DaanBoe
door DaanBoe Nov 21, 2022 om 16:12
Elektronica & tv

Smart TV

Ik heb een Philips TV, al wel een paar jaar oud (2013-2014), maar in prima staat. De TV is mij verkocht met de optie 'smart TV'.
Tot mijn verbazing is sinds een dag of 10 die functie niet meer beschikbaar. De servicedesk van Philips reageert vlot, maar stelt "...Voor oudere TV's is de ondersteuning erg beperk. De smart TV gedeelte "kan" niet meer worden ondersteund als de TV verouderd, hier kunnen we niks aan doen of veranderen".

Buiten dat dit technisch natuurlijk twijfelachtig is, mis ik nu opeens een functionaliteit die me in eerste instantie wel verkocht is (en waar ik en mijn gezin veel gebruik van maakten). Is dit normaal of een toch wel bijzondere gang van zaken? Kan dit zomaar? Ik heb nu feitelijk opeens een geen-Smart-TV

1987 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 21, 2022 om 16:17
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat kan hoewel het lastig is. Ik kan mij absoluut voorstellen dat het te maken kan hebben met niet meer mogelijke ondersteuning. Vergelijk met PC's diewindows als besturingssysteem hebben en alles voor Win 10 niet meer wordt ondersteund en oudere programma's ook niet meer werken.

Sterker nog, op veel PC's /laptops kan win 11 niet eens worden geïnstalleerd i.v.m. o.a. de processor capaciteit.

Zie deze info, weliswaar uit 2017 waarin wordt gemeld dat hetgeen u nu meldt met 'nieuwere TV's toen ook al aan de orde was voor 'oudere'. Dat zal zich nu wel herhaald hebben. https://www.hcc.nl/kennis/913-oude-smart-tv-s-van-philips-verliezen-internetverbinding

Ps. Is dit misschien toch het proberen waard? https://www.philips.nl/c-f/XC000013816/hoe-kan-de-software-van-de-philips-tv-worden-bijgewerkt-via-usb

Edoch, helaas zie ik ook dit in de info die u 'kruisend' met mijn antwoord van @JULIOMARINER kreeg

Smart-tv’s

Deze gemiddelde levensduur gaat overigens puur over het toestel. Smart-tv’s draaien op een besturingssysteem en werken met apps en de bruikbaarheid hiervan kan ook verschillen. Het lastige hierbij is dat de tv-fabrikanten hier weinig invloed op hebben. Als de producenten van de apps besluiten de ondersteuning van een bepaald besturingssysteem te stoppen, dan kan het zijn dat jouw favoriete app plotseling verdwijnt. De Consumentenbond raadt daarom ook aan om als je een tv wil kopen niet te kijken naar het aanbod apps, maar meer naar de andere specificaties.

De meeste apps blijven overigens wel smartphones ondersteunen, dus met een Google Chromecast kan je vaak alsnog je favoriete apps op je tv bekijken.

ju
door juliomariner - Nov 21, 2022 om 16:18
1323 Antwoorden / 2 Vragen

De levensduur van een TV is afhankelijk van de aanschafprijs.
Volgens de website van expert kunt u het volgende aanhouden:
hoe lang gaat een tv mee

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 21, 2022 om 16:36
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Hier  kunt u nog wat kennis opdoen over een oudere tv waarvan de software niet meer ondersteund wordt.

rj
door rjw - Nov 21, 2022 om 17:22
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Applicaties op smart-tv's vragen steeds meer van de hardware doordat er steeds meer functionaliteit in komt. Op een gegeven moment houdt het op qua hardware capaciteit die een TV kan bieden. Daarnaast worden de API's die de verschillende services gebruiken regelmatig aangepast aan nieuwe functionaliteiten. Als dan het aantal TV's van een bepaalde leeftijd dat nog in gebruik is te klein wordt, dan wordt de app niet aangepast.

Simpele oplossing: koop voor een paar tientjes een Chromecast en je hebt vrijwel alles weer, maar dan op een iets andere manier.

sira
door sira - Nov 21, 2022 om 17:35
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Dat de tv (app) niet meer ondersteund wordt, zal niet gaan veranderen, dus zet de oude tv op de slaapkamer en koop een voordelige nieuwe, mits u die ene functionaliteit echt nodig hebt.

panter22
door panter22 - Nov 21, 2022 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt ook een tv abonnement nemen. KPN en misschien ook wel andere providers hebben een beperkt aantal apps op tv.

Netflix en Videoland kun je kijken zonder dat je een smart tv hebt. Je moet natuurlijk wel een  abonnement hebben.
Of je kunt een nieuwe smart tv kopen. Als je niet veel eisen hebt, dan ben je niet duur uit.

ne
door neodutchio - Nov 21, 2022 om 17:54
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Techniek staat niet stil. Wat al gezegd is, niet alle hardware is tot in lengte van dagen toereikend voor de huidige systemen. Daarnaast zullen er niet veel tv's zijn van bijna 10 jaar oud waarbij alle functies gevraagd worden. Hoe minder klanten er zijn, hoe duurder het is om systemen werkbaar te houden.

Het is niet abnormaal wat hier gebeurd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 21, 2022 om 18:35
2048 Antwoorden / Vragen

Dat is een TIEN jaar oude tv. Dan hebben die smart functies het al vijf jaar hanger gedaan dan de vorige generatie. Ik denk dat een non conformiteit onmogelijk te bewijzen valt dus een voor €40 een Chromecast eraan en hij doet het weer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 21, 2022 om 21:52
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Daan Boe,

Het voordeligst is om een "chromecast" op de HDMI-aansluiting van uw tv te pluggen.

U kunt dan via de app op uw smartphone (zoals Disneyplus) programma's "streamen/casten" naar uw tv.

Succes ermee.

ro
door ronny530 - Nov 22, 2022 om 13:41
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Philips valt niets te verwijten maar de app makers dan weer wel. De app makers brengen steeds nieuwe versies uit die steeds meer geheugen gebruiken en stoppen met het in stand houden van de oudere versies, niet alleen Philips krijgt er mee te maken maar vrijwel alle tv merken uit die tijd. Het bevreemd me wel dat de functionaliteit pas sinds tien dagen niet meer werkt omdat er over het uitschaken van de smartfunctie van tv,s gemaakt na 2012 niets te vinden valt. Welke melding krijgt u te zien staat er echt dat smart functie niet meer ondersteund wordt, iets anders of is de smartfunctie middels de afstandsbediening niet meer op te roepen want wie weet kan het ook aan iets anders te wijten zijn.

lo
door lovewinnie - Nov 22, 2022 om 14:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Hang er een chromecast aan. Probleem opgelost.
Het is indd een oude tv. Op den duur houdt het op met de updates