rufus1
door rufus1 Jan 28, 2023 om 15:04
Elektronica & tv

Slecht lezen ondertiteling

Het valt mij steeds meer op, dat de ondertiteling of vertaling, bij onderwerpen met een lichte achtergrond, bijna niet te lezen zijn, het moet toch mogelijk zijn, gezien de huidige kennis, dit even op een donkere ondergrond te plaatsen.

4846 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2023 om 15:10
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn ervaring bij 888 is juist dat men tegenwoordig, als de achtergrond te licht is, de vertaling aan de bovenkant word geplaatst. Kortom, ik ben tevreden over de onder (en soms boven) titeling.

rufus1
door rufus1 Jan 28, 2023 om 15:12
10 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat mij niet om 888, maar b.v. bij het journaal met een buitenlands item.

tenormin
door tenormin Jan 28, 2023 om 15:48
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, ik dacht niet aan live programma's.

Janzegt
door Janzegt - Jan 28, 2023 om 15:50
124 Antwoorden / Vragen

Ik deel uw mening niet. Deze 66 jarige kan de ondertiteling uitstekend lezen.
Als u vind dat de ondertiteling slechter leesbaar wordt, zou het ook kunnen dat uw ogen slechter worden. Ga voor een check naar uw huisarts en vraag om een doorverwijzing naar een optometrist voor een check.

rj
door rjw - Jan 28, 2023 om 16:11
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij is er niets veranderd aan de ondertitels. Dus ook wat janzegt zegt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2023 om 16:52
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een zaak van de NPO en is het handiger om dat dan hier aan te geven: https://over.npo.nl/contact/contact-npo

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 28, 2023 om 16:53
7184 Antwoorden / 3 Vragen

Een +bril bij Hema, Action of Blokker doet wonderen.

mahadma
door mahadma - Jan 28, 2023 om 18:29
11538 Antwoorden / 51 Vragen

En als er groene of gele ondertiteling volgt zie je het ook minder bij een groen of gele ondergrond. En zwarte letter op een zwarte ondergrond zie je ook niet, Vraag aan de vraagsteller: Welke kleur zou het volgens u moeten zijn?

ma
door manus59 - Jan 28, 2023 om 18:58
61 Antwoorden / 35 Vragen

Beste rufus1, ik ben het helemaal als 70 jarige met u eens...ligt niet aan mijn ogen zegt de oogarts....Zou mooi zijn als je dat kon instellen.

rufus1
door rufus1 - Jan 28, 2023 om 19:08
10 Antwoorden / 5 Vragen

Alleen al dit antwoord getuigd van grote onkunde, men gaat niet naar een supermarkt voor een bril, maar naar de opticien!!!! Helaas voor U, punt 2, vorig jaar nog getest bij de oogarts en een compliment dat ik als 76 jarige nog een uitstekend zicht hebt. Het gaat om het punt, dat bij een lichte achtergrond, men witte woorden gebruikt, die dan wegvallen!

rj
door rjw Jan 28, 2023 om 21:00
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Net even gecheckt op zowel de publieke omroep en de commercielen, en bij beide zit er een zwart randje om de witte letters. Dus hoe kunnen die wegvallen tegen een witte achtergrond? Het enige wat ik kan bedenken is dat die zwarte randjes vervagen door toch slechtere ogen of een slechte televisie.

tenormin
door tenormin Jan 29, 2023 om 00:57
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Excuses, maar u lijkt me een dikkop, kikkervisje. U had in eerst instantie bij uw vraag moeten schrijven dat het om live televisie ondertiteling gaat. Want dan krijgt u natuurlijk alleen maar een korte samenvatting, die ook nog eens niet synchroom lopen. En nog iets, ik ben 82+ en heb nog de 10 brillen die ik in de 1$ shop kocht in Amerika. Voor overal in huis 1. Maar dat is alleen voor lezen. Dus neem uw eigen advies ter harte: ga naar een opticien: u heeft kennelijk een echte bril nodig om ondertiteling te lezen. Niets om zich over te schamen toch? Ik heb niet alleen moeite met ingrediënten lezen: zwart op rode achtergrond: zelfs met een loep: onleesbaar: te piepkleine lettertjes.

gerbera
door gerbera - Jan 28, 2023 om 21:11
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Deels met de TS eens echter doet zich dat vooral bij de commerciële zenders voor en in veel mindere mate bij de NPO zenders.

Mabelle
door Mabelle - Jan 28, 2023 om 22:07
419 Antwoorden / 1 Vragen

vorig jaar nog getest bij de oogarts en een compliment dat ik als 76 jarige nog een uitstekend zicht hebt

Er zal gezegd zijn dat je voor je leeftijd nog een uitstekend zicht hebt. Dat betekent echteer niet dat je ogen net zo goed zijn als die van een 46 jarige.

Het kan ook aan de beeldkwaliteit van je t.v. liggen, of aan de beeldinstellingen. Probeer eens of het beter wordt als je het contrast verhoogt.
Ik herken in ieder geval je klacht niet.

ro
door ronny530 - Jan 29, 2023 om 08:29
2776 Antwoorden / 41 Vragen

Als u de reguliere ondertiteling bedoeld is het bijna onmogelijk om de ondertiteling onder een donkere ondergrond te plaatsen als de achtergrond licht van kleur is. Daarbij kan dat door de kijker als storend ervaren worden omdat een deel van het beeld wegvalt waardoor een onrustig kijkbeeld ontstaat. Door verandering van de beeld instellingen kunt u het probleem voor een groot deel oplossen en hoe u dat kunt doen staat in de gebruiksaanwijzing van uw tv. De doven en slechthorenden ondertiteling wordt vanuit teletekst weer gegeven en heeft standaard een zwarte achtergrond en is bij de publieke omroepen vrijwel altijd beschikbaar.

mo
door mof - Jan 30, 2023 om 11:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wat je ook wel ziet is een zwart randje rond de witte letters ... bij een DVD of BluRay kun je dit vaak wel zelf zo instellen (met VLC of met de  speler). Bij TV uitzendingen ben  je afhankelik van wat het televisiestation doet.

Ad
door Ad007 - Jan 30, 2023 om 11:53
13 Antwoorden / Vragen

Ook ik erger mij daar al jaren aan. U heeft helemaal gelijk met een zwarte achtergrond of zwarte lettes op die moment dat de achtergrond wit is daarmee zou dat opgelost kunnen worden.
Ook vind ik het verschrikkelijk storend dat er in films muziek op de achtergront word afgespeeld als er gesproken word en hoe harder ze aan het spreken zijn hoe harder de muziek word zodat het gesproken woord totaal niet te verstaan is.
Ik vind dat een ramp, overal wordt dit gedaan, ook op zenders en films van andere landen doen ze dat.
Helemaal gek zijn ze.
Daarnaast word er in Nederland ook ondertiteld bij programmas zonder gesproken woord en zijn de vele zinnen niet eens te lezen, de leestijd is gewoon veel te kort.
Proberen ze zelf niet met controleren of dat alles wel in die vaak korte tijd de te lezen is.??
Heel vaak moet ik het programma stil zetten en terug spoelen om te kunnen zien wat er nu geschreven is.
Woest word ik daarvan de makers van deze programmas hebben vast zelf niet geprobeerd om de tekst te lezen.

rufus1
door rufus1 - Feb 2, 2023 om 19:46
10 Antwoorden / 5 Vragen

Voor diegenen die twijfelde aan mijn ogen!! Vanavond (donderdag) op ned 1 in het programma Een Vandaag is als eerste item een interview met een Engelse mevrouw met een witte doktersjas aan, kijk er na en U allen weet wat mijn klacht is!!

rj
door rjw Feb 2, 2023 om 19:51
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Gekeken! Maar ik snap nog steeds de klacht niet. Ik zie gewoon scherp omlijnde, goed leesbare tekst voor een witte achtergrond van de jas.
Ik heb zelf de helderheid maximaal gezet zodat het wit van de jas niet witter kon zijn en nog steeds was de tekst goed leesbaar.

Het probleem dat je hebt zit toch echt ergens anders en niet bij de omroepen.

Gr
door Grunn1 Feb 3, 2023 om 10:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Gekeken en zelfs op mijn tablet is de ondertiteling erg duidelijk te lezen op de witte achtergrond.

Mabelle
door Mabelle - Feb 3, 2023 om 15:45
419 Antwoorden / 1 Vragen

Voor diegenen die twijfelde aan mijn ogen!! Vanavond (donderdag) op ned 1 in het programma Een Vandaag is als eerste item een interview met een Engelse mevrouw met een witte doktersjas aan, kijk er na en U allen weet wat mijn klacht is!!

Nee hoor, ik weet nog steeds niet wat je klacht is. Op jouw verzoek even naar die mw in doktersjas gekeken, prima leesbaar op mijn t.v. Er zitten niet voor niets zwarte randen om de witte letters. Ik kan bovendien de lettergrootte op mijn t.v. aanpassen, maar ook de kleur van de ondertiteling.

Het ligt echt aan jouw ogen, de beeldinstellingen van je t.v. of de ouderdom/kwaliteit van je t.v.