een groot deel van mijn geld terug vorderen omdat er letterlijk tegen mij gelogen is dat betekent dus dat ik letterlijk ben oogelicht niks meer niks minder neem aan dat dat illigaal is ?.

4248 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2020 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent niet opgelicht. Ik neem aan dat u een huurcontract hebt voor die tv? Daar moet alles instaan.

Ook wanneer en hoe u kunt opzeggen en dan koopt u een tv in een winkel en bent u verder klaar.

sw
door swat1500 - Aug 13, 2020 om 12:55
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat hier niet om wat u verteld is maar wat in de door u ondertekende huurovereenkomst is opgenomen. Dat wat verteld is heeft u waarschijnlijk niet zwart op wiit.
De hoogte van de huur heeft weinig te maken met de dagwaarde van het gehuurde.
Ik mag hopen dat het huurcontract een bepaalde looptijd heeft. Na die periode kunt u de overeenkomst opzeggen. Meestal moet u de tv dan wel weer teruggeven of kunt u hem overnemen, in het algemeen niet gratis.
Dat u uiteindelijk meer aan huur hebt betaald dan wat de tv feitelijk waard is of was, is dus niet relevant.
Op die grond gaat u geen geld terug zien.

marita5
door marita5 - Aug 13, 2020 om 12:57
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Aa1 ,

De voorwaarden ,

Huurprijs

5.1 De huur wordt berekend vanaf de eerste dag van de maand waarin het Product wordt geleverd. Huurder krijgt voor de eerste maand pro rata korting voor de dagen dat Huurder niet over het Product heeft kunnen beschikken.
5.2 Tenzij anders vermeld, zijn alle in de Overeenkomst en deze algemene voorwaarden genoemde prijzen incl. BTW en incl. transportkosten naar het in de Overeenkomst opgenomen bezorgadres, maar exclusief andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.
5.3 De huurprijs wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van het inflatiecijfer voor de consumentenprijzen, de brandstofprijzen en de loonontwikkeling. Het indexeringspercentage wordt éénmaal per jaar door Elbuco vastgesteld.
5.4 BTW-verhogingen en eventuele kostenverhogingen van derden kunnen aan de Huurder worden doorbelast.
5.5 Behalve wanneer de bevoegdheid tot prijsverhoging uit de wet voortvloeit kan Elbuco de huurprijs gedurende de eerste drie maanden van de Overeenkomst niet verhogen.

Voor de volledige voorwaarden , klik op de rode regel .

https://www.skala.nl/algemene-voorwaarden

me
door mein33 - Aug 13, 2020 om 13:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wanneer was "OOIT" ??
Ben bang dat u inmiddels een zeer 'kostbare' maar economisch gezien, waardeloze TV in huis heeft staan.
Het ligt er maar aan wat er hierover in de huurovereenkomst staat !
Contract dan maar per eerste vervaldatum beëindigen en naar een 'stenen winkel' om een nieuwe te kopen, dat is vele malen "goedkoper" dan om zo'n ding te huren.

mahadma
door mahadma - Aug 13, 2020 om 14:04
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het "voordeel" van een tv huren is dat als hij kapot gaat je een andere/nieuwe krijgt, direct. Dus geen reparatiekosten en of garantieproblemen.
Het "nadeel" van een tv huren is dat je vooraf weet hoelang en hoeveel je maandelijks moet betalen.
Zoals een voetballer ooit gezegd heeft: "Elck voordeel hep zijn nadeel".

j5
door j59766 - Aug 13, 2020 om 14:54
3 Antwoorden / Vragen

Als u kunt aantonen misleid te zijn kunt u bij de ACM een voorbeeld brief vernietiging van de overeenkomst downloaden en invullen en dan naar skala sturen.

pe
door peentjes - Aug 13, 2020 om 15:11
421 Antwoorden / 0 Vragen

U vond het maandbedrag 'ooit' erg hoog. Maar u hebt dat contract wel zelf afgesloten en dus ook dat bedrag al die jaren geaccepteerd. Zelfs toen het nóg hoger werd. Samenvattend: U bent niet opgelicht maar u voelt zich opgelicht.

Aa
door Aa1 Aug 16, 2020 om 20:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het nooit geaccepteerd maar kon er niks tegen doen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2020 om 16:22
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd hiervoor: hetgeen in uw koop/huurovereenkomst staat is rechtsgeldig. Als men u mondeling daarna anders heeft verteld of beloofd is er mogelijk wel sprake van misleiding maar de grote en ook belangrijkste vraag is dan: bewijs! En ik vrees dat u niets kunt bewijzen.

UIteraard is het geheel aan u en bent u vrij om te vorderen en dan wijs ik u op: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  met daarbij de info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ maar als gezegd, u dient dan wel beleving in deze te kunnen bewijzen.

En let op dat beschuldigen wegens oplichting op een openbaar forum zoals dit, zichtbaar over de gehele wereld,  voor u problemen kan opleveren in de zin van smaadschrift/laster indien u het niet kunt bewijzen.

panter22
door panter22 - Aug 13, 2020 om 16:37
6599 Antwoorden / Vragen

Een tv huur je voor 5 jaar. Daarna heb je 3 mogelijkheden:

  • Je kunt het apparaat teruggeven en de huurovereenkomst beëindigen;
  • Je kunt het apparaat omruilen voor een ander model of type;
  • Je kunt het apparaat blijven huren, maar dan voor een lagere prijs.
  • https://www.skala.nl/huurtermijnen-omruilen
Hoe lang moet je nog huren voor je er vanaf bent?
Je krijgt geen geld terug. Je kunt er niets tegen doen. Mogelijk kun je eerder van het contract af, maar dat gaat je geld kosten.
Opzeggen dat huurcontract, dat kun je wel doen.Kijk in de voorwaarden, bijdrage Marita5, wanneer en op welke manier je op kunt zeggen.

Aa
door Aa1 - Aug 16, 2020 om 20:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie dat de medewerkers van skala er snel bij zijn en in de verdediging schieten. Dit zegt al heel veel over de mentaliteit van het bedrijf.
Het zijn opportunisten die gebruik maken van mensen in een moeilijke positie zitten door ze voor te liegen dat het goedkoper gaat worden.
Maar dat word het niet
Ik zal er alles aan doen om het contract te vernietigen.

Gr
door Grunn1 Aug 16, 2020 om 21:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Welke medewerkers bedoel je?
De mensen hier proberen je alleen advies en informatie te geven op je vragen. Als deze antwoorden je niet aanstaan is dat geen reden om ze onterecht te beschuldigen net zoals je Skala beschuldigd van oplichting.
Jij bent degene die het contract hebt getekend en de daarbij behorende voorwaarden hebt gelezen.
Als je bewijs hebt dat Skala iets onrechtmatigs doet moet je met je bewijzen naar het juridisch loket gaan en zorg wel dat je je bewijzen zwart op wit hebt want dan sta je sterk anders niet.

panter22
door panter22 Aug 17, 2020 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

@AA!, huren is altijd duur.
En als je geen geld hebt om een tv te kopen, dan lijkt het een oplossing om er een te huren.
Je bent er nu achter gekomen dat dit niet zo is.
Die tv, die volgens jou al afschreven is, huur je nog steeds en wordt nooit jouw eigendom.
Dat contract heb je getekend en laten vernietigen gaat je niet lukken.
Dus hou op met dat gemopper en kijk in de voorwaarden wanneer je er zo snel mogelijk van af kunt.

Aa
door Aa1 - Aug 16, 2020 om 20:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

5.3 De huurprijs wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van het inflatiecijfer voor de consumentenprijzen, de brandstofprijzen en de loonontwikkeling. Het indexeringspercentage wordt éénmaal per jaar door Elbuco vastgesteld.

Als deze berekening niet klopt.
en ik kan bewijzen dat het niet klopt dat het bedrag stijgt.
Is dan het contract nietig??

Gr
door Grunn1 Aug 16, 2020 om 21:18
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee, maar als je kan bewijzen dat je teveel betaald ga dan naar het juridisch loket met je bewijzen en laat je daar helpen. Ik weet niet wat voor bewijzen je zou kunnen hebben maar dat schrijf je hier verder ook niet net als dat je geen antwoord op vragen geeft.

ne
door neodutchio - Aug 17, 2020 om 08:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

DOOR  AA1 16 AUG. 2020 OM 20:43
2 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik heb het nooit geaccepteerd maar kon er niks tegen doen

Deze regel snap ik niet. U hebt nooit iets geaccepteerd? Ik mag aannemen dat u gewoon een overeenkomst heb, niemand is zo gek om zomaar een tv op te sturen.

Verder lees ik niets geks in uw verhaal. Na 5 jaar wordt het goedkoper als u de tv langer gaat huren. Het is echt niet zo dat elk jaar de huurprijs omlaag gaat. En dat is ook nergens te lezen online dat dit het geval zou kunnen zijn.