Be
door BeauS12345 Jan 9, 2023 om 15:39
Elektronica & tv

Stofzuiger defect door stof

Afgelopen augustus hebben wij een Samsung jet 75 steelstofzuiger gekocht van 449,- bij BCC.
Echter hebben we deze afgelopen november teruggebracht aangezien hij steeds storingen had. De medewerker van BCC zei dat dit onder garantie viel aangezien de stofzuiger pas 3 maanden oud was en de stofzuiger werd opgestuurd voor reparatie.
Helaas kregen we daarna bericht van BCC dat Samsung's reparatiecentrum CE repair bouwfijnstof in de stofzuiger had gevonden en daardoor de garantie kwam te vervallen en dat de reparatiekosten de aankoopwaarde zullen overschrijden.

Nu is de stofzuiger alleen binnenshuis gebruikt en staat nergens in de handleiding beschreven welke soorten stof er wel al dan niet met de stofzuiger gezogen mogen worden. In de handleiding staat verder wel elk ander scenario tot in detail beschreven wat je niet met de stofzuiger mag doen.

Als er een specifieke stof niet met de stofzuiger gezogen mag worden en dat staat niet in de handleiding beschreven wat kunnen wij dan daaraan doen?

Van een stofzuiger wordt verwacht dat hij elk stofdeeltje in huis zou opzuigen zonder dat we dat stofdeeltje eerst moeten onderzoeken.

3235 8 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2023 om 15:47
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Voor u is in deze de consumentenwetgeving van belang waarvoor ik u zo redelijk veel verwijzingen naar informatie geef en waarin onder meer stast dat wettelijk de verkoper verantwoordelijk is en het aan de verkoper is om te bewijzen dat de oorzaak niet aan de stofzuiger ligt en het lijkt mij ook de redenering van het reparatie centrum een flauwekul opmerking is, ook al zou dat dan eventueel bouwfijnstof zijn. BCC zalk dat dan moeten bewijze:
Bij deze een aantal verwijzingen naar in deze voor u relevante info en het is aan u wat u daarmee doet of kunt doen:

Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit:

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 9, 2023 om 15:55
2042 Antwoorden / Vragen

De verdediging dat u niets met de stofzuiger heeft gedaan dat als verboden in de handleiding was aangemerkt is zeker niet zonder waarde. Hebt u daar al antwoord op gehad?

Be
door BeauS12345 Jan 9, 2023 om 16:15
Antwoorden / 1 Vragen

Dat hebben we inderdaad al aangegeven in de winkel, via email, aan de telefoon en via klantenservice van BCC en Samsung zelf.

We krijgen steeds het antwoord dat ze helaas niets kunnen veranderen en dat ze bij het besluit van de reprarateur blijven omdat dat leidend is. Niemand duikt verder in het probleem dat het niet beschreven staat in de handleiding.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 9, 2023 om 16:56
2042 Antwoorden / Vragen

Met een schriftelijk antwoord op uw klacht kunt u door naar de geschillencommissie.

gerbera
door gerbera - Jan 9, 2023 om 16:27
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat mag dan dan wel wezen dat bouwfijnstof, dat zou betekenen dat het filter of de stofzak hun werk niet doen. Maar ja garantie van Samsung zij vinden altijd wel wat om onder de garantie uit te komen.

rj
door rjw Jan 9, 2023 om 17:59
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Als je bijvoorbeeld een muur hebt glad gemaakt en als finishing touch de muur hebt opgeschuurd. Dat stof trekken huishoudstofzuigers niet.

gerbera
door gerbera Jan 10, 2023 om 13:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Mag aannemen dat men dat fijnstof in de motor heeft gevonden dus hoe komt dat daar? Onze hele aardkloot bestaat voor een groot deel uit fijnstof en  als mijn buurman staat te schuren zou ik niet mogen stofzuigen. Het is Samsung eigen altijd wel een oorzaak te vinden om onder de garantie uit te komen, valt mij mee dat er geen sprake van waterschade is.

redfloor
door redfloor - Jan 9, 2023 om 16:41
166 Antwoorden / 21 Vragen

Maar is er daadwerkelijk bouwstof mee opgezogen? Dat weet u vast wel! Want daar kan geen enkele normale stofzuiger tegen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 9, 2023 om 16:57
2042 Antwoorden / Vragen

Hoe zo, als ik een gaatje in de muur boor hou ik ook altijd de stofzuiger eronder. Wat is daar nou mis mee?

redfloor
door redfloor Jan 9, 2023 om 17:05
166 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dat is dus niet bevorderlijk voor de levensduur van je stofzuiger. Zie o.a. de volgende link: https://www.stofzuigerpro.nl/advies/wat-kan-je-allemaal-opzuigen-met-een-stofzuiger/

rj
door rjw Jan 9, 2023 om 17:58
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Van een enkel gaatje zou de stofzuiger niet kapot moeten gaan. Maar als je een echt aan het klussen bent geweest en de rommel met een gewone huishoudstofzuiger hebt opgezogen dan kan het wel defect raken. Daar is de stofzuiger niet voor gemaakt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 9, 2023 om 19:48
2042 Antwoorden / Vragen

Uiteindelijk gaat  het dus om het "redelijke" en wat er ontbreekt aan dit verhaal is TS die vertelt wat ze d'r nou werkelijk mee heeft gedaan. Redelijk of onredelijk?

Be
door BeauS12345 Jan 9, 2023 om 22:54
Antwoorden / 1 Vragen

De stofzuiger is in de 3 maanden na aanschaf enkel binnenshuis gebruikt voor reguliere schoonmaak, zonder dat wij aan het verbouwen waren. Eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat we wel een nieuwe kapstok hebben opgehangen. Het stof wat daarbij op de vloer terecht is gekomen, is opgezuigd. Immers staat nergens binnen de handleiding of binnen de productinfo dat zelfs dit al niet zou mogen. Wij horen graag of dit scenario volgens jullie mening onder de garantie hoort te vallen of niet. Dankjewel voor de moeite

gerbera
door gerbera Jan 10, 2023 om 13:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dan moet het wel erg fijn stof zijn geweest wat door het filter heen is gegaan en in de motor is gekomen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 10, 2023 om 14:46
2042 Antwoorden / Vragen

Ik vind het onzin dat een stofzuiger niet tegen het stof van een gaatje boren zou kunnen en als dat al zo zou zijn mag dat wel prominent in de handleiding aangegeven staan. Klaag schriftelijk, dat moet namelijk eerst, en ga dan met het verhaal naar de geschillencommissie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 10, 2023 om 15:27
2042 Antwoorden / Vragen

Hmm, toch maar eens de Google bedient en zelfs de Consumentenbond zegt expliciet dat je geen bouwstof moet opzuigen en geeft het voorbeeld van het gaatje boren met de stofzuiger eronder. Nou, dat zullen we in de toekomst dan maar niet meer doen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 9, 2023 om 17:54
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Beau12345,

Ik raad u aan om uw klachten op papier te zetten en aangetekend op te sturen naar het hoofdkantoor van BCC.
Bewaar een kopie voor uzelf.

Als ik de specificaties en het filmpje bekijk (zie de link hieronder) dan gaan bij mij de alarmbellen af : het is meer een soort "kruimeldief" met een lange steel.

https://www.samsung.com/nl/vacuum-cleaners/stick/vs9000rl-silver-vs20t7535t5-en/

ne
door neodutchio - Jan 9, 2023 om 18:26
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een gewone huis, tuin en keuken stofzuiger is natuurlijk geen bouwstofzuiger. Er zal ook niet in de handleiding staan dat u er ook geen gras mee kan zuigen buiten. Van een normale stofzuiger wordt verwacht dat je daarmee in het huishouden normale zuigingen kan doen. Gaat u verbouwen en komt daarbij veel bouwstof vrij, dan hebt u dus niets aan een normale stofzuiger en hebt u een bouwstofzuiger nodig. Lijkt mij behoorlijk logisch.

sira
door sira - Jan 9, 2023 om 22:51
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Hier een hele pagina met wat je niet moet opzuigen met een gewone stofzuiger. Ik weet niet of het er bij staat, maar as uit de houtkachel of openhaard is ook een no go, daar is een gewone stofzuiger niet op berekend, het is funest voor de motor.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=bouwstof+met+gewone+stofzuiger+opzuigen

ro
door ronny530 - Jan 10, 2023 om 16:38
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Ik vrees toch dat CE repair op het standpunt blijft dat er bouwfijnstof in de stofzuiger is geconstateert omdat u het bouwfijnstof ontstaan door boorgaten heeft opgezogen. In de handleiding staat het niet expiciet bescheven maar in de bijgeleverde garantie voorwaarden zal er over verkeerd gebruik wel iets te vinden zijn. Ook staat er in de handleiding wel iets over te lezen, de stofzuiger is bedoeld om stof op te zuigen die onoverkomelijk in iedere woning aanwezig is maar er staat niet bij dat de stofzuiger ook geschikt is voor het opzuigen van fijnbouwstoffen zoals het opzuigen van gruis ontstaan door het boren van gaten. Ik snap uw frustratie want met stofzuigers voorzien van een stofzak gaat het wel vaak goed maar ook vaak niet goed omdat bouwfijnstofdeeltjes keihard zijn en in de motor grote schade aan kunnen richten.