Iedere zaterdag om 19.05 uur op
heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 12, 2019 om 19:55
Elektronica & tv

Slechte DAB ontvangst

In mijn weoning is sprake van trelatief slechte DAB ontvangst. Ik beschikte al langer over een ontvanger die bij een keukjenraam goed functioneert maar heb nu ook een ontvanger die op de naast gelegen slaapkamer vrijwel geen ontvangst heeft, ook bij het raam.  De nieuwe ontvanger heeft zowel Fm mogelijkheid, DAB en internet. (ik  kan dus wel zo ongeveer alles vanuit de gehele wereld ontvangen dus waar maak ik mij druk over).
Maar toch heb ik de vraag of één van jullie een advies kan geven m.b. een mogelijkheid tot een externe antenne (met aantekening dat het koppelen met een externe fm staafantenne geen succes heeft.

Aangetened: zowel Fm als DAB ontvangst is in mijn woonomgeving (op grens van zenders Lopik en Markelo) niet geweldig m.u.v. Omroep Gld want daarvan staat de zender (FM) dichtbij.

55485 4 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Aug 12, 2019 om 20:53
703 Antwoorden / 2 Vragen

Sinds enige tijd krijg ik het niet meer voor elkaar in mijn auto fatsoenlijk DAB ontvangst in de auto te krijgen.

Vanaf Deventer heb ik bijna geen enkele zender. Éénmaal in Zwolle aangekomen heb ik weer stabiel geluid en de meeste zenders weer beschikbaar.

Ben inmiddels met een andere antenne aan het expirimenteren want ik dacht dat deze kapot was.

Nu een iets andere antenne gekocht(AlieExpres) maar het mocht niet baten. De radio is van Pioneer en nog geen jaar oud.

Drama, dat is het woord t.a.v.DAB+ Ook met een antenne van Pioneer zelf.

Op Radio 10 werd gezegd dat het door de zomer komt en de stand van de zon(iets met atmosfeer en magnetische straling???)

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 12, 2019 om 21:09
16818 Antwoorden / 202 Vragen

@TDMDUC, dank voor uw melding. Ik zal melding doen bij één van de gebruikers van DAB+ (Omroep Gld.) om eens te bezien wat men daar mogelijk kan doen. Ik ontvang deze omroep ook niet op genoemde plek met DAB. s

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Aug 13, 2019 om 13:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Over DAB+ ontvangst

DAB+ radio ontvangst werkt anders dan FM radio ontvangst.

  • Bij FM kunt u een zwakke zender vaak nog wel enigszins ontvangen, dan wel waarschijnlijk met een ruisend of krakend geluid.
  • DAB+ ontvangst werkt digitaal en als er ter plaatse niet voldoende signaal is hoort u niets. Geen ruis of kraken zoals bij FM dus. Dit ligt niet aan de radio, maar aan het feit dat er te weinig DAB+ signaal is op die plaats.
  • DAB+ regel is: geen ontvangst = geen geluid.

Wat kunt u doen als u ergens niet direct DAB+ ontvangst hebt.

  • Richt altijd eerst de antenne recht verticaal omhoog.
  • Zet de radio niet te dicht bij potentiële storingsbronnen zoals LED lampen, acculaders, draaiende machines, computers, grote metalen vlakken etc.
  • Zet de radio aan en activeer in het DAB+ menu een volledige scan.
  • In het display van de radio ziet u het verloop van de scan en het aantal zenders die worden gevonden op de plaats waar de radio op dat moment staat.

BELANGRIJK:

  • Bij DAB+ ontvangst kan er een heel groot verschil in ontvangstniveau zijn tussen de ene locatie en “een paar meter verderop”. In geval van een plaatselijk zwak DAB+ signaal is het belangrijk de best mogelijke locatie uit te vinden door de radio iets te verplaatsen.
  • Ook als u zich verplaatst naar een andere plaats in het land dan is het aanbevolen om daar ter plaatse even opnieuw een volledige scan te doen. Zo ziet u welke DAB+ zenders aldaar te ontvangen zijn.

ALGEMEEN:

  • DAB+ radio is nieuw sinds enkele jaren en alle zenders werken er hard aan om in de komende jaren een volledige, landelijke dekking te verkrijgen. Er zijn echter momenteel nog diverse gebieden en locaties waar er geen of een zwak DAB+ signaal is. Zie ook: www.digitalradio.nl (Nederland) of www.digitalradio.be (België).

(Bron: PerfectPro)

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 16, 2019 om 17:53
16818 Antwoorden / 202 Vragen

@EDRICK3, dank voor het uitgebreide antwoord en vooral de moeite met aantekening dat ik dit allemaal al heb uitgevoerd.
Het punt is dat ik nog twee DAB+ ontvangers waarvan één al geruime tijd waar de ontvangst iets beter is maar ook niet optimaal.
Op de plaats waar ik woon is de ontvangst van FM ook lang niet altijd optimaal en soms ook niet mogelijk zonder veel ruis tenzij op belaade plaatsen voor het raam geplaatst.

gerbera
door gerbera - Aug 15, 2019 om 14:33
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij houdt u van "knutselen" dus kijk eens hier

luppo
door luppo - Aug 16, 2019 om 10:24
69 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u een plak antenne tegen uw voorruit?.Dan heeft u een probleem,in de voorruit zit een zonwerende laag die het dab signaal tegen houd.

gerbera
door gerbera Aug 16, 2019 om 16:26
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat om een ontvanger binnenshuis en ik denk niet dat de TS een auto in de slaapkamer heeft staan;-)

een ontvanger die op de naast gelegen slaapkamer vrijwel geen ontvangst heeft, ook bij het raam.