je
door jeannevulkers Feb 26, 2015 om 18:23
Elektronica & tv

Stank

Mijn wasmachine stinkt, als de deur open is. Het is een Miele van 15 jaar oud.ik hen al een paar keer op 95 graden gewassen, maar het stinkt nog.Wat kan ik daaraan doen?

13586 47 Rapporteer

komsja
door komsja - Feb 26, 2015 om 18:35
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@jeannevulkers
Het stinken van een wasmaschine kan meerdere oorzaken hebben,u zegt al een paar keer de machine op 95 graden heeft laten draaien zonder resultaat,u kunt proberen om de machine een keer leeg te laten draaien met azijn of een andere goede ontkalker.U kunt het rubber een keer goed schoonmaken/u kunt het filter een keer goed schoonmaken/u kunt het bakje waar u het waspoeder in doet en het bakje waar u de eventuele wasverzachter in doet goed schoonmaken.
Stank uit de wasmachine word meestal veroorzaakt door teveel wasmiddel te gebruiken en kalkaanslag.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2015 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Draai eens een witte was op 95 graden met een kwart pak soda erbij. Deur altijd open laten staan na het wassen.

komsja
door komsja - Feb 26, 2015 om 18:50
1064 Antwoorden / 218 Vragen

de deur en het wasmiddel bakje na het wassen open te laten is inderdaad ook een goed idee

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2015 om 18:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jeannevulkers,

Volg dit stappenplan eens. Wie weet.

Suc6 met de was.

zoekster
door zoekster - Feb 26, 2015 om 19:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Was met waspoeder en niet met vloeibaar wasmiddel.

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2015 om 20:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

....en een flinke scheut huishoudazijn bij het laatste spoelwater.
Desnoods op elke was een handje fijne soda doen.

bo
door borgje88 - Feb 27, 2015 om 11:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een Miele wasmachine. Kreeg als advies 1x per week een witte was te draaien op 95 graden met een pak soda erin. Die tip volg ik trouw op en de wasmachine draait en ruikt als een zonnetje.

kn
door kneel - Feb 27, 2015 om 11:52
7 Antwoorden / 1 Vragen

heb ik ook gehad, mijn Miele is 16 jaar geworden. Ik ontdekte dat als je steeds vloeibare middelen gebruikt, dat je een slijmerige laag in de machine, wasmiddelbakje, maar uiteraard ook in de slang krijgt. en dat gaat stinken. haal je wasmiddelbak er maar uit. achterin de machine haal je heel veel slijmerige troep eruit. gewoon afwisselen met poeder, dat helpt echt, en de stank verdwijnt.

mo
door morgenrood - Feb 27, 2015 om 11:55
7 Antwoorden / 4 Vragen

Tegen stinkende wasmachine doe ik altijd een schel Soda bij de zeep en mijn wasmachine blijft schoon ook de filter.

frisiantje
door frisiantje - Feb 27, 2015 om 11:59
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of dit voor uw oude machine geldt, maar onze nieuwe AEG begon ook op een gegeven moment te stinken.
Niet meer op de Eco-stand wassen was de oplossing. De machine is gewoon te zuinig met water waardoor de was na enige tijd begon te stinken.
Op Eco-stand wassen én zo nu en dan op 95 graden wassen is dan ook geen oplossing wat energie besparen betreft.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 27, 2015 om 12:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kennelijk is vraagsteller Jeanne er niet van op de hoogte dat er reinigingsmiddelen zijn voor haar machine.
Anders had zij de vraag niet hoeven stellen.
Een fles reinigingsmiddel (voor 1 reiniging) kost zo rond de 2 euro.
Wat veel goedkoper is, en net zo goed werkt : vaatwasser tabletten.
Een doos met 20 tabletten voor zo'n 3 euro, vaak nog minder.
2 tabletten in de trommel--90 graden-- 1handdoek meewassen.
En hoppa, je machine schoon voor 30 cent !
Om de 2 maanden herhalen.
In vaatwastabletten zit ook een middel om het verwarmingselement te ontkalken.
Enne nog een tip van Wimmi : trap niet in die vieze reclame van Calgon.
Dat spul is nergens voor nodig, geldklopperij.
En nou ik toch in een bui ben om mijn bevindingen met u te delen :
een scheut olie op een broek--als jonge onderzoeker deed ik een proefje--bij het wasmiddel smakte ik een vaatwastablet in de trommel.
Broek brandschoon !

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2015 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Wat een verspilling.

Je machine een was laten draaien op 95 graden met één handdoek?

Draai gewoon regelmatig een witte was op 95 graden met een brok soda. Was perfect schoon en zacht en de machine BLIJFT schoon en frisruikend.

els overbeeke
door els overbeeke - Feb 27, 2015 om 12:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

Gooi in het bakje voor het wasmiddel een scheut chloor.Even laten intrekken (10minuten)en dan leeg draaien op 60 graden.Alle luchtjes verdwenen.
Wel regelmatig rond de rand in de vulopening met een doekje alles schoonmaken daar hoopt het vuil zich ook op.Succes.!

wh
door whitedove - Feb 27, 2015 om 12:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit hielp mij, het stonk alsof het weer in de was zat en de schone was rook er ook naar.
Ga naar het schap van HG en zoek om wasmachinereiniger, Kost ongeveer 9 euro maar dan is ie ook weer schoon

wimmi20
door wimmi20 - Feb 27, 2015 om 12:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een dom en gevaarlijk advies.
Soda is de pest voor een moderne wasmachine.
De achterkant van een trommel van een moderne wasmachine is van aluminium.
Aluminium en soda gaan een chemische verbinding aan, en het alu wordt ernstig aangetast.
Het resultaat kan zelfs zijn dat de as afbreekt in het aluminium.
Daar moet je niet aan denken als de machine centrifugeert met hoge snelheid.
Bij oude machine's kan nog wel soda worden gebruikt omdat de trommel geheel van staal is.
+++++++++++++++++++++++++==============

=tijger1 schreef op vrijdag 27 feb 2015, 12:15: @wimmie20
Wat een verspilling.
Je machine een was laten draaien op 95 graden met één handdoek?
Draai gewoon regelmatig een witte was op 95 graden met een brok soda. Was perfect schoon en zacht en de machine BLIJFT schoon en frisruikend.

jo
door johnmarie - Feb 27, 2015 om 12:33
25 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het zelfde euvel gehad met een AEG machine, het schijnt dat bepaalde types machines dit kunnen hebben. De stank komt in de meeste gevallen door de Vetluis. Bij mij was het een muffe stinkende riool lucht. Ik had van alles al geprobeerd zoals de meest het al beschreven hebben maar zonder resultaat. Het probleem lag, Ik heb de zeepbakje er uitgehaald en met een lamp in de dode ruimte gekeken en achterin in de hoeken daar zat het stinkende euvel. ik heb het met een klein borsteltje met een lange steel en een heet stoomapparaat de boel schoongemaakt. heb er na regelmatig schoon maken geen last meer gehad.

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2015 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn trommel is van roestvast staal.

Het hele euvel van een stinkende machine komt door het tegenwoordig zo gepromote zuinige wassen. Lage temperatuur, weinig water en vloeibaar wasmiddel.

Dus gewoon regelmatig, op de ouderwetse manier wassen. Hoge temperatuur, waspoeder, schep soda, plus emmer water erbij. Nooit vetluis meer.

bo
door bocaj67 - Feb 27, 2015 om 12:46
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe meestal 1,5 liter natuurazijn in de wasmachine en was op minimaal 60 graden met hoog waterniveau.
Zo worden de deurrubbers en het afvoerputje ook mooi schoon!
(De meeste wasmachines wassen met te weinig water (eco) zodat vuil bij de deurrubbers blijft zitten of je moet met een doek dat zelf schoonmaken...)
Indien geen keuze gemaakt kan worden voor hoog waterniveau dan kiezen voor kreukherstellend.

jokeromy
door jokeromy - Feb 27, 2015 om 13:37
32 Antwoorden / 3 Vragen

af en toe de machine laten draaien op 95 graden met een flinke schep soda zonder wasgoed bevalt mij prima

er
door ergo - Feb 27, 2015 om 14:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Grote kans dat de afvoerslang van de wasmachine vacuüm getrokken is in de afvoerleiding. Een kwestie van de slang even lostrekken. Vergeet daarna niet de slang weer in de afvoer te stoppen, anders krijg je last van overtroming.
Dit trucje pas ik geregeld met succes toe bij zowel de wasmachine als bij de vaatwasmachine.

borg queen
door borg queen - Feb 27, 2015 om 14:27
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ook ik was nooit hoger dan 40 graden en met vloeibaar wasmiddel. Na 1 keer een rare lucht in de was gehad te hebben ( na 10 jaar !) , laat ik de machine 1 keer per jaar leeg draaien met soda op 95 graden op lang programma. Geen last meer. En let op de hoeveelheid wasmiddel. Je hebt niet veel nodig.

toselien
door toselien - Feb 27, 2015 om 14:51
12 Antwoorden / 5 Vragen

Alle goede adviezen ten spijt: niets helpt !
'k Heb het zelf allemaal uitgeprobeerd, zonder resultaat. Ondanks dat ik altijd minimaal 1x per week een witte was op 95 gr. draai, ging de machine na verloop van tijd ruiken en regelmatig zaten er zwarte vlokken op het wasgoed.
Gelukkig (!?!) is hij stuk en hebben we gisteren een nieuwe gekocht. Ik ga m'n uiterste best doen dit probleem te voorkomen door na iedere wasbeurt de rubberen ring goed droog te maken, de deur open te laten staan en 1x per maand te spoelen met soda of schoonmaakazijn.
Of het ditmaal lukt ? Ik heb m'n twijfels.

dr
door drabbel - Feb 27, 2015 om 15:46
6 Antwoorden / 0 Vragen

Schoonmaken van het zeepbakje en de leidingen daaronder moet helpen evenals het wassen op 95 gr met een vaatwasblokje.
Wat ik de laatste tijd doe na het wassen en drogen van het deurrubber is de machine nadat de was verwijdert is even in de "pompen stand" zetten en laten draaien, de machine gooit er dan toch nog restwater uit. Voor mij is daarmee het stinken opgelost.

a.
door a.debock - Feb 27, 2015 om 15:54
6 Antwoorden / 0 Vragen

Bij blokker kun je van de fa. Groenland wasmachine reiniger kopen vaak in de aanbieding voor 1€ inhoud van de
fles er in en leeg draaien op de aangegeven temp. probleem opgelost

wimmi20
door wimmi20 - Feb 27, 2015 om 16:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom een euro uitgeven ?
Een vaatwasser blokje doet hetzelfde, en kost 15 cent.
++++++++++++++++++++++++++================

=a.debock schreef op vrijdag 27 feb 2015, 15:54: Bij blokker kun je van de fa. Groenland wasmachine reiniger kopen vaak in de aanbieding voor 1€ inhoud van de
fles er in en leeg draaien op de aangegeven temp. probleem opgelost

ke
door kerstdag - Feb 27, 2015 om 16:48
68 Antwoorden / 9 Vragen

Een goede machine heeft geen trommel van aluminium maar van roestvast staal.
Oude(re) en goedkopere machines hebben geen aluminium maar een gegalvaniseerde trommel.
Dit is puur ijzer met een laagje zink er over en gaan veel sneller stuk.
Dat vloeibaar zeep de oorzaak is, lijkt mij van niet. Wij wassen al jaren met vloeibaar zonder problemen.
Uiteraard dient uw apparatuur, op zijn tijd, eens gereinigd te worden.
Hier zijn speciale middelen voor.
Dan moet ik opmerken dat "wekelijks" wassen, onzinnig is. Wij wassen soms maar 1x per 2 weken.
Sorry. Ik heb geen begrip voor de mensen die onjuiste info geven!!
Blijkbaar heeft u niet die informatie gekregen of gezocht, welke de kwaliteit is van de machine! Uiteraard kost een roestvrijstalen trommel meer. Gelukkig heeft een Miele deze wel.
OK. Wij wassen al 40 jaar met Miele. Niets mis mee en een prachtige apparatuur.

=wimmi20 schreef op vrijdag 27 feb 2015, 12:30: Wat een dom en gevaarlijk advies.
Soda is de pest voor een moderne wasmachine.
De achterkant van een trommel van een moderne wasmachine is van aluminium.
Aluminium en soda gaan een chemische verbinding aan, en het alu wordt ernstig aangetast.
Het resultaat kan zelfs zijn dat de as afbreekt in het aluminium.
Daar moet je niet aan denken als de machine centrifugeert met hoge snelheid.
Bij oude machine's kan nog wel soda worden gebruikt omdat de trommel geheel van staal is.
+++++++++++++++++++++++++==============
=tijger1 schreef op vrijdag 27 feb 2015, 12:15: @wimmie20
Wat een verspilling.
Je machine een was laten draaien op 95 graden met één handdoek?
Draai gewoon regelmatig een witte was op 95 graden met een brok soda. Was perfect schoon en zacht en de machine BLIJFT schoon en frisruikend.

gerbera
door gerbera - Feb 27, 2015 om 17:03
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Na al die goedbedoelde adviezen heb ik er ook nog een en wel een heel simpele. Het filter al eens schoongemaakt ???

wimmi20
door wimmi20 - Feb 27, 2015 om 17:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kerstdag,
u hebt een leesprobleem.
Ik heb niet beweerd dat trommels van alu zijn.
Voordat u vreselijk deskundig gaat doen : toets in bij koekel : wasmachine en soda.
Wat blijkt : Samsung adviseert geen soda te gebruiken vanwege alu onderdelen.
Groenland wasmachinereiniger adviseert geen soda te gebruiken, in verband met alu aan wastrommels (zoals ik al eerder schreef)
en ik heb nergens beweerd dat trommels van alu zijn, zoals u beweert dat ik dat schreef.
En uitgerekend u schrijft : sorry, ik heb geen begrip voor mensen die onjuiste info geven.
JAJA !

komsja
door komsja - Feb 27, 2015 om 18:23
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Vloeibaar wasmiddel is alleen een een probleem als men er teveel van gebruikt.Het was poeder en wasverzachter is vaak het probleem dat de boel gaat stinken,omdat waspoeder en wasverzachter wat je in het bakje doet niet altijd volledig weggespoeld word,en na verloop van tijd vormt er zich in het bakje zeepresten waar ook de kalkaanslag zich makkelijker aan hecht,en dus ook in de aanvoerslang. Het beste is om vloeibaar wasmiddel te gebruiken(niet teveel) en geen wasverzachter oftewel gebruik niet het bakje van de machine.En voor de eventuele onwetende,gooi geen vloeibaar wasmiddel in het bakje en ook niet in de trommel want aangezien de meeste wasmachines voordat de was gaat beginnen eerst het eventuele restwater afpompt en dus ook het wasmiddel.
Dus het vloeibare wasmiddel in een meestal bijgeleverd dopje doen en dat dan bovenop de was te plaatsen (bij bijvoorbeeld 40 graden kort) en bij een (bijvoorbeeld) 40 graden vol progamma het dopje midden in de was te plaatsen.
En wat al vele malen gezegd is,de machine af en toe leeg te laten draaien op minimaal 60 graden met een ontkalker,en natuurlijk het rubber/het bakje en het filter schoon maken.

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2015 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een wasmachine is geen vaatwasser. Die gaat eerst pompen, een wasmachine, normaal gesproken niet.

bo
door bocaj67 - Feb 27, 2015 om 19:03
8 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn wasmachine pompt niet eerst. Hij begint meteen met water vullen.
Maar ik kan mij indenken dat oudere wasmachines dat wel doen! (Dus dan wel opletten met vloeibaar wasmiddel!)

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2015 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook oudere machines doen dat niet. Maar het is sowieso niet verstandig dat geconcentreerde wasmiddel op wasgoed te gieten, dus daarom is dat bolletje nodig.

frisiantje
door frisiantje - Feb 27, 2015 om 19:37
13 Antwoorden / 0 Vragen

De nieuwere wasmachines pompen eerst ook hoor. Misschien niet alle merken, maar AEG in ieder geval wel.

co
door cobie-45 - Feb 28, 2015 om 00:45
8 Antwoorden / 5 Vragen

Beter waspoeder gebruiken , inderdaad vloeibaar zet slijm af in de slang en wasbakje.
En ook alles `n keer goed schoonmaken en ontkalker gebruiken bij de wasbeurt
Ik hoorde van iemand , die gebruikte nog steeds haar oude handdoeken
die al jaaaaaren oud waren , sinds ze nieuwe heeft gekocht is de STANK WEG.!!

he
door healb - Feb 28, 2015 om 09:49
5 Antwoorden / 5 Vragen

Miele is miele niet meer en de trommels zijn zeker niet allemaal van roestvrij staal daar de mijne is door gerot na 6 jaar.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 28, 2015 om 10:12
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn advies;

1 Maak zeep bakje schoon.

2 Onder zeepbakje ook reinigen.

3 Verwijder stekker en na weghalen bovenplaat, 2 schroeven achter kun je bij harmonica rubber tussen zeepbakje en de kuip...
Goed reinigen en terug plaatsen...

Nu is dat gedeelte weer schoon... maar....

1 Gebruik geen normale wasverzachter, dit is siroop die blijft kleven!
Beter is dit voor gebruik te verdunnen, afhankelijk of het 3x of 4x geconcentreerd is dus weer naar water dunne van vroeger te mengen, 1/4 Wasverzachter en 3/4 water is dan een vloeistof die wel het zeepbakje schoon laat blijven en niet meer blijft plakken onderweg!

2 Zeep, ja poeder of vloeibaar, gebruik nooit teveel want machines worden zuiniger dus hebben minder nodig....

3 Zeep niet in bakje maar bolletje, Poeder of Vloeibaar maakt niets uti, in de trommel op de was in bolletje blijft de zeep bak schoon en hoef je die nooit meer te reinigen!
Ook zal er bij water geven niet een deel gelijk naar de afvoerpomp lopen met het eerste water dus omdat je hierbij geen zeep verspilde ook minder dure zeep nodig!

Nog 1x reinigen en slim gebruiken zoals ik hier boven schreef en elk merk blijft stankvrij...
Naast plakkende wasverzachter en achtergebleven teveel zeep, dat is vragen om rottende stank resten.......

Succes met de dan erg lang schoon en stankvrij blijvende machine!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 2, 2015 om 01:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Jeanne,

Kijk eens achter/naast de wasmachine of de afvoerslang wel op de riolering is aangesloten via een stankafsluiter/syfon/zwanenhals.
Wanneer de afvoerslang rechtstreeks is aangesloten op een rechte, vertikale afvoerbuis dan is er geen stankafsluiting en dan kan ook de nieuwe wasmachine gaan stinken, ook al zit de slang precies passend in de buis.

Hardware ERrorMAN.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2015 om 08:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hrdwerrerman

Die machine stinkt nu, na 15 jaar.

komsja
door komsja - Mar 2, 2015 om 17:30
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
Ik heb een ZANUSSI Trentino zwf 1410 Bj 2008 en deze machine pompt weldegelijk eerst het eventuele restwater af alvorens nieuw water toe te voegen,en zo zijn er veel meer wasmachines die eerst afpompen.dus uw stelling is onjuist.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2015 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

Ach ja, ik ben in mijn leven aan mijn derde Miele toe, en die pompt (pompten) geen van alle eerst af.

Ik zou ook niet weten waarom er eerst afgepompt zou moeten worden, want na het centrifugeren is de machine droog.

Ook in mijn omgeving met machines van verschillende merken wordt er niet eerst gepompt.

komsja
door komsja - Mar 2, 2015 om 18:16
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
Dat een een wasmachine na het centrifugeren droog is,is ook weer onjuist,dat hangt namelijk af van wat voor een progamma er gedraait word,op bepaalde progamma,s centrifugeert de machine niet op de volle toeren,want bij sommige was zou dat funest zijn.Maar zoals gewoonlijk moet u weer gelijk hebben.Bij deze

he
door healb - Mar 3, 2015 om 09:03
5 Antwoorden / 5 Vragen

De miele welke ik heb gaat voor het programma pompen

komsja
door komsja - Mar 3, 2015 om 18:15
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Onze eigenwijze betweter tijger1 heeft voor een deel gelijk,er zijn inderdaad bepaalde wasmachines van miele die zoals ook door miele zelf word beaamd die niet eerst afpompen alvorens met een nieuw wasprogamma te beginnen,maar de stelling van tijger1:Een wasmachine pompt niet eerst af alvorens met een nieuw wasprogamma te beginnen is en blijft onjuist.Want er zijn vele wasmachine merken die dat weldegelijk doen.
Heb her en der wat telefoontjes gepleegd (ook naar miele) dus ben benieuwd of tijger1 nou eens zijn of haar ongelijk gewoon toegeeft.
Ps:Weet bijna wel zeker van niet!!!!!!

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2015 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

Waarom zou ik? U hebt het er maar druk mee.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 3, 2015 om 18:29
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Eerst pompen, niet elke machine doet het maar het risico van oud water want stilstaand water kan bederven..... vooral met restjes...

Verder zijn er vaak zoveel types dat beweren dat een bepaald merk altijd eerst afpompt een risico vormt om hier niet of zelden verkochte types.

Meestal zal zodra een machine stopt met pompen zal het water tussen de pomp en afvoer een deel terug stromen in de machine, en daarom is het jammer dan terugslag kleppen zeldzaam zijn, dan is eerst pompen voor gebruik ook overbodig.

Verder is het type pomp ook bepalend of er makkelijk water terug kan stromen of niet.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 4, 2015 om 19:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dat wel of niet afpompen voordat de was cyclus begint is een totaal overbodige discussie.
Want je doet het vloeibare wasmiddel op de inhoud van de machine.
Het wasmiddel trekt in de stof.
En wordt niet afgepompt.
Alleen sufdenkenden doen het wasmiddel in een lege trommel van een machine die eerst afpompt.

labren
door labren - Mar 10, 2015 om 21:53
862 Antwoorden / 0 Vragen

filters er uit trekken en schoonmaken en de filterhuizen ook even schoon maken want daar blijft altijd troep in zitten